Magyar Gazda, 1845. július-december (5. évfolyam, 53-105. szám)

1845-10-22 / 85. szám

1400 1399 Dti közlemények (Kapitány Sándortól.) VI. A' schweiczi gazdasági szegény-iskolák ü­­gyéről rövid említést tenni annál inkább helyén gondo­lom , minthogy Magyarországban is átvitetett ezen in­tézetek szelleme. Mikép értesültünk t­­i Gönczy Pál ur vezérlése alatt (Gönczy ur hosszabb ideig tartózko­dott a’ többi között Holwylben) Debreczen mellett, a’ schweiczi árvaiskolák mintájára Magyarországban az első gazdasági árvaiskola alakult., *) Örömmel érte­sült erről velem együtt a’ sloswyli árvák oktatója, ’s Gönczy urnak annál inkább kívántunk szerencsét phil­lank­opicus pályáján, minthogy növendékeit (ide kül­dött levél szerint) olly gazdasági ágban (selyemte­­­nyésztésben) szándékozik oktatni leginkább, melly eddig igen pangó állapotban volt, ’s melly Magyaror­szág éghajlati ’s a’ t. viszonyainál fogva bőven jövedel­mező kereset-ág lehetne. A’ schweiczi gazdasági sze­gény-iskolák miképeni elrendezése végett júliusban Aarauban gyűlés tartatott, hová az ügyhöz értő férfiak Schweiczból meghivattak tanácskozásra. Számosabb vé­lemény megrostálása után Fellenberg terve fogadtatott el. Fellenberg azt tanácsold, hogy az árva-növendékek oktatóik szüntelen felügyelése alatt a’ cselédek között minden gazdasági munkákra alkalmaztassanak, tekin­tettel lévén azonban a’ gyengébbekre, kiknek kön­nyebb munkák jelelendők ki, és álalában a’ kisebb növendékek olly gazd. munkákra alkalmazandók legin­kább , m­ellyek végrevitele pénzes napszámosok által nem fizetné ki magát. E’ rendelkezés mellett az árva­­növendékek kevesebb költségbe kerülnek, ’s majd minden nagyobb gazdaság mellett jó sikerrel alkalmaz­hatók lennének. Illy szellemben fog elrendeztetni a’ Pezsalozzi * **) emlékére alapítandó neuhofi árvaintézet, hová a’ boldogult, ’s most inkább mint életében tisztelt férfiú hamvai is áttételnek. Neuhof­t. 1. Pezsalozzi jó­szága volt, mellyen az elhagyott szegények és árvák ápoltattak, később a’ sok árva egészen felemészté Pezlalozzi jövedelmét annyira , hogy kénytelen volt jószágát áruba bocsátani. A’ neuhofi intézet jövő janu­ár 12-én nyittatik meg, melyben később egy másik és egy harmadik hasonló intézet l­end csatolva. Ennek előtte az árvaintézeti növendékek csak külön válva minden más munkásoktól dolgoztak, mi által a’ napszá­mosok kártékony befolyása mellőztelni szándékoltatott, egyúttal pedig az oktató valamennyi növendékét szün­telen szem alatt tartván, azoknak roszra vagy jóra va­ló hajlandóságukat jobban kiismerhető , ’s az individu­alitáshoz képest javító eszközökhöz nyúlhatott. De mind­eddig egy árvaiskola sem volt képes önkeresete m­ellett fennállani, és ámbár számos illy intézetek hozattak lét­re , de még­ mindig sok elhagyott szegény nem talált menedékhelyet; hogy tehát annál inkább szaporodhas­sanak az árvaiskolák, azért fogadtatott el a’ választott­­ságlól Fellenberg Vilmos terve, melly szerint, mivel a' gyermekek nagyobb gazdaságoknál leginkább olly munkák véghezvitelére használtatnak, m­ellyek pénzes napszámosokkal! végrehajtása ki nem fizetné magát, az árvaiskola minden nagyobb gazdaság mellett igen cse­kély vagy semmi költséggel helyt találhat. Fellenberg ur terve szerint eddig úgy látszik jó sikerrel működik a’ hofnyli árvaiskola 30-at felül haladó növendékeivel. A’ hofnyli árvaiskolák mintájára rendeztetnek árvaisko­lák az aargaui elkobzott kolostorokban, a’ tanítók nagy részben Hofwylben képeztetvén. Hofwyl még folyvást universitása a’ schweiczi népoktatóknak. Ezen intézetek jótékony hatásáról a’ kaján irigy sem mer kételkedni. A’ figyelmes utazó Schweiczban az útfélen koncsorgó nyomorult koldusokról is megtud­hatja, minő Cantonban utazik, ’s megtudhatja vannak­­e ezen Cantonnak szegény­ iskolái. Némelly Cantonok­­ban, hol még az árvaiskolát csak névről ismerik , de annál inkább értik a’ bucsujárást, alig menekülhet az ember a’ sok koldusoktól, mert a’ munkátlansághoz szokott árva , üreg korában bizonyosan koldusbotra jut, ezt tartván legkényelmesb kenyérkereseti módnak. El­lenben az árvaintézetben nevelt szegény gyermek, megszokván ’s megtanulván a’ mezei munkát, széles a’ világon mint béres vagy napszámos becsületes ke­nyeret találhat; számosan vándorolnak az amerikai stá­­tusokba, hol némelly Cantonok (Glarus ’s a’t.) övéik számára földet vásároltak; mások , kiknek hajlandósá­guk van, mesterséget tanulnak , a’ legalkalm­atosabbak nép- vagy árvaoktatókká lesznek. Hol a’ kormány és nagylelkű magánosok társulatai illy keresztényileg gon­doskodnak szegényeikről, ott nem lehet félni az éhező munkáltaitók csoportjaitól, kik véres szemmel néznek minden tisztességesen öltözött kaputosra, és az urakat nadályoknak tekintik, kik a’ szegény verejtéken híz­nak , ’s azért minden alkalmon kapnak a’ szegények, hol megbosszulhatják jobb lélük elnyomóit. Hol elegen­dő szegény­ intézetek léteznek, ott a’ szegények mivel­­tebbek, ember és isten iránti szeretet és kötelesség oltalik a’ fogékony gyermeki szívedbe; ott a’ felnőtt szegény a’ gazdagban atyáskodó jótevőt tisztel, kinek az istentől azért adattak a’ kincsek, hogy a’ könyörü­­letesség művét, ezen — lehet mondani isteni tulajdont. ) Usd a­ M. Gazda 81—ik számát. *•­ Köztudomás szerint Pezlalozzi alkotó az első gazdasági sze­gén­y iskolát li­c­­ókon összeszedett koldus gyermekekből; bol­dogult Fellenberg, de leginkább Weh­rli, Fellenberg árvais­­kolájának oktatója, kitől ezen iskolák nevüket nyerék (Wehr­­li Schule) tökéletesbité Pezlalozzi eszméjét.

Next