Magyar Építőművészet, 1984 (33. évfolyam, 1-6. szám)

1984 / 1. szám

E számunk elé Érdekes kép tárul az olvasó elé, ha átlapozza valamelyik, a huszadik század magyar építészetéről írt könyvet. A századfordulón még létezett historizmus, szecesszió, pre-modern és újklasszicizmus. A két világháború között volt neobarokk, funkcionalizmus, római iskola, voltak nemzeti törekvések is. A máso­dik világháború után azonban az egyetlen ,,biztos’’, egyértelműen meghatározható pont a „szocreál”, amellyel szimbolikusan megtörtént az addig párhuzamosan futó szálak „összefogása’’ egyetlen, hivatalos stílussá. A „szocreál” periódus után a legtöbb szerző számára már csak középületek, lakóházak, ipari épületek léteznek, egy bűvész ügyességével tüntetve el az addig használt stílus-skatulyákat. A jelenségnél érdekesebb az ok: miért a mutatvány? Több lehetséges magyarázat kínálkozik. Az egyik, s első pillantásra legvalószínűbb: azért, mert a „modern építészet” nem stílus, hanem valamiféle természetes munkamódszer, s a modern épületek között csak funkció vagy alaprajzi típus alapján lehet csoportokat megkülönböztetni. Tendenciák tehát — végre! — nincsenek, mert megtaláltuk az „igazit”. Létezik ennek az álláspontnak egy variánsa, más előjellel: tendenciák — sajnos! — nincsenek, mert a centralizált építésügy, a tanítvány-mester kapcso­latot kizáró vállalati rendszer — enyhén szólva — nem kedvez a tendenciák létrejöttének. A másik lehetséges magyarázat: tendenciák ugyan vannak, de nem tudjuk felismerni őket a történelmi távlat hiánya miatt. Vajon mikor nyílik meg ez a távlat? Úgy tűnik, az ötvenes—hatvanas, sőt még a hetvenes évek egyik világszerte megfigyelhető törekvése az volt, hogy ezt a távlatot, az építészet történelmi dimenzióját megszüntesse. Ha a modern építészet nem stílus, hanem munkamódszer, akkor nem tart igényt a történelemre. Az építészet egyszerűen követ­kezmény; politikai, társadalmi, gazdasági tényezők függvénye — értelmezhető szemiotikai, nyelvészeti módszerekkel. Ezelőtt egy jó évtizeddel alig létezett olyan könyv, mely az építészetet, mint saját törté­nelemmel rendelkező, autonóm műfajt vizsgálta volna. Most kezdjük felismerni, hogy az építészet egyik legfontosabb problémája a történelemhez, a múlthoz való viszony, mellyel kapcsolatban igen sokrétűen tud állást foglalni: tagadni, elfedni, helyeselni, ironizálni.. . s hirtelen megteremtődik a „történelmi táv­lat”. A múlt, ami eddig formák kaotikus összevisszasága volt, hozzáférhetővé válik. Talán mégis vannak tendenciák, fel is ismerhetők — és ez fontosabb a tervezők, mint az építészettörténészek számára. S ekkor jön a legnehezebb feladat: a tendenciák meghatározása. Biztosan nem lehet egy tudós meg­győződésével meghúzni a választóvonalakat. Az építészeti kritika eddigi története — e témával nyitottuk tavalyi évfolyamunkat — a legnagyobb óvatosságra, sőt szkepticizmusra ad okot e téren. Mindenki, aki a tendenciákról ír, meghatározott időben, meghatározott körülmények közül beszél, s az „abszolút” érvényesség igénye fel sem merülhet. Ha itt és most örök időkre érvényesen nem is jelöltük ki a magyar építészet alapvető áramlatait a hatvanas évektől 1983 végéig, azt mégis szeretnénk, ha az itt közölt megállapításokra alapozni lehetne, legalább néhány későbbi szám erejéig. Még fontosabb eredmény lenne, ha e számunk alkalmat adna a benne érintett kérdések tovább- vagy újragondolására. Moravánszky Ákos MÉ 84. 1. 9 M. Gyöngy Katalin kollázsa Collage de Katalin M. Gyöngy TENDENCIÁK

Next