Magyar Építőipar, 2012 (62. évfolyam, 1-6. szám)

2012-03-01 / 2. szám

mas. Ehhez a géphez 115 m2 fűtőfelüle­tű kettős gőzterű kazánban fejlesztik a gőzt. A telep 3,5 m emelőmagasságnál 24 óránként mintegy 52 q salgótarjáni szenet fogyaszt. Minthogy azonban a sajfoki zsiliphez mintegy 4 m3 víz érke­zik másodpercenkint, ez a telep még te­temes kibővítésre szorul.” A sajfoki telep történetéhez tartozik, hogy az építtetők várakozásával ellen­tétben a szivattyúk nem voltak képesek rövid időn belül maradéktalanul átemel­ni a belvizeket, így a vállalkozás csőd­be ment. A gőzüzemű szivattyúk mű­szaki fejlődése, hatásfokuk jelentős nö­vekedése kellett ahhoz, hogy a század­­fordulón már több mint száz telep mű­ködjön szerte az országban. A gépek nagyon szépen karban vannak tartva, ma is működőképes állapotban (az épü­letről sajnos ez nem mondható el)! Az épület háborús károkat szenvedett 1944. szeptember 27-én. A visszavonuló német csapatok robbantásai miatt az e­­gyik ipari kémény széttört, csak jó 2 év­vel később állították helyre oly módon, hogy az egész kéményt újra felépítették, de egy kicsit más formában, mint az ere­deti másikat. Ez meg is látszik a kémé­nyek eltérő kialakításában. A felrobban­tott létesítményről Bíró István műszaki tiszt készített helyszíni vázlatot, amelyen látható a robbantások helye, a beomlott és rongálódott épületrészek, géprészek. Az 1960-as évek elején ipari műemlékké nyilvánították és azóta nem üzemel. En­nek működését egy korszerűbb, villany­­motorokkal hajtott szivattyútelep vette át nem messze. A gépház melletti zsiliprendszeren lévő tábla tanúsága szerint a zsilipet a Jászkiséri Tiszaszabályozási Egylet é­­pítette 1893-ban, amit 1966-ban a Közép- Tiszavidéki Szakaszmérnökség felújí­tott. Ebben az évben működött utoljára ez a gépház, azóta országos hírű ipari műemlék. Az elődökre emlékezve Vízügyi múltunk, történelmi emlékhe­lyeinek kutatása során nem feledkezhe­tünk meg az alkotókról sem. A társulatok­ról és mérnökökről, tisztségviselőkről. A szivattyúházat üzemeltető Kö­­zép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖTIVIZIG) szakaszmérnöke Fejes Lőrinc nemcsak „mecénása” az ipari műem­léknek, hanem szívügye is a megvalósí­tásban résztvevő mérnökök hagyatéka­inak illetve sírjainak az ápolása. A Heves-Szolnok-Jászvidéki Tisza és Belvízszabályozási Társulat - amely a KÖTIVIZIG hajdani elődszervezeté­nek mondható - tevékenysége vissza­nyúlik a Tisza szabályozásáig. Hozzá fűződik többek között a tiszai átvágá­sok kialakítása, ármentesítések kap­csán a töltések kiépítése, fejlesztése, a lecsapolások és belvízvédekezések meg­szervezése, illetve az ország első gőz­üzemű belvízátemelő szivattyútelepének megépítése. 1853-ban lépett a Heves-Szolnok- Jászvidéki Tisza és Belvízszabályozási Társulat szolgálatába, és ott az összes munkálatokat úgyszólván az első ka­pavágástól a vég befejezésig vezette Barócs János, a Tisza jobb parti telepü­lései belvízelvezetésének megtervező­­je. Mérnöki minősítését a budapesti egyetem mérnöki fakultásán szerezte. Mérnöki pályafutása akkortól válik iga­zán izgalmassá és értékessé, amikor a Tisza jobb parti településeinek vízren­dezése a Laskó torkolatától a Zagyva torkolatáig a Heves-Szolnok-Jászvidéki Tisza- és Belvízszabályozó Egylet ha­táskörébe tartozott. A társulat tagjait 1851-től kezdve folyamatosan foglal­koztatta a belvízmentesítés műszaki terveinek kidolgozása. A terület első nagyobb vízrendezési tervét Barócs János, a társulat első igazgatómérnö­ke 1857-ben készítette el. A „Helyzeti terve a csatornázandó J(ász)-Kis-Éri ha­tárnak" című munkájában a felszíni vi­zek gravitációs vízlevezetését tervezte meg. A számítások és az elképzelések pontosságát mutatja, hogy a terület 30-35 évvel későbbi általános vízren­dezéskor ezen tervek maradéktalanul megvalósultak. Közben egy, a társulat érdekeltségéhez tartozó csoportja 1878-ban megépítette az ország első, belvízátemelő szivattyútelepét, a Sajfokit. Mindez azonban nem bizo­nyult elegendőnek ahhoz, hogy az 1876-tól kezdődő, a „megpróbáltatá­sok időszakának" nevezett évtizedben Sarud lakosai ne szenvedjenek a több­ször bel- és árvízi elöntéstől. Mindez közrejátszott abban, hogy a Társulat 1880. június 13-án megbízta Barócs János igazgató mérnököt egy, a terü­letre vonatkozó egységes vízrendezé­si terv elkészítésével. Ezzel megindult a térségben is az egységes belvízsza­bályozás. A felújítási munkák A sajfoki műtárgyon jelentkezett ned­vesedés injektált szigetelési rendszer alkalmazásával szüntethető meg. A sza­badon álló ipari kémény, valamint az épületen is megjelenő nyerstégla felü­leten több helyen kifagyás okozta tég­la- és fugahiányok találhatóak. A felújí­tás során a műemlék a téglák pótlásá­val, a fugák kikaparása utáni visszajaví­­tásával és a teljes felület víztaszító be­vonatának felhordásával nyeri vissza eredeti formáját. A munkálatok során az épület tetőszerkezete és cserepezé­­se is megújul. A hibás homlokzat és belső vakolat speciális vakolattal kerül felújításra. Ezek a javítás után új felület­kezelést kapnak. A megújult járdák és a vízelvezető árkok a csapadékvíz elve­zetését biztosítják. A szivattyútelep helyreállítása mel­lett sor kerül a gátőrház felújítására is. Az őrtelepen a régi istállóra, állattartó épületre, tartózkodóra és raktárépüle­tekre elbontás vár, helyettük új, korsze­rű épületek kapnak helyet. Az ipari műemlék mellett érdemes megemlíteni a környék fűz-nyár ligeter­dőit, valamint a madárvilág sokszínű­ségét. Megcsodálhatjuk itt a pusztai ölyveket, kék vércséket, bíbiceket és fácánokat is. A Sajfoki szivattyútelep MAGYAR ÉPÍTŐIPAR 2012. 2. SZÁM 44

Next