Magyar Demokrata, 2018. április-június (22. évfolyam, 14-26. szám)

2018-06-27 / 26. szám

Vég­es kezdet ■ Miles Davis & John Coltrane: The Final Tour - The Bootleg Series, Vol. 6, Sony Music, 2018 Nagy kincs, amikor elis­mert muzsikusok befutásá­nak dokumentált kezdete kerül elő. A zeneanyag még értékesebb, amikor egy jazzhíresség éppen ekkor jelenti be megválását fiatal társától. A jelenet 1960 márciusában, a Párizs (aznap két előadás)-Kop­­penhága-Stockholm-kon­­certkörúton játszódott le, amikor Miles Davis trombitás nevét megismer­te a világ, egyben a már elfogadott tenorszaxofonos, John Coltrane ezeken az utolsó közös fellépéseiken búcsúzott el tőle. A négy CD megismételhetetlen zenei élményeket elevenít fel, amelyekhez még egy Coltrane-beszélgetést is csatoltak. A 32 oldalas füzetmelléklet archív fényképekkel és a történtek hátterének bemutatásával teszi teljessé a jazz e két meghatározó alakjának utolsó közös működését. Szakács Gábor ■ Kszi, Simon - amerikai dráma, 2018 A nyolcvanas évek nosztal­giája jelenleg a fél amerikai filmgyártást átitatja: a Kszi, Simon éppen olyan, mintha a korszak legjobb tinivígjátékait jegyző John Hughes rendezte volna, egyedül a fiatalokkal szimbiotikus kapcsolatban élő okostelefonok jelenlétén érezni, hogy friss darabról van szó. A történet címszereplője egy teljesen átlagos gimna­zista srác, azzal a különbség­gel, hogy meleg, ezért egyik iskolatársa zsarolni kezdi, hogy mindezt nyilvánosság­ra hozza, ha nem tesz meg neki különböző kellemetlen dolgokat. Míg a legtöbb film vagy ripacs, vagy végtele­nül hatásvadász, és drámai módon beszél a homoszexu­­alitásról, addig Greg Berlanti példás visszafogottsággal és természetességgel teszi, finom humorral és szerethető karakterekkel. A cselekmény szempontjából a fiú titka bár­mi mással is helyettesíthető lehetne, miként a halogatott coming out is a felnövés egyéb vízválasztó eseményével felcserélve hasonlóképpen katalizátorként működhetne. Kár, hogy ezt a hétköznapisá­­got az utolsó harmadban egy kannányi sziruppal varázsol­ják hamis tündérmesévé. Német Dániel Nosztalgikus remier 58 KÖNYV Otthon, édes otthon ■ Oravecz Imre: Ókontri (A rög gyer­mekei III.), Magvető, 2018 Hogy mi is az az ókontri? A századforduló környékén Amerikába „kitántorgó” számtalan magyar megne­vezése az óhazára, egyetlen szóba sűrítve az anyanyelv idegen környezetben való tökéletes átörökítésének lehetetlen voltát. És mégis ez az ókontri lesz Steve Árvas új otthona, aki bár Kaliforni­ában született, a szülei által sokszor emlegetett, szinte mesebeli távolságokba tűnő Magyarországon igyekszik megtalálni a szerencséjét. Egész pontosan abban a kis faluban, Szajlán, ahon­nan édesapja és édesanyja indultak annak idején, hogy nagy nehézségek közepette a tengerentúlon új életet kezd­hessenek. Az Ókontri című regénnyel a Szajlához a való­ságban is ezer szállal kötődő szerző egy vaskos, száz éven át hömpölygő családtörténe­tet zár le. A rög gyermekei trilógia első kötete (Ondók gödre) 1857-ben kezdődik, ezt követi a kivándorlás krónikája (Kaliforniai fúrj), az új regény pedig az 1930-as években kezdődik, és 1956-ban ér vé­get. Otthonvesztés, otthonta­lálás, ünnep- és hétköznapok, nemzedékek konfliktusa és egyre sűrűsödő önéletrajzi elemek - a lassú, realista, helyenként már-már szocio­grafikus történetmesélés úgy mutatja be az elpusztult kul­túrákat és vele a történelem és az emberi természet törvény­­szerűségei által elpusztított álmokat, amire csak nagyon kevés példa van a magyar irodalomban. Farkas Anita ZENE______________— Ugornivaló ■ Kiss Ferenc: Elment az én rózsám, LP, Moiras Records, 2018 Kiss Ferenc a magyar népzenei, világzenei mozgalom egyik kulcsfigurája. Az 1970-es évek elején indult pályafutását zeneszerzői, előadói, népze­nekutatói tevékenységei egy­aránt jellemzik, melyekhez az 1990-es évektől az Etnofon 2018. június 27. K­anXUni*'

Next