Magyar Hirlap, 1928. július (38. évfolyam, 147-172. szám)
1928-07-10 / 154. szám
12 1928 július 16. ffiPIAP SPORT Felavatták a millennáris versenypályát Egy emberöltő távlatába nyúlik vissza a főváros első sporttelepének, a millenáris versenypályának építkezése. Közvetlenül aégi lóverseny tér mellett, ahol a versenyfogadók ezrei izgultak egy-egy versenyparipa sikeréért, kapott első hajlékot a főváros közönségének testi kultúrája. A millennáris évtől kezdve ezen a sporttelepen zajlott le minden nevezetesebb eseménye a magyar testi művelődésnek. Nem telt el 10 év s a megalapítása évében még imponáló méretű millennáris egyszerre szűk lett, nem tudta befogadni a hatványozott mértékben érdeklődő tömegeknek sokaságát. Megindultak a fővárosi pályaépítkezések s mellettük a Millennáris szerényen visszaszorult a kisebb méretű pályák sorába. Az idő viszontagságai is kikezdték a régi sporttelepet. A kerékpárospályája felmondta a szolgálatot, a gyepkockák eltűntek a futballporondról, tribünjei korhadoztak, úgyhogy a millennáris túlélte magát. A Budapesti Sport Egylet, a fővárosi tisztviselők sportegyesülete, a főváros támogatásával mozgalmat indított új, modern sporttelep emelésére s ennek köszönhető, hogy vasárnap díszes közönség jelenlétében avatták már fel a megújhodott Millennárist, amely tizennyolcezer nézőre felfokozott férőhellyel kifogástalan hajlékot adott a fellendülésében élő magyar kerékpárossportnak, de a többi sportágnak is. A vasárnapi pályaavatáson Budapest székesfőváros nevében Purébl Győző tanácsnok lelkes beszédben adta át rendeltetésének a sporttelepet, majd az Országos Testnevelési Tanács nevében Múzsa Gyula alelnök köszöntötte a pályaépítő fővárost, a BSE-t és a tervező műépítészeket, akik közül Lauber Dezsőnek, a millennáris év első kerékpáros bajnokának az Országos Testnevelési Tanács nevében átadta a tanács díszoklevelét és aranyérmét. Megható ünnepség következett ezután. A régi idők kerékpárosai: dr. Kirchknopf Ferenc, Lauber Dezső, Baumler Ede, Greiner Frigyes, Posszert János, Püspöky Sándor, Frisch Marcell, Vass Antal szálltak nyeregre és a közönség viharos tapsai között lassú menetben körülkerékpározták a felavatott pályát, majd utánuk a kerékpárosok 32 főnyi kezdő gárdája ült gépre, hogy ők is részesei legyenek a pályaavatás ünnepélyének. Ezután megkezdődtek a kerékpárversenyek, amelyekről lapunk más helyén számolunk be. Az új millennáris versenypálya, amely ez év augusztusában a kerékpározó világbajnoki versenyeknek lesz a színtere, tervezésében és kivitelében egyik legmodernebb sporttelepe a kontinensnek. Az új millennáris sportpálya építkezése 1927 október 15-én kezdődött a földmunkával. A pálya régi talajának nívója alatt 2 méter mélységben kiásták a földet és a kitermelt 30.000 köbméter földet a körtöltés céljaira használták fel. A körtöltés hét és fél méterre emelte a pálya nívóját. A vasbetonpálya, a vasbeton körlépcsők és a vasbetontribün építkezését 