Magyar Demokrata, 2018. április-június (22. évfolyam, 14-26. szám)
2018-06-27 / 26. szám
AZ ORSZÁG LEGFIATALABB KONCERTMESTERE Büszkeség és szenvedély Már háromévesen színpadra állt, tízesztendősen a salzburgi Universität Mozarteum Rendkívüli Tehetségek Képzőjének növendéke lett, nem sokkal később pedig hazánkba költözve Magyarország legfiatalabb koncertmestereként a Concerto Budapest élére került. A kaliforniai származású Miranda Liu hegedűművésznő fiatal kora ellenére már a világ számtalan pontján fellépett, július 12-én pedig Szalai Éva zongoraművésznővel képviseli Magyarországot a Lengyel Zenei Fesztiválon. Kaliforniában született, ahol komoly klasszikus zenei képzés zajlik, és már hétévesen hegedű szólóhangversenyt adott. Miért döntött úgy, hogy inkább Európában próbál szerencsét? - Egy nyári mesterkurzuson vettem részt tízévesen a salzburgi Universität Mozarteumon, amely különleges élményt jelentett, szerettem volna még jobban megismerni az európai zenei kultúrát, ezért ott is folytattam később a tanulmányaimat. Aztán az intézményben megismertem Perényi Esztert, aki amellett, hogy kiváló hegedűművész, nagyon inspiráló tanár is, és miatta fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy Budapestre költözöm. Szerencsére mindenhol a világon nagyon népszerű a komolyzene, de úgy érzem, Európában jobb lehetőségei vannak a fiataloknak nem csupán a tanulásra, hanem a számtalan koncertteremnek köszönhetően a közönség előtti bemutatkozásra is. - Néhány évvel azután, hogy Magyarországon kezdett tanulni, 19 évesen hazánk legfiatalabb koncertmestere lett. Miként győzte meg a Concerto Budapestet, és hogyan viszonyulnak a zenésztársai a korához? - 2016-ban hallottam róla, hogy a Concerto Budapest koncertmesteri próbajátékot hirdetett meg, és mindössze három hetem volt felkészülni a megmérettetésre. A meghallgatáson majdnem három órán keresztül játszottam szóló- és kamaradarabokat és koncertmesteri szólókat. Az előadásom tetszett a társulatnak, egyhangúlag azt szerették volna, hogy felvegyenek. A kollégáim mindig nagyon kedvesek voltak velem, soha nem éreztem egyetlen zenésztársammal kapcsolatban sem, hogy másként ítélne meg a korom miatt, ebben a szakmában ez egyáltalán nem számít. - Mielőtt Budapestre költözött, mennyire ismerte a magyar komolyzenét? - Az olyan korszakalkotó magyar zeneszerzők, mint Bartók Béla, Kodály Zoltán vagy Dohnányi Ernő műveit már azelőtt is szerettem és játszottam, mielőtt ideköltöztem volna. Budapesten azonban mélyebben megismertem a népzenét, és ezért a klasszikusok is új megvilágításba kerültek. Rájöttem, a népi kultúra hatása itt sokkal inkább tetten érhető a komolyzenében, mint más országokban - mások mellett a szlávoknál is érezhető a két műfaj közötti rokonság, de nem ilyen mértékben. A magyar darabokból árad a büszkeség és még inkább a szenvedély. - Számos külföldi zenekarban játszik vendégtagként, fellépett szerte a világban. Hol érzi magát leginkább otthon? - Nagyon jól érzem magam Budapesten, mindig nagyon inspiráló környezetben készülhetek a fellépéseimre, és nagyon szeretek magyar közönségnek játszani. Ki kell emelnem a város koncertkínálatát is, rengeteg nagyon magas színvonalú termet találni a Zeneakadémián és a Művészetek Palotáján kívül is, amelyeket szinte mindennap a nemzetközi komolyzenei élet valamelyik kiválósága tölt meg elérhető áron. — Legközelebb Krakkóban lép majd fel Szalai Éva zongoraművésznővel egy különleges koncertsorozat első állomásaként. Meséljen egy kicsit erről! — Az élvonalbeli menedzserekből álló AEAA Presents zsűrije választotta ki a közös műsorunkat, amellyel Magyarországot képviseljük majd a Lengyel Zenei Fesztiválon: Liszt Ferenc és Bartók Béla darabjai mellett Wieniawski, Chopin és Szymanowski műveit játsszuk majd. Egy hosszabb távú együttműködésről van szó, a kezdeményezés célja a művészek és menedzserek közötti nemzetközi együttműködések segítése. - Mit tart a legfontosabb küldetésének a komolyzenében? - Mindig igyekszem olyan programokat összeállítani, amelyek szokatlanok és érdekesek. Legutóbb a vonósnégyesemmel, a Central European String Quartettel a Madarak és fák napján játszottunk az Óbudai Társaskörben, és úgy állítottuk össze a Haydn, Bartók, Messiaen és Dvorák darabjaiból álló koncertet, hogy minden műben szerepeljen egy madár. Emellett fontos feladatomnak érzem a tehetségek felkutatását és segítését is: nemrégiben kihirdettünk egy nemzetközi zeneszerzőversenyt, ahol származás és kor megkötése nélkül mindenki indulhat, a díjnyertes művet pedig a 2018/19. évadban többször előadják. ■ ofy HU SZÖVEG NÉMET DÁNIEL 2018. június 27. 53 KULTÚRA