Magyar Fórum, 2018. január-június (30. évfolyam, 1-26. szám)

2018-01-11 / 2. szám

2018. január 11. nem főleg Mozart-operákra predesztinált a hang­ja. Jól érzem? - Igen. Kilenc év alatt megvalósultak azok a terveim, amik inspiráltak. Énekeltem ak­kor már a János passiót, a Máté passiót - na­gyon sok oratóriumban léptem fel. A hang jellegére rátérve. Mindenkinél érzékelhető egy hangi irányultság, vagy hangtípus. Sors­kérdés, hogy valaki meg tud-e maradni egy adott fachban. Én főleg lírai tenor szerepe­ket énekeltem. Kevés a kortárs zenei műhely Említette az operettet, operák lírai szerepeit, de arról nem beszéltünk, hogy sok kortárs operá­ban is énekelt. Ha azt mondom, mai, modern opera, akkor száz emberből nyolcvanat biztos ki­ráz a hideg. Mi lehet ennek az oka? - Ahogy régebben, úgy ma is vannak olyan szerzők, akiknek művei elsőre megbuktak, nem fogadta el darabjaikat a közönség, s az idő mégis őket igazolta. Ráadásul mindenki az adott korban kortárs. Még nem is tanul­tam Bécsben, amikor Litván Gábor Halha­tatlan tettesek operájában énekeltem, mert a konziból két énekest kértek a darabhoz. Ak­kor még furának tűnt a kortárs darab. A Bé­csi Rádió Kórusával később nagyon sok kor­társ művet adtunk elő, s akkor döbbentem rá, hogy mennyire lényeges a mai szerzők műveinek tolmácsolása. Nagyon büszke va­gyok arra, hogy itthon és külföldön is éne­keltem élő szerzők darabjaiban. A szerzők ismerik az énekeseket, és rájuk írják a dara­bokat. Ez nem újdonság, ilyen a romantiká­ban, főleg Verdire volt jellemző. Fel kell vet­ni a kortárs művésznek a korhoz való viszo­nyát. Valóban, él egy előítélet, miszerint a kortárs művek hallgathatatlanok. Ez nem igaz. Van közülük nagyon jó is, ez ízlés kér­dése. Persze a kortársak mellett továbbra is fontos szerepet játszik életünkben a klasszi­kus zene, de tudni kell arról, hogy mi van ma, milyen világban élünk. Hiányolom a kortárs zenét felkaroló műhelyeket, mert ki tudja, ha egy mai zeneszerző komponál egy darabot, azt mikor mutatják be, és ha lesz is premierje, meddig tartják műsoron. Hiszen csak azt a művet szerethetjük, amit isme­rünk. Honnan tudhatjuk, hogy milyen ízlé­se lesz 100 év múlva valakinek? Ha nem mu­tatjuk be ezeket a darabokat, akkor úgy tűn­het, hogy ebben a korban alig írtak operá­kat, szimfóniákat, oratóriumokat. Holott ez nem igaz. Korunk emberének a kortárshoz való viszonyulását nem látom megfelelőnek, korrektnek. A hiba a „mi készülékünkben” van? - A kortárs művészet megjelenítésekor nem azzal kell foglalkozni, hogy az egyes hallga­tónak az tetszik-e vagy nem. Ha tetszik, ak­kor meghallgatja még egyszer. De nem le­szünk szegényebbek akkor, ha meghallga­tunk egy ilyen darabot. Valótlanság, hogy a kortárs kultúra és a közönség között óriási szakadék tátong. A közönség itt van velünk. Tanulmányaink alapja - helyesen - a klasszi­kus műveltség, ugyanakkor a hallgatóság a kortársat, mint stílust értelmezi. Ahelyett, hogy a kortárs érzetre koncentrálna, mely szembesül azzal, hogy jelenünk minden hang­ját mi magunk keltjük, és ennek oka van. A kortárs művészet partnere a kérdező ember. De ne azt kérdezzük, milyennek kell vagy kellett volna lennie egy műnek, hanem mer­jük megkérdezni, mi az oka, hogy egy refle­xió ilyen formában született meg. A versíró operaénekes Maradjunk a kortársnál, de más vonalon. Em­lítette, hogy irodalommal akart foglalkozni. Ez végül is bejött, mert verseket ír, publikál. 