1928 március közepén rendkívül nehéz körülmények között kezdték meg, mert a hőmérséklet még akkor hosszú ideig 0 pont alatt állott és csupán rendkívüli óvóintézkedésekkel lehetett a vasbetonmunkákat azzal az erővel folytatni, mellyel a vasbeton pálya 1928 június 1-re, a tribün pedig 1928 július 1-re a használatnak átadható volt. A vasbeton motorpálya az eddigi külföldi és főleg német pályák tapasztalatai alapján épült és fordulói a legtökéletesebbek, mert nemcsak mérnöki számításokat vettek tekintetbe, hanem mindazokat a gyakorlati tapasztalatokat is, amelyeket Európa legkiválóbb kerékpárosai és motorvezetői közöltek a tervezőkkel. A vasbetonpálya 20 cm. vastag lemez, melynek konstrukciója minden talajsüppedésnek ellenáll és kizár minden repedési lehetőséget. A vasbetonlemezt egy dróthálóbetétes, 2,5 cm. vastag, erős portlandcementburkolat borítja, amely a netán mutatkozó egyenetlenségeket kiegyenlíti. A körlépcsők szintén vasbetonból készültek. Maga a vasbeton tribün úgy az ülőhelyek, mint pedig a térkihasználás szempontjából az egész világon egyedülálló. A tribünön elhelyezett ülőhelyek bármelyikéről az egész pályán történő sporteseményeket zavartalanul lehet szemlélni. A karcsú oszlopok a tribün-ülőhelyek közepén foglalnak helyet és ennek folytán az első hat sor kilátását egyáltalán nem zavarják, a hátsó hét sort is nagyon kevéssé. A tribünön 60 hatüléses páholy, két darab 16 üléses hatósági és szövetségi páholy és egy díszpáholy van, míg a tribünülőhelyeken körülbelül 2500 ember foglalhat helyet. A nézőteret a Szabó József utca és a Stefánia út mentén levő Egri és Újlaki utakról lehet megközelíteni. A Szabó József utcán hat feljárólépcső vezet a tribünhöz és állóhelyekhez, az Egri és Éjlaki utak mentén pedig három lépcső, amelyek révén a pályát öt perc alatt tudják kiüríteni. A pálya befogadóképessége kerékpárversenyeknél 15.000 ember, futballmérkőzéseknél (amely esetben a két célegyenes lejtőjén 500 ember helyezhető el) 20.000 főnyi közönség. A triponépület belső részét a lehető leggazdaságosabban használják ki. Földszinten hat öltözőhelyiség, különböző zuhany-, mosdó- és fürdőszobák, orvosi és bírószoba, egy vendéglőterem a szükséges mellékhelyiségekkel és egy szoba, konyhából álló altiszti lakás foglal helyet. Az I. emeleten vannak a 4000 tagot számláló Budapesti Sport Egylet társadalmi helyiségei, egy 270 m2 alapterületű terem a szükséges mellékhelyiségekkel, ruhatár és tea-konyhával, a pálya gondnokának 3 szoba és összes mellékhelyiségekkel bíró lakása, egy altiszti lakás, négy öltöző és zuhanyszoba. A II. emeleten van a vendéglős lakása, egy altiszti lakás, a BSE és a Magyar Kerékpáros Szövetség tanácstermei és hivatalos helyiségei, két öltöző és zuhanyszoba. A manzárdba kerültek a kerékpárosok kis öltözőbokszjai, amelyekben éjjeli versenyek esetére nyugágyak vannak. A manzárd egyéb részeit a vendéglő-személyzet lakosztályai és szertárak foglalják le. A sporttelep