Magyar Építőművészet, 1972 (21. évfolyam, 1-6. szám)
1972 / 1. szám
Kórház, Tatabánya Építészek: Rimanóczy Jenő, Lehóczki Ödön (IPARTERV) Belsőépítész: Király József (IPARTERV) Statikus: Dr. Ruzicska Béla Gépész: Thorday Lajos Légtechnika: Hortobágyi Dénes Elektromos berendezés: Jurenka Oszkár Udvardy Ferenc Radiológia: Rados János Rád. techn. gép: Molnár János Út-, tereprendezés : Réz Dezsőné Parkosítás: Tassi Ilona Kórháztechnológia: ESZTIK (Pernye Edit) Létesítményi főmérnök: Wéber Jenőné (IPARTERV) Az Egészségügyi Minisztérium az új megyei kórház építése, illetve kialakítása érdekében a Honvédelmi Minisztériumtól átvette Tatabányán az ún. ..Hunyadi Laktanyát”. Ennek telke a Dózsa György út, Turul utca, Galla és Dubnik patak által határolt területen fekszik. Az Építésügyi Minisztérium és az Egészségügyi Minisztérium még 1962- ben tervpályázatot írt ki a kb. 720 ágyas megyei kórház vázlattervének kidolgozására. A bíráló bizottság az I. díjat a Limanóczy Jenő és munkatársai által kidolgozott tervnek ítélte meg. E pályázati terv felhasználásával dolgozta ki az PARTERV az első beruházási programot két alternatívában, kereken 760 általános kórházi ágy befogadására. E beruházási program a rendelőintézeten kívül az összes orvosi és gazdasági részlegeket tartalmazta. A betegszobák 4, ill. 3 ágyasok voltak. A 4 ágyas betegszobákkal kialakított ápolási egységeket egy főközlekedési csomópontra fűzték, a 3 ágyas betegszobákkal tervezett ápolási egységeket pedig két vertikális csomópontra szervezték. Ily módon a 4 ágyas szobákkal kialakított alternatíva szerint szintenként kb. 80 betegágy, a 3 ágyas szobákkal tervezett alternatíva szerint pedig szintenként mintegy 90 ágy kapott helyet. Az ágyra vetített volumen, az akkori szerényebb igények következtében 164, illetőleg 176 m3/ágy volt. E beruházási programot 1964 végén szállították le a tervezők, de ennek jóváhagyására már nem kerülhetett sor, mert anyagi fedezet hiányában az egészségügyi kormányzat az új megyei kórház építését későbbi évekre prolongálta. 1970-ben az IPARTERV újból megbízást kapott a Komárom megyei Beruházási Vállalattól, hogy Tatabányán, a volt Hunyadi Laktanya területére új beruházási programot dolgozzon ki. A Megyei Tanács egészségügyi szakértők bevonásával új tervezési programot adott. Az új program a mintegy 10 évvel előbbitől abban különbözött, hogy megváltoztatták a kórházi osztályok profilját és 40 ágyas ápolási egységek tervezését írták elő, 5 ágyas vizesblokkal rendelkező betegszobákkal. Az új kórházi főépületet 817 ággyal és belgyógyászat, sebészet, traumatológia, urológia, szülészet-nőgyógyászat, csecsemő-gyermekosztály, koraszülött osztály, orr-fül-gégészet, szemészet, valamint idegosztályokkal tervezték. E 817 ágyon felül meg kellett tartani a jelenlegi 60 ágyas belgyógyászati pavilont, és ehhez csatlakozóan további belgyógyászati pavilont kellett tervezni, mert a kórház a jelenlegi korszerűtlen helyzetet és alacsony ágyszámot már hosszabb ideig fenntartani nem tudja, és ezért az ún. nagy beruházás előtt a belgyógyászati ágyak számát egy új pavilon építésével kívánta növelni. A tervezési program továbbiakban is fenntartandó épületként írta elő a jelenleg iskola céljára használt épületet, melyet elmeosztállyá kívánnak átalakítani. Egy harmadik ütemben 80 ágyas fertőző pavilon építését is tervbe vették, vagyis a beruházási programban előírt, illetőleg tervezett általános kórházi ágyak száma 1018 lesz. A múlthoz képest a tervezési program nemcsak az ápolási egységek, illetőleg a kórházi osztályok területét kívánta növelni, hanem igényesebb kialakítást kért a központi orvosi részlegek, valamint a központi gazdasági részlegek kialakítására is. A program új funkciókkal is bővült, mégpedig gondoskodni kellett a kórház poliklinikai egység megvalósítása érdekében a kórházhoz csatlakozóan új rendelőintézet tervének kialakításáról, valamint orvos- és nővérszálló és szakiskola létesítéséről is. Tekintettel arra a körülményre, hogy a megyei mentőállomás a kórház építése érdekében lebontandó, az új beruházást terheli a mentőállomás megépítése is. A kidolgozott beruházási program az alábbi funkcionális egységekre bontható: Kórház ............ 