Magyar Fórum, 1991. január-június (3. évfolyam, 1-24. szám)

1991-02-21 / 8. szám

III. évfolyam 8. szám KÖZÉLETI HETILAP 1991. február 21. HELYSZÍNI KÖZVETÍTÉS (Csurka-jegyzet) 2. oldal VENDÉGÜNK: DR. BALSAI ISTVÁN igazságügy-miniszter 3. oldal FÖLDOSZTÓK, visszafoglalók, várakozók 5. oldal VISEGRÁDI CSÚCSTALÁLKOZÓ 7. oldal SCHÉNER MIHÁLY MONDJA 11. oldal RENDKÍVÜLI KI­DERÍTŐNK 14. oldal Uszítás - szítás! Az uszítás gyűlölet-szítás és erőszakra buzdítás. Mu­tatja az a sajnálatos, sőt, szé­gyenteljes történet, amit egyik olvasónk adott elő. Mivel következménye és egyben jelképe annak a hisz­tériának, amit vak dühvel folytatnak a közhírelő esz­közök segítségével, nem ke­vesen; tanulságul közre kell adnunk. íme a levél: „1991. február 7-én nyilvá­nosan zaklattak egy magyar állampolgárt, mert a Magyar Fórumot olvasta. Édesa­nyámról van szó. Örömmel vette ki reggel postaládájából a lapot. A zsú­folt metrókocsiban nem tu­dott belenézni, így a mozgó­lépcsőre lépve bontotta szét és kezdte olvasni. Illetve kezdte volna Egyszerre hangokat haljon, a háta mögött két fia­talember hangos megjegyzése­ket tett: Mi van öreg... mi az a mocsok, amit olvasol? Hülye vén... tetszik az a mocsok?És így tovább. Édesanyám már csak tartotta kezében a lapot, nem olvasta. Valami bénult­ságot érzett és szorongva vár­ta, hogy fölérve véget érjen ez a lidércnyomás. A mozgólépcső végén azok ketten két oldalról megelőz­ték, egyikük egy indulatos mozdulattal kiütötte, kikapta kezéből a nekik nem tetsző nyomdaterméket. Nyugdíjas édesanyám lehajolt és össze­szedte a sáros lapokat. Kicsit remegett a keze. Mire felegye­nesedett, azok ketten eltűntek a tömegben. Itt tartunk? Itt tartunk! Király Miklós Budapest, V. kerület." Minderről az jut eszünk­be, ha öt-hat éve, mondjuk a Népszabadságot kapták vol­na ki az olvasó kezéből nyil­vánosan és hasonló meg­jegyzésekkel, mit írtak volna a lapok? Alighanem azt, hogy „fasiszta suhancok” voltak a tettesek. Ma, ami­kor a Népszabadsággal nem egészen azonos táborba tar­tozó Magyar Fórummal tet­ték, amit tettek, minek ne­vezhetnénk e drágalátos su­­hancokat? Persze, nem ők a hibásak. Hanem a gátlástalan uszí­­tók. A bűnözés amúgyis bur­jánzik, az ifjúság káprázatok rabja - tisztelet a kevés kivé­telnek. S azt is tudjuk, la­punk sokféle sanda akadály miatt sokkal kevesebb olva­sóhoz jut el, mint az összes többi lap, amelynek egy-egy példányát hasonló indulat­tal ugyancsak ki lehetne tép­ni az olvasók kezéből. Mi azt hisszük, kitépi majd az igaz­ság! S úgy vagyunk ezzel, mint a nevezetes székely ember, akihez lihegve szalad oda a fia, mondván: Apja, gyón az ellenség. Jön-e? - így az Atpa. - Oszt mennyi? - Hát sok. Mindőnkre jut leg­alább hét. - Mondja a fiú. - Hét-e? Annyi kell el! - Vél­te az öregebb székely. Valahogy így. Még akkor is, ha tudjuk: csak a hangerő nagyobb, nem pedig az erő hangja! Kiss Dénes Lapszemle „Kinek a pártján állnak ott a rádióban?" Ezt kérdi reggelizés közben Vas megyei ven­déglátónk. A lapszemle után vagyunk­­ teríté­ken a „géppisztoly-ügy’’ - s egy mondat, a szemléző szúrós, gúnyos mondata még ott ke­ring a fejünk fölött. Kinek a pártján ? A kolozsvári író, Szőcs Ist­ván múlt nyári sorai jutnak eszembe: „Soha, soha nem utaznék Magyarországra, ha ehhez a pesti rádiótól kellene indíttatást kapnom, a Kossuthból; jó negyven esztendeje egyfolytá­ban rosszakat mond, leginkább azonban az utolsó tíz évben, ha az agresszív kappanhangon kukorékoló kommentátorokat, vagy az öblös hangú, belükből beszélő riporternőket hallgat­ja t­íz ember, egy agonizáló ország képe rémlik fel­­dőlte, hulladékhalmok között vaddisznó­­szirtj emberek t­óborolnak...” Ma,­­ nyáron Szőcs István még nem sejtette: lehet magyar földön rosszabbakat is mondani Magyarországról. Lehet fölülmúlni az utolsó tíz esztendőt is. Amikor a cenzorból a sajtósza­badság lovagja lesz, a határ a csillagos ég. Újra. Rosszakat mondani már korán reggel kell - ne induljon másképp a nap. A Kossuth rádió lapszemléje figyelmeztet: ember, polgár ne fe­ledd, hogy egy agonizáló országban ébredtél fel! El ne feledd, hogy kilépve a kapun hulla­dékhalmok fogadnak, s vaddisznók törnek rád. Ez utóbbiak