Magyar Hirlap, 1893. január (3. évfolyam, 1-31. szám)

1893-01-22 / 22. szám

18y3. január 22. itendánssal szemben eljárni és a konzekvencziákat levonni. (Helyeslés.) A színházak látogatottságának csökkenését ál­talánosságban állítani nem lehet, mert a kolerajár­vány volt az ős­szel beállott csökkenésnek az oka. Egyetért Bartókkal abban, hogy a nemzeti színház­nak nagy művészei vannak, de hogy az összjáték sok kifogás alá eshetik. Kívánatos, hogy a Nemzeti színház igazgatója ebben az irányban orvoslásról gondoskodjék. Az operaházra térve, kijelenti, hogy az intendáns ugyan mindent elkövetett és elkövet helyesléssel fogadott programmjának betartására, de a közönség oly nagy igényeket támaszt, melyeknek kielégítése e programúi keretében s a rendelkezésre álló állami segély mellett nem lehetséges. Ebből ön­ként következik, hogy a helyárak leszállítására gon­dolni sem szabad. Azt hiszi, hogy egy nagy hord­erejű programm megvalósításánál két évi működés­ből még nem szabad határozott kritikát formálni. Le­gyünk nemzeti intézeteink irányában a kellő kritiká­val, de kellő jóakarattal is. A ház a 215000 forintos tételt megszavazza. Elnök azt javasolja, hogy a hétfői napon tar­tassák ülés reggel 10 órakor. A napirend legyen a belügyi költségvetés folytatólagos tárgyalása. (He­lyeslés.) Az ülés végén Visontai Soma­­ interpellácziót intézett a pénzügyminiszterhez a kassa-oderbergi vasút részvényei ellen külföldön megindított kötvény­perekkel szemben követendő eljárás tárgyában. Az interpelláczióval lapunk közgazdasági ro­vatában foglalkozunk. VAGYAR HÍRLAP A közoktatási tanács új elnöke. — Fehér Ipoly. — Mióta a közoktatási tanácsot ezelőtt há­rom évvel újjászervezték, elnök nélkül volt. Sok találgatás tárgya volt, hogy kit fog az a nagy kitüntetés érni, hogy e díszes és sokak által irigymit állásból a magyar kultúra irányzására szavának gulyával befolyást gyakoroljon. A ta­lálgatásoknak és kiváncsiságnak véget vetett az a kinevezés, mely Fehér Ipoly pannonhalmi fő­­apátot és a szegedi tankerület volt főigazgató­ját ültette az elnöki székbe. Tekintve a roppant nagyfontosságú felada­tokat, melyek megoldása a tanácsra vár, nem­csak jogos, hanem elkerülhetetlen annak a kér­désnek a felvetése: szerencsés volt-e a válasz­tás és megvannak-e az új elnökben azok a tu­lajdonságok, melyek ez állás betöltéséhez és a tanács előtt álló nagy feladatok megoldásához szükségesek? Mint Fehér Ipolynak a középiskolai tan­ügyi közigazgatás terén főigazgatói minőségben kifejtett működésének, irodalmi és u. n. tudo­mányos munkásságának ismerője, nem habozom kijelenteni, hogy ezt a választást a lehető leg­szerencsétlenebbnek, a közoktatási tanácsra szinte végzetesnek, közoktatásunk szellemére, aaely Európában különben is talán a legnyomo­rultabb, veszedelmesnek tartom. lm Ítéljen a nyájas olvasó. Fehér Ipoly tanulmányait Pannonhalmán végezte, nem látta semmiféle egyetem falait belülről, a bölcsészeti tudori szigorlatokon két ízben megbukott, jól­lehet mint főigazgató vetette magát alá ez ope­­rácziónak. Nem tagja semmiféle oly tudomá­nyos társulatnak, mely tagjait nem tagsági díj fejében választja. Az akadémia még mindig nem vette észre tudományos érdemeit, vagy ha