Bartucz Lajos: A magyar ember. A magyarság antropológiája - Magyar föld, magyar faj 4. (Budapest, 1938)

A magyar embertani kutatások félszázada

92________________________A MAGYAR EMBERTANI KUTATÁSOK FÉLSZÁZADA Jankó Jánost, Schilberszky Károlyt, Lisznyay Andrást, Paikert Alajost, Richter Aladárt, Lőrenthey Imrét, Vitális Istvánt, Papp Károlyt, Klug Nándort, Moesz Gusztávot, Liffa Aurélt, Bátky Zsigmondot, Timkó Imrét, Varjú Elemért, Böck Hugót, Entz Gézát s a magyar tudományos és társadalmi életnek sok későbbi kiválóságát. Török nyugodt lelki­ismerettel elmondhatta magáról, hogy egyetemi nevelői hivatását becsülettel elvégezte. A régi szabású, nagy professzorok közé tartozott, akik mély és sokoldalú tudásukkal igazi bámulatot, tiszteletet és rajon­gást keltettek hallgatóikban. És hogy nyomában mégsem fejlődött kutató munkát végző, nagyobb számú, antropológus generáció, annak nem annyira ő, hanem a kedvezőtlen hazai körülmények az okai. Vár­jon hol helyezkedjenek el a fiatal antropológusok, amikor az ember­tan sem a középiskolában, sem az egyetemen nem kötelező tárgy, s a Nemzeti Múzeumban sincsen külön embertani osztály? Így hát antro­pológiai doktori oklevéllel a kezükben s tört reményekkel a szívük­ben, új pályát kellett keresniük. Az egyetemi tanítás azonban Török munkásságának csak a kiseb­bik része. Ami ideje és ereje azonfelül maradt, azt mind, éjjelt nap­pallá téve, a tudományos búvárkodásnak szentelte. Nem volt szakma­beli folyóirat és könyv, amelyet el ne olvasott volna, s alig merült fel olyan tudományos probléma az embertan­ság mezején, amelyhez hozzá nem szólott volna. Mint tanárt, sokan ismerték, mint tudóst, azonban csak azok értették meg, akik abban a szerencsében részesültek, hogy évekig mellette dolgozhattak. Mert Török Aurél valóban európai mé­retű, igazi nagy tudós volt. Nemcsak azért, mert könyvei és értekezé­sei egész kis könyvtárt töltenek meg, hanem azért, mert kutatásaival, működésével hatni tudott korának egész nemzetközi tudományosságára. Alighogy elfoglalta tanszékét, máris olyan sokoldalú, intenzív munkásságba és lelkes agitációba kezd, amelyhez foghatót keveset találunk. Széleskörű műveltségről, sokoldalú, alapos tudásról tanús­kodó, érdekes és élvezetes előadásaiban, népszerű estélyeken, a szak­cikkek és tudományt népszerűsítő közlemények százaiban, a különböző hatóságokhoz benyújtott kérvények és javaslatok tömegében, sokoldalú társadalmi és magánérintkezéseiben, levelezéseiben minden alkalmat

Next