Magyar Hirlap, 1928. július (38. évfolyam, 147-172. szám)

1928-07-10 / 154. szám

12 1928 július 16. ffiPIAP S­P­O­R­T Felavatták a millennáris versenypályát Egy emberöltő távlatába nyúlik vissza a főváros első sporttelepének, a millenáris versenypályának építkezése. Közvetlenül a­­­égi lóverseny tér mellett, ahol a versenyfo­gadók ezrei izgultak egy-egy versenyparipa sikeréért, kapott első hajlékot a főváros kö­zönségének testi kultúrája. A millennáris év­től kezdve ezen a sporttelepen zajlott le minden nevezetesebb eseménye a magyar testi művelődésnek. Nem telt el 10 év s a megalapítása évében még imponáló méretű millennáris egyszerre szűk lett, nem tudta befogadni a hatványozott mértékben érdek­lődő tömegeknek sokaságát. Megindultak a fővárosi pályaépítkezések s mellettük a Mil­lennáris szerényen visszaszorult a kisebb mé­retű pályák sorába. Az idő viszontagságai i­s kikezdték a régi sporttelepet. A kerékpá­rospályája felmondta a szolgálatot, a gyep­kockák eltűntek a futballporondról, tribün­jei korhadoztak, úgyhogy a millennáris túl­élte magát. A Budapesti Sport Egylet, a fővárosi tisztviselők sportegyesülete, a főváros támogatásával mozgalmat indított új, modern sporttelep emelésére s ennek köszönhető, hogy vasárnap díszes közönség jelenlétében avatták már fel a megújhodott Millennárist, amely tizennyolc­­ezer nézőre felfokozott férőhellyel kifogás­talan hajlékot adott a fellendülésében élő magyar kerékpárossportnak, de a többi sportágnak is. A vasárnapi pályaavatáson Budapest szé­kesfőváros nevében Purébl Győző tanácsnok lelkes beszédben adta át rendeltetésének a sporttelepet, majd az Országos Testnevelési Tanács nevében Múzsa Gyula alelnök kö­szöntötte a pályaépítő fővárost, a BSE-t és a tervező műépítészeket, akik közül Laub­er Dezsőnek, a millennáris év első kerékpáros bajnokának az Országos Testnevelési Tanács nevében átadta a tanács díszoklevelét és aranyérmét. Megható ünnepség következett ezután. A régi idők kerékpárosai: dr. Kirch­knopf Ferenc, Lauber Dezső, Baum­­ler Ede, Greiner Frigyes, Posszert János, Pü­spöky Sándor, Frisch Marcell, Vass Antal szálltak nyeregre és a közönség viharos tapsai között lassú menetben körülkerékpározták a felavatott pályát, majd utánuk a kerékpárosok 32 főnyi kezdő gárdája ült gépre, hogy ők is részesei le­gyenek a pályaavatás ünnepélyének. Ezután megkezdődtek a kerékpárversenyek, ame­lyekről lapunk más helyén számolunk be. Az új millennáris versenypálya, amely ez év augusztusában a kerékpározó vi­lágbajnoki versenyeknek lesz a szín­tere, tervezésében és kivitelében egyik legmodernebb sporttelepe a kontinens­nek. Az új millennáris sportpálya építkezése 1927 október 15-én kezdődött a földmun­kával. A pálya régi talajának nívója alatt 2 méter mélységben kiásták a földet és a ki­termelt 30.000 köbméter földet a körtöltés céljaira használták fel. A körtöltés hét és fél méterre emelte a pálya nívóját. A vas­betonpálya, a vasbeton körlépcsők és a vasbetontribün építkezését 