Magyar Hirlap, 1927. május (37. évfolyam, 98-122. szám)

1927-05-26 / 119. szám

Csütörtök Sely­emvásár • nemzeti Ruhaház * Rákóczi út 7 (*) Jeritza: Tosca. Wagner német, Bizet francia zenéje után ma Puccini meleg, szín­pompás muzsikája szólalt meg Jeritza Má­ria hangján és a szelíd, átszellemült Bra­­banti Elza a végzetes Carmen után a szen­vedélyes Toscát énekelte. Ezt a szerepét már számtalanszor adta Budapesten és mi is igen sokszor írtunk elragadtatással erről a remek produkcióról, de minden újabb al­kalommal meg kell újítani hódolatunkat. A nagyszerű férfi­zárnak valóban Tosca a leg­kitűnőbb szerepe, az operajátszásnak felülmúlhatatlanul hatásos alakítása. Sar­­dou drámája, Puccini muzsikája, a csodás megjelenés, énekhang és színészi tehetség eszményi foglalatában jelent meg ma is. Megrázó játéka, mozdulatainak plaszti­kája, csillogó éneke, alakjának ideális vo­nalai mindig a legszebb színházi élmények közé sorolják Toscá­ját. A Preghiera után percekig zúgott a taps, a második felvonás szünetét felállva tapsolta végig a közönség.­­A sok ovációban méltóan osztozott Pataky Kálmán gyönyörű tenorja, Szende Ferenc karakterisztikus Scarpiája, valamint az előadást vezénylő Rékai karnagy .(p. i.) A SZÍNHÁZAK mai műsora Operaház: Falstaff (7). Nemzeti Színház: Te csak pipálj, Ladányi C/18). Kamaraszínház: Tanner John házassága (8). Vígszínház: Az ezüst kazetta (l/s8). Magyar Színház: Csókról csókra (8). Városi Színház: Mirabel (V:8). Király Színház: A legkisebbik Horváth-lány (148). Fővárosi Operettszínház: Félemelet balra (9). Belvárosi Színház: Az ügyvéd és a férje (8). Budai Színkör:­­4 kisasszony férje (3). Csókon szerzett vőlegény (8). Andrássy úti Színház: Kacagó­ esték; Mit tud ez a net; A krízis; Lóvásár; Egy édes kis budai kocsma; Csak kíméletesen; Magyar Páva; Németh Juliska, Vaszary Piroska, Eggert Márta, Radó Sándor magánszámai. (Kezdete s/19-kor, vasárnap d. u.­­Al-kor.) Terézkörüli Színpad: Prof. Wiesenthal bécsi kabaréjátéka; Prof. Wiesenthal, Armin Berg, Charlotte Waldow, Manny Ziener, Lorenzen, Sealtiel, Magda Zahler, Jenő Herczeg, Ernő Szenes, Tróján Wellisch (Vi9). Royal Orfeum: Világvárosi varieté-műsor; Power táncoló, vivő, katonai és akrobata­­mutatványokat produkáló elefántjai; A két Dewers; Miss Arizona miniatűr revüje; Fritchie; Lisa Boadway; Rott Sándor, a Kis Komédia igazgató-művészének vendégszerep­lése egy nagyszerű bohózatban; Dénes Osz­kár, Sárossy Mihály. — Előadás kezdete 8 órakor. Minden vásár- és ünnepnap délután Vi4 órai kezdettel előadás, mérsékelt hely­árakkal. Kis Komédia: Nyári szünet. (*) Piccaver a Városi Színházban. Em­lékezetes, hogy februárban milyen zavart okozott Piccaver Alfréd megbetegedése és hirtelen lemondása a Tisza Kálmán téri színházban. Az akkor beígért­­ „pótelőadást“ ma abszolválta a bécsi nagyhírű tenorista, ki a Parasztbecsület Turidduját és a Ba­­jazzók Cantoját énekelte. Sok taps szólí­totta a függöny elé és vele együtt az együttes többi főszereplőjét: Sonja Palm­ot, a bécsi Volksoper művésznőjét, Csillag Erzsit, Ko­vács Dezsőt, Kőszegi­y Terézt. (*) Az Opera jövő évi újdonságai. Rudnai Miklós igazgató a jövő évad első felében két új operát mutat be: Puccini Turandot­­ját és dr. Siklós Albert egész estét betöltő dalművét. A Turandot novemberben kerül színre. Siklós operájának szövegét Törzs Jenő írta, ideiglenes címe: Az asszony elin­dul, de más címen fogják előadni. (*) Az „Eladott menyasszony“ ezredik prágai előadása. A csehszlovák zenevilág szokatlanul szép ünnepélyre készül. Május harmincadikén lesz Smetana világhírű ope­rájának, az Eladott menyasszony­nak ezre­dik, a prágai nemzeti színházban tartandó előadása, amelyben a főszerepeket azok a még életben levő művészek éneklik, akik az operát hosszú évtizedeken át diadalra vitték. rannet hairs U m* Fővárosi Operettszínház «■«!