kiegészítő része a jelenleg 33 m-es, de jövő esztendőben 50 m-es tökéletes versenyuszodává kiépítendő Millenáris strand sporttelep, amelynek versenyszerűségét a motorpálya vasbeton körlépcsőjével együtt építtetett és az uszoda felé néző 60 méter hosszú, 10 lépcsős vasbeton körlépcső biztosítja. A kerékpárpálya építési költségei közel 700.000 pengőbe kerülnek. Az építkezést március elején kezdték és alig 5 hónap alatt épült fel 7 hold területen a sportpálya. A sportpályán és műhelyekben időnként egy napon 650—700 ember, de átlagban naponta 400 ember dolgozott, összesen 200 vágón cementet használtak fel az építkezéshez, továbbá 4500 ms kavicsot, 80 vágón zsaluzófát, 24 vágón vasat, 30 vágón épületfát, végül 500.000 téglát. A sportpálya terveit Hajós Alfréd műépítész és Mattyók Aladár mérnök készítették. A munkákat az Országos Építő R.-t. Fónagy Béla műépítész útbaigazítása és irányítása szerint Eisler Nándor mérnök-művezető készítette, a villamosvilágítás Uhereczky kerékpárbajnokmunkája. A millennáris pálya megújhodásának első napján máris meghódította a közönséget. A tervezők és munkatársaik ragyogó alkotása maradandó hírnevet biztosít mindazoknak, akik hozzájárultak az új sporttelep, kifogástalan, pompás felépítéséhez. A vasárnapi labdarúgó-eredmények Bár a labdarúgó-sportban tilalmi idő akadályozza a rendszeres mérkőzések tartását, a fővárosi és vidéki csapatok mégis számos mérkőzést rendeztek az elmúlt vasárnap, amelyeknek egyike-másika nemzetközi és országos szempontból is értékes eredményeket hozott. Bécsben a Bástya csapata volt vendége a Rapid legénységének, amelyet a hütteldorfi pályán 4:2 (2:1) arányban győzött le. Meglepetés erejével hat a szegedi csapatnak kitűnő szereplése és ez a diadal is azt bizonyítja, hogy milyen kimagasló szerep vár a magyar labdarúgó-sportban a vidéki metropólisok együtteseire. Érdekessége ennek a játéknak, hogy a Rapid háromszor egymásután mérkőzött 4:2 arányú eredményben s ebben az arányban csak a Hungária ellen győzött, míg a másik két csapattól, a Ferencvárostól és most a Bástyától, vereséget szenvedett. Temesváron a temesvári Kinizsi csapatával Újpest legénysége mérkőzött, amelyet határozott balszerencse üldözött. Ennek ellenére a Kinizsi csak 1:0 arányban, az első félidőben megszerzett góllal tudta csak legyőzni a lilafehérek csapatát, amelyben nem szerepeltek a volt Kinizsi-játékosok, Auer és Ströck. A Ferencváros sok tartalékkal gyengített csapata az elmúlt vasárnap Zsolnán mérkőzött az SK Zilinával, amelyet 2:1 (1:1) arányban győzött le. A bajnokcsapat nehezen jött lendületbe és a győztes gólt tizenegy méteres büntetőrúgásból érte el. Értékes sikert hozott a Törekvés Kassán vendégszereplő csapata labdarúgó-sportunknak. A kitűnő munkáscsapat 4000 főnyi közönség jelenlétében gyönyörű játék után 9:1 (4:1) arányban verte a Kassai AC-t. A Hungária csapata az elmúlt vasárnap Szombathelyre látogatott le, ahol a Sabaria vendége volt. Rekkenő