Magyar Demokrata, 2002. október-december (6. évfolyam, 40-52. szám)

2002-11-14 / 46. szám

Pesti esszencia N­apjaink egyik legeredetibb zenei és szö­vegvilággal előrukkoló formációja a Bu­dapest Jazz Quartett. Bár a névválasztás kissé közhelyszerű, az már nem megy közhely­számba, ahogy a ’20-as, ’30-as évek hangula­tát ötvözik az ezredforduló „pesti aszfaltjával” és underground érzésével, segítségül híva eh­hez a jazz, a swing, a rap, a délnémet-osztrák népzene, a francia sanzonok, valamint az olasz dalok elemeit és világát. D­e lássuk a legfigyelemreméltóbb tétele­ket! A Csicsolina (!) című remekműben a ma­gyar szórakoztatóipar jeles figurái árnyaltan idéztetnek meg. E szám elektromos orgona­szintetizátor szólórésze a legendás Frakk rajz­filmben is megállná a helyét. A Chanson című alapmű játékosan egymás mellé rendezett francia kifejezései (déjá vu, Francois Miter­­rand, cabemet sauvignon stb.) keltette infanti­­ lizmust meglepő módon, de jól fűszerezi egy lehangolt hegedű s egy behangolt tangóhar­monika. A Donna Luciában az „Amore­mio, Coccolino, Garibaldi, Leonardo” kitétel a szerzők olaszos műveltségét bizonyítja, nem mellékesen a tétel egy Zuccfrero - paród­i­án­ak is elmenne. A Haver két daliás, ámbár néha nap történetét dolgozza fel: a dal a pesti éjsza­ka és másnap swingolvasataként is értékelhe­tő. A Walder-dar eredetileg gyermekdalnak készült, a mű eleje ehhez igazodik - de a heavy metal átkötés egy szabályos jódlipa­­rádéhoz vezet, amelyben pikáns nyelvi elemek is fel-feltünedeznek. A Henry című opusz megállná a helyét a füstös New Orleans-i éj­szakáról szóló filmben. A zenészek teljesítmé­nyét értékelve kiemelendő az olykor blazírt, olykor szenvtelen modorú énekstílus, az ötle­tes gitárriffek, a remek zongoraszólók, ame­lyeket egy egész megbízható ritmusszekció tá­mogat meg. Említtessék meg a muzsikusok neve is! Dr. Téglássy Zoltán a gitár „népi jazz” stílusú virtuóza, s a lehangolt hegedűbe is ő lehel életet. Bicskey , Joe” Balázs nemcsak a basszusgitárt szólaltatja meg mívesen, hanem a különböző billentyűs instrumentumokat is. Glósz Tibuszka (egyébként zongorajavító­mester) a dobolás mellett vokálozásban is bi­zonyít. Egy szám erejéig pediglen Beáta Po­­zitíva is fitogtatja énektudását. A CD belső borítójának szöveges részében jellemző életképek is felvillanak, amelyek a mai pesti állapotokat fémjelzik. Lásd például: ,,A 9. szám szövege a Dohány- Akácfa sarki borozóban látott napvilágot kirablásunk alatt.” Aki tehát egy sajátos látleletet akar napjaink­ról, az hallgassa meg a Népi Jazzt! Z­seCsa Budapest Jazz Quartett: Népi Jazz - saját kiadás - 2002 EGYE­D­­I Demokrata 2002/46 KIÁLL­ÍTÁS + A kereszt körül L­étezik-e még a keresztény művészet, születnek-e ma is a keresztény ikonog­ráfia jegyében képzőművészeti alkotások - ezekre a kérdésekre keresett válaszokat a Kecskeméti Képtárban megrendezett I. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé. Feleletként, gondos válogatást követően - bár még így is tucatnyi alkotás mellőzen­dő lehetett volna - egy olyan tárlatanyag állt össze, amely a csoportos-tematikus ki­állítások körében ritkán tapasztalható szín­vonallal hívta fel magára a figyelmet. A témakiírás - kereszt és keresztre­­feszítés - persze már eleve feltételezte, hogy napjaink sokirányú képzőművészeti törekvései között létezik az ábrázolásnak egy olyan vonulata, amely nem kíván tel­jességgel lemondani az ikongrafikus ele­mek felhasználásáról. Még akkor sem, ha funkciójuk mára és a legtöbb alkotó eseté­ben alapvetően megváltzott: már nem csu­pán tartalmi, hanem mindinkább esztétikai problémák hordozója. A hagyomány szerint Krisztus kereszt­jét a paradicsomi bűnbeesés