■ Mii IBII» W W—n» Mtll ■■ MII ■■■ ' (*) Magyar akvarel- és pasztellfestők. ft Magyar Akvarel- és Pasztellfestők Egye­sülete, amely majdnem minden esztendő­ben megrendezi a maga tárlatát a Nemzeti Szalonban, nem tartozik azok közé az egye­sületek közé, amelyek munkájukban, tag­jaik m­egválogatásában, kiállításaik anyagá­ban a fejlődést hangsúlyozzák. Sőt, ha a megnyíló kiállítást nézzük, szinte azt is meg­ lehet állapítani, hogy gondosan vi­gyáznak rá a­­legfiatalabb generáció embe­­reivel szemben is, hogy akik bekerülnek az­­akvárel- és pasztellkréta akadémikus is­koláin túl, legfeljebb a naturalizmus vagy impresszionizmus határáig menjenek el.­­Végtére minden egyesületnek maga joga, hogy programját megválogassa, nekünk legfeljebb annyi megjegyzésünk lehet, hogy ilyen összeállításban ez a kiállítás csak a fvízfestők és zsíros krétával rajzolók egy csoportját foglalja magába és viszont­­e csoport komoly értékű tagjai mellett a középszerűek, vagy középszerűnél is gyön­gébbek helyett szívesebben láttunk volna egy olyan felvonultatást, amely arról győz­i meg, hogy ezen a területen sem akadt meg a magyar művészet fejlődési útja. Érdekes különben, hogy a legfiatalabb generáció emberei például a nagyon tehetséges Sto­­kavics, Emánuel Béla, Benedek Kata és még egy-ketten csak olyan dolgaikkal kap­tak itt helyet, amely e szigorúan zárt pro­gramból nem ütközik ki. Mellettük Horváth­­József, Gunser, Cserepes kolorisztikus kísér­letei, Hesky ötletes technikája, Pedig egy Stúdiuma, Nagy István komor tanulmánya képviselik itt a legújabb, bár messze nem legfrissebb fejlődést. A másik végleten ott találjuk Nadler Róbert, Edvi-Illés, Nógrádi dolgait a maguk hagyományos technikai iskolázottságával. A két csoport között ön­álló és nagyobb kollekcióval szerepel Kö­pesd­­ Géza, mint finom kezelője a vízfes­téknek és a ceruzának egyképpen, Halápi Ede, Halasi Horváth, Jaschik Álmos, Ba­­ranszky, Bardócz, Dörre, Fried Pál, Major, Takács, Horn, Rock, mindegyik nagyobb sorozattal. A többiek közül Balogh Margit ceruza­ rajzai­, Szontagh hangulatos kis táj­képe, Kőszegi Bella ötletes gyermekrajzai, Egyed Erna illusztrációs dolgai, Révész Imre finom kis esti hangulata, a tehetséges Sasné Farkas Böske friss virágos udvara. Szigeti Jenő, Bellányi és végül a mindig kitűnő Szlányi Lajos egy-egy képe, a meg­adott keretek között érdekességei a kiállí­tásnak. (bl.) Márkus Park Mozi Telefon: J- 452*87 Csütörtöktől, május 26-tól: Híradók Repülés a halélba Expedíciós film a Szaharán át Nagyapó a razzián Burleszk 2 felv.