Magyar Demokrata, 2018. április-június (22. évfolyam, 14-26. szám)
2018-06-27 / 26. szám
Véges kezdet ■ Miles Davis & John Coltrane: The Final Tour - The Bootleg Series, Vol. 6, Sony Music, 2018 Nagy kincs, amikor elismert muzsikusok befutásának dokumentált kezdete kerül elő. A zeneanyag még értékesebb, amikor egy jazzhíresség éppen ekkor jelenti be megválását fiatal társától. A jelenet 1960 márciusában, a Párizs (aznap két előadás)-Koppenhága-Stockholm-koncertkörúton játszódott le, amikor Miles Davis trombitás nevét megismerte a világ, egyben a már elfogadott tenorszaxofonos, John Coltrane ezeken az utolsó közös fellépéseiken búcsúzott el tőle. A négy CD megismételhetetlen zenei élményeket elevenít fel, amelyekhez még egy Coltrane-beszélgetést is csatoltak. A 32 oldalas füzetmelléklet archív fényképekkel és a történtek hátterének bemutatásával teszi teljessé a jazz e két meghatározó alakjának utolsó közös működését. Szakács Gábor ■ Kszi, Simon - amerikai dráma, 2018 A nyolcvanas évek nosztalgiája jelenleg a fél amerikai filmgyártást átitatja: a Kszi, Simon éppen olyan, mintha a korszak legjobb tinivígjátékait jegyző John Hughes rendezte volna, egyedül a fiatalokkal szimbiotikus kapcsolatban élő okostelefonok jelenlétén érezni, hogy friss darabról van szó. A történet címszereplője egy teljesen átlagos gimnazista srác, azzal a különbséggel, hogy meleg, ezért egyik iskolatársa zsarolni kezdi, hogy mindezt nyilvánosságra hozza, ha nem tesz meg neki különböző kellemetlen dolgokat. Míg a legtöbb film vagy ripacs, vagy végtelenül hatásvadász, és drámai módon beszél a homoszexualitásról, addig Greg Berlanti példás visszafogottsággal és természetességgel teszi, finom humorral és szerethető karakterekkel. A cselekmény szempontjából a fiú titka bármi mással is helyettesíthető lehetne, miként a halogatott coming out is a felnövés egyéb vízválasztó eseményével felcserélve hasonlóképpen katalizátorként működhetne. Kár, hogy ezt a hétköznapiságot az utolsó harmadban egy kannányi sziruppal varázsolják hamis tündérmesévé. Német Dániel Nosztalgikus remier 58 KÖNYV Otthon, édes otthon ■ Oravecz Imre: Ókontri (A rög gyermekei III.), Magvető, 2018 Hogy mi is az az ókontri? A századforduló környékén Amerikába „kitántorgó” számtalan magyar megnevezése az óhazára, egyetlen szóba sűrítve az anyanyelv idegen környezetben való tökéletes átörökítésének lehetetlen voltát. És mégis ez az ókontri lesz Steve Árvas új otthona, aki bár Kaliforniában született, a szülei által sokszor emlegetett, szinte mesebeli távolságokba tűnő Magyarországon igyekszik megtalálni a szerencséjét. Egész pontosan abban a kis faluban, Szajlán, ahonnan édesapja és édesanyja indultak annak idején, hogy nagy nehézségek közepette a tengerentúlon új életet kezdhessenek. Az Ókontri című regénnyel a Szajlához a valóságban is ezer szállal kötődő szerző egy vaskos, száz éven át hömpölygő családtörténetet zár le. A rög gyermekei trilógia első kötete (Ondók gödre) 1857-ben kezdődik, ezt követi a kivándorlás krónikája (Kaliforniai fúrj), az új regény pedig az 1930-as években kezdődik, és 1956-ban ér véget. Otthonvesztés, otthontalálás, ünnep- és hétköznapok, nemzedékek konfliktusa és egyre sűrűsödő önéletrajzi elemek - a lassú, realista, helyenként már-már szociografikus történetmesélés úgy mutatja be az elpusztult kultúrákat és vele a történelem és az emberi természet törvényszerűségei által elpusztított álmokat, amire csak nagyon kevés példa van a magyar irodalomban. Farkas Anita ZENE______________— Ugornivaló ■ Kiss Ferenc: Elment az én rózsám, LP, Moiras Records, 2018 Kiss Ferenc a magyar népzenei, világzenei mozgalom egyik kulcsfigurája. Az 1970-es évek elején indult pályafutását zeneszerzői, előadói, népzenekutatói tevékenységei egyaránt jellemzik, melyekhez az 1990-es évektől az Etnofon 2018. június 27. KanXUni*'