Magyar Hírlap, 1970. augusztus (3. évfolyam, 212-242. szám)

1970-08-24 / 235. szám

Magyar Hírlap HAZAI KÖRKÉP 1970. AUGUSZTUS 24. HÉTFŐ Vasárnapi jelentés a Szamosközből ')($Gt-QX' Szamoshoz, 1970. augusztus 23., vasár­nap délelőtt. A vidéken, amelyre három hónappal ezelőtt pusztító erővel tört az árvíz, még nincs idill. Pedig ezen a napsugaras augusztusi délelőttön a Szamos, ez a meg­szelídült, azóta már helyreállított gátjai mögé visszahúzódott folyócska szemét­­szívet gyönyörködtetően folydogál partjai között De több mint ötven Szamos menti község még mutatja az árvíz okozta seb­helyeket. S az emberek nehezebben tér­nek vissza hajdani helyükre, mint a fo­lyó a medrébe. A nyár gyorsan múlik Nincs béke és nyugalom itt addig, amíg a százezer holdnál nagyobb területről tel­jesen el nem tűnnek a pusztítás nyomai, amíg 30 ezer árvíztől sújtott Szamos vi­déki ember feje felett újra nincs fedél. Talán két hónap telt el azóta, hogy Fock Jenő, a kormány elnöke itt, a helyszínen jelentette ki: a novemberi hideg idő be­álltára az ország fedelet ad 30 ezer árvíz­­károsultnak, s legalább a legszükségesebb mértékben lakható lesz újra körülbelül ötezer árvíztől pusztított lakás. Az újjáépítés komoly eredményei, je­lentős teljesítményei ellenére sem min­den megnyugtató itt. Az idő, az építkezés­re alkalmas nyári idő gyorsan múlik, s még sok az elvégezni való. Fehérgyarmat több ezer lakosú járási székhely. Teher­autók dübörögnek, munkaruhás emberek jönnek-mennek. A községi tanácsnál nyugtalanság feszül a levegőben. Szakem­berek érkeztek. Egyeztetni, újból meg­vizsgálni az árvízkárokkal kapcsolatos adatok egy részét. Most, két hónappal az árvíz után az újjáépítés félidejében is van még egy sereg vitás adat, jónéhány esetben nem tisztázott, hogy egyes közsé­gekben végtére is hány épület szorul új­jáépítésre. Természetesen fontos az ilyen admi­nisztráció, enélkül az építők sem dolgoz­hatnak nyugodtan, de végül is az embe­reket a kézzelfogható, látható munka, és nem a papírmunka nyugtatja meg. Fehér­­gyarmaton ebben az egy községben mint­egy hétszáz épület vár újjáépítésre. A hétszázból kettőszáz alapozása elkészült, kétszáznak a falai is állnak, száz épület tetőszerkezetét is felrakták, ugyanakkor mintegy 100 lakóháznak még az alapozá­sához sem fogtak hozzá. A község pere­mén láthatóan új utcasor alakul ki, egy­más mellett az új házakat ígérő — kibe­tonozott — fundamentumok. Vagy húsz ilyen fundamentum egymás mellett, falat egyikre sem emeltek még. Az új utcasor elején és végén egy-egy kis csoportot lá­tok dolgozni. — Mi nem vállalattól vagyunk. Néhá­­nyan összejöttünk itt a családból, és a ba­rátokkal együtt segítünk az öregek házát felépíteni — mondja Kovács Mihály. Kérdezem, hogy hol dolgoznak az új utcasoron vállalati, építőipari munkások? Az egyik ember az utcasor végefelé bök, ahol a másik kis csoport mozog. Mint megtudom, szolnoki mélyépítők. Egy bri­gád alapozáson dolgozik, történetesen ép­pen az egyik tanácsi tisztségviselő házát építik. Máshol nem láttam senkit sem dol­gozni. Zsarolyán alig öt kilométerre Fehér­­gyarmattól. De mekkora a különbség. Itt dolgoznak. Komolyan, erőteljesen. Hiába van vasárnap. — Apagyról