Magyar Fórum, 1995. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1995-10-05 / 40. szám

1995. október 5. Magyar FérfiM yi Tollas Tibor - BESZÉLŐ Az Ötvenhatban elesett Gérecz Attila emlékére Több mint húsz éve eltemettünk fiatal költő, szép halott. Arcodon börtön sápadtsága, bíbor virág, rá vér fagyott. Lőporfüst ült a Klauzál téren, csontkemény, fagyott volt a föld. Menyasszonyod ásta meg sírod, virágkeze sebesre tört. Hullámos hajad nem fésült balzsamos szél, se gyógyító asszonykéz. - Konok ajkad hallgat... Kiált a ki nem mondott szó. Ki elfutott, ki magát mentve megbújt, de hiába maradt életben. - Te éltél túl minket, lézengő élő­holtakat, így maradtál meg fiatalon, darócruhások névtelen serege élén, boldog költő, kit fölvett a történelem. Veszted után hamis a babér a magunk „fennkölt’ homlokán, szánalmas hős szerepét játszva zsíros, bő bankettek során.­­ t. De jó, hogy mindezt nem hallod már! Húsz év után, jaj, hova lett fogadalmunk? A rozsda eszi, s a vádló lelkiismeret. A kegyes érvek mind lehullnak,­­ csontról a hús - hát valljatok csontmeztelen vádlótok előtt, kik színt s hazát váltottatok! íme eljött a nagy beszélő, sorakoznak a kérdezők... Felelj ha tudsz, még ma sem késő, a néma vádolok előtt. Felelj, helyette kimondtad-e, mit húsz éve Ő nem tudott kimondani, mert föld tömte be száját, s meg nem írt verssorok. Felelj! mert nem zsarnok golyója ölte meg őt, te gyilkolod! Hiába szöktél el­ a tűnő esztendők falán átkopog... Te gyilkolod, élősdi féreg, ki belőle táplálkozol. Dicséred a mosolygó gyilkost, hogy ne kerüljön rád a sor. El nem menekülhetsz előle, míg kérdésére nem felelsz. Ne hidd, hogy a feloldó földbe majd végső nyugalomra lelsz. Bordáid börtönéből kérdez, világ végén is rád talál. Kegyetlen bíró áll elébed és nem a könyörű halál. (1978) n 5­ 0 ^­J Beszélgetés Obersovszky Gyulával Obersovszky Gyula az 1956-os forradalom élő lelkiismerete. Neve említésekor újra és újra eszünkbe jut a forradalom szellemisége, az általa szerkesztett Igazság és Élünk, amelyek lapjain le­tartóztatásáig védte Magyarország becsületét.­­ A forradalmat mai megítélés szerint a pártapparátus revizio­nistái, az írók, a demokratikus szocializmusért kiálló értelmiség­e­­­és a lengyel változásokkal rokonszenvező egyetemi fiatalok rab­jai­­ bontották ki. , v. _ D - Én nem tudok így szimplifikálni. Akadnak, akik kapásból igennel válaszolnának, én viszont sehová és mindenkihez tar­­­­tozónak érzem magam. Mindenekelőtt a néphez, mert az öt­venhatos Budapesten ismertem meg először és igazán a né­­pet. Még a születésemet is onnan keltezem, s ezért sérelmeze­­­zem, ha idősebbnek mondanak a magyar forradalomnál. A forradalom olyan keresztelőmedence, amelybe a tiszták fel- és tétlenül és törvényszerűen beleesnek.­­ - Ami Nagy Imrét illeti, a te szavaiddal élve ő inkább a „pre­feráltak” közé tartozott.­­ Nagy Imre jelképpé vált. Krisztus kétezer éves tanítása szerint nagyobb az öröm egy megtért bűnösön, mint kilenc­venkilenc igazán. Sokszor hangoztattam a legkülönbözőbb körökben, hogy a lokális, nacionalista zsidó Istent a megbo­csátás tana emelte a világ népeinek Istenévé. Hogyne hangoz­tatnám ezt épp Nagy Imre kapcsán? Vagy történelmi hasonlat­tal: akárcsak II. Rákóczi Ferencet, Nagy Imrét is következe­tesen a hazája ellen nevelték, a döntő pillanatban mégis a hazája mellé állt. Döntő a pillanat - ezt empirikus jogon is mondhatom -, amikor az embert halálra ítélik. Nem véletlen, hogy a régi sztoikusok - akiknek tanításából sok mindent megtalálhatunk a kereszténységben - a halál oldaláról nézték az életet. Nagy Imre a halál vállalásával, azzal, hogy ellenállt Kádár János minden csábításának, a magyar mártírok sorába emelkedett.