1928 március közepén rendkívül nehéz körülmények kö­zött kezdték meg, mert a hőmérséklet még akkor hosszú ideig 0 pont alatt állott és csupán rendkívüli óvóintézkedésekkel lehe­tett a vasbetonmunkákat azzal az erővel folytatni, mellyel a vasbeton pálya 1928 június 1-re, a tribün pedig 1928 július 1-re a használatnak átadható volt. A vasbeton motorpálya az eddigi kül­földi és főleg német pályák tapasztala­tai alapján épült és fordulói a legtöké­letesebbek, mert nemcsak mérnöki számításokat vettek tekintetbe, hanem mindazokat a gyakorlati tapasztalatokat is, amelyeket Európa legki­válóbb kerékpárosai és motorvezetői közöl­tek a tervezőkkel. A vasbetonpálya 20 cm. vastag lemez, melynek konstrukciója min­den talajsüppedésnek ellenáll és kizár min­den repedési lehetőséget. A vasbetonlemezt egy dróthálóbetétes, 2,5 cm. vastag, erős portlandcementburkolat borítja, amely a ne­­tán mutatkozó egyenetlenségeket kiegyen­líti. A körlépcsők szintén vasbetonból ké­szültek. Maga a vasbeton tribün úgy az ülőhe­lyek, mint pedig a térkihasználás szem­pontjából az egész világon egyedülálló. A tribünön elhelyezett ülőhelyek bárme­lyikéről az egész pályán történő sportese­ményeket zavartalanul lehet szemlélni. A karcsú oszlopok a tribün-ülőhelyek köze­pén foglalnak helyet és ennek folytán az első hat sor kilátását egyáltalán nem za­varják, a hátsó hét sort is nagyon kevéssé. A tribünön 60 hatüléses páholy, két darab 16 üléses hatósági és szövetségi páholy és egy díszpáholy van, míg a tribünülőhelye­­ken körülbelül 2500 ember foglalhat helyet. A nézőteret a Szabó József utca és a Ste­fánia út mentén levő Egri és Újlaki utakról lehet megközelíteni. A Szabó József utcán hat feljárólépcső vezet a tribünhöz és álló­helyekhez, az Egri és Éjlaki utak mentén pedig három lépcső, amelyek révén a pá­lyát öt perc alatt tudják kiüríteni. A pálya befogadóképessége kerékpár­versenyeknél 15.000 ember, futball­mérkőzéseknél (amely esetben a két célegyenes lejtőjén 500 ember helyez­hető el) 20.000 főnyi közönség. A triponépület belső részét a lehető leg­gazdaságosabban használják ki. Földszin­ten hat öltözőhelyiség, különböző zuhany-, mosdó- és fürdőszobák, orvosi és bíró­szoba, egy vendéglőterem a szükséges mellékhelyi­ségekkel és egy szoba, konyhából álló al­tiszti lakás foglal helyet. Az I. emeleten vannak a 4000 tagot szám­láló Budapesti Sport Egylet társadalmi he­lyiségei, egy 270 m2 alapterületű terem a szükséges mellékhelyiségekkel, ruhatár és tea-konyhával, a pálya gondnokának 3 szoba és összes mellékhelyiségekkel bíró lakása, egy altiszti lakás, négy öltöző és zuhany­szoba. A II. emeleten van a vendéglős lakása, egy altiszti lakás, a BSE és a Magyar Ke­rékpáros Szövetség tanácstermei és hivata­los helyiségei, két öltöző és zuhany­szoba. A manzárdba kerültek a kerékpárosok kis öltözőbokszjai, amelyekben éjjeli ver­senyek esetére nyugágyak vannak. A man­zárd egyéb részeit a vendéglő-személyzet lakosztályai és szertárak foglalják le. A sporttelep