Boldizsár Iván (szerk.): A Magyar Hírek Kincses Kalendáriuma 1983
Barabás Tamás: Színházról színházra
mű Jókai Mór-darabbal nyitottak, Zsámbéki Gábor új felfogású, ötletes rendezésében. Ezt Füst Milán remekműnek is nevezhető drámája, (26 éves korában írta !), a Boldogtalanok követte, Székely Gábor rendezésében. Ugyancsak a Katona József Színház adott helyet Csernus Marian érdekes kísérletének, a Vizsoly Bibliából adott elő részleteket, önálló előadóest keretében. A Nemzeti Színházban pedig, a Székely—Zsámbéki-vezetés utolsó esztendejében, egy régi darab újszerű felújítása hozta meg a legnagyobb szakmai és közönségsikert. A vendégrendező Jurij Petrovics Ljubimov, a moszkvai Taganka Színház igazgató-főrendezőjének neve jól ismert már a magyar közönség előtt. A Vígszínházban néhány évvel ezelőtt saját dramatizálású Dosztojevszkijét, a Bűn és bűnhődést vitte színre bár vitatott, de rendkívül eredeti és érdekes előadásban. Utána a szolnoki Szigligeti Színház vendége volt Jurij Trifonov Csere című darabjának, egy modern szovjet (regényből készült) drámaadaptációnak színrevitelében. Harmadik magyarországi vendégszereplésre pedig a Nemzeti Színház hívta meg. Bertolt Brecht-Kurt Weill: Háromgarasos opera. (Korábban nálunk Koldusopera címmel fordították, de Ljubimov jobban szereti az eredeti — Dreigroschen Oper — címet.) Az immár filmgyári státuszban levő két nagy színész, Garas Dezső és Törőcsik Mari csodálatos sikerű vendégszereplése mellett kiváló színészi alakítások egész sorában gyönyörködik a közönség a legkisebb epizódszerepben is. A kiugrás pedig Polly alakítójáé, a szolnoki színháztól felszerződtetett Udvaros Dorottyáé. Ugyancsak ő viszi a prímet A medikus című Bródy Sándor-darabban Sok évig tartott az újjáépítés, de gyönyörűen újjávarázsolt Katona József Színház nyitott kaput 1981 decemberében, mégpedig Jókai Mór Thália szekerén című művével