Magyar Hirlap, 1897. április (7. évfolyam, 91-119. szám)

1897-04-25 / 114. szám

1897. április 25. TrionOM £ 2kk­ követeljék a szállodákban az ISaaSSiS. «Ingyenes­ útmutatót. 9729 Lakás átváltoztatások, valamint tűzbiztonsági közfalak, Rabatz és de Bruyn építési rendszer szerint leggyorsabban ké­szíttetnek és száradnak, nagyon czélszerít­és , előnyös. Horcher Testvérek és ligner Budapest, V., Honvéd­ utcza 6. sz. Szakértő szőlőművelésre tanít, úgy az amerikai, szénkéneggel való, mint a homok­termelésnél a B­ORÁSZATI LAPOK ! (Szerkeszti Baross Károly; társzerkesztő: Drucker Jenő.) 28 év óta fennálló szaklap, megjelen minden vasárnap Leg­alább féléves aj előfizetők gv* ingyen -TJ8J kapják olasmányul az ünnepre a­­ Magyarország szőlőtermelésének tank­ja és jelene» crimvi millenniumi diszm­űvet (bolti ura 3 frt) nagy albumalaku oldalon 360 ábra és fényképpel 3 diszmelléklettel, 80 magán­­szőlőtelep leírásával — <BORÁSZATI LAPOK, kiadóhivatala Budapest (Köztelek) Üllői ut 2». sz Előfizetési ára egy évre 5 frt, félévre 2.50 kr. 988- 1 SAVANYUVIZ KELLEMES IZE MIATT UGY UNT ASZTALI YIF, DE LEGINKÁBB MINT 9733 GYÓGYVÍZ TÜDŐ GYOMOR ÉS VIZHÓLYAG BÁNTALMAKNÁL SIKERREL HASZNÁLTAT!!. mp mindenütt kapható,­­p* MAGYAR HÍRLAP If KÖZGAZDASÁG. A telefon államosítása. Dániel Ernő báró kereskedelmi miniszter, a képviselőház mai ülésében nyújtotta be az általunk már több ízben jelzett törvényjavas­latot a budapesti telefonnak államosításáról. Magára a javaslatra és az annak kíséreté­ben benyújtott indokolásra, futólagos elolvasás után, egyelőre csak azt jegyezzük meg, hogy a megállapított évi járadékösszeg túlságosnak lát­szik és a jelenlegi telefondíjak fentartása nem­­ méltányos. Lesz alkalmunk a törvényjavaslat érdemé­vel foglalkozni s ezúttal csak magának a tör­vényjavaslatnak és indokolásának ismertetésére szorítkozunk. A javaslat így hangzik: Törvényjavaslat a budapesti m­. kir. állami távbeszélő-háló­zat bérletének megszüntetéséről. 1. §. A kereskedelemügyi miniszter felhatal­­maztatik, hogy a budapesti m. kir. állami távbeszélő hálózat bérletét már a folyó 1897. évi márczius hó­nap 1-től számított joghatállyal megszüntesse és a további bérleti jövedelmekről lemondás ellenértékéül a budapesti m. kir. állami távbeszélő-hálózat bér­leti vállalat a részvénytársaságnak vagy jogutódjának, s a szerződésnek 1917. évi augusztus 31 ig még­­ hátralevő tartamára, félévi előzetes részletekben évi 308,000 frt évi járadékot fizessen, fentartva mind­azonáltal az állam részére a jogot, hogy az évjára­­déknak megfelelő hátralékos tőkeösszeget egyszerre bármikor kifizethesse. 2. §. Felhatalmazta­ és utasíttatik a keres­kedelemügyi miniszter, hogy az átveendő távbeszélő hálózat folyó évi kiadásait, ideértve az 1. §-ban em­lített évjáradékot és az új előfizetők bekapcsolásából származ­ó költségeket is, ug­ancsak az említett táv­beszélő hálózat folyó évi bevételeiből fedezhesse és hogy e czélra a bérlet megszüntetése folytán a kincs­tár szabad rendelkezésébe átszál­ó 50,000 frt külön biztosítéki alapot is felhasználhassa és ugyanezen bevételeket, mint az említett kiadásokat a kereske­delemügyi tárcza 1897. évi rendes bevételei és ki­adásai 5-ik