kiegészítő része a jelenleg 33 m-es, de jövő esztendőben 50 m-es tö­kéletes versenyuszodává kiépítendő Mille­náris strand sporttelep, amelynek verseny­szerűségét a motorpálya vasbeton körlépcső­jével együtt építtetett és az uszoda felé néző 60 méter hosszú, 10 lépcsős vasbeton kör­lépcső biztosítja. A kerékpárpálya építési költségei közel 700.000 pengőbe kerülnek. Az építkezést március elején kezdték és alig 5 hónap alatt épült fel 7 hold területen a sportpálya. A sportpályán és műhelyekben időnként egy napon 650—700 ember, de át­lagban naponta 400 ember dolgozott, össze­sen 200 vágón cementet használtak fel az építkezéshez, továbbá 4500 ms kavicsot, 80 vágón zsaluzófát, 24 vágón vasat, 30 vágón épületfát, végül 500.000 téglát. A sportpálya terveit Hajós Alfréd műépí­tész és Mattyók Aladár mérnök készítették. A munkákat az Országos Építő R.-t. Fónagy Béla műépítész­ útbaigazítása és irányítása szerint Eisler Nándor mérnök-művezető ké­szítette, a villamosvilágítás Uhereczky ke­rékpárbajnok­­munkája. A millennáris pálya megújhodásának első napján máris meghó­dította a közönséget. A tervezők és munka­társaik ragyogó alkotása maradandó hírne­vet biztosít mindazoknak, akik hozzájárul­tak az új sporttelep, kifogástalan, pompás felépítéséhez. A vasárnapi labdarúgó-eredmények Bár a labdarúgó-sportban tilalmi idő aka­dályozza a rendszeres mérkőzések tartását, a fővárosi és vidéki csapatok mégis számos mérkőzést rendeztek az elmúlt vasárnap, amelyeknek egyike-másika nemzetközi és országos szempontból is értékes eredménye­ket hozott. Bécsben a Bástya csapata volt vendége a Rapid legénységének, amelyet a hütteldorfi pályán 4:2 (2:1) arányban győ­zött le. Meglepetés erejével hat a szegedi csa­patnak kitűnő szereplése és ez a diadal is azt bizonyítja, hogy milyen kimagasló sze­rep vár a magyar labdarúgó-sportban a vi­déki metropólisok együtteseire. Érdekessége ennek a játéknak, hogy a Rapid háromszor egymásután mérkőzött 4:2 arányú ered­ményben s ebben az arányban csak a Hun­gária ellen győzött, míg a másik két csapat­tól, a Ferencvárostól és most a Bástyától, vereséget szenvedett. Temesváron a temesvári Kinizsi csapatá­val Újpest legénysége mérkőzött, amelyet határozott balszerencse üldözött. Ennek elle­nére a Kinizsi csak 1:0 arányban, az első félidőben megszerzett góllal tudta csak le­győzni a lilafehérek csapatát, amelyben nem szerepeltek a volt Kinizsi-játékosok, Auer és Ströck. A Ferencváros sok tartalékkal gyengített csapata az elmúlt vasárnap Zsolnán mérkő­zött az SK Zilinával, amelyet 2:1 (1:1) arányban győzött le. A bajnokcsapat nehe­zen jött lendületbe és a győztes gólt tizen­egy méteres büntetőrúgásból érte el. Értékes sikert hozott a Törekvés Kassán vendégszereplő csapata labdarúgó-sportunk­nak. A kitűnő munkáscsapat 4000 főnyi kö­zönség jelenlétében gyönyörű játék után 9:1 (4:1) arányban verte a Kassai AC-t. A Hungária csapata az elmúlt vasárnap Szombathelyre látogatott le, ahol a Sabaria vendége volt. Rekkenő