igen, eddig hálátlan volt irántuk. Meglehet különben, hogy ezentúl is az lesz, mert Fehér tudomá­nyoskodása a lehető legfurcsább valami. Olyasmi ez, amin az ember nem tudja, nevessen-e vagy szánakozzék-e.Vegyük ezért egy kis vizsgálat alá a köz­oktatási tanács uj elnökének tudományos ha­tárait. Szerkesztette Esztergom város és megye monográfiáját valami vándorgyűlés alkalmával. «Irt» természettant a középiskolák számára, mely számos középiskolánkban ma is haszná­latban van. Ezzel a természettannal esett meg az a kázus, hogy második kiadását a közok­tatási tanács nem engedélyezte, mert a leg­nagyobb képtelenségeket tartalmazta és áltu­domány mai állásától elmaradt. De Fehér tudományos és irodalmi tevé­kenysége itt még nem szakad meg. Valamikor a főigazgató korában igen kedves szórakozása volt az utazás a szünidőben, sőt a tanév folyamán is. Ily utazás közben vetődött el Bajorországba is, a­hol nem volt sürgősebb dolga, mint «ta­nulmányozni» a középoktatást. Meg is csele­kedte ezt hat hét alatt a legalaposabban, a mi­ről az a monográfia tanúskodik, melyet a ba­jor középiskolákról «irt», az az fordított, illető­leg szegedi tollnoka által fordittatott. Hogy ezt a «művét» felajánlotta a királyné magán­­könyvtára számára és a felséges asszony elfo­gadta, annak a hírlapokban való közzétételéről Fehér Ipoly annak rendje szerint kellőképen gondoskodott, csak arról, hogy a felséges király­asszony mily gyönyörűséggel olvasta e «művet», egyelőre hallgat a krónika. Egy másik utjának gyümölcse a szerbiai középiskolákról szóló értekezése, melyet a Pe­dagógiai Társaság ülésén mutatott be. Ez talán a legmulatságosabb «tudományos» alkotása. Hogy hogyan készült, arról a szegedi tankerü­let középiskolai tanárai, kiknek körülbelül tíz évig főigazgatója volt, valóságos legendákat tudnak beszélni. Kérdezze meg a miniszter úr őket. Én csak annyit súgok meg, hogy Fehér itt is nagy diplomatának bizonyult. Nem csoda, ez az ő forsza. Nem tudván szerbül, a Szerbiában összegyűjtött közoktatási törvényeket, rendele­teket, iskolai szabályzatokat stb. kiadta a ta­nároknak lefordítás végett. Akadt köztük, aki kinyitott valamit a szerb nyelvhez és ez bol­dogult a munkával a maga emberségéből, de a többség maga sem értett szerbül és igy tanu­lókkal tanitókkal és pópákkal fordittatta le az «anyagot», melyből Fehér felolvasását csinálta, és melyért Risztics János a Száva-rendjelet akasztotta nyakába. Járt Fehér az északi foknál is. Tapaszta­latait elmondta a Szegedi Híradó néhány tár­ozójában. El is lehetne olvasni, ha véletlenül épp azon évben Porzó is nem jár ott és élményeit el nem beszéli. Valamennyinél mulatságosabb azonban az a «dolgozata», melyet három évvel ezelőtt cse­lekedett meg a közoktatási tanács reformjáról. Most, hogy a közoktatási tanács szennyesét mo­sogatja a sajtó és Fehér lett az elnöke, legyen szabad egy pár szemelvényben mutatnom be a közoktatási tanács új elnökének az észjárását. Arra természetesen nem vállalkozom, hogy el­mondjam, hogy Fehér hogyan is akarta újjá­szervezni a közoktatási tanácsot, mert ezt ő maga sem tudja. A «külön­lenyomat» (Buda­pest, Lampel, 1889.) 