Magyar Demokrata, 1999. április-június (3. évfolyam, 13-25. szám)

1999-05-27 / 21. szám

Mi lenne, ha...? „ Valaki állította, hogy UFO-asszony erőszakolta meg” A Solaris együttes 1996. április 7-én hivatalosan is megszűnt létezni és bár 1995-ös amerikai meghívásuk, az ottani fogadtatást dokumentáló koncert­­albumuk működőképességüket jelzi, azóta sem alakultak újjá. Ehhez egyik alapítójuk, Cziglán István­ tavalyi halála is hozzájárult. Az­ ellentmondást csak fokozza,miegve idén januárban jelent meg Nostradamus: Próféciák könyve című lemezük. A lenni, vagy nem lenni kérdésre Erdész Róbert adott választ. - Vagytok a ma, vagytok a holnap - írta Ady Endre, nálatok azonban ez nem olyan egyértelmű. - A zenekar valóban feloszlott, de a riói koncert után egy brazil cég - majd egy japán is - új lemez elkészítésére kért fel bennünket, ebből született a Nostradamus-anyag. Noha nem zárható ki további albumok felvétele, a közös munka, néhány alkalmi koncert, így júni­us 25-én Washingtonban, 27-én New York államban, július 2-án Mexico City­ben és valamikor szeptember táján Romá­ban, ez nem változtat azon a tényen, hogy a Solaris megszűnt, zenészei polgári fog­lalkozást űznek.­­ Függetlenül attól, hogy milyen né­ven, de nem volna lehetséges egy hazai fellépés, ha már a tengerentúlra is el­mentek? - Majdnem biztos, hogy nem. Bár szí­vesen vennénk, de a lemez hazai forgal­mazása is a Stereo Kft.­­Periferic Records vezetőjé­nek, Böszörményi Gergely­nek köszönhető, aki idehaza a progresszív zene megszál­lottja. A műfaj számára ő szervez itthon egy megmoz­dulást több résztvevővel, ahol egyik kollégánk, Kollár Attila is fellép. Mivel tavalyi szólólemezén lényegében a Solaris teljes legénysége részt vett, „segédként” most is ott lesznek közülünk néhá­ny­an a koncerten. - Említetted a polgári foglal­kozást. Te stúdiót vezetsz, Kisszabó Gábor az EMI ki­adónál van, Kollár Attila or­vosként praktizál, de a többi­ek valahogy nincsenek annyira rivaldafényben. - Csak látszólag. Gömör La­ci dobtanár, Pócs Tomi a Warner Music Hungary ki­adónál működik, Bogdán Csábinak szintén stúdiója van. Szinte na­pi kapcsolatban állunk egymással, a Nostradamus-lemez felvételei jó hangu­latban készültek, az utazások is örömöt jelentettek, szaporodnak a külföldi meg­hívások. Ezért említettem, hogy bár non professzionális szinten, de szeretnénk to­vábbra is működtetni ezt az egészet, igazi problémát csak az időegyeztetések jelen­tenek. - Magas színvonalú zenét játszotok, ugyanakkor elfogadsz-e a stúdióhoz ér­kező mindenféle reklámmegbízást? - Mi reklámstúdió vagyunk, ahol kez­dettől fogva igyekszem szétválasztani a zenét és a reklámokat. A reklámzene ipa­rosmunka, amit legjobb tudásunk szerint igyekszünk ellátni, a zene azonban más. Senkinek a lemezén nem működök közre, ha az nem kedvemre való. - Mint ötlet kitől származott Nostradamus jóslatainak megzenésítése? - Ez nagyon-nagyon régi elképzelésem volt, azzal együtt, hogy nem kedvelem az okkult dolgokat, nem is hiszek bennük. Amikor azonban megnéztem az Orson Welles-féle filmváltozatot, bekattant, hogy a téma magában hordozza a zenei lehetőséget is. Megpróbáltunk úgy össze­állítani sorokat, hogy azoknak kézzelfog­ható értelmük legyen, hiszen Nostra­damus nem így fogalmazott. Rébuszokba foglalt utalásai ezerféleképp értelmezhe­tők, mint pl. 1999-re az Antikrisztus eljö­vetele várható, míg más olvasatban „csak” napfogyatkozás lesz. Nem igazol­ni szerettük volna a jóslatokat, hanem mint alapanyagba helyezve magunkat csupán elképzelni, hogy mi lenne ha...? - Vendégzenészeket is hívtatok. Miért kellett kibővíteni a létszámot, hiszen az album minden részletét felvehettétek vol­na magatok is? - Kivéve az éneket, mert ez nálunk so­sem volt, a latin idézetekhez viszont oda­kívánkozott. Minden szólamra más sze­mélyt kerestünk, így kerültek képbe régi barátaink, Demeter Gyuri, az operista Gerdesits Feri és Bátor Tomi, az Operett­színházból Ullmann Zsuzsa. Muck Feri szaxofonos gyakori vendég és az East együttes egykori gitárosa, Varga Jani is éppen egy reklámanyagon dolgozott itt a stúdióban, amikor megmutattam neki egy zenei ötletemet. Ő játszott hozzá valamit, de olyan jól sikerült, hogy benne is hagy­tuk. - Az előbb említetted, hogy nem ked­veled az okkult dolgokat, ugyanakkor mégis sci-fi regényt írtál. - Igen, A csapda című regényemnek most jelent meg a második kötete. Ezt a műfajt mindig is szerettem, már a Solaris név kiválasztása sem volt véletlen, a ké­sőbbiekben pedig minden számunk sci-fi ihletésen alapult. Én Asimov, Lem, Arthur C. Clarke regényein nőttem fel, sajnos a sci-fi ma már mást jelent. Elszaporodtak a nyolckarú lények, a nyálcsorgató idege­nek, tényszerűen tárgyalnak a földönkívüliekről, valaki állítja, hogy egy UFO-asszony megerőszakolta, ami annak idején legfeljebb novellaszinten jelenhetett volna meg. Ezt a vonalat egyáltalán nem kedvelem, azt viszont igei,ha végig zongorázhatom a „Mi len­ne ha...?” lehetőségeket, amint az a Nostradamus lemez esetében is történt. Izgalmas számomra, hogy alig néhány év alatt, amióta A csapdát elkezdtem írni, egy sereg dolog bejött abból, amit a re­gényben elképzeltem. . Szakács Gábor 36 Fotó: Knap Zoltán Demokrata 1999/21

Next