jöttünk, a téeszből. Van­nak itt más téeszből is. A helyi tanács meg a megyeiek megszervezték, hogy mi­vel nagyon kevés itt a munkaerő, a szom­szédos járásokból az építkezéshez értő téesz-tagok jöjjenek át segíteni. Megtesz­­szük, amit tudunk. Reggel ötkor kezdtünk dolgozni és dolgozunk holdvilágig, de ha lehet, még tovább is — mondja az egyik brigádvezető. A zsarolyáni házak javarészének már áll a fala, sok helyen rakják a tetőt is. Talpon van az egész falu. — Háromszor annyian vannak most a községben, mint amennyi a lakosok szá­ma — mondja Szűcs Feri bácsi, az egyik legöregebb zsarolyáni polgár. Valaki majd csak jön... Újabb három kilométer a májusi víz­áradattól még mindig rongált országúton és Jánkmajtison vagyunk. A község ne­vét megtanulta az ország. A falu 90 szá­zalékát döntötte össze az ár máris 14-én éjjel, alig egy óra alatt. Az út két olda­lán építőanyag-hegyek. — Az anyag itt van. Ez biztató. Mert egyébként itt Jánkon már egy hete nem dolgoznak. A budai építő kisz elvonult, hogy miért, nem tudom. Van, aki azt mondja, hogy a mesterek kevesellték a keresetet, meg hogy messze vannak ott­hontól, a családtól. Most ülünk és várjuk, hogy valaki majd csak jön és segít befe­jezni vagy legalább elkezdeni a házakat, mert nekünk egy tenyérnyi fedelünk sincs, 40 családnak itt mindene elpusz­tult. Egy kilométerrel odébb Szabó Gyula bizakodóbb: — Mi kiástuk magunk a ház alapjait és biztosra vesszük, hogy jönnek építeni. A kormány megígérte, pénzzel is segítettek, tudjuk, hogy nem hagynak cserben ben­nünket. Talán van, ahol sürgetőbb a munka, de biztos sor kerül ránk is. Van­nak helyek,­ ahol augusztus 20-án is dol­goztak, hol-hogyan, mert ugye az építők sem egyforma szívű emberek. A miniszteri biztos mondja Hol-hogyan. Lényegében ezt mondja Tóth Kálmán főmérnök is. Nem kényel­mes íróasztal mellett, hanem sárban-por­­ban, a zsarolyáni építkezés kellős köze­pén találkoztam össze Tóth Kálmánnal, az építésügyi és városfeljesztési minisz­ter újjáépítési biztosával. Igyekszik a ko­moly eredmények és aggasztó hiányossá­gok, a bizakodás és a késlekedés feletti aggodalom között reális egyensúlyt te­remteni. — Kétségtelenül vannak komoly gon­dok — mondja. — Ilyen gond az is, hogy a tanácsi kárfelmérések sokszor pontatla­nok. Ez megnehezíti azt, hogy tervsze­rűen, arányos ütemben dolgozhassanak az építők. Nagy segítség számunkra, hogy mozgósították a mezőgazdaságból elvon­ható munkaerőt is. Mintegy 1900 gyakor­lott építkezési segédmunkásra van szük­ségünk. Ezt most megkaptuk. Más segít­séget is kapunk. Arra törekedtünk, hogy az alapok elkészüljenek és az építőanyag a helyszínen legyen. Jelenleg a tetőszere­léseknél érzek komolyabb lemaradást. Bátran mondom, ha a megye biztosít két­ezer segédmunkást, az építők megtartják az ígéretet és november 10-ig fedél lesz minden károsult feje felett. Sötétedő estében fut az autó az árvíz sújtotta vidéken. Van, ahol még most is dolgoznak. De volt falu, ahol ragyogó dél­ben sem dolgoztak. Ahogy azt mondták nekem: hol-ho­gyan... Szász István A vállalatok javulnak , a vasút optimista A vzsgámk kirakásának vasárnapi mérlege összehasonlíthatatlanul jobb a korábbinál Köztudott, hogy