Magyar Fórum, 1993. január-június (5. évfolyam, 1-24. szám)

1993-05-20 / 20. szám

20 Magyar Fórum 1993. május 20. AUTÓPIAC 1993 Ilyen olvasmányemlé­ket idéz fel az emberben az, amit vasárnap délelőt­tönként a fővárosi nagy­bani autópiachoz vezető úton lát. Legalább másfél­két kilométeres sorok jobbról is, balról is, pár­huzamosan. A leállósáv, az útpadka is kocsival te­le. Reggeliznek, balát szoptatnak, alszanak ben­nük. A XX. kerületi rendőr­­kapitány előzékeny, fotós kollégámmal együtt ren­delkezésünkre bocsát egy gépkocsit. Az kivisz min­ket a Kapitány-pusztai rendőrőrsre, ebbe a kör­zetbe tartozik az autópiac. Amikor az őrs ügyeletese megtudja, hogy AK-s ko­csival vagyunk, hangosan felnevet. Reggel négy is késő . Délutánig sem érnek be. Ha csak nincs helikop­terük is. A mieink már reg­gel hatkor szirénázva, kék lámpával jutottak kerítésen belülre. Ám az ügyeletes segítő­kész, rádiótelefonon hívja az egyik cirkáló rendőrko­csit. Átszállunk, és indu­lunk a körülbelül 1500 méterre levő piacra. A bal oldalon megyünk, szem­ben a forgalommal, mint az akciófilmekben, így is araszolva. Rendőr sofő­rünk, mindvégig segítőnk, Osgyáni József azt mond­ja: — Ilyen sokan talán még sohasem voltak, de érthető, itt a tavasz, sokan szeretnének kocsihoz jutni. Reggel hatra jöjjön vagy még korábban, aki be akar jutni. Ha nehezen is, de meg­érkeztünk. Tulajdonkép­pen ez autópiac, mégis egy vurstliszerű valami. Árulnak itt műsoros mag­nókazettákat, hirdetnek családi házat másfél mil­lióért, és Honda motort, kerékpárt, ugyancsak más­fél millióért. Kínálnak üzemképes traktort, sze­mélyautó tetejére rakott kartondobozokból rágó­gumit, csokoládét, nápo­lyit. Büfé is van meg laci­konyha. Számunkra természete­sen az autó az első. — Mennyi? — kérdezzük egy felnyitott motorháztetővel álló régi típusú Peugeot gazdájától, aki fényes arc­cal dicséri körülbelül húszéves kocsiját. Százezrek roncsokért — Uraim, nem járnak rosszul. Higgyék el, kérem, ez aránylag nem egy lehaj­tott autó. Az aránylag 650 ezer fo­rintot jelent, de még zöld kártyája sincs, és legalább félmilliót kellene rákölte­­ni, hogy megfelelő járgány legyen. Szegény rendőr kísé­rőnk már szégyell velünk jönni, mert egyenruhában van, s megrohanják kéré­sekkel, kérdésekkel. Mit tehet, miben segíthet? Szinte semmiben. Egyéb­ként vagy húsz rendőr van a piacon, hogy különö­sebb balhék ne legyenek. Kérdezzük kísérőnktől, si­­kerülhet-e itt lopott autó­kat eladni? — Nagyon nehéz tetten érni bárkit is. A lopott autók útja szinte követhe­tetlen. Évente egy-kettőt tu­dunk megcsípni. Ha egy kft. papírjával jönnek, legá­lis az üzlet, ott a pecsét. Mire bírósági úton végig­járnánk az ügyet, hosszú idő telne el. A rengeteg autó miatt kicsi piac ez, bármennyire is nagynak látszik. Egy­­egy hét végén mindössze 200-300 autó cserél gaz­dát. Vajon ez a nagybani piac megoldás a gazdacse­rére? Bekopogunk Czi­­gány András irodájába, ő a piacot üzemeltető Fővá­rosi Autópiac Kft. keres­kedelmi ügyvezetője. Készségesen mondja: — Sok esetben nem igazán kulturált a helyzet, akárhogy erőlködünk. Amikor látom, hogy telített a piac, bezárom a kaput, mást nem tehetek. Sok autós annyira fegyelme­zetlen, ha bejut, leparkol egy másik kocsi előtt, amelyik szabályosan állt be, lezárja az autóját és otthagyja. Ha nem árusít­ja, akkor miért fizeti ki a négyszáz forintos beug­rót? És milyen jogon aka­dályozza a másikat?! — Mekkora terület ez? — Ha teljesen dugig van, 2200 személyautó fér el itt. Most „magas rend­szerben” gondolkozom. Egy felső szinten még fél­ezer kocsit tudnánk fogad­ni. Ehhez mintegy har­mincmillió forint kellene. — Két szinten árusíta­nának? — Igen. Három méter magas betonelemeken, mintegy tízszeres bizton­sággal lehetne fogadni még félezer autót. — Jelenleg nagyobb gond talán az ide jutás, vagy a kinti parkírozás. — Itt az autópályán át­ívelő felüljáró alatt, a két oldalon van egy 300, illet­ve 400 férőhelyes parkoló, azaz csak arra alkalmas te­rület. Nincs pénzünk, hogy megvegyük, de szíve­sen kibérelnénk huszonöt évre. Többször jártam ez ügyben a fővárosi önkor­mányzatnál, de semmi vá­lasz. Gaz nő ott, mi meg rendeznénk a területet, s hétszáz autótól mentesíte­nénk a közutat. Családi kiruccanás A területet a Kapitány­pusztai őrs biztosítja. Jó kapcsolatban vannak a kft.