azt hírelik, hogy megválasz­tották őket, dehát a választás nem érvényes, nem bizony, csak az érvényes, amit mi annak tartunk. Mi és a Népszabadság. Mert ezzel kezdjük a szemlézést, miként negyven esztendőn át hozzászoktattunk téged, folytatjuk a Magyar Hírlappal, elvégre ez volt a Kádár-korszakban a kormánylap, s nem feled­kezünk meg a minapi SZOT-újságról, a Nép­szaváról sem. Ez a sorrend ma is, magyar polgár, jól je­gyezd meg! És ne kérdezgess! Ne kérdezgesd, hogy a szócsempész kinek a nevében nevez ki fegyvercsempészeket, ne kérdezd, hogy mitől legitim ez a nyíltan anarchiát szító sajtó, amely négy évtizeden át szintén legitimnek hirdette magát, ne kérdezd, hogy mitől igazmondó most is az úr, aki harminc esztendeig elvtárs­ként - gombóccal a szájában - a kapitalizmus szörnyűségeit ecsetelte, hivatalosan kiküldve a nyugati fővárosokba, ne kérdezd, hogy ez a lap­szemle fizetett hirdetés-e avagy csupán szemlé­zésnek álcázott reklám, s ha ez utóbbi, véletle­nül se kérdezd meg hogy kinek a pénzén az? Netán a rádió-előfizető pénzén? És azt se firtasd, azt végképp ne firtasd, hogy másfél évvel a köztársaság kikiáltása után mi­én kezdődik így reggelenként a rádió lapszem­léje: „ a Népszabadság írja... ’’ " A mi vasi vendéglátónk sem firtató ember. Ő csak annyit tud, hogy Magyarország főváro­sa Budapest és nem Belgrád, s ezért megkérdezi a reggeli teásbögrék fölött: „Hát ezek a rádió­nál kinek a pártján állnak? A szerbekén vagy a magyarokén?” Kósa Csaba Megalakult a Lakitelki Alapítvány. Képünkön az előtérben Lezsák Sándor, a kuratóri­um elnöke, Lezsák Sándorné, mögöttük Gálfalvi György marosvásárhelyi író, Gyarmati Dezső olimpiai bajnok, Tollas Tibor Münchenben élő költő, szerkesztő és Ghéczy Iván svájci közgazdász - a kuratórium tagjai. Váli Miklós felvétele [EÍSIaEsIsS Hó és halál A kiállítás Bencze László rajzos leveleivel indít, megjelölt a hely és az idő: Juszefovka, 43. III. 22. „Ilyen lovasok bak­tatnak a csapatok között.” "Nem haragszol, ugye, hogy a Né­ked szóló szavak közé girhes gebéket rajzolok, de van valami megmagyarázhatatlan emberi, valami alázatos szomorúság ezekben a meggyötört állatokban, ami mindig kezembe nyomja a tollat vagy ceruzát.'’ Nem haditudósító, nem rajzol ágyút, tankot, rohamra döfő szuronyokat, de halálra fáradt katonákat, emberi lovakat, ahogy egyformán törődött fekete vonalak a papír havában. Visszavonulók. Inkább reményte­len gubbasztók a "sütkérező katonák". A „szabadságra me­nők” is, mintha menekülnének, ülve, hanyatt, lábfejükre me­rednek, közülük csak egyetlen néz ki az ablakon. Még a doni katasztrófa előtt: 42. X. 15. De aztán "Ők fizették meg a doni kalandot": mankó, faláb, vak szemüveg, a rokkant kettős mö­gött sírkereszt-erdő. Az egyidejű rajzok csak a nyolcvanas évek végén válnak festői látomássá. Tudjuk, miért? Ilyenek lehetnek a színek a fagyhalál beállta előtt, a káprázó szemre szivárványzik a hó, túlvilágian ködös a napkorong, csak ez van, ez a megbomlott rózsaszín, a lilás, sárgás, a fehérből kimozduló itteni és vég­telen csatatér utáni kép. Zsibbadás a fehér halál, tűzképzetű, a katona nekiroskad a kerítésnek, örök őrségbe fagy a strá­­zsa, fekete szemgödör, ül valami a sziklán, körülötte a fekvő többiek árnyékká foszlódnak a síkon. Velük egy­ütt fagy­ meg a ló, farkát hasa alá fújja a szél, vagy inkább odafagyott a szű­külés utolsó pillanatában. S búcsúzik, aki élve maradt, teme­tő, álló alakok, sírdomb, kó, kereszt, fáradtzöld katonaköpe­nyek lilás kontúrjai. Tolják a szánt vagy belekapaszkodnak a sebesültszállítók. Kilép a könyörületes menekülők hosszú sorából, lelövi a magányos lovat. S megfagyott lovakon meg­fagyott bakák. Magányos apokalipszise­, ahogy mindent be­temet, megemészt a végtelen­­ terű tél. Pedig eredendően jók vagyunk. "Megható ezeknek az embereknek a gyermek­ded, majdnem együgyű jósága és szeretete, és készsége az ajándékozásban. Milyen emberi nép ez, akárcsak a miénk." Szabó Iván szobrai tágítják figyelmünket a mítoszra, a kor­talanul születő Elektrára, Johannára, az örökösen sirató öregasszonyra, amint tíz ujját arcára tapasztja a gyász. Ágh István Bencze László rajzf­­­otó K­irti István

Next