Magyar Építőművészet, 1972 (21. évfolyam, 1-6. szám)

1972 / 1. szám

Kórház, Tatabánya Építészek: Rimanóczy Jenő, L­e­h­ó­c­z­k­i Ö­d­ö­n (IPARTERV) Belsőépítész: Király József (IPARTERV) Statikus: Dr. Ruzicska Béla Gépész: Thorday Lajos Légtechnika: Hortobágyi Dénes Elektromos berendezés: Jurenka Oszkár Udvardy Ferenc Radiológia: Rados János Rád. techn. gép: Molnár János Út-, terep­rendezés : Réz Dezsőné Parkosítás: T­a­s­s­i Ilona Kórház­technológia: ESZTIK (Pernye Edit) Létesítményi főmérnök: Wéber Jenőné (IPARTERV) Az Egészségügyi Minisztérium az új megyei kórház építése, illetve kialakí­tása érdekében a Honvédelmi Miniszté­riumtól átvette Tatabányán az ún. ..Hunyadi Laktanyát”. Ennek telke a Dózsa György út, Turul utca, Galla és Dubnik patak által határolt területen fekszik. Az Építésügyi Minisztérium és az Egészségügyi Minisztérium még 1962- ben tervpályázatot írt ki a kb. 720 ágyas megyei kórház vázlattervének kidolgo­zására. A bíráló bizottság az I. díjat a Limanóczy Jenő és munkatársai által ki­dolgozott tervnek ítélte meg. E pályá­zati terv felhasználásával dolgozta ki az PARTERV az első beruházási progra­mot két alternatívában, kereken 760 ál­talános kórházi ágy befogadására. E be­ruházási program a rendelőintézeten kí­vül az összes orvosi és gazdasági részle­geket tartalmazta. A betegszobák 4, ill. 3 ágyasok voltak. A 4 ágyas betegszobákkal kialakított ápolási egységeket egy főközlekedési csomópontra fűzték, a 3 ágyas betegszo­bákkal tervezett ápolási egységeket pe­dig két vertikális csomópontra szervez­ték. Ily módon a 4 ágyas szobákkal kiala­kított alternatíva szerint szintenként kb. 80 betegágy, a 3 ágyas szobákkal tervezett alternatíva szerint pedig szin­tenként mintegy 90 ágy kapott helyet. Az ágyra vetített volumen, az akkori sze­rényebb igények következtében 164, il­letőleg 176 m3/ágy volt. E beruházási programot 1964 végén szállították le a tervezők, de ennek jóváhagyására már nem kerülhetett sor, mert anyagi fede­zet hiányában az egészségügyi kormány­zat az új megyei kórház építését későbbi évekre prolongálta. 1970-ben az IPARTERV újból megbí­zást kapott a Komárom megyei Beruhá­zási Vállalattól, hogy Tatabányán, a volt Hunyadi Laktanya területére új beruhá­zási programot dolgozzon ki. A Megyei Tanács egészségügyi szakértők bevo­násával új tervezési programot adott. Az új program a mintegy 10 évvel előbbi­től abban különbözött, hogy megváltoz­tatták a kórházi osztályok profilját és 40 ágyas ápolási egységek tervezését ír­ták elő, 5 ágyas vizesblokkal rendelkező betegszobákkal. Az új kórházi főépületet 817 ággyal és belgyógyászat, sebészet, traumatológia, urológia, szülészet-nőgyógyászat, cse­csemő-gyermekosztály, koraszülött osz­tály, orr-fül-gégészet, szemészet, vala­mint idegosztályokkal tervezték. E 817 ágyon felül meg kellett tartani a jelen­legi 60 ágyas belgyógyászati pavilont, és ehhez csatlakozóan további belgyógyá­szati pavilont kellett tervezni, mert a kórház a jelenlegi korszerűtlen helyze­tet és alacsony ágyszámot már hosszabb ideig fenntartani nem tudja, és ezért az ún. nagy beruházás előtt a belgyógyá­szati ágyak számát egy új pavilon építé­sével kívánta növelni. A tervezési program továbbiakban is fenntartandó épületként írta elő a jelen­leg iskola céljára használt épületet, me­lyet elmeosztállyá kívánnak átalakítani. Egy harmadik ütemben 80 ágyas fer­tőző pavilon építését is tervbe vették, vagyis a beruházási programban előírt, illetőleg tervezett általános kórházi ágyak száma 1018 lesz. A múlthoz képest a tervezési program nemcsak az ápolási egységek, illetőleg a kórházi osztályok területét kívánta nö­velni, hanem igényesebb kialakítást kért a központi orvosi részlegek, vala­mint a központi gazdasági részlegek ki­alakítására is. A program új funkciókkal is bővült, mégpedig gondoskodni kellett a kórház poliklinikai egység megvalósítása érde­kében a kórházhoz csatlakozóan új ren­delőintézet tervének kialakításáról, vala­mint orvos- és nővérszálló és szakiskola létesítéséről is. Tekintettel arra a körül­ményre, hogy a megyei mentőállomás a kórház építése érdekében lebontandó, az új beruházást terheli a mentőállomás megépítése is. A kidolgozott beruházási program az alábbi funkcionális egységekre bontható: Kórház ............ 