A Magyar Detektív, 1933 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1933-01-01 / 1. szám

A MAGYAR DETEKTIV­ áció. Kitűnik ez a rendőri törvénye­inkből is, mely a közigazgatási ren­dészet köréből csak speciális teendő­ket ad át az állami rendőrségnek, •ezzel is jelezve, hogy a rendőrség különleges szervezet, amelynek a közigazgatás nem hivatása. A hatás­körök szétválasztására irányuló tö­rekvéseknek hála, ma már nyilván­való a közigazgatási hatóság és a rendőri hatóság közt fennálló kü­lönbség. Kétségtelen, hogy van át­menet a közigazgatási tevékenység­ből a rendőri tevékenységbe és vi­szont. Az elválasztó vonalak azon­ban eléggé megjelölhetők. A rendőrség egyébként az a fegy­veres szervezet, mely hivatva van az állam és társadalom, valamint a személyek és dolgok biztonság felett a megelőzés, intézkedés, meg­torlás és szükségkép a szabályalko­tás eszközeivel is őrködni és amennyiben azok biztonsága meg­zavartatott, a rendet helyreállítani. Ma már számottevő rendőri szak­íróink majdnem mind megkülön­böztetik egymástól a rendészetet és a rendőrséget. A rendészet oknyo­mozó módszertana segítségével te­hát mi már nem is tudunk eljutni a rendőrség szervezetének és műkö­désének bírálatához, mert a rendé­szet fogalmi körét kisajátította ma­gának a közigazgatás. Csak félre­értések származnak belőle, ha a rendőrség is rendészetnek nevezné a maga speciális működését. Gondoljuk csak el, hogy a köz­­igazgatás cselekvéscélja anyagi és szellemi javakat közvetve vagy közvetlenül termelni; a rendőri működés pedig, lehet teljesen pasz­­szív magatartása a rendőri szerve­zetnek és mégis célravezető. A rendőrség puszta léte is gyakran elég a céljai elérésére, míg a köz­­igazgatási szervezetek, ha nem mű­ködnek, illetve nincs okuk működni , szükségtelenek. A rendőrség ki­áll a nyilvánosság elé, kisujját se mozdítja meg, de a rend érintet­lenül áll. Főleg tehát mi a rend­őrség feladata: az őrzés. És ehelyütt szívesen fogadjuk el illusztris, euró­pai hírnevű magyar kriminalistánk­­nak, Doming Henrik dr. főkapi­tányhelyettesnek a rendőrség mű­ködését illető új meghatározását, a «rendőrzést». Ita így most nem kell a rendé­szet fogalmával hadakoznunk, sok­kal tisztábban disztingválhatunk. A rendőrség a cselekvő rendőrzéssel megbízott fegyveres testület, mely egyes rendészeti feladatokat is in­téz részben azért, mert ezek termé­szetük szerint inkább a közbizton­ság körébe tartoznak, részben taka­rékossági szempontokból, részben hagyományokból, s amely végzi a bűnügyi nyomozást, mert erre szer­vezeténél és a nyilvános életben való szerepénél fogva felette al­kalmas. A bűnügyi nyomozás a legelső rendőri feladat. A rendőri szervezet nem mondva­csinált, hanem természetes szerve az államnak és fokozatos fejlődés útján érte el jelen elkülönített hely­zetét. Tehát indokolt a léte és jel­lege. Különállása azért is szükséges, mert inkább ellenőrizhető a tevé­kenysége és felelőssége is közvetle­nebb. Ez utóbbi azért fontos, mert a rendőrség a polgárok személyes szabadságát illető különleges meg­szorító felhatalmazásokkal is bír. A szervezet szempontjából általá­ban megkülönböztetünk önkor­mányzati és állami rendőrséget. Le­het, hogy ezt a megkülönböztetést a funkciók alapján tehetjük meg. Az állam ugyanis tarthat egyes te­vékenységi körök ellátására külön­leges rendőrségeket. Ilyenek lehet­nek a politikai vagy a határrend­őrség is stb. Lehet a szövetséges államokban szövetségi, állami, vá­rosi, határ- és politikai rendőrség. Itt az egyes rendőrző tevékenység minősége adja meg az útbaigazítást arra, miért kellett funkciók szerint a rendőrzést elkülöníteni. A rend­őrzésnek állami rendőrségre való reábízása jobb, mintha minden egyes város külön szervez és tart magának rendőrséget. A szolgálat helyes ellátására általában nagyobb garanciát nyújt az