Magyar Hirlap, 1926. október (36. évfolyam, 222-248. szám)
1926-10-30 / 247. szám
Szombat HÍRLAP Martos Ferenc •SzÖvege Huszka Jenő muzsikája HAJTÓVADÁSZAT a szezon legnagyobb operettsikere Minden este VÁROSI SZÍNHÁZ SZÍNHÁZ, MŰVÉSZET Kulisszák előtt, kulisszák mögött Arra már volt példa bőségesen, hogy a magyar Operaház színpadán olaszul vallott szerelmet a tenorista, amire németül válaszolt a primadonna és ugyanakkor magyarul dörögte el tiltakozását a baritonista. Csakhogy a tenorista olasz és a primadonna német vendégművész volt. Viszont teljesen példátlan volt a Városi Színház szeptemberi Pillangókisasszony-előadása, amelyen magyar énekesek olaszul énekeltek és néhány nap múlva megismétlődik ez a színházi kuriozitás, mert a Városi Színházban november végén olaszul éneklik a Toscát. Hogy miért? Mert a magyar Operaháznak kizárólagos joga van a Puccini-operák magyarszövegű előadására és Radnai Miklós igazgató közölte Sebestyén Gézával, a Városi Színház igazgatójával, hogy nem engedi meg a Tosca magyar nyelvű előadását. Sebestyén ugyanis Vera Schwartz-ot, a híres német énekművésznőt meghívta a Tosca címszerepének eljátszására és természetesen az opera magyar szövegét osztotta ki a színház tagjai közt. Minthogy azonban Radnai megtiltotta a magyarnyelvű játékot, hirtelen meg kellett szerezni a Tosca olasz szövegkönyvét és valamennyi magyar szereplője az operának kénytelen az olasz szöveget betanulni. A Városi Színház énekesei egész nap keservesen magolják az olasz textust és a jövő héten szerencsénk lesz hallani magyar énekeseket olaszul halandzsázni a legnagyobb zenés színházban. Cavaradossit a pompáshangú Szedő Miklós dr fogja énekelni, persze szintén olaszul. Szó sincs róla: nem árt a magyar énekesnek, ha az opera nemzetközi nyelvét, az olaszt elsajátítja, de mégis csak különös és visszás jelenség, hogy az Operaház tiltakozása megakadályozhat egy magyar nyelvű előadást, sőt a nagyon népszerű Puccini valamennyi operájának magyar nyelvű előadását, csajt azért, mert a milánói Ricardo-céggel annak idején olyan szerződést kötött, hogy magyarul csak az állami dalszínházban lehet előadni a Puccini-operákat. Talán lesz némi szava e szerződés végrehajtásához a kultuszminiszternek is. Fali utolsó operettje Jean Gilbert berlini színháza az igazgató személyes vezénylete alatt mutatta be a korán elhunyt Leo Fall posthumus-operettjét, amelynek címe: Jugend im Mai. A Sztambul rózsája, Az elvált asszony és a Dollárkirálynő nagyszerű költője kissé fáradt lehetett már, mikor utolsó operettjének keringőit, indulóit és kupléit írta, de Leo Fall sok-sok erénye csillog a dallamfűzésben és a finálék mesteri fölépítésében. A közönség osztatlan tetszéssel fogadta az operettet, amelynek sablonos szövegkönyvét Welisch és Schanzer urak jegyzik. Jean Gilbert-nek különben furcsa afférja támadt. Egy bírósági ügyből kifolyólag szellemileg alkalmatlannak nyilvánították arra, hogy színházat vezessen. Jean Gilbert tudvalevőleg csak a zeneszerző álneve, Max Winterfeld-nek, aki nem törődve a rásütött bélyeggel, odaült a karmesteri pulpitus elé és teljes sikerre vitte Leo Fall daljátékát. Góth Sándor: Kopereczky báró Szombaton este a premier szereposztásában folytatja sikersorozatát A Noszty-fiú esete Tóth Marival a Vígszínházban. Góth Sándor, akit majdnem két hétig tartott távol a színpadtól makacs influenzája, átveszi szerepét, Kopereczky bárót, viszont Lukács Pál, aki Góth