Magyar Demokrata, 2019. január-március (23. évfolyam, 1-13. szám)

2019-01-16 / 3. szám

A RÁKÓCZI SZÖVETSÉG CÉLJA, HOGY MINDEN MAGYAR GYEREK MAGYAR ISKOLÁBA JÁRJON A nemzet szolgálatában Hazánknak ma van egy olyan kisugárzása a határon túli régiókban, hogy egyre több embert tölt el büszkeséggel a magyarsága - nyilatkozta lapunknak Csáky Csongor, a Rákóczi Szövetség elnöke. A szervezetnek a külhoni magyarság megmaradásáért végzett példaértékű munkáját decemberben Duna-díjjal ismerték el.­ ­ Emlékiratok című művében II. Rá­kóczi Ferenc úgy fogalmaz, Hogy „nem... koronát vagy fejedelemséget akartam szerezni... kizárólag az a hiú dicsőség vezérelt, hogy eleget tegyek kötelességemnek hazám iránt”. Ez a honfiúi hűség Rákóczi egyik legfonto­sabb szellemi öröksége? - Rákóczi Ferenc személye a mai napig különleges küldetést sugároz. Egyszerre volt államférfi, mélyen vallásos ember, szabadságharcos vezér, aki halála után háromszáz évvel is joggal állítható a fiata­lok elé példaképül. Nemcsak a magyarok, hanem az egész Kárpát-medence népe a magáénak tudhatja őt. A ruszinok a fe­jedelem „kedves talpasai”, vagyis katonái voltak, de emlékezetét megörökítették a szlovák népdalok is. Az pedig, hogy idén Rákóczi-emlékévet hirdetett a Magyar Országgyűlés, számunkra különleges ünnepi esemény. - Véletlen egybeesés, de a Rákóczi Szövetség épp idén harmincéves... - A rendszerváltás hajnalán, 1988-89 fordulóján lehetett először hazánkban olyan tabutémákról beszélni, mint a ha­táron túli magyarok ügye. 1989-ben a Rákóczi Szövetséget mint társadalmi szervezetet az elsők között jegyezték be Magyarországon. Óriási szerencséje volt a mozgalomnak, hogy megtalálták Halzl József urat, aki megjelölte a szövetség cél­jait, és a szervezet következő évtizedei­nek meghatározó személyiségévé vált.­­ A szövetség fókuszában a fiatal ge­nerációk állnak, iskolaválasztási prog­ramjuk keretében valódi toborzó tevé­kenységet végeznek, és arra biztatják a magyar családokat, hogy gyermekeiket magyar iskolákba írassák.­­ Az a magyar gyermek, akinek szü­lei nem az anyanyelvi oktatást választják, nem fog megtanulni magyarul írni-ol­­vasni, nem tudja majd, ki volt Rákóczi Ferenc vagy Petőfi Sándor, hiszen nem ismeri meg a magyar kultúrát és törté­nelmet, vagyis mindazt, ami identitásunk lényegét jelenti. Nem alakul ki a magyar kapcsolatrendszere, baráti köre, és fennáll a veszélye annak, hogy egy asszimilációs útra lépve, örökre elvész a magyar közös­ség számára. A gyerekek ilyenkor gyak­ran komoly traumán mennek keresztül. - Melyek azok a vidékek, ahol a ma­gyar szülők inkább az államnyelvi okta­tást részesítik előnyben? - Nagyon vegyes a kép. Iskolaválasztá­si programunk érinti a teljes Felvidéket, Kárpátalját, a Vajdaságot, Erdélyben és Partiumban pedig több megyét. Szeren­csére rengeteg pozitív példával találko­zunk. Nemrég óriási meglepetésben volt részünk, amikor a rendelkezésünkre álló hivatalos statisztikai adatokat kielemezve azt láttuk, hogy a szlovákiai magyar isko­lákban tavaly ősszel Pozsonytól Nagyka­­posig 2653 iskolás kezdte meg tanulmá­nyait. Ez azért izgalmas szám, mert 2008 óta nem volt olyan tanév, amikor ilyen magas lett volna a magyar iskolakezdők száma. A 2000-es évek derekán az volt a jellemző, hogy a szülők húsz százalé­ka a többségi társadalom iskoláiba íratta gyermekét. Mára ez az arány 13-15 száza­lékra csökkent. Szlovákiában tehát egy­fajta csodáról beszélhetünk. Ez a jelenség Erdélyben is megfigyelhető, de a magyar iskolákba járó elsősök szám­a Kárpátalján is kétszáz fővel emelkedett­ az előző tan­év adataihoz viszonyítva.­­Ráadásul már nemcsak a magyar, hanem az ukrán, il­letve a ruszin hátterű családok is szívesen SZÖVEG SZABÓ JUDIT FOTÓT. SZÁNTÓ GYÖRGY 2019. január 16. l'Hal'iUri/

Next