Magyar Fórum, 1990. január-június (2. évfolyam, 1-26. szám)
1990-02-17 / 7. szám
A sport az ifjúságé, a sport mindenkié! Ehhez világosan meg kell fogalmazni a célokat. A legfontosabb célkitűzés a minőség érvényesülése. Csak a minőség érték. Gondjaink mélyén húzódik meg az iskolai sport devalválása, degradálása a „tömegsport” kategóriába. A lemondás az ifjúság túlnyomó többségéről, megfosztva őket a sport értékeitől. Minden gyerek fontos. Minden rendszer életképességét akarták bizonyítani, az el nem fogadhatót reklámozni. Nem a sport tehet arról, hogy ide áramlottak a már mindenhonnan kikopott káderek. Nem az egyéni olimpiai bajnokok tehetnek arról, hogy a csapatsportok nem fejlődhettek, hogy a nagy testkulturális értéket hordozó, de az olimpián nem szereplő sportágakat alig támogatták. Nem a testnevelők, nem ■ T» ^ /n / / i ' \ .1 ' „1. a.jC 1. u. T7UU^ . Uall rilata A 1'nHorr* ac cil'PfhTrn nrnh_ min^pn czalomhort fpliof Gyarmati Dezső nyugállományú mesteredző, műtörténész, minden idők legeredményesebb vízilabdázó személyisége, és Ruza József menedzseriroda-igazgató, az úszószövetség egykori siker-főtitkára, aki 1987-ben konfrontálódott az ÁISH főnökeinek vezetői módszereivel és ezért önként elhagyta sikereinek színterét - azóta anyagi és erkölcsi gondokkal küzd a szövetség -, az alábbi felkérést kapták: „Kedves Barátunk! A Magyar Demokrata Fórum országot formáló programalkotásának szerves része a sporttal és az egészséges életmóddal való megkülönböztetett törődés. Korábbi megbeszéléseink során, amelyeken dr. Frenkl Róbert egyetemi tanár, az OSC ügyvezető elnöke is részt vett, felmerült a program átgondolásának és megírásának igénye. Ezért arra kérünk, hogy kezdeményezően vegyél részt ebben a munkában éppúgy, mint az MDF sporttal, egészséges életmóddal kapcsolatos gyakorlati programjának szervezésében. Budapest, 1990 jan. 25. Üdvözlettel Lezsák Sándor" A világszerte elismert szakemberek elkészítették a kért sportprogram-vázlatot, melyet ezúton teszünk közzé azzal a szándékkal, hogy valamennyi érdeklődő hozzáfűzheti véleményét, javaslatát az 1990 febr. 25-én 10.00 órakor a Testnevelési Egyetem Aulájában tartandó MDF-sportfórumon. A véglegesített MDF-sportprogramot 1990 márciusában közöljük. Fejlett iskolai sportélet nélkül nincs széles alapokon nyugvó versenysport. Kitüntetett az egyetemi sport jelentősége. Elmaradását, elnyomását, sürgősen meg kell szüntetni. Az egyetemi sport sajátos értékein túl meghatározza a jövő értelmiségének a felfogását a sportról, segíti az élsportolók beilleszkedését a társadalomba. Programvázlat A magyar társadalom, a magyar családok, az ifjúság életében a testkultúra, a sport nem tölti be azt a szerepet, amelyre a XX. század végén, egy művelt európai nemzetben hivatott lenne. Kié a felelősség? Helyre kell állítani a testkultúra, a sport presztízsét, értékét a közgondolkodásban, ahol ezt az elmúlt évek, évtizedek sportpolitikájának a torzulásai lerombolták. Nem a sport, a társadalom érdeke ez! A torzulások nem fedhetik el a lényeget, a testkultúra szépségét, értékeit! Nem a sport felelős a sporttal kapcsolatos manipulációkért, azért, hogy a sportsikerekkel egy politikai az edzők felelősek azért, hogy az utánpótlásnevelést elszakították természetes bázisától, az iskolától, hogy a sportágakat valósággal belekényszerítették a korai szelekció világszerte lejárt gyakorlatába. Nem a sport hibája, hogy a „csak” sportolni kívánó gyerekek és felnőttek nem, vagy alig jutottak kulturált testedzési lehetőséghez, miközben az élsportra és az edzőtáborokra milliárdokat költöttek. Nem a sport tehet róla, hogy egyik legmarkánsabb modellje lett a diktatúrának, sok kis diktatúra alakult ki szakosztályokban, egyesületekben, szakszövetségekben. Iskola-centrikus sportfejlesztést Meggyőződésünk, hogy jól átgondolt, a különböző érdekeket összehangoló, mások