Magyar Gazda, 1847. július-december (7. évfolyam, 1-52. szám)

1847-09-19 / 23. szám

358 357 Gazdaság-alapitás. Mielőtt a’ tárgy érdemébe bocsátkoznám, nehogy a’ tisztelt olvasó e’ czim alatt valami jeleset várva, ben­nem megcsalatkozzék, kötelességemnek tartom nyilvá­­nitni, miként még csak kétszer arattam mint gyakorlati gazda. — Ugyanis korábbi életfeladatomnál fogva a’gaz­­dászatba nem volt alkalmam avatkozni, mégis annak a' köz- és magány-jóllétrei nagyszerű hatását észrevevén, könyvekből vágytam ’s iparkodtam azt bővebben megis­merni, így a’ gazdászati tanok elemeit megkedvelvén, a’ régi görög és római, meg angol és német jelesb gazda­­írókkal együtt minden jó magyar gazdasági írót nem csak mélyen tisztelni kezdettem, hanem véremnél fogva szerettem volna, ha mi különös jót már azoktól tanultam, azt minden magyar gazda, és az egész köznép ne csak tudná, hanem gyakorolná is önmaga javáért. — Ezért a’ philanthropismus emberbaráti eszméjével a’népértelmes­­bités körül annyi erélylyel kezdtem mozogni, hogy egy e’ czélra egyesült társulat segélyével a’ nép közti agita­­tiómnak tökélyes sikere és várt eredménye nem jön u­­gyan, de a’ maga idejében gyakorolt buzgalomnak csal­­hatlan nyomain e’ hat év óta létező társulat még rövid időn annál dicsőbb valamit eszközölhet, ’s hiszem, fog is eszközölni a’ nép értelmesbitése ügyében; mert alapja csakugyan meg van vetve. A’ mint akartam, hogy mint a’ törvény szavai, úgy a’jó gazda-könyv is életre keljen a’ népnél, aként nem elégedtem meg magamra nézve is keveset sikeritö theoriámmal, hanem ezt az életbe is át­ültetni törekedvén, a’ hon határin belől és kívül, nálunk­nál miveltebb és miveletlenebb népek közt, édeni, és el­hagyatott vidékeken véghezvitt tapasztalati utazásommal felkészülve, barátimnak rólam tett ítéleteit, ’s illetőleg ta­nácsait is, méltányolva és követve, magamnak 1845-ki nov. 15-kén Bankházon (e’ 101 holdnyi kis puszta bér­letével) legvalódibb gazdaképezdét alkottam. — Itt a’ szántatlan periedus ugar, szélhordta homokrész, agyagos földhiány, vadvizes és mohás kopár rétfoltok, a’ szán­tóföld aránytalan csekélysége, gyümölcsfátlan puszta kert, szabálytalan utak és felosztások, lak- és gazdasági épü­let gyérsége, késői átvétel, ’s ez okozta késői *­ tehát csak egyedül kisérletre tett, csekély őszi vetés, javítások be nem vétele, sőt korlátoltsága, a’ reá következett so­vány év és drágaság, szükséges felszerelés és egyéb költség idejében megbukott, és részlelkü adósok miatti pénzhiány, gyakorlatlanságom **­ nőtlenségem, meg több más ezekből, és nem ezekből folyó sajátszerü vad körül­mények legigazibb próbakövei voltak gazdászatom ez iszonyú első évében igyekezetemnek, és hála Pethe Fér. hamvainak, — ’s nektek, Nagyváthy, Leibitzer, *) A’ vetést dec. 10-én végeztem, ’s rákövetkező újév nap­ján látszott az első kelés; — a’ búza jobban ki bírta a’ késői vetést, mint a’ rozs, az 5, ez 1 */2 szemet adván; — a’ rozs nálam is rozsdás volt. — Ez idén is job­ban fizet a későn vetett búzám , mint az ugyanezzel egy időben vetett roszom. Igaz gyakorlatiságot a’ gazdászat körül egy más irányban növekedett, és kinőtt ember nehezen szerez magának, ’s helyesen mondta egy tisztelt szomszédnőm, hogy a’ tanuló évet drágán