1983- ban például a Jelenkor két költeményét is kö­zölte. Ebben a lapszámban Utassy József Versei is megjelentek. Végül c. költeményéből idézek: „Ahogyan ítéleted előtt / Közelíted felénk/A ra­gyogó márványfedelet / Úgy hajtod be a köny­ved, csendben vagy, és nem mesélsz tovább.”Ez egy burkoltan vallásos költemény? Ki ítél? Se­gítsen ebben. - A Jelenkorba akkor Csorba Győző vitte el a verseimet. Örülök, hogy felfigyelt rám... Éppen karácsonykor, családi beszélgetés köz­ben azt kérdezte tőlem irodalomtörténész velem, hogy a versformák meghatározzák-e azt a tartalmat, amit kijelöl a költő. S akkor felvetettem az alkotói lélektant, hogy sok­szor nem tudatosan állunk neki a versírás­nak. Csak mikor egy vers megjelenik, akkor döbbenek rá, hogy mi mindent fedeznek fel benne. Azt szeretem, és jellemez is engem, mikor az alkotó lélektanából kiindulva meg­hagyjuk a végtelen szabadságot, és egy olyan érzésvilágot közvetít a vers, aminek azért lé­tezik egy tudatos háttere. Akkor nem ihleti meg semmi? - Ezek olyan kérdések, melyekre a felele­tet nem könnyű szavakkal megfogalmazni. Létezik egy mentális költői állapot, amikor befogadunk valamit a világból. Létezik egy mentális állapot, egy viszonyulás a világhoz, folyamatos költői jelenlét és lelki alaprezgés, amely egy várakozás is egyben. Eljön aztán a pillanat, amely időtlenül kiszélesedik, és határtalan térbe vezet - egyedül vagy a ké­pen, mint Caravaggio Máté apostola - csak egy angyal hajol föléd a hátad mögött, s fi­nom ujjaival vezeti a papíron a kezed. Vannak, akik azt mondják, valamit nagyon ki kell írnom magamból, és akkor megnyugszom. Ön is ebbe a körbe tartozik? - Nem, hanem szinte az emberekhez, a dol­gok nagy részéhez igyekszem költőien viszo­nyulni. Ami pedig álságos, hamis, abból a környezetből kimenekülök, mert felborítja azt a belső harmóniát, ami szükséges ahhoz, hogy tiszta fejjel, megtisztult lélekkel meg­írjam azt a gondolatot, ami a költemény ki­indulópontja, így a legnagyobb belső derű­vel tudok visszaemlékezni olyan negatív dol­gokra is, amiről írok. Csak a nyugalmi álla­potban születhet olyan írás, amivel elégedet­tek lehetünk. Térjünk vissza a színházhoz, ahol a rendező mondja meg, hogy hol kell bemenni, közben mit érez a figura, és még sorolhatnám. - Amit azonnal meg kell jeleníteni a szín­padon egy olyan formában, amit el is tudok fogadtatni a rendezővel. Akármivel is fog­lalkozunk, él bennünk egy olyan létezési igény, ami azt a magasabb emberi minősé­get, kapcsolatot célozza meg, amire vá­gyunk. Nem sajnálja, hogy megszűntek a társulatok? - Olyan színház vagy szellemi műhely ké­ne, ahol a színészek leülhetnek, és megbe­szélik, ki mit gondol a szerepről, mi az ötle­te. Minden művészben ott él az az elemen­táris szándék, hogy a színpadon megmutas­sa a tudását, s ez súlyos teher lett abban az értelemben, hogy nagy szerepeket kapunk, és energiát vesz el az érvényesülés, s közben magunkra vagyunk utalva. Nem tudjuk a művészeten belül a problémáinkat mások­kal megosztani. Egyedül kell „behajóznunk az öbölbe.” Tanári diplomája van. Ezt sosem kamatoz­tatta, hogy átadja a tudását? - Egy évig tanítottam csak, amikor még irodalommal akartam foglalkozni. Egy rö­vid ideig, zeneiskolában, félállásban éneket oktattam, mert közben elkezdtem a hang­képzést. Sok szerepet elénekelt eddig. Van még szerep­álma? - Pécsett sem gondolkodtam szerepkörök­ben, és most sincs olyan szerep, amit min­denképpen el szeretnék