-ban Lya három férje Vígj. 6 felv. Főszereplő: Lee Parry. Gustav Frölich 4 kormányzó úr Garden-partija (Kizárólagos joggal) Ki lesz a pünkösdi királynő? Incze Sándor népszerű hetilapjának, a Színházi Élet­nek, új száma közli az egész or­szágban folyó szavazásnak az eredményét, amely azt fogja eldönteni, hogy a pesti jelöl­tekkel együtt kik képviseljék a vidéki városo­kat az idei pünkösdi királynő-választáson. Remek képek a hét premierjeiről. Két regény, nagy alakú kotta. Három felvonásos darab­melléklet. Egyes szám ára 80 fillér, negyedévi előfizetési díj 8 pengő. Kiadóhivatal Erzsébet körút 29. szám. fcORSOs Gloria Swanson: A burlingtoni ripacsok Vígjáték 8 felvonásban Pola Neéri: A császárné Filmregény 7 felvonásban 75! Csókról csókra 75! Csütörtökön jubiláris ünnepi előadás a Magyar Színházban Csütörtök este a mai viszonyok között iga­zán ritka jubileumot ünnepel a Magyar Szín­ház, ahol ezen az estén kerül színre 75-ödször a szezon legnagyobb és legkedvesebb operett­­sikere Yvanne Heltai bűbájos remeke, a Csókról csókra. Ez az este ünnepe a Magyar Színház­nak, amelynek ez a ragyogó operett egyik­­legszebb teljesítménye. Ünnepe lesz ez az este annak a diadalmas együttesnek, amely a Csókról csókra premierjét felejthetetlenné tette. Természetesen az ünnepi előadáson is a premier ragyogó együttese, Titkos Ilona, Berky Lili, Gombaszögi Ella, Molnár Vera, Csortos Gyula, Kertész Dezső, Z. Molnár, Dé­nes György játssza a darabot. Négy nap — négy siker A Vígszínház műsora A Vígszínházban a hét hátralevő napjain négy siker váltakozik: Csütörtök: Az ezüst kazetta. Péntek és vasárnap este: A világbajnok. Szombat: Nem nősülök! Vasárnap délután: A Noszty-fiú esete Tóth Marival. (Mérsékelt helyárak). Kacagó­ esték az Andrássy úti Színházban! Nyári leszállított helyárak! — A legdrágább jegy 5 pengő! A példátlanul nagysikerű új műsor esemé­­nyei: Németh Juliska vendégjátéka. Szenes Béla remek vígjátéka. Mit tud ez a nő? Főszerep­lők: Rajna Alice, Boross, Gárdonyi Vilma, Hollós, .Ilona, Liptai Imre kacagtató bohózata. A krízis, Vaszary Piroska, Gárdonyi Lajos, Boross felléptével. Török Rezső szenzációs parasztkomédiája, a Lóvásár, Dajbukás Iloná­val és Bársony Istvánnal. Vaszary Piroska, Turay Ida, mint bukott iskolásfiúk — leghu­­­­morosabb produkció. Eggert Márta, a kis cso­daprimadonna, Radó remek kuplékkal. Gyö­nyörű Magyar páva képek stb., stb. 3 órai kacagás, gyönyörködés, szórakozás. A legdrágább jegy 5 pengő. (Tel. 295—98.) (*) Vasárnap este fejezi be nagysikerű ven­dégjátékát a Wiesenthal-kabaré a Terézkörúti Színpadon. Soha annyi viharos derültséget és kacagást nem keltett ez a ragyogó német együt­tes, mint az idén és csak külföldi kötelezett­ségeik miatt nem prolongálhatja harmadszor a kis színház igazgatósága az illusztris vendé­geket. (*) Budapest legnagyobb színházi eseménye, a színházi rendezés szenzációja, a legérdeke­sebb dráma, OROSZORSZÁG, Karlheinz Mar­tin, Csortos, Ódry, Törzs, Simonyi­ Mária, Ma­gyar Színház. Filmhíradó Japán kincélete semmivel sem marad el Európa mögött. Sőt ellenkezőleg. A japán nagyvárosok úgynevezett mulatónegyedeiben egymás mellett hosszú sorban vannak a moz­­gófényképszínházak. Káprázatos és -­ vakító reklámok sora hívja fel mindegyikre a publi­kum figyelmét. A nagy városokkal versenyez a vidék is. A mozik törzsközönsége nagyrészt a férfi ifjúságból kerül ki, tizenkét éves kor­tól huszonötig. A filmszínházak helyára Tokió­ban, a mi pénzünkre átszámítva, 2—6 pengő s a színházak naponta háromszor zsúfolásig meglelnek. Furcsa jellegzetessége azonban a F­I­L­M­H­Í­R­E­K Lindbergh kapitány Párizsba való megérkezésének filmje útban van repülőgépen az UFÁ-ba és holnaptól kezdve minden előadáson bemutatásra kerül. A filmet szerdán vetítették először Párizsban és csütör­tökön reggel repülőgépen küldték Budapestre, úgyhogy lehetséges, hogy a film már csütörtö­kön Budapesten látható lesz. Az UFA műsorának másik főattrakciója Hans Müller: Tüzek (Yvette) című színjátéka, az utolérhetetlen Pola Negri­vel a főszerepben. Egy brilliáns Tom Mis-víg­játék, — amely a Tom Mix, előre! címet viseli — egészíti ki a műsort, melynek keretében Kathleen Zammit és­ Fidy Grube, a berlini Metropol tagjai, a Nacht der Nächte című revü két táncát mutatják be.