Magyar Hírlap, 1969. október (2. évfolyam, 271-301. szám)
1969-10-10 / 280. szám
xm(\6cn Magyar Hipshp____________________népgazdaság - vilaggazdasag________________iw. október 1o, fentek 7 Magyar—szíriai kapcsolatok Változó áruszerkezet, bővülő export A közelmúltban Domokos Mátyás külkereskedelmi minisztériumi főosztályvezető-helyettes vezetésével kereskedelmi delegáció tárgyalt Damaszkuszban, gazdasági kapcsolataink bővítéséről Szíriában a földesúri földeket államosították, 85 százalékát kiosztották a parasztoknak, akik kötelesek szövetkezetekbe társulni. Igyekeznek gépesíteni a mezőgazdaságot, s országszerte létrehoztak állami gazdaságokat is. A nagyipart teljesen, a középipart zömében államosították, a bankok, a biztosító intézetek és a tengerhajózás szintén teljesen, s a külkereskedelem 80 százalékában állami kézben van. Szíria egy főre jutó nemzeti jövedelme kb. 160 dollár. A nemzeti jövedelem mintegy 16—18 százalékát fordítják felhalmozásra, és ebből 20—20 százalékkal részesedik a mezőgazdaság és az ipar. Szíria külkereskedelmi forgalmának megoszlására az utóbbi években a szocialista országok gyors előretörése a jellemző. Részesedésük 1960-ban még nem érte el a 15 százalékot, 1968-ban viszont 31 százalékra emelkedett. Az árucsere volumene a hatvanas években gyors ütemben emelkedett: amíg az ötvenes évek második felében exportunk átlag egymillió dollár körül mozgott, 1966—67-ben elérte a kb. hatmillió dollárt. Kivitelünk szerkezete is lényegesen változott. Amíg azelőtt jelentős szerepet játszott a textília, a hatvanas évek közepéig a hengerelt acélok jutottak vezető szerephez, részesedésük majdnem elérte a 60 százalékot. Gépipari kivitelünk is 20 százalék. Tavaly visszaesett ugyan a METALIMPEX forgalma, de ez normálisnak tekinthető, mert az előző két évi hengereltacél szállítások aránytalanul magasak voltak. Növekedtek viszont a KOMPLEX és az Egyesült Izzó eladásai, és az ipari késztermékek forgalmának 1968. évi emelkedését a HUNGAROTEX szállításai is nagymértékben előmozdították. Importcsökkenés Jelentősen csökkent viszont a magyar import 1968-ban az 1965—66. évek értékének a felét sem érte el. Ennek fő oka az volt, hogy az 1966—67. évi szárazság miatt a szíriai terméseredmények sem érték el az átlagot és ez két legfontosabb importcikkünk: a nyersgyapot és a gyapotmagpogácsa vásárlásait befolyásolta. Kapcsolatainkban szerepet játszik az 1968-ban megkötött műszaki-tudományos együttműködési megállapodás és a magyar fél által biztosított káderképzés, amely részben áruszállításainkhoz kapcsolódik, részben attól független. Említésre méltó, hogy több mint félszáz szír értelmiségi hazánkban fejezte be egyetemi tanulmányaikat. Iparunk különösen az elmúlt években szállított fontos gépipari termékekkel tette ismertté a nevét Szíriában. Lattaidéban száztonnás úszódarunk és két kikötői vontatóhajónk működik. Damaszkuszban magyar telefonfőközpont és több nagyobb alközpont üzemel, az Orontes folyón magyar mérnökök tervei alapján és vezetésükkel épül Szíria leghosszabb vasúti hídja, Aleppóban, az ország második legnagyobb városában pedig magyar vasbetonalj gyár működik. K. P. A Duna is összeköt Hazánk és Szíria között az első világháború után alakultak ki a rendszeres kereskedelmi kapcsolatok. A második világháború után hamarosan ismét megindult az árucsere-forgalom. A gazdasági kapcsolatok szélesedését az is segíti, hogy az év nagy részében magyar Duna-tengerjáró hajók bonyolíthatják