Magyar Hírlap, 1970. szeptember (3. évfolyam, 243-272. szám)

1970-09-17 / 259. szám

HIngygr Hírlap NÉPGAZDASÁG - VILAGGAZDASAG 1970. SZEPTEMBER 17. CSÜTÖRTÖK? ■ ■■ i rí nnmmDBSPI Vita a közgazdasági szabályozó rendszer irányelveiről xp,G^ö~í­ L 'jjj, A hitelrendszer és a gazdasági egyensúly — A beruházások gyorsításának feltételei — Devizagazdálkodás, turistavaluta Beszélgetés László Andor államtitkárral, a Magyar Nemzeti Bank elnökével Közzétették a közgazdasági szabályozó rendszer továbbfejlesztésének irányelveit. Munkatársunk felkereste László Andor államtitkárt, a Magyar Nemzeti Bank el­nökét, aki válaszolt ezzel kapcsolatos kér­déseinkre. A forint vásárlóereje­ ­ Álláspontja szerint a közgazdasági szabályozó rendszer továbbfejlesztésének irányelvei, pontosabban: az irányelveknek a hitelrendszerről szóló fejezete hogyan segíti a IV. ötéves terv céljainak valóra váltását.­­ Az 1968-ban bevezetett közgazdasági szabályozó rendszer alapjaiban bevált, lé­nyegében tehát nem e rendszer változá­sairól, hanem olyan kisebb módosítások­ról van szó, amelyek részben az ösztön­zési rendszerben, részben a szabályozók által meghatározott mennyiségi kérdések­ben a negyedik ötéves terv jobb megala­pozását biztosítják. A hitelrendszerrel kapcsolatos határozatok is ezt a célt szol­gálják.­­ Az egyensúlyt és a forint vásárló­erejének megőrzését alapvetőnek kell te­kinteni abból a szempontból, hogy a gaz­daság harmonikusan fejlődjék, hogy az állampolgárok és a vállalatok megbízhas­sanak a forintban, hogy a munkájukért, tevékenységük ösztönzésére kapott forin­tok munkájuk valóságos ellenértékét ké­pezzék.­­ A hitelrendszert tovább­fejlesztő ha­tározatok újból megerősítik ezt a korábbi törekvést és kimondják, hogy a közép- és hosszú lejáratú hitelvolument folyamato­san függővé kell tenni a tartós hitelforrá­sok tényleges alakulásától. Ez más szóval azt jelenti, hogy hitel segítségével is csak akkor lehet felhalmozni, ha a felhalmozás a népgazdaságban valamilyen formában ténylegesen létrejön. A rövidlejáratú hi­telnél a kibocsátás feltétele, az árufede­zet mellett, a realizálás lehetősége.­­ Ezek olyan alapvető elvek, amelyek nélkül szilárd pénzpolitika nem képzel­hető el. Meghatározott területeken, de az eddiginél szűkebb körben természetesen továbbra is nyújtunk preferenciákat a be­ruházási hitelek számára, és a középlejá­ratú beruházások futamidejét 3 évről 5 évre emeljük.­­ A népgazdasági tervvel való össz­hang biztosítása érdekében a beruházási hiteleknél ágazatok szerinti hitelkontin­genseket rögzítünk, amelyeket természe­tesen csak azok a vállalatok vehetnek igénybe, amelyek a hitelt a lejárati időn belül vissza tudják fizetni; ez minden hi­tel feltétele. A visszafizetésre képes válla­latok között is elsősorban azok jönnek fi­gyelembe, ahol a beruházás megtérülése gazdaságosabb és ezzel összefüggésben a rövidebb hitelvisszafizetési futamidőt is vállalni tudják.­­ Az erről szóló határozatoknak meg­felelően a Pénzügyminisztérium január 1-ével meghatározott körben forgóalap­rendezést hajt végre, felülvizsgálva az érintett szervek forgóalap-szükségletét. kat az anyagi, műszaki feltételeket a be­ruházások megvalósulásától, amelyek a gyors befejezéshez szükségesek. Sokszor esett szó a beruházások koncentrálásáról Ezt nemcsak a létesítmények koncentrált megvalósítása szempontjából kell értel­mezni, hanem elemi szükségesség, hogy azok időben, a lehető legrövidebb idő alatt valósuljanak meg. Ha nem ez törté­nik, ha a többlet vásárlóerő kibocsátásá­val széthúzzuk a beruházásokat, akkor a befektetett társadalmi tőke hasznosítása késik, és egyre tömegesebbé válik a befe­jezetlen beruházás, amely bizonyos nagy­ságrend felett elviselhetetlen. Ezért válik mindennapossá az a konfliktus, amely a beruházási szándék és a megvalósítás le­hetősége között, vállalatok, szövetkezetek és bankszervek kapcsolatában jelentkezik .­­ Mindez nemcsak az állóeszköz-beru­házásra vonatkozik, hanem a készletek­ben való beruházásra is. Ezért kell kor­látozni és általánosságban megszüntetni azokat a kedvezményeket, amelyek a készletfelhalmozás konzekvenciáinak a vállalati fejlesztési alapokon való viselése alól mentesítették. A belkereskedelemben például az elmúlt két évben sok ilyen kedvezményt nyújtottunk. A szabályozó rendszer felülvizsgálata során megállapí­tottuk, hogy a kereskedelem fejlesztési alapjainak növelése most már indokolat­lanná teszi a vállalati teherviselés szem­pontjából is ezeket a kedvezményeket. Ágazati szabályozók — Kérjük, értékelje az irányelvekben körvonalazott ágazati szabályozó változá­sokat.