Magyar Fórum, 2013. január-június (25. évfolyam, 1-26. szám)

2013-01-17 / 3. szám

18 Felavatták a nemzeti emlékhelyet jelző oszlopot Pákozdon Benkő Tibor vezérezredes, a Magyar Honvédség vezérkari főnöke, Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parla­menti államtitkára, L. Simon László, az Emberi Erőforrá­sok Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára és Szakály Sándor hadtörténész leleplezi a nemzeti emlékhe­lyet jelző oszlopot a Pákozdi Katonai Emlékparkban tartott ünnepségen 2013. január 12-én L. Simon László, az Emberi Erőforrások Minisztériuma kultúráért felelős államtitkára, a térség országgyűlési képvi­selője emlékeztetett: a 2010-es kormányalakítás után vita ala­kult ki szakmai körökben is a nemzeti emlékhelyekről, és vé­gül a kormány eredeti tervéhez képest két további emlékhely is létesült, ezek egyike a pákozdi. A nemzet, a hazaszeretet és a honvédelem fogalma egymás­tól elválaszthatatlan - mondta. A honvédelem ügye túlmutat az 1848-as pákozd-sukorói csatán, ennek szellemében szüle­tett meg az emlékpark, ahol jól megférnek az aradi vértanúkra emlékeztető kopjafák, az 1956-os forradalmat jelképező harc­kocsi, valamint a két világháború és a mai békefenntartók em­lékhelye. Benkő Tibor vezérezredes, a Magyar Honvédség vezérkari főnöke avatóbeszédében hangsúlyozta, hogy a magyar hon­védsereg születése és első győztes csatája 165 éve hirdeti, hogy a honvédség a magyar hazáért született meg. Az emlékpark a győztes csata óta összeforrt a magyar nép sorsával, és az eltelt évtizedek sikereit és tragédiáit hirdeti. Az emlékpark fő feladata az emlékeztetés: a most élőknek és a jelenleg szolgálatot teljesítő katonáknak az elődök hősies­ségét mutatja meg, emellett útmutatást ad a jövő nemzedé­kének is - mondta. A vezérkari főnök beszédében kitért a 165 éves „magyar honvédsereg Mohácsára”, a hetven éve történt doni áttörésre, ahol a katonák hiányos felszereléssel, kemény hidegben, sok­szoros túlerővel szemben bátran, hősiesen helytálltak. Hozzá­tette, az ott életüket veszítő és a csatában eltűnt százezer ka­tona mellett emlékeznünk kell özvegyeikre és árváikra, vala­mint a frontról hazatért katonákra is, akik hosszú éveken ke­resztül jogtalanul megpecsételve a „náci ideológia kiszolgá­lóiként” élték életüket. „Amikor a történelemről beszélünk, nem szabad összemosnunk az ország politikai, felsőkatonai vezetését, illetve a frontra küldött katonák szándékát és akaratát” - fogalmazott. Szakály Sándor egyetemi tanár, a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság tagja elmondta, hogy kötelességünk meg­emlékezni azokról, akik sokat tettek azért, hogy 1100 éve lé­tezzen egy nemzet a Kárpát-medencében. Szüksége van a nemzetnek arra, hogy megjelöljük a számára fontos történel­mi helyszíneket - tette hozzá. A Pákozdi Katonai Emlékpark mai formájának gondolata 15 évvel ezelőtt, a pákozd-sukorói csata 150. évfordulója alkal­mából a Honvédség és Társadalom Baráti Kör (HTBK) szé­kesfehérvári szervezete által életre hívott rendezvényen fogal­mazta meg Gyuricza Béla egykori honvédelmi államtitkár. A 2002. szeptember 29-én alakult emlékhely bizottság munká­jában tizenegy szervezet vett részt. Az emlékhelyen 2010 