tapasztalatait figyelembe vevő, ifjúság-centrikus sportpolitika az adott gazdasági feltételekkel is virágzó sportéletet tud teremteni. gyerek olyan törődést igényel, mint a potenciális olimpiai bajnokok. A korszeű sportfejlesztés iskola- és terület-centrikus. Ebben találkozik az állami és a társadalmi elem. Az állam számára az első számú prioritás az iskolai sport kell legyen, beleértve a testnevelést is. De hangsúlyozottan iskolai sportról van szó. Csak a teljesítményorientált, terhelésközpontú, rivalizálásásra ösztönző iskolai sport közvetíti azokat az értékeket, amelyek miatt a sportot az iskolai élet centruma felé kell közelíteni. Nem egy tantárgyról van szó, hanem a 3-23 éves korosztályok aktív életformájáról. Sport nélkül nem lehet egészséges ifjúságot nevelni. Óvoda, általános iskola, gimnázium (középfokú iskolák), egyetem a tanulás, az emberréválás, az első életkor szakaszai. Mindegyikben kitüntetett a testedzés szerepe. Meghatározó a növekedést, érést (biológiai hatás), a személyiségfejlődést (pszichológiai tényezők) és a közösségi hatásokat, a tehervállalást (szociológiai tényezők) tekintve. Szakítani kell mind a német, mind a szovjet testnevelési hagyományokkal. Előbbin a cirillt, a fegyelmet, a honvédelmi szempontokat, utóbbin az igénytelenséget (tömegsport), a testneveléssel kapcsolatos demagógiát, a szürkeséget értve. A legfontosabb közeg A sport az ifjúság életében a humán szocializáció legfontosabb területe. A kudarc- és sikertűrő, problémamegoldó, konfliktuskezelő, tehervállaló autonóm ember nevelésének a közege. Ezért állami felelősség az iskolai sport feltételrenszerének a megteremtése. Ezeket az eszközöket egyenlíthetik ki a helyi önkormányzatok oly módon, hogy az iskolák, a területi sportélet, sportfejlesztés központjai is legyenek alkalmasak a versenysport és/vagy a lakossági sport, szabadidősport igényeinek a kielégítésére. A fejlett iskolai sportélet külön célkitűzés nélkül is az utánpótlásnevelés spontán területe a sportágak többségében. A sporttehetséggondozás is kitüntetett feladata az iskolának. A legjobbak serkentik a többieket is a kiváló teljesítményre. De a leggyengébbeknek is esélyt kell adni a részvételre, a felzárkózásra. A testnevelő tanár- és általában a szakemberképzésben ezt a gondolkodásmódot kell érvényesíteni. Cél az autonóm ember nevelése, az emberközpontú és emberarcú sportélet, amelyben másodlagos, szinte eszközjellegű evidencia a teljesítmény, az eredmény. A versenysport, élsport megújítása is szükséges. Ez nemcsak központi állami feladat, minden sportágnak meg kell vívnia harcát a megújulásért. Az élsport menedzselésének, a nemzeti érdekek védelmének letéteményese a Magyar Olimpiai Bizottság. A MOB-bal együtt, szervezetében, vagy más struktúrában meg kell oldani a nem olimpiai sportágak érdekvédelmét. A MOB-nak, feladataihoz az állam által az élsportra biztosított feltételeket is meg kell kapnia, jó felhasználásukat az állami kontroll mellett a sportszövetségi társadalmi kontroll is garantálja. Minden sportág maga döntsön életéről. Véget kell vetni minden uniformizálásnak. Fel kell számolni a sportdiktatúra minden maradványát, hitbizományokat, monopolhelyzeteket. Egy-két versenyző mégoly világszínvonalú eredménye sem igazol semmiféle diktatúrát - sportágak elsorvasztását, néhány ember öntörvényűsége miatt. Szakmai elvek következetes érvényesítése nem jelent diktatúrát. A tudás, a teljesítmény állja a kritikát. Az eredmény nem igazol mindent Egy-egy sikeres versenyzőből nem élhet emberek légiója. A szakemberek szűk körén kívül a sportban közreműködők többsége társadalmi vezető legyen. Minden edzőt, minden szakembert feltételei függvényében kell értékelni. Lehet magasabb szintű a rossz feltételek között szerényebben produkálók tevékenysége, mint a minden feltételt magukhoz ragadó „sikerembereké”. Száműzni kell