egységes, egy személynek felelő állami rendőrség. Az állami rendőrségnek elasztiku­san kell ellátnia a szolgálatát és a helyi viszonyokba bele kell magát élnie, különben nem felel meg a hi­vatásának. A­ modern városi közigazgatás a rendőrséggel kell, hogy szoros ösz­­szeköttetést tartson fenn. Ez az összeköttetés főleg akkor lesz áldá­sos, ha a rendőrség teljesen le­rázhatja magáról a rendőrzéshez nem tartozó teendőit és a közigaz­gatás a rendőrségben nem lát mást, mint a közbiztonság tényezőjét. Lassú átmenettel el is érhető ez a helyzet. A rendőrzési politika ma még ifjúkorát éli, mert közigazgatási és politikai íróink nem tudnak meg­szabadulni a hagyományoktól. Ha azonban sokat beszélünk róla, ta­lán népszerűvé válik az új doktrína. A rendőrségek az utóbbi időkben világszerte hatalmas fejlődésnek in­dultak és érdekes, hogy ez a fejlő­dés mindinkább speciális utat ke­res, éppen azt, amelyet a rendőrzés fogalma alatt összevont működés tört fel magának eddig különös figyelemre nem méltatott és erősen elhanyagolt területeken. Kriminállexikon Daktiloszkópia, az emberi kéz uj­­jain lévő bőrfodorrajzoknak egymás­tól való különbözőségét kétségbevon­hatatlan törvényszerűséggel magában­­foglaló tudományos rendszer. Ennek alapján az emberek egymástól ponto­san megkülönböztethetők és minden egyes ember személyazonossága, az uj­jak bőrfodorrajzai alapján minden két­séget kizáró módon megállapítható. A hármas törvényszerűség, hogy tudni­illik nincs két egyforma ujjnyomat két különböző embernél, továbbá, hogy az ujjaknak a rajza az egész életen át változatlan marad s végül, hogy a bőr­­fodorszálak szabályos rajzát osztá­lyozni lehet, s a daktiloszkópiát az igazságszolgáltatás egyik legfontosabb segítőtársává emelte. Különösen a nyo­mozó hatóságok veszik igénybe, világ­szerte, a bűntettesek nyilvántartásánál és a helyszíni nyomoknál a bűntettesek kilétének megállapításánál.­­ A dakti­loszkópia legfőbb célja, hogy a bűntet­teseket ujjnyomataik alapján osztá­lyozza, nyilvántartsa és személyazo­nosságukat az igazságszolgáltatás szá­mára megrögzítse.­­ A daktiloszkópia története ősrégi. Az őskorban is fel­találhatók a nyomai a régi japánoknál és kínaiaknál, ahol rendszerint ujjnyo­matokkal szignáltak fontos vagyonjogi iratokat. Európában, az ősrómai biro­dalomban először Quintilianus római jogtudós tesz említést egyik védőbeszé­dében a véres ujjnyomról, mint fontos nyomozási eszközről. A daktiloszkó­­niáv­al magával a XVII. században Malphigius, Hintze, Albinus, Prochaska és Schröttar professzorok után 1823- ban Pursinke boroszlói egyetemi tanár foglalkozott behatóan. Majd 1858-ban William Herschel angol tisztviselő In­diában egyenesen bevezette a dakti­loszkópiát azonosítás céljára. Kitűnő művelője volt a daktiloszkópiának ffertillon, a párizsi bűnügyi laborató­rium vezetője és Galton angol antropo­lógus. Először Angliában alkalmazták a hivatalos rendőri nyomozószolgálat­ban, majd Anglia u­lán Magyarország vezette be 1902-ben a daktiloszkópiát. Árnybü­ntetés, a középkori germán jogszolgáltatás egy jellegzetes fajtája. Az akkori kezdetleges felfogás szerint ugyanis az árnyék kiegészítő része az ember személyiségének, tehát jogvéde­lem alatt áll és jogi felelősséggel tar­tozik. A régi német jogszokásban ván­dorkomédiások, hegedűsök, kóklerek, bűvészek, jövendőmondók, cigányok és más megvetett, jóformán teljesen jogtalan osztályok képviselői a sértő félnek csak az árnyékán vehettek elég­tételt. A sértőt ilyenkor izzó napsütés­ben falhoz állították, úgyhogy tisztán látszék az árnyéka és a panaszos vagy megbízottja ilyenkor elvágta az ár­nyék nyakát. Ezzel bosszúja, az ak­kori jogszokás szerint, teljes kielégü­lést nyert. Más forrás szerint a sértő­nek a földön elterülő árnyékát tőrök­kel és kardokkal átszurkálták. 4 1933 JANUÁR HÓ 1

Next