Magyar Fórum, 2013. július-december (25. évfolyam, 27-52. szám)

2013-10-31 / 44. szám

12 r M­AGYAROK FÓRUM# KULTÚRA Emlékparkot kaptak a hazai cigány arisztokrácia képviselői Az emlékhely kialakításával az értékmentés és -közvetítés volt a cél Október 26-án délelőtt avatták fel ünnepélyes keretek között Józsefvárosban a Muzsikus cigányok parkját. A Fővárosi Közgyűlés május 29-ei ülésén Raduly József fideszes képviselő javaslatára döntött a Baross utca és a Szigony utca találkozásánál lévő, addig névtelen közterület elnevezéséről, valamint az em­lékhely kialakításáról. A BTM Budapest Galéria meghívásos képzőművészeti pályázatot írt ki, amelyen Illyés Antal szobrászművész terve nyert. A parkon átvezető utak találkozásánál 4 darab 240 cm magas, 50 cm élhosszúságú, egyenlő szárú háromszög alapú mészkőoszlopot helyeznek el. Ezeken a sztélé­ken első lépésként nyolc zenész - Járóka Sándor, ifj. Járóka Sándor, Böde Gáspár Ernő, Berki László, Pertis Jenő, Lakatos Sándor, Kozák Gábor József és Cziffra György 60x40 cm méretű bronz domborműve, valamint vésett ismer­tetőfeliratok lesznek láthatók. A későbbiekben további nyolc portrét és felira­tot helyezhetnek el az emlékhelyen. Fontos és élő kulturális hagyomány értékeinek állít emléket a Muzsi­kus cigányok parkja - jelentette ki ünnepi beszédében Csomós Miklós oktatási és kulturális ügyekért fe­lelős főpolgármester-helyettes. Ezek a sztélék és a rajtuk lévő ismertetők annak a nyolc világhírű muzsikus ci­gánynak őrzik az emlékét, akik Buda­pesthez kötődtek, de a magyar zene nagyköveteiként bejárták az egész vi­lágot. Művészetük azt hirdette, hogy a magyar kultúra elválaszthatatlan ré­sze a cigányzene. A zenetörténet feljegy­zi, hogy mindaz, ami gyakran a nép ajkán szólalt meg, a cigányok hegedű­jén vált hangszeres zenévé. A cigány­zene ott született, ahol a szív terem - hangsúlyozta Csomós Miklós, aki emlékeztette a hallgatóságot, hogy Gárdonyi Géza volt az, aki meg­őrizte az egyik leghíresebb cigány­muzsikus, Dankó Pista munkássá­gát. A nagy cigánymuzsikusoknak és örököseiknek köszönhető, hogy a ne­mes hagyomány, a cigányzene sokak örömére és szórakozására ma is él Bu­dapesten. Sok nép életében tapasztal­tuk már, hogy a felemelkedés legin­kább a kultúra útján lehetséges. Mind­ez a magyarországi és a fővárosi ci­gányságra is igaz. Az elődök példája, a tradicionális értékek erőt is adhat­nak a jövő számára. A cigányság, a romatársadalom számára fontos, hogy az eszményképek és a jó példák kö­vetése erőt adjon a felzárkózáshoz. Mind­ez nemcsak nekik, hanem az egész városnak lényeges. Liszt, Bartók és Kodály zenéje építkezett a cigány­muzsikára, mint a magyar zenei kultúra fontos szimbólumára. A cigányzene, mint az érzések kifeje­zője megjelenik a szépirodalomban, többek közt Móricz Zsigmond re­gényeiben. Móricz hősei követve a Kölcsey által megénekelt búsongó nemzeti karaktert, a keserű való­ság elől a cigányzenéhez menekül­tek. A Nem élhetek muzsikaszó nélkül című regényben a főhős így éne­kel: „az életem gyászban, dobra ve­tik házam, elhagyott a galambom is végül, de nem élhetek muzsika­szó nélkül!” - mondta Csomós Mik­lós. Nem csak a kultúrát szövi át ez az életérzés, hanem a hétköznapokat is. Az egyik legismertebb magyar, Puskás Ferenc, bárhová került a világban, ha vendéglátói azt akarták, hogy jól érez­ze magát, három dologról mindenkép­pen gondoskodtak: pörköltről, fröccs­­ről és élő cigányzenéről. A főváros köz­gyűlése Raduly József képviselő­­társunk kezdeményezésére úgy dön­tött, hogy a mai naptól, a Koszorú utcai busz- és troli megálló a Mu­zsikus cigányok parkja elnevezést kapja. Annak a nyolc cigányművész­nek az emléktábláját avatjuk most föl, akiknek zenéje már sokak szí­vében él, és