az elmulasztott és ké­sedelmes rakodások miatt mind nagyobb nehézségbe ütközik a vasúti áruszállítás zavartalan lebonyolítása. Lapunk is több­ször foglalkozott azzal a tarthatatlan helyzettel, hogy a vasúti kocsik tömege áll rendszeresen kirakatlanul és egyre több a késedelmesen rakodó fuvaroztató. A MÁV a kapacitások kihasználása ér­dekében több műszaki fejlesztési megol­dást alkalmazott. A fuvaroztatók azonban nem éltek kellő mértékben a rakodást meggyorsító gépesítés lehetőségével, szá­mukra a régi módszerrel, a kézi erővel végzett rakodás még akkor is kifizető­dőbb volt, ha az a szállítóeszközök ki­használását hátráltatta. Mindez azonban a népgazdaságnak súlyos károkat okozott, s az ország árvíz sújtotta vidékeinek újjá­építését is hátráltatta. Éjjel-nappal A kormány Gazdasági Bizottsága az 1970. augusztus 15-től 1971. február 28-ig terjedő időszakra szigorú intézkedéseket hozott. A GB közelmúltban életbe lépett határozata a többi között kimondja: „A fuvaroztatók kötelesek a vasúti vagonba, illetve azokból rakodni éjszaka és üzem­szüneti napokon is. A határozatot meg­­szegő vállalat, gazdaság stb. vezetőjével szemben felettes minisztere köteles gaz­dasági szankciót alkalmazni és erről a Gazdasági Bizottságát tájékoztatni... A rakodási határidőt túllépő fuvaroztatók­nak a vasút köteles felemelt, progresszi­óén növekvő kocsiálláspénzt felszámíta­ni.” E rendelkezés hatására már augusztus 16-án, vasárnap lényegesen kevesebb ko­csi maradt kirakatlanul, mint korábban. Akkor az ország összes állomásain 10 877 vagont raktak ki, de még így is 5891 ko­csi maradt kirakatlanul. Tegnap a délutáni órákban érdeklőd­tünk a MÁV Budapesti Igazgatóságának központi áruirányításán a második vasár­nap tapasztalatairól. Itt Pecz István áru­irányító elmondotta, hogy tovább javult a helyzet. Információi alapján, íme, egy kis összehasonlítás: Rákosrendezőre, a TÜKER 12. számú telepe számára, augusz­tus 13-án 46 kocsi anyag érkezett, ebből 24 kocsinál 752 óra kocsiálláspénzt kel­lett fizetniük. Most a TÜKER-telep cí­mére 49 kocsi rakomány érkezett, ebből 14 kocsinál csak 186 óra álláspénzt kell fizetniük. Másik példa: az 1. számú AKÖV papírraktára augusztus 12-én 7 kocsit nem rakott ki, ami 63 óra kocsiál­láspénzébe került. Most ki tudott rakni 15 kocsit is minden plusz fizetség nélkül. Hosszasan lehetne tovább sorolni a „meg­javult” vállalatok neveit. Azonban más tapasztalatok is akadnak még. Rákoscsa­ba állomáson például a Bőr- és Cipőkel­lék Ellátó Vállalat szombaton és vasár­nap, valamint az éjszakai órákban még mindig nem dolgozott. Budapest Duna­­part állomásra augusztus 22-én 5 órakor az Országos Papíripari Vállalat részére 14 kocsi karton érkezett. Ebből tegnap délig 7 még kirakatlan volt. Pecz István mégis joggal optimista, hi­szen — mint elmondotta — a GB-hatá­­rozat érvénybe lépése előtt, augusztus 9-én a MÁV Budapesti Igazgatóságának területén a kirakott 3356 kocsi mellett még 2624 kirakatlan volt. A vasárnapi mérleg ezzel szemben összehasonlíthatat­lanul jobb, mint a két héttel ezelőtti. Örömteljes hírek Örömteljes híreket kaptunk Nyugat- Magyarországból is. Itt a több mint 500 ipartelep, bánya, építőipari és egyéb