Magyar Demokrata, 2018. október-december (22. évfolyam, 40-52. szám)

2018-11-14 / 46. szám

ZÖLD JÖVŐ MAGYARORSZÁG VEZET A RÉGIÓBAN Villanyautók forradalma A Évente duplázódik a hazai elektromos autók száma, jelenleg akkora a kereslet, hogy gyakran hónapokat kell várni egy új villanyautóra, többek közt ezért is fut a magyar utakon felerészben külföldről behozott, használt elektromos jármű. A kiépült töltőállomások már gyakorlatilag biztosítják az ország átjárhatóságát, új pályázat nyílt a vásárlás támogatására, az állami flotta is ezres nagyságrendben bővül villanyautókkal, tehát a forradalom már zajlik. A világon senki nem számított ilyen gyors változásokra, a régióban vezető szerepet töltünk be. ^SZÖVEG FEHÉRVÁRY KRISZTINA___________­ ­ A hazai gépjárműállomány folya­matosan növekszik és már 3,5 millióra tehető, amelyből az elektromos autók most egy százalékot sem tesznek ki, de a számuk éves szinten duplázódik. A V4- es országok között ebből a szempontból Magyarország vezető szerepet tölt be, akárcsak a telepített töltőhálózat tekin­tetében - mondja Vígh Zoltán, a Jedlik Ányos Klaszter ügyvezetője. E szakmai platform tömöríti a hazai elektromos mobilitásban érintetteket.­­ A 2015-ös Jedlik Ányos Terv célkitűzése, misze­rint váljunk piacvezetővé a régióban, úgy gondolom, megvalósult. Ez részben az időben elkezdett állami ösztönzőknek, a szakpolitika átalakításának köszönhető. Nagyobb a növekedés, mint ahogy azt sokan remélték, a városi közlekedésben ideális elektromos autó előnyeit ugyanis egyre többen fedezik fel, és a gazdasági növekedés okán egyre többen meg is en­gedhetik maguknak. A közösségi autózás­ban szintén tarol az elektromos meghajtás. Jelenleg több mint 3700 tisztán elektromos autó robog a hazai utakon, míg például a cseheknél egyelőre csak 2000.­­ A kereskedők beszámolói alapján le­hetne ennél több is, csak egyelőre nagyon kicsi a kínálat, gyakran 6-8 hónapot kell várni egy autóra. Világszerte jellemző, hogy a kereslet meghaladta az előzetes várakozásokat, az autópiac nem készült fel erre, még a Nemzetközi Energia Ügy­nökség is kénytelen volt javítani a tavaly kiadott jelentésén, amelyben azt jósolta, hogy idén év végére kétmillió elektromos autó fog futni világszerte. Most már 5,4 millió várható, vagyis majdnem a há­romszorosa a reményeknek - állítja Vígh Zoltán. Persze, a növekedés jelentős része Kínának köszönhető, és a hiányt részben az okozza, hogy akku­mulátor sincs elég. Magyaror­szágon idén száz forgalomba helyezett személygépkocsi­ból kettő volt elektromos, de a fentiek okán a hazai elektromos autók mint­egy felét használtan hozzák be Nyugat-Eu­­rópából magánexport keretében.­­ Ezt a folyamatot egyaránt alakítják a piaci igények és a de­­karbonizációs politika. Közben az egész köz­lekedés és az autóipar is átalakulóban van, ma egy új kocsi értékének 70 százalékát a beleépí­tett informatikai és kommunikációs be­rendezések adják. Én úgy látom, hogy néhány éven belül jelentősen csökkenni fog a villanyautók ára - véli Vígh Zoltán. A korábbi program sikere után október 29-től újranyílt a hazai elektromobilitás elterjesztését szolgáló pályázat, amelynek keretében az autó bruttó árának 21 szá­zalékára igényelhető maximum 1,5 millió forint támogatás, de csak a tisztán elekt­romos meghajtású autókra és legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb össztömegű teher­gépkocsikra. A kormány az új vásárlást szeretné ösztönözni, tehát a használt vagy a külföldön újként beszerzett au­tók vásárlására nem nyújt kedvezményt, viszont a támogatotti körbe bekerültek a négykerekű elektromos motorkerékpá­rok, áruszállító eszközök is, mert számos önkormányzat használ vagy szeretne használni ilyen járműveket köztisztasági és egyéb feladatokra. 2016 októberében indult az első ilyen program, amire eredetileg kétmilliárd forintot különítettek el. Az első évben a pályázat bonyolultsága miatt mérsékelt volt az érdeklődés, majd 2017-től már a több autót vásárló cégeket is beengedték . 2018. november 14. K­Sun­lWorld­ 46

Next