czime (posta, távirda, távbeszélő) a­tt a zárszámadásokban megfelelően elszámolja. L. §. A budapesti távbeszélő-hálózat előfizetői által fizetendő használati dijak, melyek jelenleg magánfelek számára havi 12 frt 50 krban, hatósá­gok, valamint jótékonyczélú és közintézetek számára havi 6 frt 25 krban vannak megállapítva, 1917. évi augusztus hó 31-ig változatlanul maradnak, illetve csak a törvényhozás által szállíthatók le. 4. §. Ezen törvény a törvénytárban való meg­jelenése napján lép hatályba s végrehajtásával a kereskedelemügyi és pénzügyi miniszter bizatik meg. Budapest, 1897. évi ápril­ió 14. Dániel Ernő báró sk. kereskedelemügyi m. kir. miniszter. Az indokolásból kiemeljük a következőket: A székes főváros és Újpest nagy őzség terü­letére kiterjedő budapesti távbeszélő hálózat az ipar- és kereskedelemügyi min­szter által 1880 máj. 20-án kiadott engedélyokmány alapján keletkezett. Az engedély Puskás Ferencz nevére szólt és érvénye 20 évben állapíttatott meg, oly kikötéssel, hogy a 20 év eltelte után az állam, ha a vállalatot átvenni akarja, engedélyesnek a szakértő bizottsg által megál­lapítandó becsár 90 százalékát fizeti, ha pedig az állam a vállalatot ily módon á venni nem akarná, az engedé­s további 10 évre meghosszabit­­tatik, de ez időszakban engedélyes jutalék gyanánt az államnak a bruttó­ bevétel 10 százalékát fizeti. E 10 év után a vállalat ingyen és tehermentesen megy át az állam tulajdonába. Engedélyesnek más városokban berendezendő hasonló vállalatra nézve elsőbbségi jog biztosíttatott. Fentartatott az államnak az a joga, hogy az enge­délyt érvénybe lépésétől fogva 5 év múlva bármi­kor átveheti a szakértő bizottság által megállapítandó megváltási összeg fejében. Az előfizetési díj évi 180 írtban lett megál­lapítva, oly fentartással, hogy az állami törvényha­tósági, városi és községi hatóságok és hivatalok, jó­­tékony czélu és közintézetek számára 50 százalékkal mérsékelhető. Puskás Ferencz utóbb testvérére Puskás Ti­vadarra ruházta át az engedélyokmányt a közmunka és közlekedésügyi miniszter 1893. április 27-ikén. Ez alkalommal Puskás Tivadar lemondott az engedélye s­zámára a vidéki­­ városok tekintetében biztosított elsőbbségi jogról, továbbá kötelezte magát, hogy 1888. május 1 -től a bruttó­ bevételnek 5 száza­lékát havonként utólagosan az államnak átengedi, viszont az állam lemondott azon jogáról, hogy az engedélyt­ 20 év előtt bármikor visszaválthatja. A miniszter 1883. júniusban megengedte a távbeszélő hálózatnak a központi távirdahivatallal összekötteté­sét s a táviratoknak távbeszélői­ fél és­ leadását és 1884-ben nyilvános távbeszélő állomások berendezé­sét. 1887. évi augusztus hónap 31-én jö­tt­ létre az a bérleti szerződés Puskás Tivadar és az államkincstár között, mely a mai napig fennáll. E szerződés értelmében Puskásnak megenged­tetett, hogy az akkor még az ő, illetve a közkereseti társaság tulajdonát képező hálózat állagainak és jövedelmeinek lekötése mellett, a pesti magyar keres­kedelmi banktól 650.00"­ forintnyi, a kamatok bes­á­­mításával félévenként ,2.750 frttal 30 év alatt tör­lesztendő kölcsönt vehessen fel, mezből 60.00Q irtot tartalék és biztosítéki alapul letett. Az addig