vál­lalat számára fuvarozó szombathelyi MÁV-igazgatóság területén vasárnap több mint 2000 vagon árut továbbítottak. Ez a korábbi évek őszi csúcsforgalmának megfelelő árumozgatás. A kocsik kiraká­sa lényegesen gyorsabb volt, mint a Gaz­dasági Bizottság határozatának életbe lépése előtt. A fogadó vállalatok már dé­lig kirakták a címükre érkezett áru két­harmadát. Az 1200 megrakott kocsiból estére alig 200 maradt kirakatlanul. Több helyen az éjjeli rakodást is megszervez­ték, így hétfőn reggel valószínűleg csak­nem valamennyi kocsit üresen kapja visz­­sza a vasút. A zalaegerszegi 16-os Autó­­közlekedési Vállalat sok építőanyagot ra­kott ki késedelem nélkül Zalaegerszegen, továbbá Bakon és Lentiben. A kirakások mellett az igazgatóság területén levő vál­lalatok 850 vagont raktak meg kővel, ka­viccsal, különböző kereskedelmi áruval. Ezeket irányvonatokkal szállították az ország különböző részeibe. V. A Tegnap elutaztak Budapestről a gyógyult dél-vietnami harcosok Elutazott hazánkból az a dél-vietnami sebesültcsoport, amely az Országos Béke­tanács meghívására érkezett hazánkba gyógykezelésre. A Ferihegyi repülőtéren a gyógyult vietnami harcosokat Harmati Sándor, a Magyar Szolidaritási Bizottság elnöke, Sebestyén Nándorné, az Országos Béketanács titkára és Luu Kiem, a Dél­vietnami Köztársaság nagykövetségének képviselője búcsúztatta. Lehet háromszázzal több! L­ehet háromszázzal több? Ez a kérdőmondat egy kicsit triviálisan, ki­csit közönségesen - mert nem kereskedői mérlegre vezetett árucikkről van szó — szóval egy kicsit sántító asszociációval kérdez, na­gyon komoly ügyben. Egy évvel ezelőtt nyilvánították várossá Mátészalkát, ezt a szabolcs-szatmári histó­riai múltú, de hosszú ideig egy helyben to­pogó, sőt visszafejlődő helységet. A várossá nyilvánítás pillanatában 12 800 lakosa volt, jelenleg 13 100 lelket mondhatnak a fiatal város lakójának. Vagyis egy év alatt három­százzal növekedett a lakosság száma. Sokan mondhatnák: ez a szám nem nagy, nem méltó arra, hogy országos nyilvánosság előtt hivalkodhasson. Jelen esetben azonban nem a mennyiség a lényeges, hanem a szám tar­talmi töltése. Tartalmi, lényegi jelzésről van szó. Valami megindult, valami előremegy, va­lami fejlődik. Természetesen nem Mátészalka volt az el­ső és nem is az utolsó, amelyet várossá nyil­vánítottak a kormány helyes településfejlesz­tési koncepciója alapján. Egyike azoknak a helységeknek, amelyeknek egy tájegységben, egy környezetben kiemelkedő, vonzó, centri­kus szerepet kell betölteniük az egészsége­sebb munkaerő-gazdálkodás, gazdaságfej­lesztés, kulturális elosztás érdekében, de mindenekelőtt azért, hogy a környék lakos­ságának ellátása magasabb színvonalra emelkedjék, javuljon az életszínvonal. Az egyéves forduló adta az apropóját an­nak, hogy éppen Mátészalka nevét említsük. Mert az első év mindig megmutatja: sikeres volt-e az a tűzkeresztség, amely eredmé­nyes évtizedeket alapozhat meg. Sikeres volt-e a próbálkozás, amelybe belefogtunk, avagy valami kudarc baljós előjeleit vil­lantja. Várossá nyilvánított helységeink első lé­pései sorra azt bizonyítják, hogy a fejlődés oly lendületet kapott, amely a korábbinak többszöröse. Ilyen