hőségben állottak szemben a küzdő felek és a kedvezőtlen időjárás ellenére is jó játékot produkáltak. Szombathely sportközönsége teljes számban kivonult a nevezetes eseményhez, amely 2:1 (2 0) arányban a szombathelyi csapat meg­érdemelt győzelmét hozta meg. Az amatőrök alsóbb osztályaiban, és pedig a II. osztályban a KTC 2:1 (2:1) arányban győzött a BSzKRT ellen, a III. osztályban az MTC 3:2 (1:2) arányban a CsTK ellen, a BMTE 2:1 arányban (0:0) arányban az RTK ellen, míg a IV. osztályban a Bösk és Turul MOTE közti mérkőzés eldöntetlenül, az MFTR—A­ éve-mérkőzés pedig 2:1 (1:0) arányban végződött. A II. osztályú Stobbe­­csoportban a VI. ker. FC 4:0 (1:0) arány­ban verte a VI. ker. SC-t, a III. osztályú A/a/a/cp-csoportban pedig a K. Törekvés 4:1 (3:0) arányban az SzMSE-t. Az országos bajnokság elődöntőjébe a Csabai AK és a szombathelyi Vasutasok jutottak be. Az előbbi a Dorogi AC ellen 1:0 (0:0), az utóbbi a Nyíregyházi KISE ellen aratott 2:1 (0:0) győzelmével. FTC 1.41.4 mp. 2. Herrmann Melinda NSC 1.45 mp — 100 méteres gyorsúszás:­ 1. Gáborffy BSzKRT 1.02 mp. 2. Hollóssy MTK 1.05.8 mp. — 100 méteres hátús­zás: 1. Bitskey LASE 1.15.6 mp. 2 Agar MAC 1.23 mp 3 Kolozsváry MAC 1 25.6 mp — 200 méteres hölgyúszás: 1. Vass Margit MUE 3.43.6 mp. 2. Feszt Franciska NSC 3.44.8 mp. 3. Breuer Erzsi és Magasházy Rózsi 3.54­4 mp. — 100 méteres hölgy-gyors­úszás: 1. Siposi Manci NSC 1.20­2 mp. 2 Stie­­ber Lot­i MAC 1­24.4 mp. 3. Tóth Ilonka MUE 1­27.2 mp. — Műugrás, Budapest bajnoksága: 1. Nagy Károly MTK 145.20 pont. 2. Lenh­ardt Ernő MAC 126 p. 3. Kovács UTE 102.38 pont. A műugrás alatt botrány tört ki a nézőtéren. Vágó-Wilheim Jenő összeszólalkozott Dénes Károly bíróval. Dénes elhagyta bírói posztját és Vágó-Wilheimnak támadt. Vágót a rendőr­ség igazoltatta és eltávolította a pályáról — Vízipóló: FTC—MTK 1:0 (0:0). Bíró- Halm­ay Zoltán. A győztes gólt a II. félidő 56. m­­ásod­­percében Keserű II. dobta Vértessy beadásából. III. ker TVE—MAC 2:0 (0:0). Bíró: Beleznay László Góldobók: Sárkány beadásából Czele és Kékessy beadásából Róbert. Nyaralás előtt­ töltse ki ezt a kivágást és küldje a kiadóhivatalnak, Kérem a HÍRlAP-ot mely eddig .... (Név, város, ucca) címre járt, folyó hó.............-től..............-ig a következő címre küldeni: • •••«••••••••••••••«••«••••••••••»•■•«•••a I­­..........................................................................1 Birkózók versengése az olimpiai kiküldetésért. Az MBSz szunyogszigeti tréningtelepén vasár­nap délután küzdöttek Papp és Tunyogi a kis­­középlúl­ian, valamint Szalay és Szabó a nagy­közép­súly­ban a győzelemért és a győzelemmel járó olimpiai kiküldetésért. A két párharc nagy érdeklődést váltott ki s a küzdelmek során Papp és Szalay biztosan győztek. Ez alapon a kikül­­dendő birkózók sorába Pappot és Szalaiyt vet­ték fel. Az FTC úszóversenye A Császárfürdő uszodájában vasárnap dél­után öt órára háromezer főnyi közönség gyűlt egybe, hogy szemtanúja legyen a magyar