hőségben állottak szemben a küzdő felek és a kedvezőtlen időjárás ellenére is jó játékot produkáltak. Szombathely sportközönsége teljes számban kivonult a nevezetes eseményhez, amely 2:1 (2 0) arányban a szombathelyi csapat megérdemelt győzelmét hozta meg. Az amatőrök alsóbb osztályaiban, és pedig a II. osztályban a KTC 2:1 (2:1) arányban győzött a BSzKRT ellen, a III. osztályban az MTC 3:2 (1:2) arányban a CsTK ellen, a BMTE 2:1 arányban (0:0) arányban az RTK ellen, míg a IV. osztályban a Bösk és Turul MOTE közti mérkőzés eldöntetlenül, az MFTR—A éve-mérkőzés pedig 2:1 (1:0) arányban végződött. A II. osztályú Stobbecsoportban a VI. ker. FC 4:0 (1:0) arányban verte a VI. ker. SC-t, a III. osztályú A/a/a/cp-csoportban pedig a K. Törekvés 4:1 (3:0) arányban az SzMSE-t. Az országos bajnokság elődöntőjébe a Csabai AK és a szombathelyi Vasutasok jutottak be. Az előbbi a Dorogi AC ellen 1:0 (0:0), az utóbbi a Nyíregyházi KISE ellen aratott 2:1 (0:0) győzelmével. FTC 1.41.4 mp. 2. Herrmann Melinda NSC 1.45 mp — 100 méteres gyorsúszás: 1. Gáborffy BSzKRT 1.02 mp. 2. Hollóssy MTK 1.05.8 mp. — 100 méteres hátúszás: 1. Bitskey LASE 1.15.6 mp. 2 Agar MAC 1.23 mp 3 Kolozsváry MAC 1 25.6 mp — 200 méteres hölgyúszás: 1. Vass Margit MUE 3.43.6 mp. 2. Feszt Franciska NSC 3.44.8 mp. 3. Breuer Erzsi és Magasházy Rózsi 3.544 mp. — 100 méteres hölgy-gyorsúszás: 1. Siposi Manci NSC 1.202 mp. 2 Stieber Loti MAC 124.4 mp. 3. Tóth Ilonka MUE 127.2 mp. — Műugrás, Budapest bajnoksága: 1. Nagy Károly MTK 145.20 pont. 2. Lenhardt Ernő MAC 126 p. 3. Kovács UTE 102.38 pont. A műugrás alatt botrány tört ki a nézőtéren. Vágó-Wilheim Jenő összeszólalkozott Dénes Károly bíróval. Dénes elhagyta bírói posztját és Vágó-Wilheimnak támadt. Vágót a rendőrség igazoltatta és eltávolította a pályáról — Vízipóló: FTC—MTK 1:0 (0:0). Bíró- Halmay Zoltán. A győztes gólt a II. félidő 56. másodpercében Keserű II. dobta Vértessy beadásából. III. ker TVE—MAC 2:0 (0:0). Bíró: Beleznay László Góldobók: Sárkány beadásából Czele és Kékessy beadásából Róbert. Nyaralás előtt töltse ki ezt a kivágást és küldje a kiadóhivatalnak, Kérem a HÍRlAP-ot mely eddig .... (Név, város, ucca) címre járt, folyó hó.............-től..............-ig a következő címre küldeni: • •••«••••••••••••••«••«••••••••••»•■•«•••a I..........................................................................1 Birkózók versengése az olimpiai kiküldetésért. Az MBSz szunyogszigeti tréningtelepén vasárnap délután küzdöttek Papp és Tunyogi a kisközéplúlian, valamint Szalay és Szabó a nagyközépsúlyban a győzelemért és a győzelemmel járó olimpiai kiküldetésért. A két párharc nagy érdeklődést váltott ki s a küzdelmek során Papp és Szalay biztosan győztek. Ez alapon a kiküldendő birkózók sorába Pappot és Szalaiyt vették fel. Az FTC úszóversenye A Császárfürdő uszodájában vasárnap délután öt órára háromezer főnyi közönség gyűlt egybe, hogy szemtanúja legyen a magyar