örökre ott is marad - zárta beszédét Csomós Miklós fő­polgármester-helyettes. ★ ★★ Amikor egy külföldit megkérdez­nek arról, hogy mi jut eszébe a ma­gyarországi cigányságról, így felel: a páratlan zenekultúrájuk. S ez a páratlan zene nem új keletű dolog, elég visszatekinteni 300-400 évre, s láthatjuk, hogy a magyar cigány­muzsikusok a legismertebb, a leg­előkelőbb udvarokban léptek föl, így a walesi hercegnél, az orosz cár­nál, a magyar uralkodóknál és az esztergomi érsekeknél. Tehát min­denhol, ahol szerették az igényes zenét - mondta dr. Kocsis Máté, Jó­zsefváros polgármestere, majd így foly­tatta: azt, hogy nem napi divat kér­dése a cigánymuzsika, mi sem bi­zonyítja jobban, mint hogy mindig is kedvelték, s ma is több tízezer ra­jongója van csak az országhatáron belül. A cigánymuzsika minden kor­ban megjelent, így a Rákóczi-szabad­­ságharc, s az 1848-49-es szabadság­­harc idején is. Akkor minden katonai századnak saját cigányzenekara volt. A cigányság nem csak vérét adta a nemzetért, hanem a muzsikájával is lelkesítette, s ha kellett búfelejtésre bíz­tatta a harcostársait. A cigányzene fény­korát leginkább a kiegyezés utáni idő­szakban élte; minden kávéházban és vendéglőben jelen volt az élő cigány­ muzsika, s ez eltartott a két világhá­ború közti éráig. Egy korabeli vallo­más szerint, nem volt hangulatában megfelelő az a vendéglátó egység, amely­ben nem zenéltek cigányok. Nem volt ildomos előkelő vendégeket, akár kül­földieket cigányzenészek nélkül fogad­ni. Sokkal többről van szó, mint a ci­gányzene szeretetéről, hiszen ez a mu­zsika minden korban és minden kor­osztály számára örömet, lelkesedést és vigaszt jelent. Ha van a cigánymu­zsikának bölcsője, akkor az éppen Józsefváros. Sokan mondhatják, ez önzés részünkről - jelentette ki a polgármester, aki felsorolta azok­nak a cigányzenészeknek a neveit, akik a kerülethez kötődnek: Sántha Ferenc, Kati Horváth Lajos, Rá­­duly Mihály, Kállai Kiss Ernő, ifj. Kállai Kiss Ernő, ifj. Sántha Fe­renc, Buffo Rigó Sándor, Szakcsi Lakatos Béla, Liszka Lakatos Pál, Benga Oláh László és Balázs Ele­mér. Tehát ez az a hely, ahonnan a legtöbb világhírű muzsikus elindult életpályáján. Ezért köszönettel tarto­zunk mind főpolgármester úrnak, mind Raduly Józsefnek azért, hogy Jó­zsefváros állíthat méltó emléket a ma­gyar cigánymuzsikusoknak - fej­ezte be ünnepi gondolatait Kocsis Máté. A rendezvényen közreműkö­dött Nemcsák Károly színművész a József Attila Színház igazgatója és a Józsefvárosi Cigányzenekar, ame­lyik egy kis hangversennyel is meg­ajándékozta a domborművek le­leplezése után az érdeklődőket. A Magyarok Fóruma rovatot írja: Medveczky Attila Az ünnepség végén, Raduly József fideszes fővárosi önkormányzati képviselő, a Művészeti- Oktatási- Kulturális Közéleti Alapítvány elnöke szívesen válaszolt szerkesztőségünk kérdéseire. Mi motiválta arra, hogy javaslatot tegyen a Muzsikus cigányok parkja létrehozására? - Az emlékhely kialakításával az értékmentés és -köz­vetítés volt a cél. Ma Magyarországon a 800 ezer fő­nyi cigányság 80%-át a romungrók, az úgynevezett magyar cigányok teszik ki. A magyar társadalom, il­letve a magyar nemzet gondolkodásában és ismere­tében a cigányság homogénnek, egyneműnek tűnik, holott a cigány társadalom igenis heterogén, meg­osztott. A cigányság Magyarországra három hul­lámban érkezett, amely időben és kulturális sajátos­ságokban, életvitelben, értékrendben mást és mást mutat. Az első cigányokra vonatkozó feljegyzés, írá­sos dokumentum 1423-ból származik. Ugyanis Zsig­mond király menlevelet adott a Brassó városában megjelenő mintegy 120 főt számláló cigány kumpá­­niának, akinek vezetője egy Ladislav nevű vajda volt, így a kumpánia útlevelet, kiváltságlevelet - melyben