­ A csütörtöki premier napján az UFA í négy* előadást tart, 14, 3/40, 8 és 10 órás kezdettel. 1927 május 26. || Maria Orska három estéje a Fővárosi Operettszínháziján című vígjátéka jön, a nagy művésznő kirándu­lása a pezsgő jókedv és mulatságosság birodal­mába. Maria Orska elsőrendű társulattal jön,­ a bécsi Kammerspiele együttesével, amelynek élén olyan nagy mű­vész áll, mint Jacob Feldham­mer. Az előadások az Orska-estéken kivételkép 8 órakor kezdődnek a Fővárosi Operett­szín­házban, amely aktuális nagy sikerét, a Félemelet balra... című bohózatát a közönség nagy érdeklődé­sére való tekintettel az Orska-estéken sem­ pihenteti, hanem a című remeke jön, az, a darab és az a szerep, amelyben talán legdémonibb erővel nyilatkozik meg Orska művészete. Az utolsó est, a szerdai, vidám est, ezen Budai Színkörben játssza hétfőn, kedden, és szerdán, amikor a Louis Verneuil: Die Cousine von Warschau színház társulata Budán vendégszerepel. PREMIER A HADIllSBAA: POLA NEGRI, EMIL MANNINGS, PALL WEGENER, HARRY LIEDTKE LIJBITMCH ERNŐ FÁRAÓ HITVESE ** CLEO A világhírű Maria Orska, az új színpadi mű­vészetnek ez a zsenije, akinél ragyogóbban ma senki a színpadon nem tudja ábrázolni a mo­dern idegnőt, a jövő hét három estéjén vendég­szerepel a Fővárosi Operettszínházban. Pro­gramja szenzációs. Hétfőn este színre kerül Porto-Riche: L’am­oureuse (A szerelmes asszony) a modern vígjátékírás e legragyogóbb és leg­szellemesebb remekműve, Orska legújabb kreációja, amelyben él az idén Németország valamennyi nagyvárosa ünnepelte. Kedden Strindberg, Kameraden A legfőbb nevek a FÓRUM műsorán Laura la Plante és Eugen O’Brien (Veszedelmes ártatlanság) . . . ............... Lon Chaney, Mary Phiibin, Normann Kerry (Az operaház fantomja . . . . , ' Premier ma! ~ . .?.■ Premier mai i- japán moziknak, hogy eddig kizárólag kül­­l­­­öldi filmek kerültek vászonra­. s Tokió összes filmszínházai között alig öt százalék mutatott be hazai filmeket , és ezek egészen másodrendű moziknak számí­­tanak. Nagyon érdekes az, hogy egy nagy nép pihenőóráinak nagy részét azzal tölti, hogy, s, egy tőle erősen különböző kultúrának tragikus !• és komikus játékában gyönyörködik. De talált rá éppen ez a saját életükkel szemben való .. ellentét adja tulajdonképpeni nagy vonzóerejét az idegen filmeknek. Fontos itt természetesen, hogy a japán filmtársaságok produkciója egé­szen alacsonyrendű. A filmek, amelyeket pro­fi dukáltak, vagy egészen szolgai kópiái ismert­­ amerikai vagy európai filmeknek, vagy pedig a hosszadalmas japánt háborús történetek. Ja­­pánnak­­ nincsenek filmírói, sőt népszerű film-­­ színészei sem­. Van azonban egy japán Chap- • *• K­njük, aki öltözékben és modorban hűséges -2 utánzója amerikai elődjének és ezekkel a pa- , El rodisztikus utánzatokkal csinál­­ filmeket. A r_ legújabb időben azonban mégis erősebb ipar­­­kodás indult meg és a legnagyobb filmtársa­­­­ság, a Sott-Si-Ku nevű, most tavasszal két új 18 filmet hozott, amelyek modern­ japán tárgyú­­a­kat dolgoznak fel jó eredménnyel. / LINDBERGH ForniUm jar, jós-Omnia

Next