10. lapján ezt írja: «Igen találóan jegyzi meg Schwarz Gyula, hogy a köz­oktatási tanács intézménye nem gyökerezik (sic!) törvényhozási aktusban (sic!), hanem csakis ren­deleti útán lett az (sic!) életbe léptetve; tehát (Ez egy Fehér-féle «tehát»..) reformja is csak ez után (sic!) eszközlendő,amint hogy Schwarz Gy. — igen helyesen (sic!)— nem is kívánja azt más­ként, mert a tanács szervezésével nem érinthetők a törvényhozásnak az iskolák kormányzatára, fel­ügyeletére és adminisztrácziójára vonatkozólag tett intézkedései.» De legyen elég Fehér irodalmi szemelvé­nyeiből! Vannak neki egyéb jeles dolgai is. Az ő találmánya az a röpke szó, mely az egységes középiskolai ankéton és azután is oly bámula­tos feltűnést keltett. Ö fedezte fel u. i., hogy az egységes középiskolára a „művelt gondol­kodás egysége“ érdekében van szükségünk. Ha mindezekhez hozzáves­szük Fehér autokratikus hajlamait, féktelen nagyralátását, felfelé alázatos, lefelé gőgös és zsarnok termé­szetét, könnyen megmagyarázhatjuk azt a rejté­lyesnek látszó jelenséget, hogy a közoktatási tanács legkitűnőbb tagjai miért hagyták fa­képnél Csákyt, Fehér Ipol­lyal és a t. tanác­­csal egyetemben. Egyébiránt Fehér kinevezése, jóllehet ő mindennek híve, amit a hatalmon lévő mi­niszter akar, az egységes középiskola vad esz­méjének bukását, de talán magának a közokta­tási tanácsnak is végfeloszlását jelenti, mert ez fogja felrázni tétlenségükből a magyar kultúra szabadelvű irányának híveit és harczba szólí­tani a klerikalizmus legújabb, vakmerő térfog­lalása ellen; sőt meglehet, hogy beteljesül a magát tanügyi dolgokban «mérvadónak» ne­vező M. Újság ama jóslata is, hogy nem azért, mert a közoktatási tanács szennyesét mossa a sajtó, hanem mivel Csáky gróf e ki­nevezéssel is dokumentálta, hogy a papi befo­lyás alól közoktatási dolgokban nem képes magát emanczipálni, — beteljesül az a jóslat, hogy önérzetes ember, akinek sul­lyal bíró tu­dományos tekintélye és neve van, a közoktatási tanácsi tagságra nem fog vállalkozni. Késen legyünk! Archimedes. " “ " 1.." “-------Tv*1 "--------------- - --­10 A tankönyvgyártók. Tankönyviró miniszteri tisztviselők. A tankönyviró miniszteri hivatalnokok közül ma Szuppán úr is megnyilatkozott s a «tények kifo­gástalan megállapítása végett» azt mondja, hogy tankönyveit még tanár korában írta. Ezzel szemben emlékeztetnünk kell Szuppán urat arra az időre, ami­kor a minisztériumban a polgári és felsőbb leány­iskolái újabb tanterv készült s a­melynek szám- és mértani részét Szuppán úr készítette s egyidejűleg felhasználta az alkalmat arra, hogy a leányiskolák számára a még hivatalos titkot képező min. tan­terv alapján számtani könyvet írjon. Mindenki em­lékszik, hogy a polgári és felsőbb leányiskolai tan­­tervek megjelenése utánajár hétre megjelentek Szup­pán úr számtanai is az uj tanterv szerint, írva. Természetesen a minisztériumon kívül álló tan­könyvinek, akiknek nem volt módjukban a hivatalos titokhoz férkőzni, amelyet ezekkel szemben Szuppán úr őrzött legjobban, ám­ultak-bámultak s mert jött az uj tanév, a versenyből kimaradtak. Más approbált tankönyv hiányában az iskolák, akarva nem akarva — kénytelenek voltak a Szuppán úr silány tan­könyvét bevezetni. Most már arról kellett gondos­kodni, hogy az időközben készült hasonló fajtájú 4—5 