Magyar Gazda, 1845. január-június (5. évfolyam, 1-52. szám)

1845-02-25 / 16. szám

260 259 szükséges, hogy abból erkölcsi épségen alapuló munkássági ösztön, ’s a'munka helyes kiviteléhez megkívántai­ értelem, mint az élet fájának gyü­mölcscsel megrakott legnemesb ágai kivirulhassanak. A’ népnevelés szükségét vagy hasznos­ságát itt bővebben fejtegetni vagy bizonyítgatni, józan és becsületes emberek irányában, meddő ’s untató időpazarlás volna. Ki a’ nevelés ügyé­nek ellensége, az összes emberiség ellensége; ki em­bertársaitól a’kifejlett értelmet, felvilágosult észt, a’ hivatásbéli tárgyismeretet irigyli, azt gonosz szándék gyanúja terheli, az hihetőleg testvérei tudatlanságát önhasznára kívánja igazságtalanul fordítani. Ha e’nemzetnek jövendője van, ha Hunniára csak­ugyan vár a’ mostaninál boldogabb korszak, azt egye­dül józan, ’s átalános nevelési rendszer behozatala ál­tal eszközlendő közértelmesség, közfelvilágosultság, lehetőleg egyenlő kifejlése észbeli tehetségeinknek, lehetőleg egyenlő erkölcsi nemesbülés idézhetendik csak elő. ’S van-e azon néposztálynak, melly nemzetünk 9/o-részét képezi, joga, igénye kor- és czélszerü ne­velésre?— ’S van-e hazánkban valaki, hogy e’ kér­dést olly méltatlanul tegye, mintha arra n­e­m­mel is lehetne felelni? — A’ fő- és középrend nevelésére szolgáló intézetek számosak, ’s alig van már na­gyobb város, hol az előkelők é s leendő urak számára egyik vagy másik vallásbeli gymnasium, lyceum, aca­demia ’stb. nem léteznek. Hazánk 13 milliónyi népes­ségéből ezen intézetekben legfeljebb (’s akkor igen sokat teszünk fel) egy millió részesült; a’ többi 12 millióból legalább is k­i­l­e­n­c­z elegendő nevelést sem kap. Ki tagadhatja ezt?— 's ki nem látja a’ kiáltó miveltségi különbséget a’ magyar pór,— és az ausz­triai, különösen pedig a szász, porosz, mecklenburgi, württembergai, rajnamelléki ’s belga köznép között? ’s ki nem látja e’ különbség sajnos és szomoritó ered­ményét hazánk mind szellemi, mind anyagi állapotjára nézve? — Valamint a’ gyümölcsfának méltán fordítjuk ágaira ’s koronájára legtöbb figyelmünket’s oltalmunkat, mert azokon hozza meg gyümölcsét a’ fa, gondjainknak e’ végczélját; úgy a’ köztársaságban is a’ közboldogság fötényezőjét a’ kimiveltebb emberfő , a’ magasb­­allé— rozollságu osztály, a’ bölcsebbek, a’ kifejlettebb, 's emelkedettebb lelknek képezvén, — ezeknek teremté­sét méltán tűzi ki a’ közállomány különös gondosko­dása ’s költségeskedése tárgyául; de hol ugyanazon időben a’ status a’ kézi munkával, ’s különösen a’ föld­­miveléssel foglalkozó köznép arányszerű kifejtését ha­nyagolná el, szintolly botorul cselekednék, mint a’ kertész, ki gyümölcsfájának ágait ugyan széteresztené, a’ gyökereket ellenben, a’ fának tulajdonképen lelkét, minden éltető nedvességtől, sőt az alkalmatos jó föld­től is végképen megfosztaná, ’s igy annak növését, ’s életműködését gátolván, oktalanul az egész fát sorva­dásra kényszerítené. — ’S nem ugyanazt tennők-e mi, ha a’ népneve­lés ügyét elhanyagolnék ? — De hiszen ezt amúgy is mindenki elismeri a’ hazában, ’s köz a’ panasz , hogy a’ magyar népiskolák rósz álla­potban vannak! — mi tehát az oka , hogy e’ közösen érzett bajon nem segítenek? ’s ime ugyszóllván egyhangúlag halljuk e’ miatt —a’kor­mányt, mint e’hanyagság főokát vádolni. Mintha bi­zony a’ világnak akár legbölcsebb, akár legzsarnokabb kormánya kényszerithetne miveit és alkalmas embere­ket olly hivatásra szánni ’s áldozni magokat, melly még a’ jobbak előtt sem áll illő becsülésben, melly a’ leg­alsóbb, leglenézettebb rendű­ ’s foglalkozásunkkal, mind becs-nélküliségben, mind élelem-szegénységben, mind sorsbeli bizonytalanságban egyenlő fokozatú. Azonban, mint hiteles kútfőből tudjuk, a’kormány ré­széről, valamint a’ tanítókat képző intézetek, melyek­nek természetüknél fogva, a’ többit megelőzniök kel­lett , elrendezve ’s tetemes költséggel már folyamatban vannak, úgy az alsó osztályú nép számára is az elemi tanodák uj rendszere a’kor kivánata szerint a’legjelesb példányokkal vetélkedőleg már végkép elhatározva, ’s egy részben foganatba véve készen van; de mig né­­melly néptanító évenkint 50—60 vfltal fizettetik, mig minden évnegyedben, mint a’ disznópásztor, a’ falu­ból elűzethető, mig a’ néptanító egyszersmind ha­rangozó, ’s a’ lelkésznek és a’ köztisztviselőknek hajdúja, ’s copistája,—habár nem is úgy, mint eddig, benne szentori hang, ’s jó gége és torok, lenne a’ fökellék; addig a’jobb tálentoma ’s készült­­ségű egyénekből illy nyomorteljes pályára vajmi keve­sen fogják feláldozni magokat. A’ népnevelés ügyében teendők közt tehát első : a’ néptanítót illendő, tisztességes, élelmi gondtól ment, ’s tartós állásról biztosí­tani. — De hol vegye a’ kormány a’ tömérdek költ­séget 13 milliónyi nép elemi iskoláinak fenntartására? — A’ kormánynak, kivált alkotmányos nemzetnél, más erszénye, más jövedelemforrása nem lehet, mint a’ mellyel neki maga a’ nemzet kijelöl, ’s kezelésül áten­ged. — Hiszen a’ nemzet és annak kormánya szintúgy nem két különböző, ’s szintolly elválhatatlan, egy test, a’ mint az emberi testben fő, szív, kezek és lábak, véredények és emésztő műszerek egy szétoszthatatlan egészet képeznek. — A’ köznép jelen viszonyaink közt a’ mostaninál na­gyobb adóztatást elviselni nem képes; ’s habár a’ köz-

Next