le a forgalmat Budapest és Lattakia korszerűen felszerelt kikötője között A magyar—szír kereskedelmi kapcsolatokat jelenleg az 1966 augusztusában parafált és 1967. augusztus 31-én életbe lépett hosszú lejáratú árucsere-forgalmi megállapodás szabályozza, amely 1969. december 31-ig érvényes, és ha nem mondják fel, automatikusan további egy évre meghosszabbodik. Ugyancsak 1939 végéig érvényes , szintén automatikusan hosszabbodik a fizetési megállapodás, amely a fizetéseket klíring angol font alapon szabályozza. Kivitel és struktúra A forgalmi adatokat (millió devizaforintban) az alábbi táblázat szemlélteti: Kivitelünk áruszerkezete (millió devizaforintban) az utóbbi két évben a következőképp alakult: 1965 1966 196? 1966 A magyar export 40,1 66,2 58,0 52,1 Magyar import 53,8 53,5 85,9 22,6 196? 1968 Anyag, félkésztermék 38,3 22,9 Gépek, beruházási javak 6,0 10,7 Fogyasztási iparcikkek 11,1 16,6 Mezőgazdasági, élelmiszeripari termékek 2,6 1,9 Hannoverben látták — Budapesten megrendelték XI ^ ^ ^ Telefonkooperáció ) A Budavox és a cannes-i Compagnie des Telephones telefonszerelő vállalat műszaki-gazdasági kooperációról írt alá ötéves szerződést. A magyar vállalat 1970—1974 között 225 telefonalközponthoz szállít szerelvényeket a francia cégnek, s átadja a szereléshez és a kisebb alkatrészek gyártásához szükséges dokumentációkat. A Budavox szállításainak értéke 828 ezer francia frank. A francia cég a szállítmányok nagy részét készpénzben kifizeti, az érték 20 százalékáért pedig berendezéseket szállít. A cannes-i cég képviselői a hannoveri vásáron látták először a magyar telefonalközpontokat, és ott kezdték meg a tárgyalásokat. HORIZONT : HORIZONT • horizont -- - • • -V . ' . - ..-K • Hiány és felesleg Dr.T. H. Boerma, az Egyesült Nemzetek Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) vezérigazgatója javasolta a FAO egyik bizottságának, hogy a fejlett országok tejtermékfeleslegeiket bocsássák a fejlődő országok rendelkezésére. A vezérigazgató ezt azzal indokolta, hogy amíg a fejlődő országok képtelenek tejtermékszükségleteiket fedezni, addig a fejlett országokban — különösen Nyugat-Európában — nagy tejtermékfeleslegek vannak. Szovjet miniszter Rómában V. N. Dojenyin szovjet könnyű- és élelmiszeripari gépgyártási miniszter a Nebiolo olasz nyomdaipari gépgyár meghívására Rómába érkezett. Román-finn kereskedelmi tárgyalás Cornel Burtica román külkereskedelmi miniszter meghívására Greels Teir finn kereskedelmi miniszter Bukarestbe érkezett. A jugoszláv Szakszervezeti Tanács titkára a sztrájkokról A jugoszláv szakszervezetek elnöksége a sztrájkokról tartott vitát és megállapította, hogy a munkabeszüntetések jelentős károkat okoznak az országnak. Ugyanakkor a téma előadója, Milan Vukasovics, a szakszervezeti tanács titkára felhívta a figyelmet arra is, hogy a jugoszláv társadalom körülményei között a sztrájkokat nem lehet egyértelműen szocialistaellenesnek minősíteni, mert a munkabeszüntetésekkel a munkások általában a meghirdetett elvek és a gyakorlat közötti nagy különbségekre kívánják felhívni a figyelmet. „A munkabeszüntetés önmagában sem nem fekete, sem nem fehér, nem lehet tehát eleve egyértelműen mellette, vagy ellene állást foglalni.” A sztrájkok problémáját a közelmúltban együttes ülésen vitatta meg a JKSZ elnökségének több bizottsága, a szakszervezetek társadalmi-gazdasági kérdésekkel foglalkozó bizottságával. A kérdést egyik soron következő ülésen a JKSZ elnöksége is