Régi-Új Magyar Építőművészet, 2010 (1-6. szám)

2010 / 1. szám

Régi-Új MAGYAR ÉPÍTŐMŰVÉSZET 2010 |­01 Vizitáció, Szombathely Visitation, Szombathely MAULBERTSCH ÉS WINTERHALDER, MISIG, 2009. NOVEMBER 20. - 2010. FEBRUÁR 28. A szombathelyi székesegyház Maulbertsch-képe, a Mária és Erzsébet talál­kozása (1791-92) restaurálását bemutató kiállítási rész több mint, ami. A templomot 1945 márciusában lebombázták, nemcsak a boltozat-freskók pusztultak el, de a főoltár hatalmas Vizitáció-képe is több száz darabra sza­kadt. A művet egykor mestere halála után Winterhalder fejezte be. A késő barokk impressziók tárlat az expresszív mester és a szobrászdinasztiából szár­mazó virtuóz tanítvány, de a kortárs technológia és a káosz találkozásáról, régi és kortárs képmágiáról is szól. Kirakva a kép fragmentumait a szakértők látták, hogy a főalakok viszony­lag épek maradtak, súlyos károk a nem lényeges motívumokat érték. A tárla­ton látható mind a nyolc fennmaradt oltárkép, freskóterv és olaj­modellé, aminek alapján a hiányzó részek már rekonstrukciónak nevezhető munkafázi­sa is elvégezhető úgy, hogy a restaurált egész a régi mesterek munkája ma­radhasson. Ezt a felmérést a Morva Galéria 2000-ben elnyert EU-s pályázata tette lehetővé. A Mária és Erzsébet találkozása, a már elkészült munkarészek fázisokban is dokumentált bemutatása a tárlat szenzációja. Az új módszerek lehetővé tették, hogy az MNG műhelyében megkezdődjön a helyreállítás. Most az egykor Szily János által megrendelt kép befejezésének, elhelyezésé­nek sorsáról, a pénzforrásokról a püspökségnek kell döntenie. Arról is, hogy a 8 m magas oltárkép felső,„üres"felhős részére is szükség lesz-e az új elhelye­zésnél. Ezt költői kérdésnek látszik, hiszen a kompozíció ezt megköveteli, de Szombathely egykori pusztulását illetően ennek a„teljesség" helyreállításának szimbolikus értéke is van, amihez a„vera i­on" keresztény hittétele is hozzátar­tozik. A tárlat 96 képe nem a freskókat, hanem azok előtanulmányait, vázlatait mutatja be. A bécsi késő barokk nálunk utóvirágzott; a két festő pályája Magyarországon találkozott. A fény-szín kavalkád az 1920-as években az exp­­resszionizmus előfutáraként ragyog fel újra, és például ma a frankfurti Giersch Az eredeti oltárkép A szentély állapota 1945-ben, a bombatalálat után TÉMA THEME­S

Next