betegsége idején Kopereczkyt alakította, ismét eredeti szerepében, az ezredesben lép föl. Mikszáth Kálmán és Harsányi Zsolt nagyhatású vígjátéka már a negyvenedik telt ház felé halad és vonzóereje folyvást emelkedőben van. • VÍGSZÍNHÁZ ! A bemutató eredeti szereposztásában! A My-liu esett ! Ml I —■ ■ ■ » nw« 'I «11 ■ —í—imii—nwrwaw.wawi ■ [UNK] [UNK] iiX-TTX1-1-11nivwinnmMiuTj»» ■* ^ Minden este! I A berlini Sing-Akademie első hangversenye Klebelsberg gróf és Bäcker porosz kultuszminiszter idei kölcsönös látogatásai alkalmával a magyar és német kulturális kapcsolatok fokozott erősítését határozták el és az erre irányuló akciósorozatnak egyik láncszeméül szolgált, hogy ma este az Operaház színpadán jelent meg a berlini Sing- Akademie méltán nagyhírű kórusa. De az említett politikai vonatkozásokon kívül a kitűnő német énektestület felvonulásának reánk nézve fontos művészi jelentősége is van, mert kétségtelen értékes tanulságokat ad, és a mi oratórium-kultuszunkra igen előnyös kihatása lesz. Oratórium-előadásainkat ugyanis évekig csak a mi Lichtenbergünk apostoli működése tartotta fenn és emelte magas színvonalra, míg újabban a kitünően fejlődő Palesztrina-kórus, a Madrigál-kórus, a Fővárosi és egyéb énekkarok is csatlakoztak az egész zenei életünkre nagyfontosságú munkához. Biztos azonban, hogy minden külső impulzus is rendkívüli haszonnal jár. A múlt szezon végén a nagyszerű Siegfried Ochs vendégszereplése hagyott mély nyomokat és a Sing-Akademie mostani két estje is újabb rétegeket fog meghódítani ennek a régi, de ma is virágzóan élő hatalmas zenei műformának. Az első estén Haendel: Izrael Egyiptomban KIS KOMÉDIA Kezdete 8V4. Tel. 14-82 ! ! Csak e hó végéig!! Die Klabrasparticle vor Gericht című oratóriumát adták elő, helyesebben szólva, mutatták be, mert Haendelnek ez a műve évtizedek óta nem szerepelt műsorainkon. Az énekkar, úgy a férfi, mint a női kórus, pompás hanganyag és legprecízebben működő hangszerként engedelmeskedik tudós vezetője, Schumann Georg tanár pálcájának. Kár, hogy az Operaház színpadán elhelyezett drapériák nagyon tompították a hanghatásokat, azonban így kis meg lehetett állapítani a testület kvalitásait. A szólisták is mind legelsőrendű, tekintélyes művészek. Förster Gertrud (szoprán) és Leisner Emmi (alt) kamaraénekesnők már régebben voltak a magyar fővárosban. Förster bravúros énektechnikája ma is érintetlen. Leisner Emminek második áriájával olyan frenetikus sikere volt, hogy a zúgó tapsok percekig megállították az előadást. De a többiek, Wilde Alfréd (tenor), Fischer Albert (basszus), Joelly Oszkár (basszus), szintén igen jók voltak. A nem nagyszámú közönség nagyon barátságosan fogadta a német vendégeket és minden rész után meleg ovációkkal halmozta el őket. (p. i.) HANGVERSENYEK (* *) Payr Róbert világhírű hárfaművész szenzációs kamaraestje november 4-én a Vigadóban. Jegyek Rózsavölgyinél. (*) Hubermann Bronislaw hegedűestélye nov. 6-án. (Harmónia). (*) Garay György mai hangversenyét betegsége folytán elhalasztja és azt külföldi turnéja után tartja meg. (Harmónia). VWWllI 1926 október 30. 