már­ciusában avatták fel azt a múzeumot és látogató központot, amely uniós forrásból épült. A pákozd-sukorói csatát 1848. szeptember 29-én vívták, amikor az újonnan felállított magyar honvédsereg egyik leg­fényesebb diadalát aratta Jellasics horvát bán seregei fölött. Jellasics mintegy 50 ezer főnyi seregével Móga János altábor­nagy több mint 17 ezer fős magyar serege vette fel a küzdel­met. Az ütközetben Jellasics száz főt vesztett, a magyaroknál pedig hét halott szerepelt a veszteséglistán. Forrás: mti A HVG mielőtt balliberális hecclappá züllött, gazdasági hetilap volt. Béke poraira. Nyugodtan megállapíthat­juk az orgánum halálát, mert mára egy mondatát sem lehet hitelesnek tekinteni. Legföljebb a legolcsóbb orosz mo­sogatógép címre pályázhatnának. Tudják mi az? - Nem mi, válaszol a kérdésre a vicc­béli orosz, hanem ki. Natasa, akinek reggel az adagolójába beöntünk szto (100) gramm (1 dl) vodkát és egész nap mosogat. Hát kábé így működik a HVG is. 2013 nagy évnyitó, szerkesztőségi jel­zésű cikknek álcázott irományában vi­lágmegváltónak szánt, ám szimplán magyar érdek elleni kirohanásait azzal kezdi, hogy „egy év múlva le­jár Simor MNB elnök mandátuma”. Na most képzeljük el azt a szerkesz­tőséget, ahol legalább százan vesz­nek fel fizetést, amely tele van töm­ve hirdetésekkel, amely mint a szak­ma felkentje jegyzi magamagát, ahol mindig mindenkinél mindent jobban tudnak, és közben egy dátumot kép­telen helyesen megállapítani és kö­zölni. Ámde vindikálja magának a jogot, hogy megmondja, mit kellett vol­na a kormányzatnak tennie, sőt azt is, hogy mit tesz a kormányzat a jövőben. ★ Vagy itt van Lengyel László, akit annak idején megboldogult Antall miniszterelnök „keresztelt”. Ebben a „keresztségben” a Politikai Miki­ Hulladékok egér nevet kapta. Azután szegény Horn Gyulának is tele lett a búrája a Poli­tikai Mikiegér gátlástalan összevissza beszélésével. Amikor a szoci-szadesz­­kormány túlköltekezését bírálta és a pénzügyi szigor hiányát kérte szá­mon rajtuk. Horn megkérdezte, hogy elfelejtette volna, miből él, honnan kapja a fizetését? De a mesebeli fi­gurát a tények sosem zavarták. Ő ki­taposott pulóverében, mostanában purifikátorként tetszeleg, és egyszer csak kiderül róla, hogy az eljárás alatt álló mozgókép alapítványból is húzott havi 600 ezer körüli fixet. Mint micsoda? ★ Ha megversz is, imádlak én, dünnyö­­gi Gyurcsány alelnöke, aki jó eset­ben, hasadt tudatú személy. Pszi­chológus nem vagyok, de feltűnt, hogy a balliberális oldalról hány jól elhelyezett rúgást kapott már. Kré­­mer Ferenc kriminálpszichológus közönséges tolvajnak nevezi, nagy nyilvánosság előtt, egy szélsősége­sen liberális oldalon. Debreczeni Jó­zsef nemhogy feljelenteni nem meri a szerzőt, hanem biztosítja, hogy nem haragszik a kijelentésért, sőt bocsánatot kér az illetőtől. Korábban Szili Katalint nevezték Debreczeni „keresztanyjának”, mert az MSZP volt házelnök asszonya, „bértollnok”­­nak nevezte a magát közírónak kép­­zelőt, azon az alapon, hogy Debre­czeni bevallotta egy alkalommal: a Gyurcsányról szóló könyvet, úgy ahogy van, lediktálták neki. Galló Béla baloldali politológus szerint, ha egyszer halva találnák a magát köz­írónak képzelőt, akkor