napirendjére tűzi. Europatour-VI. A Motokov csehszlovák külkereskedelmi vállalat rendezésében Szófiában megnyílt az „Europatours VI.” elnevezésű csehszlovák gépkocsi-kiállítás. A kiállításon új típusú Skoda és Tatra tehergépkocsikat, autóbuszokat, különleges gépjárműveket mutatnak be. A Patyolat-hattyú és társai Új védjegytörvény készült . Áruink mind szélesebb körben jutnak el a világ különböző országaiba. Előnyös értékesítésüket elősegítik a világpiacon eddig is bevezetett, jó hírnévre szert tett védjegyek, mint a Tungsram, az Orion, az Ikarus, a Palma és mások. Az új gazdaságirányítási rendszerben megnő a védjegyek jelentősége a belső, fogyasztói kapcsolatokban is. Ahogy nő az áruválaszték, fokozódik a vásárlóközönség igénye, hogy a különféle termékeket megkülönböztesse egymástól. A védjegy segíti a vállalatot a bel- és a külföldi versenyben, s egyben a vásárlók számára is könnyebbséget, jobb tájékozódási lehetőséget teremt. Védjegyjogunkat alapjában egy múlt század végi törvény szabályozza, amely ellentmondásban van megváltozott gazdasági-társadalmi rendünkkel és a modern nemzetközi áruforgalom követelményeivel. Ezért új törvényjavaslat készül. Az új törvény egyik legfontosabb feladata, hogy biztosítsa a forgalomban levő védjegyek megkülönböztető képességét, elejét vegye annak, hogy a védjegy a vásárlóközönség megtévesztésére alkalmas, félrevezető, valótlan elemeiket tartalmazzon. Ezért a törvény védjegyjogi oltalomban csak azokat a jelzéseket részesíti, amelyeket az érdekelt vállalat az Országos Találmányi Hivatalnál lajstromoztat. Itt alaposan megvizsgálják, hogy a törvényes követelményeket kielégíti-e. Az így lajstromozott védjegyek alkalmasak lesznek a nemzetközi elismerésre is. Hazánk ugyanis tagja annak a nemzetközi védjegyuniónak, amely a tagországoknak lehetővé teszi, hogy egyetlen bejelentéssel valamennyi tagországban érvényes védjegyjogot szerezhessenek. Az új szabály módot nyújt arra, hogy érvényesítsük a korszerű nemzetközi védjegyjogi gyakorlatban kialakult új elveket. Így például a korábbi jogszabály csak szó-, vagy ábrás védjegyeket ismert, a korszerű áruforgalmazást viszont igen hatékonyan segítik a jellegzetes alakú vagy színű palackok, dobozok és hasonló csomagolóeszközök. A régi törvény csak áruhoz kapcsolódó védjegyet ismer, azóta viszont széles körben elterjedtek a szolgáltatással kapcsolatos védjegyek — például a Patyolat hattyúja —, a hirdetéseken rendszeresen alkalmazott szignálok. Alumíniumtanácskozás Budapesten Befejeződött a Technika Házában az ICSOBA — a nemzetközi alumíniumipari szervezet — második konferenciája. Keddtől csütörtökig négy plenáris ülésen és három tagozatban 72 előadás hangzott el. Az előadások és a viták értékes új ismereteket adtak a 25 országból érkezett több mint 200 külföldi és csaknem ugyanannyi hazai kutatónak és gyakorlati szakembernek. Nagy érdeklődés fogadta N. Ereminnek, a Szovjet össz-szövetségi Alumínium-Magnézium- és Elektródaipari Tudományos Kutató és Tervező Intézet főosztályvezetőjének és Tolnay Kornélnak, az Alumíniumipari Tervező Vállalat mérnökének előadását. A külföldi és a hazai szakemberek ma tanulmányi látogatást tesznek Halimbán, Ajkán és Inotán. Kőolajankét Tüzeléstechnikai vállalat alakul Csütörtökön Szombathelyen megnyílt az első kőolajipari alkalmazástechnikai ankét. A gyártó és felhasználó ipar, a mezőgazdaság, a közúti és a vasúti közlekedés, s a kőolajipari kutatás hatszáz szakembere tanácskozik két napig a kőolajipar és az olajtermékek felhasználásának időszerű kérdéseiről. Kőolaj-feldolgozásunk 1960-ban 2,6 millió tonna volt, ma pedig már csaknem ötmillió tonna. 