vizipóló-bajnokság döntő küzdelmeinek. A vizipóló-játék változatos harcaiban az FTC—MTK bajnoki küzdelemben az FTC 1:0 arányban győzött, míg a III kerület 2:0 arányban verte a JAC-csapatot. Mindkét mérkőzésből meg lehetett állapítani azt az örvendetes tényt, hogy vízipólósportunk rendkívüli fejlettségében közel öt olyan csapatunk van, amelyek között az elsőség kérdését a pillanatnyi kondíció dönti el. A bajnoki verseny nevezetes eseménye volt Halasi ezerméteres úszása, aki 14 perc 23,2 másodperc alatt elért győzelmével országos rekordot állított. A műiugróbajnokság, amelynek győztese Nagy Károly lett, sok kívánni valót hagyott hátra. A verseny részletes eredményei egyébként a következők: 100 méteres hölgyhátúszás: 1. Vermes Magda Magyar Légiforgalmi RT., Igazgatóság és légtamadat Iroda: IV., Viel a. 1 ! Légiforgalom Buflapasi—Wien, Budapest-Iiraz Nyári menetrend: 8.50 8.00 Б ind. BUDAPEST ért. A 16.15 18.15 8.15 9.46 t érk. WIEN ind. 9 14.30 16.50 j vasárnap is közlekedik •*7.35 *8.20 ■ ind. BUDAPEST érk. A **18.10 1815 1000 10.43 t érk. GRAZ ind. 1 15.45 16.30* A *-gal jelölt gépek hétfőn, szerdán, pénteken, a *-gal jelölt gépek kedden, csütörtökön, szombaton közlekednek. Az autóbusz 50 perccel a repülőgép indulása előtt indul a Vadászkürt-szállótél. Menetdü: Bpest—Wien (vagy Wien— Bpest) P 50.— Bpest—Graz (vagy Graz—Bpest) P 60.— 1 Közvetlen csatlakozások Európa minden jelentékenyebb városa lélé. Jegyváltás és csortag eladás a Légiutazási irodában : IV., Váci utca 1. (Te.: Aut 808—38. 80.—S3.) . ! Alkalmi repülések bármikor rendelhetők az igazgatóságnál. (Tel.: Aut. 808 -80.) Képviselő: Wienben: Osterr Luftverkehrs A. G i 1„ Tegettkoffstr. 7. — Jegyváltás: 1., Kaerntner- Irins 1—7. (Hotel Bristol.) Kedd Az ifjúsági atlétikai bajnokságok Vasárnap délután folytatták Magyarország ifjúsági atlétikai bajnoki küzdelmeit az üllői úti sporttelepen. Az időjárás nem kedvezett a versenyeknek, amelyeknek eredményeit károsan befolyásolta a hatalmas szél. Ennek ellenére a 14 számból álló bajnoki viadalon egy országos és hat bajnoki rekordot állítottak fel az atléták, akik közül különösen a vidékiek szerepeltek a várakozást meghaladó sikerrel. A szeniorcsapatbajnokságok közül a 4X400 méteres staféta és az 5000 méteres csapatverseny a BBTE és a MAC fölényes győzelmével végződött. Részletes eredmények a következők: Súlydobás: 1. Domby Kunszentmiklósi rg. 12 m. 22 cm, 2. Arany ARAK 12 m. 18 cm, 3. Helm Törekvés 11 m. 84 cm. — 800 m.: 1. Lenkei MAC 2:04.2 mp., 2. Németi DAC, Hungária 205.6 mp. Északnyugati kerületi rekord! 3. Juhász MTK. — 110 m. gát: 1. Arany ARAK 16.4 mp. Északnyugati kerületi rekord! 2. Szabolcs MAC 19.6 mp, 3. Weisskopf MTK 21.4 mp. —, 200 m.: 1. Paks HTBE 23.2 mp. Délkerületi rekord! 