Magyar Demokrata, 2020. július-szeptember (24. évfolyam, 27-40. szám)

2020-07-01 / 27. szám

MAGYARORSZÁG SENKI NEM TUD KISAJÁTÍTANI EGY ŐSI JELET A turul ezer arca Ahogy egy nép története hullámzik, úgy hullámzik jelképeinek megítélése is. A XII. kerületi turulszoborról újra fellángoló vita kapcsán Jankovics Marcell-lel beszélgettünk. A rajzfilmrendező, kultúrtörténész több könyvet is írt jelképeinkről, mítoszainkról, az Ének a csodaszarvasról című filmjében pedig végigköveti a magyarság mitikus útját a világ teremtésétől Európáig.­ ­ Egyes történészek szerint maga a tu­rul mint jelkép problematikus, mert egy 1919 és 1945 között működő antiszemita csoport róla nevezte el magát. Átrajzol­hatja két és fél évtized egy ősi szimbó­lumjelentését? - Említenék egy példát. Indiában, Hu­­májun császár síremlékén egyszerre szere­pel a szvasztika, vagyis a horogkereszt és a hexagram, vagyis a Dávid-csillag. Ezek több ezer éves, egyetemes jelek, az emlí­tett épület pedig több száz éves. Ha egy jelképet felhasznál egy csoport, az sokak szemében visszahat magára a jelképre. A turul esetében én nem így gondolom. Nem tud kisajátítani senki egy ősi jelet, mi tekintünk rá úgy, mintha beszennye­ződött volna. Megítélése rajtunk múlik. Most Amerika-szerte szobordöntögetések zajlanak, sok esetben indokoltan. De pél­dául Lee tábornoknak nem volt más bűne, mint az, hogy a polgárháborúban a déliek oldalán harcolt. Az a háború csak részben szólt a rabszolgák kérdésköréről, gazda­sági, politikai okai is voltak, és a jenkik végül tisztességes módon Lee-nek is szob­rot állítottak, hiszen nagy katona volt, és amerikai. Most a megítélését átírják az aktuálpolitikai események. Nem értek ez­zel egyet, vannak örök érvényű igazságok. A turul pedig egy ősi jelkép, ez nemcsak azt jelenti, hogy régi, hanem azt is, hogy egyetemes. Fél Eurázsia tele van ragado­zó madarakkal, az eredetmondák szerep­lőiként. De az egyiptomi mítoszokban is szerepel sólyom. Amikor Ozirisz meghal, akkor Ízisz, a felesége összerakja a tete­met, és ebben a munkálkodásban a tetem izgalomba jön. Ízisz sólyommá változik, ráül, és így fogan Hórusz. Ezért jelenik meg Hórusz sólyom alakban. Ez ki lett találva már ötezer évvel ezelőtt. A turul pedig Emesével hál. Hogyan lehet azon szívózni, hogy fasiszta-e? Például a német sas senkit nem zavar, holott ott volt Hitler feje felett, a horogkeresztet markolva. Ma is használják, a Bundestagban is van egy hatalmas, stilizált sas, amely lényegében véve nem különbözik a Hitlerétől. Ne­kik valahogy sikerült minden felelősséget rátolni a horogkeresztre, a sas megúszta. A szlávok mind visszahozták a kétfejű sast, az osztrákok címerállata változatlanul a sas. Mindig csak nekünk jut az örök fa­siszta vád. Mindezzel együtt, maga a XII. kerületi turulszobor nekem nem tetszik, habár Szmrecsányi Boldizsárt jó szobrász­nak tartom, ismerem a munkáit. De ezt az agresszív ábrázolást nem szeretem. - Milyen turulábrázolás jó? -Egyszer megnyitottam egy kiállítást a MOM Kulturális Központban, Katona Bernadette, éppen a XII. kerületi szobor felállítása kapcsán, lefotózta a Kárpát-me­dence több száz turulábrázolását. Ott is elmondtam, hogy nekem mindezek közül csak egy tetszik, egy röpképtelen, leszíja­­zott turul, ami moccanni sem tud. Egy szegedi szobrász, Simor Márton műve, a várpalotai Trianon Múzeum kertjében látható, és szerintem ez fejezi ki legjobban a jelkép mai helyzetét, hogy nem szabad mellette színt vallani, aki kiáll mellette, az fasiszta. Ez a szobor nem hőbörgő ha­zafiasságot mutat, hanem azt, ami a ma­gyarokból lett az elmúlt száz év alatt. Azt üzeni, van mit tennünk, fiúk, szedjétek össze magatokat. -Hogyan alakult át a turulábrázolás az ősidőktől kezdve? — Nekem azért is tetszik a honfoglalás kori, mert az még élő jelkép volt, a kul­túra eleven része, ideológia nélkül. Nem kegyetlen, vad ragadozó, hanem egy is­tenmadár, amelyik az égbe emelt egy ► SZÖVEG FEHÉRVÁRY KRISZTINA ■ FOTÓ VERMES TIBOR

Next