Magyar Demokrata, 2019. október-december (23. évfolyam, 40-52. szám)

2019-11-06 / 45. szám

KULTÚRA DRAKULICS ELVTÁRS: ABSZURD KÁDÁR-KORI TÖRTÉNET A MOZIKBAN Vámpírok pártja Bodzsár Márk rendező már az Isteni műszakkal bizonyította, hogy remek érzéke van a fekete humorhoz, új filmjével azonban szintet lépett abszurditásban: a Drakulics elvtársban egy vámpír érkezik a szocializmusba, és alaposan felkavarja a titkosszolgálatok életét. Bár Bram Stoker karaktere legelőször egy magyar némafilmben, Lajthay Károly 1921-es rendezésében, a második világhá­ború során megsemmisült Drakula halá­lában lépett világszerte először vászonra, sőt maga a „lény” is Erdélyben született, az elmúlt száz évben a vérszívó entitások egyetlen hazai mozgóképben sem tértek vissza. Bodzsár Márk munkája, a Drakulics elvtárs már ebből a szempontból is hiány­pótló. A Buszti-korszak első filmjét, az Is­teni műszakot jegyző rendező öt-hat éves lehetett, amikor először látta a Roman Polanski-féle, Vámpírok bálját, aminek nagy szerepe volt abban, hogy végül az egyetemi szakdolgozatát is Vámpírfilmek ikonográfiája címmel írta. Később egy másik produkció kapcsán a Kádár-kor­szakot kutatta, és itt ért össze a kétféle érdeklődés: eszébe jutott, milyen érdekes lenne a múlt rendszer szélsőségesen ate­ista és minden transzcendens gondolatot tagadó társadalmi berendezkedésébe be­emelni egy természetfeletti lényt. Persze érdekes kettősség uralkodott e tekin­tetben a szocializmusban. Lenin bebal­zsamozott teste és a számára felépített mauzóleum mégiscsak az ókori fáraók temetkezési szokásait és hitét idézte, a diktátorokban ugyanis minden korban ott motoszkál az ambíció az örök életre. Ez a gondolat jelentette a Drakulics elvtárs kiindulópontját is. A mozi cím­szereplője egy kubai forradalmat megjárt kalandor (Nagy Zsolt), aki hazalátogat a szocialista Magyarországra, hogy meg­nyisson egy Vietnám megsegítésére szer­vezett véradó rendezvényt. Az állambiz­tonság hamar felfigyel az eltelt évtizedek alatt egy napot sem öregedő férfira, egye­nesen Brezsnyev adja ki a parancsot Ká­dár Jánosnak a rejtélyes eset felderítésére. A párt nem tétlenkedik, és egy törékeny nőt (Walters Lili) kérnek fel, hogy férkőz­zön a jövevény bizalmába, a lány kémel­hárításnál dolgozó barátja (Nagy Ervin) pedig egyre kétségbeesettebben figyeli, kedvese hogyan gabalyodik mind jobban a furcsa idegen hálójába. Bodzsár Márk mindig is rajongott az olyan filmekért, amelyek sem a klasz­­szikus értelemben vett vígjáték, sem a dráma műfajába nem illeszkednek töké­letesen, hanem groteszk hangvételükkel a zsánerek közötti szűk mezsgyén egyen­súlyoznak. Ez a tálalás jelenleg legerőtel­jesebben a dél-koreai alkotásoknál érez­hető, a rendező példaként A gazdatestet is jegyző Pong Dzsunho (Bong Joon-ho) új művét, a hazánkban is hamarosan mo­zikba kerülő Élősködőket említi, amely­ben az érzelmi hatás, a társadalomkritika és a humor egyaránt érvényesül. Ezt az irányt igyekezett ő is követni a Drakulics elvtárssal, különösen figyelve arra, hogy végig a valósághű és a meseszerű között egyensúlyozzon. Éppen ezért nincsenek sem hegyes szemfogak, sem más, a paro­­disztikusan túlzó vámpírfilmekre jellem­ző elemek. A humor így sokkal természetesebben is működik, a poénok Bodzsár Márk sze­rint a korszak hétköznapi furcsaságai ré­vén tálcán kínálták magukat. A véradó­mozgalom ráadásul létezett a valóságban is, kellékeit hitelesen rekonstruálták, ahogyan a titkosszolgálati lehallgatóesz­közöket, a lakásbelsőket és a mindenna­pos használati tárgyakat is. Mindennek eredményeként sűrű és valósághű az at­moszféra, a vámpír betoppanása pedig csak felfokozza és kiélezi a múlt rendszer abszurditását. Ugyanezt szolgálja az érdekes szerep­­osztás. Bár elsőre adná magát az elkép­zelés, hogy a misztikus nőcsábász lényt Nagy Ervin formálja meg, míg a sze­rencsétlen megfigyelőtiszt első blikkre inkább illene Nagy Zsolthoz, Bodzsár Márk szándékosan felrúgta a kliséket a két férfi karakterének megcserélésével. Ez önmagában frissességgel tölti meg a művet, akárcsak a groteszk szerelmi há­romszög csúcsát képező, vásznon eddig ritkán látott, borítékolhatóan komoly karrier előtt álló Walters Lili kisugárzása. A bátor témaválasztás és az egyedi han­gulat mellett tőlük válik a Drakulics elv­társ az idei év legkülönlegesebb magyar filmjévé. ■ SZÖVEG NÉMET DÁNIEL 50 2019. november 6. IiMiiU][h­riml

Next