a magyar sportból a doppingot. Nem hangzatos nyilatkozatokra, valódi tettekre van szükség. Ha egy ország nem akarja, hogy versenyzői doppingoljanak, meg tudja akadályozni őket ebben. Nincs szükség a doppinggal elért sikerekre. A szabadidősport infrastruktúráját fejleszteni kell állami erőből is, az iskola- és területcentrikus elképzelések alapján. De ösztönözni kell az intézményi fejlesztést is. A szabadidősport működtetése a helyi önkormányzatok, az önszerveződő egyesületek feladata. Nincs szükség mamutokra A sportélet finanszírozása egyaránt megkívánja az állami és társadalmi erőforrások igénybevételét, valamint az üzleti élet, a szponzorok, a reklámipar bekapcsolását. Az állami felelősség elsősorban az iskolai sportban jelentkezik. Ennek feltételeit normatív rendszerben kell garantálni. Állami eszközöket általában ott kell nyújtani, ahol sokak sportját magas minőségi értékkel lehet megvalósítani (iskola, egyetem). Az iskolai sportból kinövő területi versenysport finanszírozása a helyi önkormányzatok, területi intézmények, szponzorok döntésének a függvénye. Hasonló a helyzet a szabadidősporttal. Az országos szintű egyesületek és szakosztályok működésében a többcsatornás - bázis, szakszövetség, MOB, szponzorok... - támogatás a megoldás. A legnagyobb hagyomány sem lehet mentőöv az aktuális és prognosztizálható életképtelenségre. A mamutegyesületek ideje lejárt. Az élsport, a MOB, a szakszövetségek finanszírozása igényli a sporttal összefüggő állami bevételek - totó - sportra fordítását. Élni kell az alapítványi lehetőségekkel is. Sporttörvényt! Szükségesnek tartjuk a sporttörvényt, amely garantálja a sport értékeinek közvetítését az ifjúság, a társadalom számára. A politikai és gazdasági kibontakozás lehetőségei, időkorlátai egyre inkább kirajzolódnak. Egyre inkább nyilvánvaló, hogy ezekkel egyenrangú, népünk számára talán még lényegesebb a humán rekonstrukció, az erkölcsi megújulás, az egyéni és társadalmi értékrend helyreállása. A sport a legsötétebb időkben is megőrizte emberarcát, erkölcsi, demokratikus értékeit. Foglalkoztatott sokakat, akik egy-egy közösségért tenni akartak. Társadalmunk testi-lelki egészségéért, a civil társadalom építéséért sportprogramunk megvalósításával sokat tehetünk. Az alapok Ki menedzseljen? Önszerveződés Pénzt akar megtakarítani? Rendelje meg speciális időjárásjelzéseinket!!! Az Országos Meteorológiai Szolgálat a felhasználók igényei szerint a népgazdaság különböző területeire néhány órától 6 hónapig terjedő időtartamra készít prognózisokat. Előrejelzéseinket hasznosíthatja az iparban, a mezőgazdaságban, a turizmusban. Speciális szolgáltatásainkkal növelhető a gazdaságosság, a biztonság, optimalizálható a munkaszervezés. telefon: 178-7361 telex: 22-5809 telefax: 178-7929 EGY IDÉZET Keresztrejtvényünkben Paul Fleming (1609-1640) német költő „A zsoldoskatona dicsérete” című verséből idézünk egy sort. VÍZSZINTES: 2. Belső-Ázsiai hegység. 6. Szemkáprázat. 12. Van ilyen hiány is. 15. Balatoni hely. 17. Nép. 18. A Felső- Tisza bal oldali mellékvize. 20. Van ilyen bér is. 21. Vatikáni, olaszországi, thaiföldi gépkocsik jelzései. 22. Két szó: szint, ülőhely. 25. Napszak? 26. Állami illetékek. 28. Tisztesség. 29. Szakszervezetek Országos Tanácsa rövidítése. 30. Gallium vegyjele. 31. Fordítva: kicsinyítőképző. 33. Káposzta része. 35. Tantál vegyjele. 3 Felett ellentéte. 38. Olasz sziget a Nápolyi-öbölben. 40. Debreceni utca neve. 41. Női név. 43. Ilyen centrum is van. 45. Szappanmárka. 47. Fordított aroma. 49. Férfinév. 51. Nagy Tamás névjele. 52. Neon vegyjele. 53. Női név. 55. Csillapítja. 57. „A” spion. 59. Kanalaz. 60. Nedvszívót. 62. ...Lajos (színművész volt). 63. Merész. 65. Kettős. 66. Számnév. 68. ..0” ilyen játék is van. 70. Ajándéka. FÜGGŐLEGES. 2. Ilyen ünnepség is van. 3. Titokban figyel. 4. Négy különböző mássalhangzó. 