tudni lehet­ne, hogy a tettes (Dobrev Klára) sze­relemféltésből vetemedett a ször­nyű tettre. Ez a sima lebuzizás, pe­dig a liberálbolsi házilapban a Népsza­badságban látott napvilágot. Ha a nemzet ellen bármire kapható, sze­rintem a saját aljasságába belebete­gedő embert mégsem az általam fel­tételezett kór rombolta le, akkor Paul Lendvai barátjának magatar­tására már csak egy magyarázat ma­radt. Madarat tolláról. ★ Paul Lendvai a barát. Sötét figura. czgla Magyar Fórum A megnyugvás ösvényein Damó István kiállítása az Újpesti Kulturális Központban A tárlat címe - Karácsony Benő, a sajnos hamar elfeledett erdélyi író ébresztésével? - fanyar derűt sugall, mintha Damó István, a bravúros grafikus nő tudná, hogy a megnyugvás ös­vényeire lépve lesz csak igazán ideges az ember. Ideges és­­ pa­radox - fölszabadult, hiszen ez a párja nincs valódi és álombéli ösvény körülfuthatja a Földet is, a maga zilált (költői túlzás­sal: kozmikus) állapotát, kedélyvilágát visszasugározva az épp benne (rajta) lakozóra. A címválasztásban van valami artisztikus, ami visszahat a két nagy olajpasztell, illetve olajrúd sorozat (A megnyugvás ös­vényein; Mese a lét adta játékról) grafikai világára is. Arra az egyensúlyhelyzetet kereső, sokszor cirkuszi lengő hintára em­lékeztető állapotra, amely az alakok röppályáját határozottan nem jelöli ki - a poétikus, ösztönszerű rögtönzés azonban itt is költészet -, de a vonalháló tudatosan ilyenné fejlesztett „bi­zonytalanságából” is érezni a térkereső „figurák” - foltok, ma­nók - leget bontó, lüktető elevenségét. Első pillanatra a karikatúra vonalvezetését utánzónak tűn­het - grafikai bársony ide vagy oda - a rajzi fölény ilyesfajta bősége. De a játékosan filozofikus terep, egyfajta gondolko­dásmód kivetítője sosem a túlzásokban, a fölnagyításokban válik eszméltető poronddá, hanem az érzelmi és találkozási pontok, a repülést meghatározó ívek kijelölésében. Hogy non­­figuratív-e ez a világ vagy az alakrajzot abszurditásba emelő, azon nem érdemes elmélkedni. Viszont azon fokozottabban, hogy a grafikai háló nem egy motívuma, a corpus vagy némely arc- és testmaradvány stb. rejtettségében is miként lesz - mítoszi szántással? -az érzel­met ugyancsak előhívó látványmező fontos eleme. Mert ta­gadhatatlan, hogy ezek a hol figurális, hol absztrakt voltukkal sokkoló űrlények - egyszer a lég szabadságát jelképezve, más­szor a keringés és lebegés állapotában is a társkeresés szüksé­gességét sugallva - túl vannak minden realitáson. Szinte kihívó módon avval tüntetnek, hogy álombéli ki­futópályájukat teszik meg értelmezési arzenállá. Mintha az így alkotott - életre hívott - ember-, állat- és gépsereglet töre­dék léte (reális és irreális csontozata) vallhatna a keringés bol­dogság-formájáról, az elszakadt inak, megsebzett felületek szenvedésgócáról, a baljós jeleket adó fedélzet matrózainak, illetve repülőseinek élet-halál táncáról. Ha úgy véli valaki - már­pedig az A megnyugvás ösvényein (2007) harminchárom és a Mese a lét adta játékról (2002) tizen­négy színes grafikai lapját nézdegélve esetleg gondolhatná­­, hogy Damó István csupán az értelmezhetetlen, fölfoghatat­­lan, vagyis elvont grafikai háló tudora, nem kicsit téved. Ha a