7 Izgalmas, csodálatos és művészi a Royal Orfeum A varieté-részben szerepelnek: GEORGES MAREK és társulata egy drámai szkeccsben oroszlánjaival GORDON A világ leghíresebb sodrony művésze LACI & AENNY Európa Ünnepelt táncművészei Sisters Stanley Táncművésznek A] számokkal. Prolongálva! Miss Lilly Bodivery A női Tell Vilmos A kabaré részben fellépnek: Solti Hermin, Szokolay Oily, Raskó Baba, Kerékgyártó Olga, Czuppon Sári, Felhő Rózsi, Sarkadi Aladár, Békeffy László, Dénes Oszkár, Dezsőffy László, Rótt Ferenc, Sárossy Mihály, Anday Béla, László Imre novemberi műsora A SZÍNHÁZAK mai műsora Operaház: A berlini Sing-Akademie hangversenye (Vs8). Nemzeti Színház: Az ember tragédiája (7). Kamaraszínház: A hős és a katona (/18). Vígszínház: A Noszty-fiú esete Tóth Marival (V*8). Magyar Színház: A menekülő asszony (V/18). Király Színház: A cirkuszhercegnő (V 78). Városi Színház: Hajtóvadászat (V* 8). Belvárosi Színház: Az ismeretlen katona (először, %8). Andrássy úti Színház: Mókus (Ilosvay Rózsi, Lukács Pál, Boross Géza); A veres kakas; Az ötödik b); Mucius Scaevola; Napihirek; A sarkutazó; Ilosvay, Kökény, Boross, Békeffi, Radó; Fekete magánszámai (V19). Kerézkörúti Színpad: Nagy Endre; Salamon Béla; Dr. Szabó Bubi; Matyólakodalom Budapesten; Nászutasok; Piros bugyelláris; Spanyol grand; Az exportképes ördög; A fonóban (*/19). Royal Orfeum: Varieté, kabaré; Akit az oroszlánok őriznek című izgalmas szkeccs, melynek „főszerepeit“ hatalmas oroszlánok „játsszák“. Georges Maryk és társulatának vendégjátéka. Gordon, a világ leghíresebb sodrony művésze; Laci és Aenny, Európa ünnepelt mondain-táncosai; Solti, Békeffy, Sarkadi, Dénes. Előadás kezdete 8 órakor, vasár- és ünnepnap délutáni előadása 14 órai kezdettel. A régi Apolló: A császár randevúja; A szakítás iskolája; Elsején; Razzia. Tréfák, magánszámok (8). Kis Komédia: Die Klabraspartie vor Gericht (V«9). _____ (*) Dohnányi zeneszerzői sikere Londonban. A Daily Telegraph a Queenshallban legutóbb tartott szimfonikus hangversenyről, amelynek programján Haendel, Bach, Beethoven és Dohnányi szerzeményei szerepeltek, a következőket írja: „Véleményünk szerint az est hőse Dohnányi volt. A francia gyermekdalra írt elragadó variációi a humor igazi arisztokráciáját képviselik. Nem lehet letelni az ilyenfajta zenével, ahol a zeneszerző szakít minden affektáltsággal és hatásvadászattal és csak belső muzikalitásának engedelmeskedik. Ezek a variációk, valamint az ugyancsak előadott Ruralia Fiungarica magukban hordozzák azt a zenei csodaszert, amely beteg zenei világunkat egy csapással meggyógyíthatja.“ (*) Dr. Szabó Juci és Szeretek egy színésznőt! délutáni előadása. Vasárnap délután Fodor László diadalmas darabja, a Dr. Szabó Juci kerül színre, hétfőn délután ugyanazon szerző Szeretek egy színésznőt! című új darabjának lesz első délutáni előadása. Takács Évát Titkos Ilona játssza. Kezdete 3 órakor. Délutáni mérsékelt helyárak. Még csak rövid ideig Laura la Plante és Dimitrij Buchowetzky grandiózus világfilmje Az éjféli nap a Corvinban és a Kamarában Utazás a kannibálok között, valamint a balettpantomim Marya Romanovával Hétk. >/««. m mo Vas. és ünnepn. %4, %«, %8, V410 az Orionban A hegyek ördöge Cowboy-történet 6 felv. és Magyar Ági a balettpantomimben Hétköznap: %*, %10. Ünnep és vasárnap: %44. 