fenn­állott engedélyi viszony bérleti viszon­nyá alakíttatott át. Biztosítja­ ott a bérlő, hogy az állami bérlet tartama alatt nem létesit hasonló vállalatot. Az 1890. évi márczius 31-én kelt pótszerződés szerint Puskás Tivadar a bérleti jogot részvénytársaságra ruházta át, melynek alaptőkéje 600.000 írtban állapita­tott meg. A telefonösszeköttetés hiányai a gyakor­at­ban olyan mérvűek voltak, hogy az e téren létesí­tett reformok is csak csekély javulást idéztek elő s így mindinkább belátta a kormány a bérleti viszony megszüntetésének s a telefon akam­i kezelésbe való átvételének szükséges voltát. 1893 óta a bérlő vál­lalat, bevételei és üzleti feleslegei oly rohamosan emelkedtek, hogy számolnia kellett azzal, miszerint a bérlet megsráltása annál terhesebb lesz, minél későbbre fog halasztatni. Várni lehetett, hogy a bérlő vállalat elmaradt haszonra is fog igényt tartani,­­melynek megtérítésére a kormány annál kevésbbé vállalkozhatik, mert az állami kezelésbe való átvé­tel következménykép fokozott beruházási és egyéb kiadásokkal is kell számolni. Éppen ez­­t a minisz­ter fokozottabb szigorral járt el a bérlő vállalattal szemben, mely a hálózat továbbfejlesztésével járó költségeket viselni tartozik. Így a szerecsen­ utczai új kö­zponti kapcsoló hivatal léte­szésekor a bejáró bizottság hatá­rozata értelmében utasította a vállalatot, hogy az új vona­lakat kettős vezetékkel és részben kábelekkel építtesse. A vállalat ez ellen, mint nem köteles rendszerváltoztatás ellen tiltakozott, s csak arra az esetre volt hajlandó e követelmén­ynek eleget tenni, ha a bérleti idő megfelelően meghosszabbíthatik. A­­ miniszter ragaszkodott álláspontjához, de hajlandó­nak nyilatkozott a bérleti viszony megszüntetése iránt tárgyalásokba bocsátkozni, ha a vállalat meg­felelő ajánlatot tenne. A bérlő vállalat kijelentette, hogy kész a bér­lettől visszalépni, ha ennek fejében fizetendő kár­pótlás olyanképpen állapíttatik meg, hogy: a) kiszá­mítandó a hálózat tényleges jövedelme azon előfize­tői létszám alapján, melyet a vállalat az átadás napjáig tényleg bekapcsolt; b) kiszámítandó évenkénti 500 bérlő gyarapo­dással a vállalat jövedelmének fokozatos emelkedése a bérleti idő leteltéig ; c) az ekkép kiszámítandó évi járadék teljesen adó-, bélyeg- és illetékmentesen bocsáttassák a tár­sulat rendelkezésére ; d) az új kapcsoló készülékek mintegy 225.000 forintnyi költségei külön megtérítendők. A miniszter kijelentette, hogy sem a sucrum cessans megtérítéséről s a bélyeg, adó és illeték­mentességről szó sem lehet s a jövedelem növekedé­sének kiszámítási kulcsa is túlzott. Hosszas tárgyalások és alkudozások után végre a bérlővállalat számolva a helyzettel, oly össz­gre szállította le követelését, mely a miniszter által el­foglalt elvi alapnak megfelel, mert a tényleges jöve­delmezőség mértékét túl nem haladja. A törvényjavaslat 1. §-ban arra kér felhatal­mazást, hogy a távbeszélő hálózat bérletét már ez évi márczius 1-től számított joghatállyal megszün­tethesse és a vállalatnak 368,000 frt évi járadékot fizessen 1897. augusztus 31-ig, a bérlet leteltéig. A kormány tekintettel arra, hogy itt egy állandó és változhatatlan, hosszabb időtartamra