furcsa szerkezetekben otthonos, a szürrealitásba ugyancsak megmártózó „alakoknak” a családfáját vizsgáljuk, előzmény­ként (és „utazmányként” is) ott a gyermekkönyvek invenció­val teli illusztrációi, az egyedi művészkönyvek, könyvtárgyak lapról lapra sejtelmes, s ezáltal megejtő kalligrafikus én­ képe, s nem utolsósorban mindazon - Bukaresttől Kecskemétig, Hollandiától a skandináv országok műhelyeiig terjedő - stú­dium, amelyben a könyvcsinálás, mint megvalósítható - bol­dogságot adó - életmodell áll a fókuszban. A technikailag tökélyre fejlesztett - a különböző műfajú munkákat más-más alakrajz, grafikai háló érvényesítésével unikummá emelő­­ háttér olyan biztonságot ad a művésznek, amelyben az álmodás, az elkalandozás, a látványt poétikai mini­mummá avató (hogy maximum legyen!) mesélés szervezi a kép­valóságot. A Megnyugvás ösvényein lapjait vizsgálván talán ese­­ménydúsabban - a jobbára fekvő grafikákon az egész felület­re, felületi mozgolódásra emlékeztető térszerkezet eleganciá­ja így kiváltképp hat-, s a szinte álló grafikákat egybefogó Me­se a lét adta játékról című sorozaton pedig a vertikális építkezé­sű alakok s „történések” egyedi helyzeteire koncentrálva. Mindezek ellenére azonban a két sorozat közötti különbség csak látszólagos, hiszen mindkét vonulatnak - az irodalmira támaszkodó ösvénybolyongásnak és a filozófiát ugyancsak nem megkerülő, lét adta játszadozásnak­­ ugyanaz a gyökere: a világ összes hántásának kitett porszem vagyis az ember meg­dicsőülése. Természetesen ez­­ a bekövetkező? a bekövetkez­hető? - csak végső fázis. Addig, szinte pszicho­dramatikus ér­zékenységgel kibontva, előttünk a folyamat minden állomása. Drámai harca önmagával, a természeti elemekkel, légfoglaló - egy kissé minden ízében Ikaroszra visszautaló - drámai sza­badságmámora. A röpülés mint összes ponyvánktól - a hely­hez kötöttségünktől, a gyávaságunktól - megszabadító gesztus. A rajzi kifejtésnek fél-figurális megoldásai is lehetnek - lásd a Mese a lét adta játékról 8. corpus jelleget mutató, mégis vidá­man „hintázó” alakját -, és olyan nonfiguratív változatok is (a Megnyugvás ösvényein szinte minden grafikai lapja ezek közé sorolható), amelyek a motívumok, „ősi” jelrendszerek (bar­langrajz) lírai ellengésében vagy drámai kontrasztjában, a folt- és vonalszerkezet összeütközésében, találkozásában rögzítik a szóval nehezen megfogalmazható, látványként viszont min­dig hatásos élményt. Legnagyobb értéke? Hogy kortalan, vagyis időnélküli. A múlt, a jelen és a jövő úgy ötvöződik benne, mintha az egymás­ra omló időrétegek csak egyetlen percet - a legfontosabbikat! - merevítenének ki a káosz uralta (légörvény - lég-utasok), a történései szerint egy cseppet sem meseszerű világból. Damó István grafikai univerzuma attól megejtő - amely so­sem valamely konstruktív művész ihlető erejét tükrözi, ám dubuffet-i lendülettel építkezik -, hogy a bölcs grafikus a gyer­mekrajz frissességét invenciózus csendbe (szín­gazdag csend­be) burkolja. Aki az olajpasztell-krétát és az olajrudat fogja, az nem akar­ mást, mint sajátos szépségkertjét megmutatni. Val­lomásnak sem utolsó a két grafikai sorozat. Szakolczay Lajos A megnyugvás ösvényein (31) 2013. január 17.

Next