Mátészalkán például a két új áruház, ilyen a termelőszövetkezeti üzletsor (gyümölcs, zöldség, hús és más ál­lati termékek kínálatára), az átalakított filmszínház. Megkezdték a vízművek építé­sét, többemeletes házakból álló lakónegyed alapjait rakták le. Nyitás előtt van az új szálloda, öregek napközi otthona, jobb az egészségügyi ellátás, különösen a gyermek­­gyógyászati gondozás színvonala emelke­dett, összességében: a város városi rang­hoz méltóan fejlődött. Rendkívül lényeges, hogy kisvárosaink fej­lesztési irányvonala józan. Számot vet a reá­lis lehetőségekkel. A mezőgazdaság tájai­nak új városai közül egyik sem gondol ar­ra, hogy a nehézipar fellegvárává magasz­tosulhat, nem is téved olyan útra, amely leg­feljebb csak délibábot ígérhet. Ma már közismert és alkalmazott elv: kisvárosaink fejlesztésének legjobb motorja a helyi le­hetőségek maximális kamatoztatása, így is város lesz a kisváros, városi körül­ményeket biztosíthat lakosságának, amely­nek száma is egyre gyarapszik. Háromszázzal­­ egyelőre. S. L Jubileumi KISZ-emléktábor A KISZ Budapesti Bizottsága hazánk felszabadulásának 25. és Lenin születésé­nek 100. évfordulója tiszteletére jubileu­mi emléktábort rendez Lengyeltótiban. A tábort — ahol 300 kiválóan dolgozó fővá­rosi fiatal tölt egy hetet — vasárnap Csil­­lik András, a KISZ Budapesti Bizottságá­nak első titkára ünnepélyesen nyitotta meg. Diplomáciai kapcsolat nagyköveti szinten hazánk és a Szingapúri Köztársaság között A Magyar Népköztársaság és a Szinga­púri Köztársaság kormányai attól az óhaj­tól vezéreltetve, hogy tovább erősítsék a meglevő baráti kapcsolatokat Magyaror­szág és Szingapúr között, megállapodtak, hogy nagyköveti szinten diplomáciai kap­csolatot létesítenek a két ország között. — ~------------ftm— Magyar küldött az INSEA világkongresszusáról Művészeti nevelést célzó javaslataink kedvező fogadtatása Az UNESCO mellett működő, a művé­szeti neveléssel foglalkozó nemzetközi szervezet — az INSEA — az angliai Co­­ventryben tartotta ez évi világkongresz­­szusát, amelyen 48 ország csaknem 450 küldötte vett részt. Plenáris és szekcióülé­seken foglalkoztak az esztétikai, művé­szeti nevelés időszerű kérdéseivel. Ha­zánk esztétikai nevelőit dr. Domonkos Imre, a magyar INSEA-bizottság elnöke, a Budapesti Tanítóképző Intézet tanára képviselte, aki a tanácskozás során is­mertette művészeti nevelési koncepción­kat és előterjesztette a magyar javasla­tokat. A magyar küldött hazaérkezésekor az MTI munkatársának elmondotta, hogy javaslataink az oktatói-nevelői célok megvalósítását elősegítő nemzetközi rep­rodukciós galéria létrehozására, valamint a Nemzetközi esztétikai nevelés napja évenkénti megrendezésére vonatkoztak, s azokat az INSEA választmánya kedve­zően fogadta. A világkongresszus elhatározta, hogy egy európai—afrikai—közel-keleti regio­nális szervezet keretében szakmai infor­mációs szolgálatot szervez. Ennek felelős szerkesztői tisztével dr. Domonkos Imrét bízták meg Az információs szolgálat mű­ködése egyrészt lehetővé teszi a rendsze­res tapasztalatcserét, másrészt módot nyújt arra is, hogy a művészeti, esztétikai neveléssel foglalkozó szakemberek össze­hangolják tevékenységüket

Next