vizi­­póló-bajnokság döntő küzdelmeinek. A vizi­­póló-játék változatos harcaiban az FTC—MTK bajnoki küzdelemben az FTC 1:0 arányban győzött, míg a III kerület 2:0 arányban verte a­ J­AC-csapatot. Mindkét mérkőzésből meg le­hetett állapítani azt az örvendetes tényt, hogy vízipólósportunk rendkívüli fejlettségében kö­zel öt olyan csapatunk van, amelyek között az elsőség kérdését a pillanatnyi kondíció dönti el. A bajnoki verseny nevezetes eseménye volt Halasi ezerméteres úszása, aki 14 perc 23,2 másodperc alatt elért győzelmével országos re­kordot állított. A műiugróbajnokság, amelynek győztese Nagy Károly lett, sok kívánni valót hagyott hátra. A verseny részletes eredményei egyébként a következők: 100 méteres hölgyhátúszás: 1. Vermes Magda Magyar Légiforgalmi RT., I­gazgatóság és légtam­adat Iroda: IV., Viel­ a. 1 ! Légiforgalom Buflapasi—Wien, Budapest-Iiraz Nyári menetrend: 8.50 8.00 Б ind. BUDAPEST ért. A 16.15 18.15­­ 8.15 9.46 t érk. WIEN ind. 9 14.30 16.50 j vasárnap is közlekedik •*7.35 *8.20 ■ ind. BUDAPEST érk. A **18.10 1815 1000 10.43 t érk. GRAZ ind. 1 15.45 16.30* A *-gal jelölt gépek hétfőn, szerdán, pénteken, a *-gal jelölt gépek kedden, csütörtökön, szombaton közlekednek. Az autóbusz 50 perccel a repülőgép indulása előtt indul a Vadászkürt-szállótél.­­ Menetdü: Bpest—Wien (vagy Wien— Bpest) P 50.— Bpest—Graz (vagy Graz—Bpest) P 60.— 1 Közvetlen csatlakozások Európa minden jelentéke­­nyebb városa lélé. Jegyváltás és csort­ag­ eladás a Légiutazási irodában :­­ IV., Váci­ utca 1. (Te­.: Aut 808—38. 80.—S3.) . ! Alkalmi repülések bármikor rendelhetők az igazgató­­­­ságnál. (Tel.: Aut. 808 -80.) Képviselő: Wienben: Osterr Luftverkehrs A. G i 1„ Tegettkoffstr. 7. — Jegyváltás: 1., Kaerntner- I­rins 1—7. (Hotel Bristol.) Ked­d Az ifjúsági atlétikai bajnokságok Vasárnap délután folytatták Magyarország ifjúsági atlétikai bajnoki küzdelmeit az üllői úti sporttelepen. Az időjárás nem kedvezett a ver­senyeknek, amelyeknek eredményeit károsan befolyásolta a hatalmas szél. Ennek ellenére a 14 számból álló bajnoki viadalon egy országos és hat bajnoki rekordot állítottak fel az atléták, akik közül különösen a vidékiek szerepeltek a várakozást meghaladó sikerrel. A szeniorcsapat­bajnokságok közül a 4X400 méteres staféta és az 5000 méteres csapatverseny a BBTE és a MAC fölényes győzelmével végződött. Részletes ered­mények a következők: Súlyd­obás: 1. Domby Kunszentmiklósi rg. 12 m. 22 cm, 2. Arany ARAK 12 m. 18 cm, 3. Helm Törekvés 11 m. 84 cm. — 800 m.: 1. Len­kei MAC 2:04.2 mp., 2. Németi DAC, Hungária 2­05.6 mp. Északnyugati kerületi rekord! 3. Ju­hász MTK. — 110 m. gát: 1. Arany ARAK 16.4 mp. Északnyugati kerületi rekord! 