könyvvel Szuppán úr le ne szorittassék a könyvpiaczról s hogy üzleti érdekei csorbát ne szenvedjenek. Jött is nemsokára egy mi­niszteri rendelet, amely szigorúan intézkedik, hogy a nevezett iskolákban a tankönyvek csak nagyon fon­tos okok alapján cseréltessenek fel újakkal. Ez a rendelet később ismét kiadatott. Némelyik állami fel­sőbb leányiskola óhajtotta volna Szuppán ur köny­vét az újabban megjelentek valamelyikével, mint jobbal felcserélni. Így pár év előtt a beszterczebányai állami­ felsőbb leányiskola tanári testülete (egy tag kivételével, aki Szuppán ur könyveinek hivatalos bírálója) egyhangúlag elhatározta, hogy a Szuppán ur könyvét mással cseréli fel s ez utóbbi előnyeit a Szuppán ur könyve fölött ívekre terjedő felterjesz­tésben okolta meg. Az az egy tag kisebbségi véle­mén­nyel élt. A minisztériumba, a Szuppán ur osz­tályába került az ügy s ott akárki is referálta, már hogyan sérthette volna a jó kolléga érdekeit ? A végzés szerint «más iskolák jónak találják Sz. ur könyvét s igy nincs ok annak mással való fölcseré­lésére.» Hogy Sz. ur még egy év előtt is tuc­at­­szám­ra is nagy előszeretettel bírálta és vetette el főképpen azokat a könyveket, amelyek neki konkur­­rencziát csináltak, ezt sokszorosan ki lehetne mutatni, ha miniszteri rendelet nem tiltaná a bírálatoknak sajtó utján s egyéb után való felhasználását. Az tehát, hogy Sz. ur «tankönyvek bírálatában nem vett részt» — az igazságnak nem felel meg. Egy tanár. Egy kiadó nyilatkozata. Pár nap előtt közöltük, hogy Klamarik Já­nos min. tanácsos urnak a kiadó ivenkint 100 irtot fizet a mathematikai tankönyvéért s abból 50 irtot Wagner Alajos dr. kap, mint a könyv átdolgozója. Most a kiadó, Lauffer Vilmos, kijelenti, hogy ő Klamarik miniszteri tanácsosnak a 25 évvel ezelőtt megvett könyvekért nem fizetett s nem fizet többet a szokásos honoráriumnál. Hogy mennyi a szokásos honorárium, mi azt persze nem tudjuk. De mi nem is azt írtuk, hogy Klamarik úr szokatlan honoráriumot kap, hanem hogy 100 fizet ivenkint. Ezzel kapcsolatban Wagner Alajos dr. is ki­jelenti, hogy tudósítónk nincs jól informálva az ő honoráriumának nagysága felől. Tudomásul ves­­­szük egyelőre e nyilatkozatot, fentartva természetesen tudósítónk abbeli jogát, hogy bebizonyítsa: helyesen volt-e informálva ? Óriási különbség. Heinrich Gusztáv úr, a közokt. tanács alel­­nöke a minap kinyilatkoztatta, hogy a­midőn őt a miniszter a közoktatási tanács alelnökévé kinevezte, tüla kérendezte a minisztert, hogy nem közik-e ös­­­sze ez az állás a Franklin társulatnál elfoglalt állá­sával. A miniszter ekkor azt mondta, hogy: nem üt­közik össze. Ezzel szemben arra figyelmeztetnek min­ket, hogy mikor Heinrich Gusztáv úr a közoktatási tanács alelnökévé kineveztetett, még nem volt a Franklin társulatnak igazgatósági tagja, hanem igen a társaság könyvbírálója, ami nagy különbség. Mert abban a minőségben Heinrich ur a Franklin­tl­rsul­athoz kiadás végett beküldött bírálta meg s ez természetesen nem zárja ki a közokt. tanács al­­elnökségét. Egészen más az, hogy Heinrich ur a Franklintársulat igazgatósági tagja, annak a társu­latnak, mely sok tankönyvet ad ki s természetes, könnyra eshetik így akkor a gyanúba, hogy egy sze-

Next