vásárlom. Tőlem, mint véralkatra szelíd, en­gedékeny, puskát, pipát, kártyát, botot nem kedvelő könyv­baráttól igen is keveset vártak némelly uj szomszédim; ’s észrevevén természetesnek láttam azonnal, hogy az illy szőrű, vizet sem zavarni látszó embernek legelső baja tehet munkásaival, mert a’ szánalmas gyarló köznép, és együgyű cselédség, melly baromként megszokott durva bánásmód­nak hódol csak, a’ becsületes szóra keveset ád, a’ reá pa­zarlóit jósággal rútul viszaél, és a’ fogékonyaknál szívre és lélekre sikeresben ható pirongatást gúnyosan utasítja vissza. Nekem hát a’ káromlást, és kényuri vadságot czél­­jára nézve a’ vele legalább is egyet érő, jártasságot jelelő parancscsal, pontossággal, rendköveteléssel, jó példaadás­sal, folytonos jelen- és rajtléttel, vagy legalább is megle­pő utánnézéssel kelle pótolni. — Különösnek tűntem fel mégis embereim előtt, leginkább a’ gazdaság tettleges ve­zetésénél, és életszokásomnál fogva ; mert szégyennel bár, de őszintén megvallva, a’ búzát a’ rozstól, az árpát a’ zab­tól a’ jószág átvétele után tanultam csak igazán megkü­lönböztetni; de mégis a’ határt nagyolva fölmértem, a’ szántóföldeket egyenes barázdametszésekkel egyenlő hat táblára osztottam, a’ legelőt szemem előtt az épületke kö­rül jelöltem ki, a’ kihasított szántóföld tábláiba eső vad­vizes mohás rétdarabokat, rajtok vizvezető, víztartó, kár­mentő, partos nem partos árkolásokat, és berkes tóm­edret csinálván, feltörtem; a' kaszállónak meghagyott rétből a’ csepötés bokrokat kiirtottam, csak szálfákat hagyván , min­dennemű fát ültettem ; a’ növények majd minden nemeit, ha csak kicsinben is, kisebb nagyobb sikerrel vetettem, a’ gabonafajból mégis eddiginél többet vetvén; — a’ munka minden nemében, és cselédim­ételében, szükségből, nem szükségből gyakran részesültem; a’ széttörte gallyat, el­hullott takarmányt, tollat, m­arhaganajlatot (ha nem is a’ mattersdorfi ganajszedö puttonyos asszonyok módjára) sat’ gondosan megtakartam magam; — időjárásról, végzett dolgaimról, termésemről, ’s pénzkezelésemről naplót vezet­tem ; minden egyezéseket írott szerződvényekben adtam ki, vasár- és ünnepnapokon, ha hon valék, cselédim ’s köz­bejött idegenek előtt a’Mezei naptár 's egyéb könyvek hely­­szerübb czikkeit olvastam, és értelmeztem ; illyenkor, vagy munkaszünetkor az Isten müveiről a’ természetben, a’ tör­vények szentségéről, szótartóságról, igazság- és honsze­­retetről, a’ magyar nyelvről és nemzetiségről, a’ m. g. e­­gyesület működéseiről, külhoni gazdászatokról, az oksze­rűbb gazdasági szerszámokról, a’ magyarok történeteiről, tudományok fejlődéséről, fölfedezésekről, józanság, szorga­lom, takarékosságról, nép javáról, megrögzött előítéletek­ről, bű­bájoskodásról, káromkodás hasztalanságáról’sat ’sat alkalmilag beszélvén helyes mondásaikat dicsérni, a" hely­teleneket megigazítni szoktam ; sat’ .... 's mindeze­kért hátam mögött, a’ védegylet által elárasztott nevezet szerint ,,h­o­n­i­u­ru névvel tiszteltek meg embereim ; persze pórias pajzánságból — szemem előtt pedig ezen eljárásomból azt következtették, hogy „papnak is beille­­ném, mert a’ perdikáló székből sem beszélnek olly értel­mesen, és olly szivére az embernek !“ t. i. philantropiám­­hoz gondolták a’ dicsvágyat is.#

Next