2. Szabolcs MAC 19.6 mp, 3. Weisskopf MTK 21.4 mp. —, 200 m.: 1. Paks HTBE 23.2 mp. Délkerületi re­kord! 2. Gerő 111. KAOE 23.6 mp. 3. Nagy MAC 23.9 mp. — Magasugrás: 1. Stumpf KEAC 174 cm, 2. Terdy MVSE 174 cm. Északnyugati ke­­rületi rekord, 3. Schopp KISOK 170 cm. — Diszkoszvetés: 1. Madarász SzAK 40 m. 80 cm, 2. Arany ARAK 37 m. 34 cm, 3. Hunyor RÁC 35 m. 63 cm. — 3000 m.: 1. Kiss MTE 9:24.2 mp, 2. Pető MTE 9:30 mp, 3. Eper ESC 9:33 mp. — IXIOO-as szenior staféta, Budapest baj­nokságáért: 1. BBTE (Várkonyi, Szalay, Odry, Barsi) 3:25.2 mp, 2. KAOE 3:28.6 rap, 3. MTK 3:40.2 mp. — Távolugrás: 1. Roda MAC 666 cm, 2. Hepp KEAC 633 cm, 3. Mikes KEAC 635 cm. — 5000 m, szenior ötös csapatverseny, Budapest bajnokságáért: 1. MAC 31 ponttal, 2. MTK 35 ponttal, 3. ESC 54 ponttal. Egyénileg: 1. Szerb MAC 15:54.8 mp, 2. Belloni MAC 16:19.6 mp, 3. Kulcsár MAC 16:24.8 mp. A Magyar Kerékpáros Szövetség országúti válogatóversenye. A Budapest—Cegléd—Kecske­mét s vissza­terjedő 172 kilométeres távon va­­sárnap rendezték az MKSz második országúti válogatóversenyét. A válogatóversennyel egy­idejűleg egyesületi stafétacsapatok versenyez­tek, hogy indulásukkal fokozzák az olimpiai jelöltek eredményesebb szereplését Az olimpiai kerékpárosjelöltek közül mindössze négyen fe­jezték be a versenyt, amelynek stafétacsapatai közül az MTK győzött. Részletes eredmények a következők: 1. MTK Steingruber—Keresztes— Velvárt) 5 óra 54 perc 26 mp, 2. Postások A) (Szlatna—Jálics— Horváth) géphosszal, 3. Tu­rul KK (Rácz—Néger—Schwarzstein) két gép­hosszal, 4. Postások B) 5 óra 59 p. 45 mp, 5. Csepeli TK 6 óra 02 p. 20 mp, 6. Postások C) 6 óra 02 p. 23 mp, 7. Árpád KK 6 óra 05 p. 45 mp, 8. Turul KK B) 6 óra 11 p. 10 mp, 9. Pesterzsébeti Viktória 6 óra 11 p. 11 mp, 10. Diadal KK 6 óra 14 p. 11. RKK 6 óra 14 p. 01 mp, 12. KAC 6 óra 14 p. 02 mp, 13. Turul KK­C­ 6 óra 18 p. 24 mp., 14. Vasasok 6 óra 20 p. 56 mp, 15 Vándorkedv KK 6 óra 22 perc. Pályaavató kerékpárosverseny a millennáris­­versenypályán. A vasárnap felavatott Millenáris­­versenypálya kerékpáros versenyeinek részletes eredményei a következők: 1. 10 km, motor­­vezetéses verseny: 1. Istenes János (vezető Nagy Károly) 8 p. 47 mp, 2. Szekeres (vezető Sza­­vanov) 220 m-el hátrább, 3. Bartos Gyula (ve­zető Bartos Béla) 390 m-el hátrább, II. Kezdők versenye: 1. Győrffy, 2. Csepreghy, 3. Barna. Hl. Főverseny. 2000 m: 1. Szűcs József Szolnoki AC. Utolsó 200 m. 13.6 mp, 2. Eigner MTK, 3. Mazák MTK. IV. 20 km. motorvezetéses ver­seny: 1. Szekeres Postás 17 p. 32 mp, 2. Za­kariás BSE, 3. Bartos Gyula UTE. SIRIAP SSSSff ) ^ Levélcím: Postafiók 159.­­----m-rTf—- o---—3--" A szerkesztésért és Hálásért felelős­­ ROÓZ REZSŐ Főmunkatársak: FELEKY GÉZA ÉS MÓRA FERENC Laptulajdonos­­ MAGYAR HÍRLAP RÉSZVÉNYTÁRSASÁG ■ ----­TELEFONOK: 218—47, 236—86 és 105—07. Éjjeli szerkesztő 142 alán: 215—82. ELŐFIZETÉSI ÁRAK: Ron­ániában: 1 hóra 200 lei, 3 hóra 6i.6 lei — Jugoszláviáimat 1 hóra 70 dinár, 3 hóra 210 dinár. — Ausztriában: 1 hóra 6 Schilling, 3 hóra 18 Schilling. — Csehszlovákiáit mi: 1 hóra 30 ÍK, 3 hóra 90 ÉK. ’ — Magyarországon: 1 hóra: 2.90 pengő, 3 hóra 8 pengő 6 hóra 15 pengő. NYOMATOTT A CIRBUS NYOMDAI MŰINTÉZET R. T. KÖRFORGÓGÉPE IN, BUDAPEST, VL. ARADI UCCA 8. — NYOMDAIGAZGATÓ: HAVAS M.

Next