­­ Tóth Ilona is mártír volt - sőt, Benedek István professzor egyenesen a forradalom Jeanne d’Arcjának nevezte őt­­, mégsem szolgáltattak neki a mai napig igazságot. - Valószínűleg azért nem, mert ezt a fertelmes kort az ő sor­sa jellemzi leginkább. Még én is abban a tudatban voltam kur­ta egy évvel ezelőttig, hogy részes volt egy besúgó megölésé­ben. Pedig ismertem Hanát. Hallatlanul tiszta, vallásos lány volt. A forradalom napjaiban a Domokos utcai kötözőhelyet vezette, mert a harcok miatt egy orvos sem vállalta, hogy a Pé­­terfy kórházból oda menjen. Említettem: egy besúgó megölé­sével vádolták. Ennél a férfinél találtak egy fényképet, ame­lyen ő ávós ruhában feszített - én mégsem tudtam elmarasz­talni. A rendszert láttam gyilkosnak, nem őt. Nemrégiben azonban a kezembe került a boncolási jegyző­könyve. S a sors még a halála előtt összehozott dr. Tamáska Loránddal, aki az egyik legkiválóbb magyar kórboncnok s az ügy jó ismerője volt. Szakvéleményéből kiderül, hogy a kés­szúrás - amellyel Tóth Ilonát vádolták - a halál bekövetkezte után keletkezett az ávós holttestén. Megdöbbentett, amikor dr. Kar­dos Jánosnak, a lány védőügyvédjének emlékiratában azt olvas­tam, miképp zokogott a halálos ítéletet követően a tárgyalóte­rem melletti helyiségben, mert semmit sem tehetett a gyilkolás­ból újra csak gyilkolásra berendezkedett hatalom ellen. Hogy a mai ítészek sem értékelik dr. Kardos egykori védencének, Tóth Ilonának az ártatlanságát, csak azt bizonyítja, hogy korunk az előző kurvaságából egy másik kurvaságba esett át. - Másodfokon rád is halált kért az ügyész. - Én is azért kaptam kötelet, mert tiszta voltam. Védőügy­védem, id. Schirilla György minden protestálása ellenére vé­gül szellemi felforgatásért nyilvánítottak bűnösnek. Nem bo­csátották meg a november 23-án rendezett néma tüntetést, a nőtüntetést és a többi csínytevést, amelyekkel - egyik sem kö­vetelt emberéletet - csak azt akartuk éreztetni, hogy: még va­gyunk. Hogy még van népakarat. Képzeld el: mindenki eltű­nik az utcákról, üresen állnak a buszok, a villamosok! Zseniá­lis húzás, mert féltükben még azok sem mentek ki az utcára, akik nem értettek egyet velünk.­­ Harminchárom évvel később a hatalomnak is támadt egy zseniális ötlete. Titeket, ötvenhatosokat kért fel arra, hogy asz­­szisztáljatok a polgári rend, a köztársaság kikiáltásához. - Én ódzkodtam az egésztől. Végül is az ünnepi aktust szer­vező bizottság tagjai - köztük Dénes János és Szőnyi Gyula - elhozták a tanácskozásuk jegyzőkönyvét, amelyből kiderült, hogy egyöntetűen engem javasoltak a Parlament előtti beszéd megtartására. A százezres tömeg előtt mondott beszédemnek nagy visszhangja volt. Mint később megtudtam, radikalizmu­som Antall Józsefre nem volt túl jó hatással. - 1990-ben mégis visszakaptad lapodat, az Igazságot. - Nevetni fogsz, de korábban még büszkén és délcegen szerkesztettem a Sportfogadás című világlapot, U Thant egy­kori ENSZ-főtitkár jóvoltából. Amikor az ENSZ által kikény­­szerített 1963-as amnesztia után az örökös sajtócézár, Siklósi Norbert elé kerültem, megütközve hallgattam szavait: „Gyu­la, ha tudom, hogy ilyen tiszta vagy, nem csináltam volna, amit ellened tettem a konszolidáció kezdetén.” Még most is szer­keszteném a Sportfogadást, ha október 23-ai beszédem után nem jutott volna eszébe a lap gazdájának, az OTP vezérének, Tisza László munkásőrezredesnek (vagy alezredesnek), hogy azonnal nyugdíjaztat. Elküldte az egyik sameszát, hogy rábe­széljen. Elképesztett a korlátolt és öngyilkos szolgalelkűségé­­nek ez a gusztustalan megnyilatkozása, s jobban felháborított, mint maga az ajánlat. A „magasabb értelműek” azonnal felis­merték, hogy országos botrány lenne a nyugdíjaztatásomból, s