1980-ban az ország energiaszükségletének mintegy 60 százalékát gázzal és olajjal fedezzük. Az ankéton bejelentették, hogy 1970. január 1-től az ÁFOR keretében új tüzeléstechnikai önálló vállalat alakul. Az ÁFOR a negyedik ötéves tervben 2,3 milliárd forintot költ hálózata fejlesztésére. Az épülő Dunai Kőolajipari Vállalat évente hatmillió tonnát termel majd, emellett egy új tiszai finomító építését tervezik. Ezzel — 1980-ra — 14 millió tonnára nő a hazai kőolajipar feldolgozókapacitása. Bécsi konferencia Csütörtök délelőtt az alsó-ausztriai, valamint a Bécsbe torkolló nyugati és déli autópályák megtekintésével véget ért a bécsi Hofburgban ülésező nemzetközi értekezlet, amelyen a közép-európai térség államhatárokat átszelő távolsági autósztrádáinak hálózatáról tanácskoztak Ausztria, Magyarország, Jugoszlávia, Olaszország, Svájc, Liechtenstein, az NSZK és Csehszlovákia miniszteri szakbizottságai. Magyarország képviseletében dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter írta alá a záróokmányt. Dr. Josef Klaus osztrák kormányfő a ballhausplatzi kancellári hivatalban fogadta a konferencia részvevőit és villásreggelin látta vendégül a küldöttségeket vezető közlekedési minisztereket. a távolsági autóút-hálózatról Hotel Aero - rekordgyorsasággal A balatoni touringhotelek után a fővárosban is kialakítja touring szálloda-hálózatát a Pannónia Szálloda és Vendéglátó Vállalat. Az első ilyen budapesti hotel, az Aero Szálló építése az Üllői úton, a Repülőtéri út bejáratánál megkezdődött. A négyemeletes, 280 személyes szálló minden szobájához fürdőszoba tartozik, saját étterme, drinkbárja és parkolóhelye is lesz. A 18 millió forintos beruházással épülő szállót a 43. sz. Állami Építőipari Vállalat házgyári elemekből készíti, így az Aero rekordidő alatt, már a jövő szezon elejére elkészül. Magyar—svájci árucsere-forgalmi megállapodás Dr. Szalai Béla külkereskedelmi miniszterhelyettes, és dr. Richard Aman, Svájc budapesti nagykövete jegyzőkönyvet írt alá a Külkereskedelmi Minisztériumban arról, hogy a két ország közötti hosszú lejáratú árucsere-forgalmi és fizetési megállapodás további egy évre, 1970. szeptember 30-ig hatályban marad. Próbaüzem a Barátság 1. új szivattyútelepén Csütörtökön megkezdődött a Barátság 1. távvezeték Gödöllő határában felépült szivattyúállomásának próbaüzeme. Ezen a távvezetéken érkezik Csehszlovákián át hazánkba a szovjet nyersolaj, amelyet Százhalombattán és Szőnyben dolgoznak fel. A 36 millió forintos beruházással épült létesítményt automatikus vezérléssel irányított berendezésekkel szerelték fel. Az új szivattyúállomás üzembe helyezésével annyi nyersolaj érkezik hazánkba a távvezetéken, hogy megszüntethetik a költséges olajszállítást a vasúti tartálykocsikban. Vasútvillamosítás — csehszlovák segítséggel Ünnepélyes csákányvágásra került sor csütörtökön a magyar és a csehszlovák vasutak képviselőinek jelenlétében a hajdúszoboszlói állomáson. Ekkor kapcsolódtak be a Budapest—Záhony közti vasúti pálya villamosításának munkálataiba a csehszlovák vasutak felsővezeték-építői és a távközlés-biztosító rendszert szerelő vállalat szakemberei. A vasúti pálya Nyíregyháza—Záhony és Budapest—Szálas közti szakaszát már villamosították, a csehszlovák szakemberek a Karcag— Debrecen közti munkálatokat segítik.