239 000 m3 223 m3/ágy Rendelőintézet 18 500 m3 339 m3/munkahely Orvos- és nővérszálló 21 000 m3 88,5 m3/fb Mentőállomás 5 200 m3 524 m3/gépkocsi Az orvos- és nővérszállót a program­nak megfelelően 200 férőhellyel tervez­ték, melyhez 40 férőhelyes, bentlakásos szakiskola csatlakozik. A mentőállomás 10 gépkocsi üzemeltetésére készült. A kórház és az előbbiekben említett egészségügyi egységek elhelyezésére a centrálisan fekvő terület a betegek be­szállítása és a látogatások szempontjából előnyös. Ugyanez okból hátrányos vi­szont, hogy a környezetből adódó zaj­szint nyilvánvalóan magasabb lesz, mint periférikus telepítés esetén. A tervezők az épületek kompozíciójá­nak kialakításakor maximálisan alkalmaz­kodtak a telek adottságaihoz. A hotel­­tömböt, amelyben az intenzív terápiás ágyakon kívül kereken 800 betegágy ka­pott helyet, délkeletre tájolták, mely kö­rülmény a tervezett teraszokkal optimá­lis fekvésnek tekinthető. A megtartott és tervezendő belgyó­gyászati pavilonok, valamint a fertőző osztály e hoteltömbre merőlegesen he­lyezkednek el, itt a betegszobák zömmel északkeletre tájoltak. A Dózsa György út felől az új együttes impozáns hatását a meglevő laktanya­épületek a lebontásig előreláthatólag kedvezőtlenül fogják befolyásolni. Re­mélhetőleg ezek lebontása az új kórház megépítése után megvalósítható lesz, mert a régi épületek sem külső megjele­nésükben, sem belső kialakításukban hosszabb ideig korszerűen nem üzemel­tethetők. Az illetékes hatóságok előírásainak megfelelően, a látogatók és a betegek nem a főútvonalról (Dózsa György út), hanem a Turul utca felől érkeznek a kór­házba. A Turul utcai bejárat főportája ad felvilágosítást a látogatóknak és a bete­geknek, hogy merre haladjanak. A fel­vételre érkező betegek a betegfelvételi épületszárnyat — egyedül vagy kísé­rővel — az északnyugati oldalon meg­nyitott bejáraton keresztül érik el. Ha a beteget súlyos vagy sürgős esetekben mentőautóval hozzák be, ugyanez épület délkeleti homlokzatán biztosított bejá­raton keresztül közelítik meg az elő­teret, és az innét elérhető felvonó biz­tosítja azt a lehetőséget, hogy az in­tenzív ápolásra szorulókat a felvételi ad­minisztráció kihagyásával azonnal fel le­hessen szállítani, illetőleg ezen a felvo­nón lehessen a műtőkbe vinni. A mentő­autó az előcsarnok alatt és a gazdasági udvaron keresztül vezetett úton keresz­tül éri el a mentőállomást vagy fordul vissza. A rendelőintézetbe érkezők ugyan­csak a Turul utca felől érik el a rendelő­­intézet előcsarnokát, illetőleg innét lép­csőn és felvonókon keresztül a várókat. A látogatók ugyancsak a Turul utca felől közelíthetik meg a reprezentatív kialakítású előcsarnokot, melyből mind a nyolc betegszállító felvonó elérhető. A személyzet a betegfelvételi épület­szárny, valamint az előcsarnok előtt el­haladva éri el a számukra biztosított kü­lön bejáratot és ezen keresztül a köz­ponti öltözőket. Az új kórházak telepítése során álta­lában biztosítani kell, hogy a teleknek legalább két bejárata legyen, az egyik a látogatóké és a betegeké — mint ahogy erről az előbbiekben már szó volt —, a másik pedig a gazdasági bejárat. Terve­zők e gazdasági bejáratot a Dózsa György út felől, a létesítendő Erdész utcával szemben alakították ki. E gazdasági út körforgalommal egyben a mentőállomás forgalmát is lebonyolítja. A gazdasági úton keresztül a tehergép­kocsik, valamint a hullaszállító kocsik a gazdasági udvarra érkeznek, ahonnét a műhelyek, a kórházi garázsok, a raktá­rak, a mosoda, a konyhaüzem, az állat­ház, a kórházi gyógyszertár, valamint a proszektúra bejáratai nyílnak. Ily módon a teherautók, valamint a hullaszállító kocsik útvonala diszkréten rejtett, zajuk a nyugalmat nem zavarja, a betegszobák­ból a gazdasági udvar nem látható. A telken belül a kórházi főépület előtt a tervezők kizárólag a személyzet gép­kocsijainak elhelyezésére biztosítottak parkolóterületet a hely szűk volta miatt. A látogatók gépkocsijainak parkolóterü­letét a városfejlesztési tervek szerint a Turul utca délnyugati oldalán oldják majd meg.

Next