Magyar Építőipar, 1988 (37. évfolyam, 1-12. szám)

1988 / 5-6. szám - Kiss Miklós - Kovács Péter - Tarbay József: A hűtővízellátás mély- és vízépítési létesítményei, a nagyberendezések kikötője

A hűtővízellátás mély- és vízépítési létesítményei, a nagyberendezések kikötője KISS „ I „ L Ó S*—K OVÁCS PÉTE­R**—T­ARBAY JÓZSE­F*** A mély- és vízépítési munkák — szemben az ember szükségleteit közvetlenül szolgáló magasépítési lé­tesítményekkel — rendszerint szok­ványosak, kevésbé látványosak. Az Atomerőműben a reaktor és más nagysúlyú, hajón érkező beren­dezés közúti járműre emelése, to­vábbá a kondenzátorok hűtővízellá­tása érdekében létesült építési mun­kák nemcsak szokatlan nagy mére­teik következtében, hanem újszerű műszaki megoldásaik miatt is érde­mesek ismertetésre. A nagyberendezések kikötője A reaktor súlya 2200 kN 4,5 m átmérőjű és­­ 14,0 m hosszú henge­res test. A gyártás helyéről Paksra szállítása közúton vagy vasúton— űr­szelvény, speciális jármű, híd- és út­­teherbírási problémák miatt — igen költséges, szinte megoldhatatlan lett volna. Ezért döntöttek vízi — majd az erőmű területén közúti —szállítás mellett. Az átrakás célját szolgálja a nagyberendezések kikötője. A kikötőmedence a hidegvíz-csa­tornában kiképzett öblözetben van, így a hajó rakodás közben a csatorna áramlási viszonyait nem zavarja (1. ábra). A reaktort szállító hajó főmére­teit — 81 m hossz, 10,4 m szélesség, 2,3 m merülés — és manőverezőké­pességét vettük figyelembe a kikötő­medence kialakításakor, így 210 m hosszú partfal és a sodorvonaltól mért 86 m partfaltávolság szük­séges. Az emelőberendezés a medence hosszának harmadában helyezkedik el, így a hajó mozgatásával, illetve át­fordításával annak minden része elér­hető. Az emelőberendezés: fix vas­beton darupályatartól telepített két­­főtartós futódaru, melynek teherbí­rása 2x1600/200 kN, fesztávolsága 18 m. A fix darupályatartó merevacélvá­zas vasbeton keretszerkezet, mely a partéltől mért 14,6 m-t konzolosan a víz fölé nyúlik. A teljes pályahossz 52 m. A két ge­rendatartó hasznos terhelése az 1700 kN önsúlyú híddaru és a 3200 kN emelőképesség összege: 4900 kN. A pályatartó gerenda szekrény ke­resztmetszetű, a lábak tömörszelvé­­nyűek. A darupályatartó statikai váza térbeli szerkezet: hosszirányban két darab kétszeresen zárt, konzolos rúdszerkezet. Keresztirányban (a megtámasztó lábak síkjaiban) a ke­ret. A partfal résfalas technológiával épült, a kikötőmedencét utólag emel­ték ki. A résfal alul a talajba befogott, fent erélyes fejgerendával hátrahor­gonyzott. A horgonyzás távolsága 10 m. A vonórudak hegesztett acél­rudak, korrózióvédelmük vasalt be­tonköpeny. A horgonyfal is vasbeton szerkezet. A jelentős terhelések miatt a pá­lyatartó túlemeléssel épült, ennek szükséges voltát a próbaterheléskor végzett elmozdulásmérések igazol­ták. Hűtővízellátás A hőerőművek turbinaüzemei (sze­kunderköri) gőzkörfolyamatának ter­modinamikai adottságaiból követke­zik, hogy a turbina kiömlőcsonkjához kapcsolódó hőcserélőből (kondenzá­torból) konvencionális erőműveknél a termelt villamosáramnak több mint másfélszeresét, nyomottvizes atomerő­műveknél mintegy kétszeresét kitevő hőmennyiséget kell — az erőmű har­madik, „tercier” körének tekinthető hűtővízrendszerrel — folyamatosan el­vinni. (Utóbbi, nagyobb érték az atomerőmű primerközi gőzgeneráto­raiból kikerülő gőz rosszabb induló paramétereiből adódik.) Az eddig 1760 MW teljesítményre kiépített Paksi Atomerőműnél az elviendő hőmennyiség mintegy 3600 MWh 3100 Gcal/óra. Az erőmű Du­na menti telepítésének elhatározásá­nál alapvető szempont volt, hogy ezt a hőmennyiséget a Dunából kivett és oda visszavezetett hűtővízárammal, ún. frissvíz-hűtéssel a Duna-vízbe le­hessen bevezetni. Az illetékes víz­ügyi hatóságok erre — és nagyjából még ugyanennyi további hőmennyi­ségre — az engedélyt megadták. A turbinaüzem szovjet tervezői az előbbi hőmennyiség elvitelében (egyéb turbinaüzemi segédhűtések­kel együtt) kereken 380 000 m3/óra% %105 m3/s — egy felsőtiszai közép- * oki. mérnök, MÉLYÉPTERV ** oki. mérnök, MÉLYÉPTERV *** oki. gépészmérnök, MÉLYÉPTERV 1. ábra. A hűtővízforgalom létesítményei hidraulikai hossz-szelvénye MAGYAR ÉPÍTŐIPAR 1988. 5-6. SZÁM 260

Next