kínjukban felajánlottak egy lapot. Közöltem, hogy akármilyen lapot nem szerkesztek; ha szerkesztenék, akkor az csakis az Igazság lehetne. Így jött létre a történelmi ostobaság szélkere­kén ismét az Igazság, hogy össze is törje, akárcsak Don Qui­jotét. Ha az új hatalom az eszénél lett volna, s tényleg rendszert akart volna változtatni, akkor engem támogat, s nem hozza létre az Új Magyarországot, ezt a hiteltelen brosúrát. Amit a történe­lem hozott, az nem a demokrácia volt, hanem a régi jó moszkovita korlátoltság továbbvitele demokratikus rongyokban. Az ötvenha­tos forradalmat azonban nem lehet butasággal megkerülni, még akkor sem, ha „progresszivizálják”. Magyarországnak Puskás Öcsi lábán túl nemzetközi értelemben csak 1956 ad rangot.­­ Mélyrepülésünkért mindkét oldalt egyformán ostoroztad. Os­tobaságunkra és ostobaságukra a koronát az 1994-es választások tették fel.­­ A kisember nem tehetett arról, hogy a szeme előtt az olcsó kis­­világos és a kötelező felvonulások ingyen virslije lebegett. Mára se sör, se virsli, de aligha fogja érdekelni az az eszmefuttatás, hogy a krach akár húsz évvel korábban is bekövetkezhetett volna. Számára a drága sör jelenti a demokrácia nemlétét. Nézd, én Für Lajost na­gyon szeretem, de 1994 tavaszán azt mondtam neki: - Gyászruhát, Lajos, nagy bukás vár rátok. - „Ugyan, Gyula” - volt a válasz. - Miből gondolod - folytattam -, hogy nektek igazabb igazatok le­het, mint nekem? Az Antall-temetés tette be nektek végleg a kaput. Széchenyinek, Kossuthnak nem volt ilyen temetése. Ajtónállói és seggnyalói minősítésük ellenére: Hornék lesznek a befutók. Az ab­szolút rosszig is inkább lenyúl a lumpenizált társadalom, csak ne­hogy Antallnak legyen igaza, s főképp ne a halála után. Nem sike­rült a népet lumpen mivoltából kiemelni, nem adtatok tartást neki. Amikor hasonlókat pendített meg Grósz Károly 1988 októ­berében a Sportcsarnokban, felháborodtam, nem volt joga ilyeneket mondani. Az ő pártja csinált ebből a népből csürhét. - Mi az üzeneted a mostani, viharosnak ígérkező októberi évfordulóra? - Vagyok című egyszemélyes folyóiratomban épp eleget írok a mostani haza- és társadalomrontókról. A protokoll ke­retei közé szorítva egyre porosabbá, egyre viseltesebbé tet­ték a forradalom évfordulójának hivatalos megünneplését, ténykedésük nyugodtan nevezhető magánatszórásnak. Az öt­venhatosok lejáratását még Antall Józsefnél is aktívabban végzik el a csúcsra visszakerült, alapítványokban díszelgő „il­letékesek”. Persze, a hatalom természetéhez tartozik, hogy mindig a mozdulatlanságot és a preferáltakat oltalmazza. Én viszont hiányolom, hogy nincs harmadik lábam, amellyel fe­néken billenthetném magam, amikor hülyeséget csinálok. A hatalom soha nem gondol arra, hogy neki is milyen jó lenne egy ilyen láb, amellyel kirúghatná magát az időnként kényel­metlenné váló bársonyszékből. Ehelyett azon töri a fejét, ho­gyan „hatalmizáltathatná” tovább önmagát. Ami a népet illeti, megkérdezném:­­ Nem akartok még mé­lyebbre hajolni? S ha nem, nem segítenétek ennek a kormány­nak, hogy ti legyetek az a bizonyos harmadik lába? Tamáska Péter A prepa­diaGras­ ­­s hava, az október. Igen, valahogy így érzem, és me­nekülök október elől, mikor merre tehetem, az otthon magányába, vagy minél messzebbre az otthontól, a haza határain túlra, ahol még vannak, akik komolyan veszik októbert, a század egyik legnagyobb történelmi hőstettét, amit hazánk fiai hajtottak végre. Idén Aachenbe hívnak, Bergisch Gladbachba, Kölnbe, ahol egyik legszebb októberemet ünnepeltem 1993-ban. Nem panaszlom. Örömmel megyek. Örömmel me­nekülök külföldre exportált októberem után. Mert idehaza, lassan, már csak a pufajkát látom belőle. Obersovszky Gyula

Next