Magyar Építőművészet, 1962 (11. évfolyam, 1-6. szám)
1962 / 5. szám
Kacsóh Pongrác út menti lakótelep Tervező: Mester Árpád csökkent hallóképességűek intézete A lakótelep a ceglédi vasútvonalon túl, az Amerikai út, a tervezett 3 sz. autópálya, a Körvasútsor és az Ungvár utca által körülhatárolt területen helyezkedik el, a város központjától mintegy 4,5 km-nyire. A XIV. kerület északnyugati határa mentén a Rákosrendező és Északi teherpályaudvar kerítésvonala és a tervezett 3. sz. autópálya között a beépítés családiházas jellegű. Az autópályától délkeletre fekvő üres terület mögött a beépítés kétféle jellegben alakult ki. Az Amerikai út és a Rákospatak között városias 3—4 emelet magas, a Rákospatakon túl pedig családiházas, helyenként sorházas beépítés jellemző a jelenlegi állapotra. Az a terület, amelyen a lakótelep megépül jelenleg beépítetlen, részben feltöltött, ennek folytán változó szintmagasságú. A terepszint a + 110 és a + 105 tengerszint feletti magasságok között változik. A tervezési területen jelenleg csak a Nagy Lajos király út halad át forgalmi útként. A Nagy Lajos király úton autóbusz bonyolítja le a tömegközlekedést. Villamosvasút a tervezési területhez legközelebb az Erzsébet királyné úton halad. Ez a lakótelephez mintegy 400 méter távolságra van, míg a kerületi központot érintő villamosvasutak 1,3 km távolságra esnek. Tervezési feladatként jelentkezett a 3. sz. autópálya nyomvonalának meghatározása, ami egyben a lakótelep területének meghatározását is jelentette. A megbízás fszt. + 4 emeletes épületek elhelyezését írta elő az érvényben levő típusok alkalmazásával. Minimális lakásszámot irányzott elő középmagas épületekbe, mert csak így volt tartható a II. ötéves tervben Budapestre meghatározott középmagas épületek „kontingense”. A köz- és közellátási intézményeket a kialakítható lakásszám és az érvényben levő normatívák figyelembevételével kellett meghatározni, a jelenlegi állapot ugyanis nem tartalmazott a lakótelep céljára felhasználható intézményeket. A kerületi alapterv intézkedései is betartandók voltak. A 3. sz autópálya nyomvonalát az UVATERV-vel közösen alakítottuk ki. (Az autópálya terveit az UVATERV megbízásából Győrffy Lajos készítette.) A lakótelep úthálózati rendszerét az autópálya figyelembevételével választottuk meg. Ennek megfelelően az épületek megközelítésére szolgáló lakóutakat az ellentétes oldal felől biztosítottuk, így ezek kapcsolata a forgalmi utakhoz a lakótelep délkeleti oldalán végigvezető út révén volt megoldható, — a forgalmi terv által meghatározott helyeken. A forgalom lebonyolítását az autópálya mellett vezetett városi forgalmi út és a Nagyhajós király út biztosítja. Modellfoto Г 1 meglevő épület 1: : 1 földszintes vagy egyemeletes tervezett épület 1 2 , 4 5 S 1 négy emeletes tervezett épület