adózás alóli teljes vagy részbeni mentes­séget -, illetve szabad költözködést kapott Európa­­szerte, így jórészt a történelmi Magyarországon ke­resztül, magyar uralkodók engedélyével jutottak el Európa legtávolabbi pontjaira. Részben ezért, rész­ben mert jelentős hányaduk az országban maradt, s második hazájának tekinti a cigányság Magyaror­szágot. A magyar nép azért is fogadta barátságosan őket, mert a török veszedelem miatt a leendő kato­nát, illetve a katolikus keresztény hit terjesztésének lehetőségét látták bennük. A romungrók csoportját ma a muzsikus, a munkás és a kereskedő­­cigányok egy része alkotja. Tehát a cigányzenész ebben a ha­zában közel 700 éve él. S bizony tudni kell, hogy a muzsikus cigány társadalom a cigányság arisztokrá­ciája volt. Ezt nem azért mondom, hogy a többi test­véreimet lenézzem, hanem mert ez a tény. A muzsi­kus cigány a munkájával, a művészetével, értékrend­jével és életvitelével kivívta a cigányság és a többsé­gi társadalom elismerését. S így a cigányarisztokrá­cia követendő életmintát tudott adni a cigányság­nak és a magyar népnek is. Ők voltak a zenei utazó nagykövetek, és így Magyarországnak és a cigány­ságnak dicsőséget szereztek. Ezeknek a remek mu­zsikusoknak eddig még nem volt emlékművük, s fővárosi politikusként megvizsgáltam azt, mit tu­dok tenni annak érdekében, hogy a cigány művészek zsenialitását méltó emlékpont hirdesse. Ennek a parknak az a lényege, hogy mind a dzsessz-, mind a klasszikus muzsikusok munkásságáról megem­lékezik. Az álmom egy olyan háromméteres szobor­­csoport létrehozása, ami az egész ország muzsikus cigányainak állít emlékművet történeti leírással. A cigánymuzsika és a magyar nép büszkeségeként em­líthetők a következő nevek: Bihari János, Cinka Panna, Patikárius Ferkó, Sárközi Ferenc, Boka Ká­roly, Magyari Imre, a prímáskirály XXXVI. Rácz Laci, a XX század „még fénylő időszakából” pedig Járóka Sándor, Lakatos Sándor, Berki László, Per­­tis Jenő, Böde Gáspár Ernő, Kozák Gábor József és még sorolhatnánk. Régi adósság, hogy nekik rangjuk­nak, eredményüknek és művészi színvonaluknak megfelelő emléket állítsunk. Meg kell köszönnöm Tarlós István főpolgármester úrnak azt, hogy az elsők között karolta fel a kezdeményezést. Kocsis Máté polgármester úr pedig örömmel támogatta el­képzelésemet. Hogyan választották ki azt a nyolc személyt, akinek ma leleplezték a domborművét? - Az egyik lényeges rendező elv az volt, hogy a muzsikusnak legyen Budapesthez kötődése. A másik, hogy a XX. század fénykorában játszott, így az utókor vissza tud emlékezni az adott zenész mu­zsikájára és emberi nagyságára. Ez az emlékpark példát is mutathat a helyi cigányság számára? - Nemcsak a józsefvárosi, hanem az egész ország muzsikus cigányságának példát mutat ez a park. A társadalmi felzárkózásnak nagyon sok feltétele van, s ezek közül nélkülözhetetlenek a szimbólumok, az eszményképek és a példaképek. Ez a park jelképezi azt, hogy a többségi társadalom elfogadja és elisme­ri, hogy a cigány kultúra a magyar kultúra része, míg a cigány fiataloknak példaképeket ad, megmu­tatja, hogy a vályogházak, a szegényes világból kellő szorgalommal meddig lehet eljutni, így növeked­het a cigány értelmiségiek száma. Az értelmiségi nem csupán egyetemet, főiskolát végzett ember, ha­nem ír, olvas, értelmez, s ezek hatására dönt és cse­lekszik. Kiáll meggyőződése mellett, majd ez mani­fesztálódik abban, hogy egy kisebb vagy nagyobb csoport élére áll. A cigány értelmiséginek pedig lo­kálisan kell tevékenykednie, úgy, hogy ne szakadjon el gyökereitől. Csomós Miklós főpolgármester-helyettes: A cigányzene ott született, ahol a szív terem Dr. Kocsis Sándor, Józsefváros polgármestere Raduly József 2013. október 31. Magyar FeriíM

Next