szóló teher el­vállalásáról van szó, szükségesnek látta erre nézve a törvényhozás felhatalmazását kikérni. A kormány fen­tartott­a azt a jogot, hogy bármikor az évjáradék fizetésének megszüntetése mellett, annak akkor még nem törlesztett tőke értékét készpénzben kifizethesse. A váltságár évjáradék összegének megítélé­sére nézve felhozza, hogy a vállalat a lefolyt 1896. évben 3939 különféle előfizető állomás után és az üzlettel kapcsolatos mellékjövedelmek czimén 568.572 frt bruttó bevételt ért el. Levonva ebből az 167.144 frt üzleti kiadásokat, marad 401.428 frt. Ebből levonva a bérleti szerződés-kötésekre enge­délyezett s a hálózatot terhelő 650.000 frt, üzlet­körön évjáradéka 45.615 frt, és a bérleti szerző­dés szerint a kincstárnak járó 25.149 frt évi bért­ együtt 70.764 frtot, e szerint 83­­.664 forintot tesz az üzlet ama tiszta eredménye, mely az 1896. évi kezelésből számításba veendő. Részletes számítással mutatja ki ezután, hogy a hálózat számításba vehető jövedelme már az 1897. évben­ teljesen fedezi a bérlő vállalatnak fizetendő évi 368.0­00 frtot. A hálózat 1893—95-ig átlag éven­ként 660 előfizetővel szaporodott s várható, hogy az előfizetők száma 5 év alatt eléri a 5001-et. Az üzemi kiadások az utóbbi évben a bevé­teleknek kerek számban 30­­ százalékát emésztették fel. Az állami kezelés alatt, a közönség jobb ki­szolgálása folytán, emelkedni fognak a kiadások, de azért az i­ami költségek jövőre sem fogják igénybe venni a bevételeknek több mint 40%-át. Ezek szerint 6000 előfizető után (egy előfizető után 150 frt) 540.000­ > frt üzleti felesleg várható s ebből levonva a hálózatot terhelő üzleti kölcsön é’s a bérlő vállalat évjáradáka: 413.500 frt., marad tiszta jövedelem 126.500 forint, a­mi évenkinti 25.000 forinttal emelkedő jövedelmi szaporodásnak fe­lel meg. A beruházásokat illetőleg szükséges lenne leg­először is az egyes huzalu vezetékeket kettősekké átalakítani. Ezután a Duna baloldalán 2 kapcsoló hivatalt, lát szükségesnek; a szerecsen-utcza, mely 3000 előfizetőre van berendezve és még 3000-re berendezhető, már készen van, a másik egy alkalmas helyen létesítendő. E mun­álatokra mintegy 2 és fél millió kell s körülbelül 3—4 év alatt készül el. A folyó évben történő bekapcsolások költsé­geit a kincstárra átszálló 50.000 frt biztosítéki alap­ból szándékozik fedezni, mely mintegy 330 uj elő­fizetőnek ideiglenes bekapcsolására nyújt alkalmat,­­mivel a szerecsen­ utczai kapcsoló hivatal már tel­jesen be van rendezve. Hogy az eddig fizetett használati díjak 1917 aug. 31-ig változatlanul maradnak, indokolja azzal, hogy miáltal sem volna az igazolva, hogy a közönség egyidejűleg részesít­tessék jobb kiszolgáltatásban, és még árleszállításban is részesüljön, továbbá mivel számolni kell az alantas személyzet megfelelőbb díja­­zásával is. Az előfizetők számának évről évre való szaporodása különben is a legjobban igazolja, hogy az előfizetési díjak nem voltak túl magasak. (?) Különben is a Budapesten fizetett előfizetési díjak Európa más nagy­városainak legtöbbjében fizetett díjakhoz nagyon közel állanak. A miniszter ezután az előadottak alapján a képviselőháznak ajánlja a törvényjavaslat elfogadását. *

Next