2. Gerő 111. KAOE 23.6 mp. 3. Nagy MAC 23.9 mp. — Magasugrás: 1. Stumpf KEAC 174 cm, 2. Terdy MVSE 174 cm. Északnyugati kerületi rekord, 3. Schopp KISOK 170 cm. — Diszkoszvetés: 1. Madarász SzAK 40 m. 80 cm, 2. Arany ARAK 37 m. 34 cm, 3. Hunyor RÁC 35 m. 63 cm. — 3000 m.: 1. Kiss MTE 9:24.2 mp, 2. Pető MTE 9:30 mp, 3. Eper ESC 9:33 mp. — IXIOO-as szenior staféta, Budapest bajnokságáért: 1. BBTE (Várkonyi, Szalay, Odry, Barsi) 3:25.2 mp, 2. KAOE 3:28.6 rap, 3. MTK 3:40.2 mp. — Távolugrás: 1. Roda MAC 666 cm, 2. Hepp KEAC 633 cm, 3. Mikes KEAC 635 cm. — 5000 m, szenior ötös csapatverseny, Budapest bajnokságáért: 1. MAC 31 ponttal, 2. MTK 35 ponttal, 3. ESC 54 ponttal. Egyénileg: 1. Szerb MAC 15:54.8 mp, 2. Belloni MAC 16:19.6 mp, 3. Kulcsár MAC 16:24.8 mp. A Magyar Kerékpáros Szövetség országúti válogatóversenye. A Budapest—Cegléd—Kecskemét s visszaterjedő 172 kilométeres távon vasárnap rendezték az MKSz második országúti válogatóversenyét. A válogatóversennyel egyidejűleg egyesületi stafétacsapatok versenyeztek, hogy indulásukkal fokozzák az olimpiai jelöltek eredményesebb szereplését Az olimpiai kerékpárosjelöltek közül mindössze négyen fejezték be a versenyt, amelynek stafétacsapatai közül az MTK győzött. Részletes eredmények a következők: 1. MTK Steingruber—Keresztes— Velvárt) 5 óra 54 perc 26 mp, 2. Postások A) (Szlatna—Jálics— Horváth) géphosszal, 3. Turul KK (Rácz—Néger—Schwarzstein) két géphosszal, 4. Postások B) 5 óra 59 p. 45 mp, 5. Csepeli TK 6 óra 02 p. 20 mp, 6. Postások C) 6 óra 02 p. 23 mp, 7. Árpád KK 6 óra 05 p. 45 mp, 8. Turul KK B) 6 óra 11 p. 10 mp, 9. Pesterzsébeti Viktória 6 óra 11 p. 11 mp, 10. Diadal KK 6 óra 14 p. 11. RKK 6 óra 14 p. 01 mp, 12. KAC 6 óra 14 p. 02 mp, 13. Turul KKC 6 óra 18 p. 24 mp., 14. Vasasok 6 óra 20 p. 56 mp, 15 Vándorkedv KK 6 óra 22 perc. Pályaavató kerékpárosverseny a millennárisversenypályán. A vasárnap felavatott Millenárisversenypálya kerékpáros versenyeinek részletes eredményei a következők: 1. 10 km, motorvezetéses verseny: 1. Istenes János (vezető Nagy Károly) 8 p. 47 mp, 2. Szekeres (vezető Szavanov) 220 m-el hátrább, 3. Bartos Gyula (vezető Bartos Béla) 390 m-el hátrább, II. Kezdők versenye: 1. Győrffy, 2. Csepreghy, 3. Barna. Hl. Főverseny. 2000 m: 1. Szűcs József Szolnoki AC. Utolsó 200 m. 13.6 mp, 2. Eigner MTK, 3. Mazák MTK. IV. 20 km. motorvezetéses verseny: 1. Szekeres Postás 17 p. 32 mp, 2. Zakariás BSE, 3. Bartos Gyula UTE. SIRIAP SSSSff ) ^ Levélcím: Postafiók 159.----m-rTf—- o---—3--" A szerkesztésért és Hálásért felelős ROÓZ REZSŐ Főmunkatársak: FELEKY GÉZA ÉS MÓRA FERENC Laptulajdonos MAGYAR HÍRLAP RÉSZVÉNYTÁRSASÁG ■ ----TELEFONOK: 218—47, 236—86 és 105—07. Éjjeli szerkesztő 142 alán: 215—82. ELŐFIZETÉSI ÁRAK: Ronániában: 1 hóra 200 lei, 3 hóra 6i.6 lei — Jugoszláviáimat 1 hóra 70 dinár, 3 hóra 210 dinár. — Ausztriában: 1 hóra 6 Schilling, 3 hóra 18 Schilling. — Csehszlovákiáit mi: 1 hóra 30 ÍK, 3 hóra 90 ÉK. ’ — Magyarországon: 1 hóra: 2.90 pengő, 3 hóra 8 pengő 6 hóra 15 pengő. NYOMATOTT A CIRBUS NYOMDAI MŰINTÉZET R. T. KÖRFORGÓGÉPE IN, BUDAPEST, VL. ARADI UCCA 8. — NYOMDAIGAZGATÓ: HAVAS M.