énekelni. Persze szí­vesen énekelnék Monteverdi-operákban, a Psalmus Hungaricusban, vagy Liszt Faust szimfóniájában. Most, az Operaházban főleg A tengerrel szemben így vagy másképp szó nélkül sose hagynám és becsülettel összekötném a kábeleket melyekbe zarándoklásaim folytán belebotlottam amelyek az élő és valótlan hangját összekötik én nem tettem tönkre semmit magam körül abból ami még rendezetlen volt és amiből bármi csodálatra méltó kifejlődhetett volna és nem zavartam meg a tanúságtevők szónoklatait vagy a puhatestűek nyöszörgéseinek rezonanciáját hordozható csonttemplomukban fürdőnadrágos ártatlanságomra visszacsupaszodva szemben a tengerrel múlhatatlannak tűnő mind­egy ahogy kezdetben volt mosolyogva beleegyezem Lovran, 2017 karakterszerepeket éneklek, és azokból szá­mos olyan van még, amiket ötletgazdagon tudnék alakítani. Bevallom, sokáig nem tudtam, hogy a pécsi ókeresztény sírkamrákról készíttetett egy filmet Simara László fotós barátjával. Honnan az öt­let? - Az ötlet tőlem ered, és a város, s az egy­házmegye támogatott. Amikor az első verzi­ót elkészítettük hat sírkamra volt látogat­ható, azóta nyolc-kilenc. A gregorián éne­kekkel - melyeket Cserhalmi Ferenccel együtt szólaltatunk meg - kiegészített ve­títéssel öt éven át jártuk a megye iskoláit, múzeumait és templomait, legalább hatvan bemutatót tartottunk, országosan pedig kö­rülbelül százat. A Cella Septichora megnyi­tásakor pedig a félórás filmet, az Ókeresz­tény sírkamrák, responsoriumokat, és az elő­adást is felfrissítettük. A film egy képzelet­beli sétára invitálja a nézőket a föld alatti temetőkbe. Másképpen mutatjuk be az óke­reszténység emlékhelyeit, mint egy szoká­sos dokumentumfilm. Szerettük volna a sa­ját szemszögünkből láttatni ezt a témát, amely az egész világörökségi helyszín, a sír­kamrák hangulati, lírai elemeinek bemu­tatására alapul, és amely közelebb visz lel­­kiségi tartalmukhoz. Hiszen ezek megszen­telt sírhelyek - amit ki kell hangsúlyozni, mert erről kevés szó esik. Szép lenne, ha halottak napja idején ott egy megemléke­zést tartanánk zsolozsmákkal. A feltárt sír­kamrák, építményegyüttesek sokoldalúan szemléltetik a korai kereszténység temet­kezési építészetét és művészetét. Európá­ban Rómán kívül csak Pécsett maradt fenn az 1600 éves, IV. századi ókeresztény teme­tő. A pécsi föld alatti kamrák és kápolnák az Európában élő keresztények hitéről ta­núskodnak, egyedülálló emléket hagyva ez­zel az utókornak. Tudom, a hit, a vallás magánügy. De megkér­dezem: hívő, vallását gyakorló művész? - Két volt osztálytársam, Kapisztrán és Dávid atya ferences, tartom velük a kapcso­latot, lelkigyakorlatokra 23 éve járok csalá­dommal. A több napos lelkigyakorlatok alatt ki tudunk szabadulni a rohanó világ igájá­ból. Beszélgetésünk közben a Bajazzók Prológja jut eszembe: „a művész is ember. ’’Mert nem ér­zek semmilyen művészi allűrt, nagyképűséget, kivagyiságot önben.­­ Nagyon ügyeltem arra, hogy családtag­jaimmal sokat legyek együtt, beszélgessek feleségemmel, gyermekeimmel. A „kellő” művészi hiúság megvan bennem, de ugyan­olyan fontos számomra a család, mint a kar­rier. A hit ereje, a történelem, és az irodalom iránti érdeklődés, az éneklés szeretete jelen­ti számunkra azokat az erős szálakat, ame­lyek a családot átszövik. S ez a szál, Isten se­gítségével, nem szakad el soha! Gábor diák a Gül babában Gregor Józseffel a Don Pasqualéban M­agyarok fórum­aA MÚZSÁK GYERMEKE 11

Next