Magyar Fórum, 2001. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

2001-01-04 / 1. szám

A nizzai csúcsról A december 7-9.között meg­tartott nizzai európai uniós csúcstalálkozó két fő célja az unió döntési rendszerének egyszerűsítése és demokrati­­kusabbá, áttekinthetőbbé téte­le, valamint a keleti bővítés irányába való előrelépés volt. A kemény vitákat, hatalmi harcot hozó, gyakran a patthely­zet közelébe sodródó találkozó azonban - több elemző szerint - nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A döntéshozatali rendszer egyszerűsítése helyett elsősorban a döntési hatalom új­raelosztása történt meg. A mi­niszterek tanácsában, ami az év egyik legfontosabb jogalkotó szerve, jelentősen nőtt az öt nagy ország: Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország és Spanyolország döntési ereje, a kisebb országo­ké pedig csökkent. A kis orszá­gok ezt a helyzetet nehezen fo­gadták el: a belgák puccsról, a görögök a nagyok diktatúrájáról beszéltek, és többször is a ta­nácskozásról való kivonulással fenyegettek. Végül is az elszen­vedett veszteséget a nagyok, el­sősorban Franciaország, azzal enyhítette, hogy a három tilta­kozó ország, Belgium, Portugá­lia és Görögország a lakosságuk nagysága alapján indokolt 18 hely helyett 22-t kapott a meg­növelt létszámú Európai Parla­mentben. Így állt elő az a hely­zet, hogy Magyarország és Cseh­ország az érdekharcok, az adok­­kapok után továbbra is a lakos­ság nagysága alapján jogos 16 hellyel rendelkezik. Vagyis: a közel azonos lakosságú Bel­giummal, Portugáliával és Gö­rögországgal szemben Magyar­­ország és Csehország negatív diszkrimináció áldozatává vált. A hatalmi átrendeződés nyil­vánvaló nyertese Németország lett. Az új szavazati rendszerben elég lesz további két országot megnyernie ahhoz, hogy bármi­lyen közös lépést megvétózhas­son. Németország tehát első lett az egyenlők között. A keleti bő­vítéssel pedig szerepe várhatóan tovább nő, hiszen nemcsak föld­rajzilag, de gazdaságilag is a köz­pontba kerül. A hata­lom eltol­­­ó­d­á­s­a azonban a következő kérdést veti fel: van-e, lesz-e egyáltalán közös európai érdek, vagy azt a nagy országok érdekei testesítik meg? És milyen szerephez, le­hetőséghez engedik jutni ebben az Európában az újonnan belé­pő országokat? Ez utóbbi kér­déssel át is lépünk a bővítéssel kapcsolatban elért eredmények­re, amelyek inkább szimboli­kusnak, mint valódinak tekint­hetők. Kiosztásra kerültek az Európa Tanácsban a csatlakozó országokra jutó szavazatok és a már említett európai parlamenti helyek. Újra sok biztató szó hangzott el a csatlakozni vágyó országok felé, és felröppent a 2004-es év, mint a legkorábbi időpont, amikor az új belépők első körét az unió fogadni tudja. Az érdemi döntések azonban még hátravannak. Szóba sem ke­rült például a mezőgazdaság kérdése. Köztudott, hogy az Eu­rópai Unióban a mezőgazdasági termelők óriási támogatást kap­nak. Ha ez a rendszer nem válto­zik meg, akkor­­ a belépések után a bekerülő országok pa­rasztsága is számíthat ugyaner­re a támogatásra. Csakhogy ennyi pénze nem lesz az EU- nak. Ezért érdeke például az, hogy a belépni kívánó országok mezőgazdasága még a belépés előtt minél jobban leépüljön, il­letve hogy csak olyan tevékeny­ségek maradjanak életben, ame­lyek támogatás nélkül is életké­pesek. Ezek pedig nem a családi vállalkozások, hanem a „mező­­gazdasági multik”, az „agrobu­­siness”-ek által végzett, tömeg­­termelésen alapuló tevékenysé­gek. Egyértelmű hátrány továb­bá az új belépők számára, hogy Spanyolországnak sikerült ki­harcolnia, hogy az európai uniós támogatásokról való döntés 2007-ig a nemzeti kormányok hatáskörében maradjon. Ez ugyanis biztosítani fogja a támo­gatások oroszlánrészét kapó spanyolok és portugálok számá­ra azt a lehetőséget, hogy az újonnan belépő, náluk sokkal szegényebb közép-európai or­szágok javára