fájából ácsol­ták, de mert az időszámításunk kezdetét követő időszakban még elevenen élt a tu­dat, hogy keresztre csak gonosztevőket szegeznek, csak a puszta kereszt - mint a korai keresztények szimbóluma - jelent meg corpus nélkül, utóbb báránnyal. A napainkban is élő hagyomány - Krisztus a kereszten­­ csak a 12. századtól terjedt el, és jelentésköre az­óta lényegesen kiszéle­sedett. Olyan végső, felülírhatatlan jellé, attribútummá vált, amely a megváltó tett, Krisztusnak a halál felett aratott győzelme mellett valamiképpen az emberi létezés alapstratúráját is közvetítette. Simon Weil találó megállapítása szerint: tér és idő ke­resztjére vagyunk feszítve mi, emberek. E kiállításon a témabeli megkötöttség éppen csak bejáratként szolgált a kiállítók számára. Azon túl számos egyéni jelfelfo­gással, jelértelmezéssel és jelképzéssel ta­lálkozhatott a tárlatlátogató - fontos, hogy a legkülönbözőbb hangnemek és technikai eljárások formájában. A hagyományos festészeti és grafikai munkák mellett a szobor- és kisplasztikai, valamint a textil­alkotások szerepeltetése találó ötletnek bi­zonyult. Ugyanis ez utóbbiak megragadó érzékenységgel hívták fel a figyelmet: a képzőművészeti­­­ek mindig valamilyen szellemi sűrűség képi közvetítője. B­alázs Sándor Kereszt és keresztrefeszítés - I. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé - Kecskeméti Képtár ÉRZÉKENY JOBBSZÉL A megoldás S­zergiusz Paulusz helytartó (...) magá­hoz kérette Barnabást és Sault, hogy hallja az Isten szavát. De Elimász, a va­rázsló (...) akadékoskodott, és azon volt, hogy elfordítsa a helytartót a hittől. Erre Saul (...) a Szentlélekkel eltelve rásze­gezte tekintetét, és rákiáltott: „Sátán fia, tele minden ravaszsággal és gonoszság­gal, és ellensége minden igazságnak, nem hagyod abba, hogy áskálódj az Úr egye­nes útja ellen? Lám, most lesújt rád az Úr keze, megvakulsz és nem látod a napot egy ideig.” Azon nyomban vak sötétség szakadt rá, és botorkálva kereste, hogy valaki kezet nyújtson neki. (Apostolok cselekedetei 13, 7—11.) B­izony, a hősi időkben még széles esz­köztár állott a keresztény-konzervatív erők rendelkezésére, amellyel felvehették a harcot a hazugok, manipulátorok, csúsz­tatók és ateisták ellen. E mintát követve lássuk, ma hogy oldanánk meg a hasonló helyzeteket. B­emén az isteni kegyelemmel eltöltött legény a külügyminisztériumba, s rádör­­ren Kovács Lászlóra: „Távozzon belőled az ördög, s legyél szerény, alázatos, ked­ves, mentes a gőgtől és a gyűlölettől!” - s jön. Majd átsétál a képviselői irodaház­ba, s így szól Lendvai Ildikóhoz­. „Ren­geteg bosszúságot és szomorúságot sze­reztél, amidőn a sajtó lenyúlásával vá­doltad az előző kormányzatot, miközben te magad cenzorként kerested és keresed betevődet. Ne sipákolj hát többé borzasz­tó hangodon!” - s a hölgy, legott, meg­­némul az Úr örömére és az emberek megkönnyebbülésére. Ezután a gagyi­­tévé stúdiójába vezet útja, ahol számon kéri a hírolvasón tömérdek hazugságát. A szerkesztő előbb kikacagja, de midőn kolbász nő az orrára, már nem mer többé sem nevetni, sem füllenteni. Nem hagy­hatja ki a miniszterelnökséget sem, ahol imigyen zeng: „Te szegénységpárti D-209- es! Ajándékozd el vagyonod, tengődj koldusként Demszky világvárosában, s csak akkor juss alamizsnához, ha Orbán Viktor vet neked.” Lamperth Mónikához így szól: „Verjenek meg a készenlétiek, valahányszor átkelsz az Erzsébet hídon!” Keller Lászlóra szörnyű átkot mond: „Tölts el egy délutánt csupa Demokrata­olvasóval összezárva!” Végül, hogy ne vádolhassák elfogultsággal, felkeresi az MDF-székházat is, s benne az amazont: „Ha soká kokettálsz még a kommunisták­kal, vesszen el minden kalapod!” U­ngváry Zsolt 59

Next