-vel. Ha történik vala­mi, a jegyszedők nem hagyhatják el a kaput, csak a rendőrökben lehet bízni. Az idén eddig volt egy kocsifeltörés, egy lefú­jás gázspray-vel, s eltulaj­donítottak két autót. Gyalogolunk kifelé, ke­ressük a kocsinkat. Egy piros Skodában, valahol a belső sorban férj, feleség és két kisgyerek ebédel. — Jó napot, jó étvágyat! Megéheztek? — Ne csodálja, reggel hatkor indultunk Cegléd­ről, s most dél felé jár — mondja a férfi. — Nem ju­tottunk be. Négykor kel­lett volna. — Miben bíznak? — Már semmiben, csak ki kellene jutni a sorból. — Otthon nem lehet el­adni? — Próbáltuk, nem ment. Nagyon keveset kí­náltak. Gondoltuk, talán itt. De hát... Drága benzin, súlyadó ide, kötelező biztosítás oda, még mindig megve­szünk a kocsikért. S meg­szenvedünk értük. Mátyás István Vasárnap délelőtt, a fővárosban, a XIX. kerületi Nagykőrösi úton, a használt­autó-piacon, illetve az oda vezető úton, olyan az elénk táruló kép, mint egy rémes látomás. Az az amerikai novella jut az ember eszébe, amelyben egy férfi és a fe­lesége beült a kocsiba, s elindultak a háromezer mérföldre lakó rokonokhoz. Fölhajtottak a hatsávos sztrádára, és mentek, mentek. Se előzni, se letérni többé nem tudtak. Egy-egy benzinkúthoz lekanyarodhattak, ott az ablakon át ételt is vehettek. Az egyiknél telefonüzenet várta őket, hogy meghalt a nagymama. Ké­sőbb egy másiknál, hogy unokájuk született. Inkább csak nézelődünk Tessék, nézze meg a motort! nagy béla felvételei turizmus B­orúsak a kilátások idén a Magyar Szál­lodaszövetség 243 szállo­dájában is. A borúlátás egyik oka, hogy a tavalyi 12 százalékos férőhelynö­velést nem követte a bevé­telek emelkedése. Ez egy­részt a szaporodó pan­ziókkal és a turistaforga­lom csökkenésével magya­rázható. 1992-ben már nyolc százalékkal keve­sebb turista látogatott ha­zánkba, és az idén további csökkenés várható. Más­részt a tavalyi 23 százalé­kos inflációt csak 16,5 szá­zalékkal követték a szállo­dai fogyasztói árak, és a bevételkiesést tovább nö­velte az áfa hatása, a gaz­dasági pangás — hangzott el a Magyar Szállodaszö­vetség sajtótájékoztatóján. Mint dr. Rubovszky András elnök ismertette, a 25 éve alakult szövetség ma is fő feladatának te­kinti a szakma bel- és kül­földi érdekképviseletét. Ezen belül foglalkozik a különböző etikai kérdések vizsgálatával, kiterjesztve a szállodákon belüli, az egymás közötti és a kap­csolódó rendszerek viszo­nyára. A közelmúltban Debrecenben megtartott tagértekezletükön a köz­­biztonság romlása miatt foglalkoztak a szállodák és vendégek biztonságfeltéte­leinek javításával, amit szemléltetővé tett több ki­állító bemutatója. A szö­vetség további céljai kö­zött szerepel Kelet-Ma­­gyarország idegenforgalmi területfejlesztése, amely az új munkahelyteremtés mellett az egyedülálló ter­mészeti értékek megőrzését is feladatának tekinti. A több évtizedes gya­korlattal ellentétben a hazai turizmus növelésé­re idén másodszor hirdet­ték meg — 59 tagszálloda csatlakozásával — az „ Üdüljön Magyarorszá­gon!” akciót, amely a két százalék körüli magyar szállodavendégek számát szeretné növelni. Az akció 10 ezer forintnyi összegért hat éjszakát, teljes ellátást kínál. Az akcióhoz csatla­kozott a MÁV is, 50 száza­lékos menettérti kedvez­ménnyel. Az idegenforgalom ki­­szélesítésére, a magyar szállodaipar magas szintű tevékenységére nyújt se­gítséget az MDF Parla­menti Frakció idén alakult Idegenforgalmi Munka­­csoportja, amelyben jelen­leg nyolc képviselő tevé­kenykedik. S­zomorú, de tény, hogy ma még gondot jelent az is, hogy munkaszüneti napokon zárva tartanak a fürdők, múzeumok, a turiz­must kiszolgáló üzletek, mindezzel jelentősen csökkentve a választékos programajánlatot. Ezen ideje lenne változtatni! V. A.

Next