történő támoga­tásátcsoportosítást megakadá­lyozhassák. Mivel a következő költ­ségvetés az EU-ban 2006-ban fog elkészülni, mégpedig újabb 6 évre, a jelenlegi kedvezménye­zettek így még hosszú ideig fenntarthatják a számukra elő­nyös helyzetet. Tehát, ahogy a The Economist december 16-ai száma fogalmazott, a nizzai csúcs után sincs sok örülnivaló­­juk a csatlakozni vágyó orszá­goknak. Az azonban egyre nyil­vánvalóbbá kell hogy váljék a számukra, hogy az EU továbbra is az érdekek és nem az értékek Európája. Erre figyelmeztetett az a bomba is, amely röviddel a „csúcs” után robbant, amikor Schröder német kancellár kije­lentette, hogy az újonnan belé­pő országok lakosságának hét évig nem járnak majd ugyan­azok a „szabadságjogok”, mint a jelenlegi tagállamok lakosságá­nak. Jelenti ez elsősorban a sza­bad munkavállalás megakadá­lyozását. Miről is van tehát szó? Arról, hogy például Magyarország már jelenleg is - társult tagként - biz­tosítja az EU-országok számára az összes „szabadságjogokat”, mi viszont nemhogy társult tagsá­gunk idején, de teljes taggá válá­sunk után még további hét évig sem lehetünk majd az EU egyen­rangú és egyenjogú tagjai. Mi, nemzeti érdekeink ellenére, li­beralizálunk, velünk szemben pedig az EU-s országok­­ saját, jól felfogott érdekükben­­ védekeznek, protekcionista ma­gatartást tanúsítanak. Hol itt a piacgazdaság? - kérdezhetnénk. De nem tesszük, hiszen kell hogy lássuk, tudjuk: nem is er­ről van szó. A piacgazdaság meg­felelő kiépítését és működtetését tőlünk „elvárja” az EU. Ennek keretében például a legutóbbi rólunk készült tanulmányában sürgeti a további privatizációt, mint például a Dunaferr magán­kézbe adását, vagy az „üzleti és a szolgáltató vasút” szétválasztá­sát. De követelhetjük-e mi is a velünk szembeni „tisztességes piaci viselkedést”, egyenlő elbí­rálást? Az ország érdekeit szem előtt tartó politikai erők erre a kérdésre csak igennel válaszol­hatnak. Előnyeink ugyanis az EU-csatlakozásból csak akkor lehetnek, ha nem követjük szol­gai módon a „brüsszeli elváráso­kat”, hanem - éppen úgy, mint a jelenlegi tagországok - mi is vi­lágosan megfogalmazzuk nem­zeti érdekeinket, és mindent megteszünk azért, hogy azt má­sok figyelembe vegyék és tiszte­letben tartsák. Ezzel egyben az Európai Unió jó irányba történő fejlődéséhez, demokratizálódá­sához is hozzájárulhatunk. Erre pedig - sokak véleménye szerint - nagyon is szükség lenne. Ezt fejezte ki a nizzai EU-csúcson Paavo Lipponen finn miniszter­­elnök is, amikor javaslatot tett a jelenlegi döntési rendszer meg­reformálására. Javaslata szerint úgy lehetne a döntési rendszert nyitottabbá, átláthatóbbá, de­­mokratikusabbá, sőt európaibbá tenni, ha a rendszeres kormány­közi találkozókat olyan széles körű előkészítő munkák alapoz­nák meg, amelyekben részt ve­hetnének a tagországok és a je­lölt országok kormányainak és parlamentjeinek képviselői, to­vábbá a különböző EU-intézmé­­nyek kiválasztott munkatársai is. Ezzel plurálisabbá és - a szé­lesebb résztvevői kör miatt - va­lószínűleg jobbá is válnának a döntések. Ezt a javaslatot azon­ban Nizzában még elvetették. Megmaradt tehát eredményként az a szerződés, amely a többszöri kudarc árnyékában, a kemény érdekérvényesítési harcok köze­pette született, és amelyről az European Voice című hetilap de­cember 14-20-ai száma lesúj­tóan így szólt: ilyen rossz megál­lapodás még nem született az Európai Unió eddigi történeté­ben. Ideje tehát a kijózanodás­nak: ez az Európa az „adok-ka­­pok”, esetenként „ha nem ka­pok, elveszek” Európára. Saját csatlakozási stratégiánkat is en­nek szellemében kell megfogal­maznunk és a nemzettel megvi­tatnunk. Dr. Csath Magdolna egyetemi tanár, a Nemzeti Keresztényszociális Fórum alelnöke Kárpátalján a Pannon Rádió adománya (Tudósításunk a 3. oldalon) 99 FORINT XIII. évfolyam, 1. szám KÖZÉLETI HETILAP 2001. január 4.

Next