5, %1. %9, 10 (*) Akácfavirág első délutáni előadása vasárnap, október 31-én lesz a Városi Színházban, mérsékelt helyárakkal. Hétfőn, november 1-én, délután az Ember tragédiája kerül színre, ugyancsak mérsékelt helyárakkal. (*) Kis Komédia, Révay u. 18. Rótt és Steinhardt. Férjfogás Texasban Cowboy-történeti felvonásban Hétk. 6, 8, 10 Vas. és ünnepn. I %4, 5, v*7, V*9, 10 ENGEL IVÁN, a kairói Zeneakadémia magyar tanára Egyiptomban töltött két esztendőről Engel Iván, a kitűnő magyar zongorás művész, aki két esztendeig a kairói zenei konzervatórium vezető tanára volt, a naipokban hazajött Egyiptomból, hogy a hangversenydobogón adjon számot művészi fejlődéséről. A fiatal professzor ezeket mondotta nekünk egyiptomi élményeiről: — Most két esztendeje, hogy meghívtak a kairói „Conservatoire de la Musique“ zongora-tanszékére. Ez idő alatt több hangversenyt adtam Kairóban és Alexandriában. Növendékeim tizenötféle nemzetiségből toborzódtak össze. Voltak köztük hárremhölgyek is. Bejártam egész Olaszországot, Görögországot, Máltát és Egyiptomot s többször megfordultam Luxorban és Assouanban. Az egyiptomi zenei élet határozottan mozgalmas . Lent voltak: Heifetz, Godovszky, Marteau, Mascagni és staggionéja, angol, francia és olasz operett-társulatok és a szezon alatt állandóan olasz opera-staggione. A nemzetközi kiállításon a magyarok igen jelentős sikert arattak s annyit mindenesetre elértünk, hogy Kairóban sokáig beszéltek a magyarokról. A kis magyar kolónia összetart, Balog Ernő dr. a lelke a társaságnak. A nagyobb estélyeken alkalmam nyílt megismerni Izzet pasát, Cattaoni pasát, Allenby lord nővérét, a jelenlegi angol főbiztos feleségét, Lady Lloyd-ot és a társaság egyéb kiválóságait. — Európai embert sok minden meglep Egyiptomban. Újév napján, mikor idehaza bundákba burkolódzunk, Kairó uccáin a kis arab gyerekek rózsacsokrot árulnak. Rengeteg sok a vallási és nemzeti ünnep. Egyszer örmény, egyszer kopt, zsidó vagy, mohamedán ünnep van. Olaszok, franciák, angolok, görögök, arabok sűrűn tartanak nemzeti ünnepet. Pénteken az arabok, szombaton a zsidók, vasárnap a keresztények csukják be üzleteiket. A zenekonzervatóriumban nagyon szép eredményt értem el, de a mostani tanévre már nem kötöttem le magamat. Szabad művészéletet akarok élni, de azért a Kelettől nem fogok elszakadni egészen, sőt sokkal több koncertet adok majd, mint eddig. Szeretném még hangsúlyozni, hogy a magyar ügyek szolgálata Manasse báró főkonzul és Pomnauer konzul uraknál igen jó kézben van. Káprázatos az Andrássy úti Színház új műsora! Színházban annyit még nem nevettek, mint az Andrássy úti Színház pazar új műsorán. Ilosvay Rózsi cigányleány, Lukács Pál angol lord, Boross a lord komornyikja a Mókus c. remek vígjátékban. Szép Ernő vígjátékában Bársony önkéntes tűzoltó, Dajbukát Ilona a kikapós menyecske. Kabos mint sarkutazó agyonkacagtatja a közönséget! Kökény Ilona Intim Pistás Békeffi szenzációsan konferál. Az ötödik 6-ben Turay Ida a rossz tanuló, Jankovich Magda a stréber, Ihász a tanár. „Napi hírek“, pillanatképek az életből, Bus Fekete ötletes tréfája! „Mucius Scaevola“ a legjobb tréfa, Kökény Ilona és Békeffi óriási sikerei Radó slágerkuplékkal! Fekete Pál gyönyörűen szcenírozott dalokat énekel, stb. Jegyekről előre kell gondoskodni. Vasárnap és hétfőn délután is a teljes műsor kerül színre, olcsó helyárakkal. (*) Charlotte Damen, a kölni nagyopera drámai hősnője lesz legközelebb érdekes vendége két estén a Városi Színháznak. Charlotte Damen, akit ez alkalommal fog megismerni a budapesti közönség, kedden, november 2-án lép fel először az Aida címszerepében, pénteken, november 5-én pedig a Carmen címszerepét fogja énekelni. Charlotte Damen mindkét fellépésén az előadást Weingartner Félix vezényli. Úgy az Aida, mint a Carmen helyárai a rendesek: 8-tól 78 ezerig. H Régi Apollói I Helyárak 10—50 ezerig (Jókai tér 10.)