239 000 m3 223 m3/ágy Rendelőintézet 18 500 m3 339 m3/munkahely Orvos- és nővérszálló 21 000 m3 88,5 m3/fb Mentőállomás 5 200 m3 524 m3/gépkocsi Az orvos- és nővérszállót a programnak megfelelően 200 férőhellyel tervezték, melyhez 40 férőhelyes, bentlakásos szakiskola csatlakozik. A mentőállomás 10 gépkocsi üzemeltetésére készült. A kórház és az előbbiekben említett egészségügyi egységek elhelyezésére a centrálisan fekvő terület a betegek beszállítása és a látogatások szempontjából előnyös. Ugyanez okból hátrányos viszont, hogy a környezetből adódó zajszint nyilvánvalóan magasabb lesz, mint periférikus telepítés esetén. A tervezők az épületek kompozíciójának kialakításakor maximálisan alkalmazkodtak a telek adottságaihoz. A hoteltömböt, amelyben az intenzív terápiás ágyakon kívül kereken 800 betegágy kapott helyet, délkeletre tájolták, mely körülmény a tervezett teraszokkal optimális fekvésnek tekinthető. A megtartott és tervezendő belgyógyászati pavilonok, valamint a fertőző osztály e hoteltömbre merőlegesen helyezkednek el, itt a betegszobák zömmel északkeletre tájoltak. A Dózsa György út felől az új együttes impozáns hatását a meglevő laktanyaépületek a lebontásig előreláthatólag kedvezőtlenül fogják befolyásolni. Remélhetőleg ezek lebontása az új kórház megépítése után megvalósítható lesz, mert a régi épületek sem külső megjelenésükben, sem belső kialakításukban hosszabb ideig korszerűen nem üzemeltethetők. Az illetékes hatóságok előírásainak megfelelően, a látogatók és a betegek nem a főútvonalról (Dózsa György út), hanem a Turul utca felől érkeznek a kórházba. A Turul utcai bejárat főportája ad felvilágosítást a látogatóknak és a betegeknek, hogy merre haladjanak. A felvételre érkező betegek a betegfelvételi épületszárnyat — egyedül vagy kísérővel — az északnyugati oldalon megnyitott bejáraton keresztül érik el. Ha a beteget súlyos vagy sürgős esetekben mentőautóval hozzák be, ugyanez épület délkeleti homlokzatán biztosított bejáraton keresztül közelítik meg az előteret, és az innét elérhető felvonó biztosítja azt a lehetőséget, hogy az intenzív ápolásra szorulókat a felvételi adminisztráció kihagyásával azonnal fel lehessen szállítani, illetőleg ezen a felvonón lehessen a műtőkbe vinni. A mentőautó az előcsarnok alatt és a gazdasági udvaron keresztül vezetett úton keresztül éri el a mentőállomást vagy fordul vissza. A rendelőintézetbe érkezők ugyancsak a Turul utca felől érik el a rendelőintézet előcsarnokát, illetőleg innét lépcsőn és felvonókon keresztül a várókat. A látogatók ugyancsak a Turul utca felől közelíthetik meg a reprezentatív kialakítású előcsarnokot, melyből mind a nyolc betegszállító felvonó elérhető. A személyzet a betegfelvételi épületszárny, valamint az előcsarnok előtt elhaladva éri el a számukra biztosított külön bejáratot és ezen keresztül a központi öltözőket. Az új kórházak telepítése során általában biztosítani kell, hogy a teleknek legalább két bejárata legyen, az egyik a látogatóké és a betegeké — mint ahogy erről az előbbiekben már szó volt —, a másik pedig a gazdasági bejárat. Tervezők e gazdasági bejáratot a Dózsa György út felől, a létesítendő Erdész utcával szemben alakították ki. E gazdasági út körforgalommal egyben a mentőállomás forgalmát is lebonyolítja. A gazdasági úton keresztül a tehergépkocsik, valamint a hullaszállító kocsik a gazdasági udvarra érkeznek, ahonnét a műhelyek, a kórházi garázsok, a raktárak, a mosoda, a konyhaüzem, az állatház, a kórházi gyógyszertár, valamint a proszektúra bejáratai nyílnak. Ily módon a teherautók, valamint a hullaszállító kocsik útvonala diszkréten rejtett, zajuk a nyugalmat nem zavarja, a betegszobákból a gazdasági udvar nem látható. A telken belül a kórházi főépület előtt a tervezők kizárólag a személyzet gépkocsijainak elhelyezésére biztosítottak parkolóterületet a hely szűk volta miatt. A látogatók gépkocsijainak parkolóterületét a városfejlesztési tervek szerint a Turul utca délnyugati oldalán oldják majd meg.