5. Két magánhangzó. 7. Fordított kicsinyítőképző. 8. A hét egyik napja. 9. ...ugurál (latinul felavat). 10. Női név. 13. Krémmárka. 14. Van ilyen cédula is. 16. Tojás keverve. 18. Szeszt fogyasztott. 19. „A” óra hatvanad része. 23. Csak félig imád. 24. „A” van ilyen járás is. 27. Fejfedőt. 29. Háromszor van egy évben a nevenapja. 32. Van ilyen növény is (ékezet nélkül). 34. Kém. 36. Névelős téli sporteszköz. 37. Csonka szobrot. 39. Becézett női név. 44. Község Pest megyében. 45. Corso összevissza. 46. ...sömjén (helység Vas megyében). 48. Eszmény. 50. Vissza: latinul vízcsepp (ékezettel). 52. Látok. 54. Pusztítok. 56. Arzén vegyjele. 58. Jó húsban van. 60. Éktelen Tolna megyei helység (fordítva). 61. Anyagnak súlyos, nagy darabja. 64. Féltve. 67. Tamás, Lajos, Endre. 69. Gosztonyi János névjele. 70. Betű kimondva. Beküldendő sorok: függőleges 1., 11., vízszintes 72., függőleges 42., vízszintes 71. A megfejtés beküldési határideje: 1990. március 10. A helyes megfejtők között egy darab félévre szóló előfizetési szelvényt és könyvjutalmat sorsolunk ki. A szerencsés olvasó nevét március 17-i lapszámunkban közöljük. A lapunk február 3-i számában megjelent keresztrejtvény helyes megfejtése: Metternich mondása: „Semmi sem sebez jobban az igazságnál.” A féléves lapelőfizetés nyertese: Maronics Martina, Budapest XIV. Amerikai út 46. (H45) Gratulálunk! Mokos István Mozgalom az anyanyelvért Mozgalom az anyanyelvért, Magyarországért, az emberért. Az 1984- ben indult „Szépen magyarul! Szépen emberül!” mozgalom a TISZTA SZÓ! TISZTA VÍZ! TISZTA ÉG! jegyében a szellemi, egészség- és környezetkultúra emeléséért dolgozik. Szándéka az anyanyelv iránti felelősség és az önbecsülés-igény növelésével, az öntevékenységre épülő önbizalom erősítésével - segíteni, hogy a fiatalok tudatosan készüljenek az egyénileg boldog, társadalmilag hasznos életre. A cél: legyen Magyarország olyan ország, melyben egészséges környezetben egészséges testű és szellemű fiatalok nőnek fel; amelyben a tisztességben és becsületben megöregedett ember méltóságban élheti élete alkonyát; amely 2000-ben István király ezeréves országába méltóképpen hívja és várja haza a világ magyarságát, a hazából elszármazottakat. A mozgalom Budapesten az újpalotai Árendás közi általános iskolából indult. Az akkori 5/a osztály által megfogalmazott, az osztályfőnök és az osztályban tanító tanárok által aláírt felhívást 1984. március 16- án olvasták fel az iskola tanulói előtt, akik aztán osztályonként - osztályfőnökeikkel megbeszélve - írták alá a csatlakozási íveket. Az aláírók azt vállalták, hogy tanáraik példamutatásával és segítségével megpróbálnak ők maguk legalább egy nap - remélve, hogy ennek majd a többi napon is érezhető lesz a hatása - a „Szólj, s ki vagy, elmondom” jegyében úgy szólni, hogy beszédükkel is bizonyítsák: szépre, jóra vágyó, őseink örökségét megbecsülő, egymást tisztelő fiatalok. Ma már hagyománnyá vált, hogy a Költészet Napja utáni hét péntekje mindig az anyanyelv, a beszéd, az emberség napja, az anyanyelv ünnepe, az önvizsgálat, az ön- és egymás értékelésének, az újabb feladatok kijelölésének alkalma. Van, ahol tanítás nélküli, egésznapos rendezvénysorozattal biztosítják, hogy a tanulók bemutatkozhassanak egymás, szüleik, nagyszüleik és a társadalom meghívott tagjai előtt. Elképzeléseink szerint vissza kell hozni az ifjúvá és a felnőtté avatás szertartását. Kazinczy az alábbiakat írta Kisfaludy Károlynak 1820- ban: „Annak, aki a hazát a mi pályánkon szolgálja, nincs szebb jutalom, mint szeretve látni magát azon társaitól, akiket becsül.” Szerencsére sok oly becsült társ van, akitől szeretve tudni magunkat nagy jutalom lesz, lenne. Igyekszünk, hiszen 2000. augusztus 20-a hamarosan itt van. „TEDD A TISZTED!” - ebben a mozgalomban ezt a felszólítást mindenki legelőször önmagára vonatkoztatja. Kállai Eszter 11