­— Az ágazati sajátosságok mérlegelése a hitelellátás szempontjából mennyiségi kérdés és nem az alapelvek különbözősé­géből adódik. — A népgazdasági tervvel összefüggés­ben a következő időszak hitelpolitikájá­ban elsősorban azokat a célokat kívánjuk érvényesíteni, amelyeket a negyedik öt­éves terv központi célkitűzésekként említ. Ilyen például: a földgáz-, az alumínium-, a kőolaj-, a jármű-, a számítástechnikai program, a ruházati és az építőipar fej­lesztése. A felsorolás is jelzi, hogy ezek a népgazdaság fejlesztésének alapvető cél­jai, és nagymértékben lekötik a következő időszak anyagi forrásait.­­ A Magyar Nemzeti Bank a hazai for­rások kiegészítésére külföldi hitelműve­leteket is végzett és ismeretes, hogy a kö­zelmúltban több, a fejlesztés céljait szol­gáló külföldi hitel felvételére került sor. Ezt a tevékenységet a bank a jövőben is folytatja, és nemcsak a nagy létesítmé­nyek, hanem a kisebb fejlesztési igények megvalósítása szempontjából is igyekszik lehetőségeket teremteni. Ilyen például a közelmúltban a Morgan Grenfell bank­házzal kötött 15 millió dolláros hitelke­ret, amely különféle kisebb beruházási ja­vak beszerzését teszi lehetővé kedvező le­járatú és kamatozású hitelből.­­ Jelentős az a hitelakció is, amely a Gazdasági Bizottság jóváhagyásával 25 millió dolláros keretben, a sertéstenyész­tés meggyorsítását célzó berendezések be­szerzését teszi lehetővé. Az akció meg­hirdetése után a jelentkezők száma több mint a duplája volt az eredetileg terve­zett keretnek. Vizsgáljuk, hogy e többlet­ből miképp elégíthetjük ki a gazdaságo­san megvalósítható kérelmeket. — Mindez alapvetően azt a célt szolgál­ja, hogy a népgazdaság belső ellátását ja­vítsuk és az exportképességet fokozzuk. — A magyar exportpotenciál erősödé­sében, a belső ellátás javításával egyide­jűleg is, minden bizonnyal bízhatunk. Ez kellő biztosítékot nyújt külföldi kötele­zettségeink maradéktalan teljesítésére és annak a nemzetközileg elismert és nagy­ra becsült helyzetnek a megőrzésére, hogy a Magyar Népköztársaság és ezen belül a Magyar Nemzeti Bank külföldi kötelezett­ségeit mindig időben, maradéktalanul tel­jesíti, számlatulajdonos van Magyarországon, és minthogy a rendszer bevezetése óta mind­össze egy esztendő telt el, ezt nem tekint­jük rossz eredménynek.­­ Ismeretes, hogy a múlt év májusa óta a korábbi 70 dollár helyett 100 dol­lár valutaellátást biztosítunk a külföldre utazó magyar turistáknak. Ez jelentős ösz­­szeg, és figyelembe véve több, nálunk gazdagabb ország intézkedéseit, az ellátás mértékét illetően nincs okunk szégyen­kezni. A KGST-országok vonatkozásában, a gazdasági kapcsolatok erőteljes fejlődé­se nyomán, a turistaellátásban is további könnyítéseket lehetett bevezetni. Az évi 6000 forintos valutavásárlási lehetőség, amely korábban ebben a keretben napi összegében és az egyszerre igénybe vehe­tő napok száma szerint korlátozott volt, szabaddá vált, és a 6000 forintos kereten belül lényegében mindenfajta korlátozás nélkül igénybe vehető. — Kíván-e valamit megjegyezni a vál­lalatok egymás közötti kapcsolatairól? — A vállalatok közötti kapcsolatok gazdaságirányítási rendszerünkben egyre több tartalmat kapnak. A kormány intéz­kedései lehetővé teszik, hogy a vállalatok közösen új vállalatokat alapítsanak, sőt, mód lesz, meghatározott feltételek mel­lett, az egymásnak való hitelnyújtásra is.­­ Természetesen azonban, hogy ennek a tevékenységnek a népgazdaság célkitű­zéseivel összhangban kell állnia. Fontos, hogy nagymértékben növekedjék a válla­latok felelőssége az egymással való kap­csolatok helyes kialakításában. Jelenleg ugyanis a vállalatok áru- és fizetési kap­csolataiban a korábbi mechanikus együtt­működés beidegződése miatt a felelősség még nem mindenütt kielégítő; gyakori, hogy vállalataink anélkül szállítanak, hogy meggyőződnének a rendelő fizetőképessé­géről.­­ A fizetési meghagyási rendszer be­vezetése óta a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmában tapasztalható rendelle­nességek mértéke csökkent. E területen azonban minőségi változást kell elérni, és a fizetési meghagyási rendszer, mint jog­segédlet, nem pótolhatja az előzetes biz­tosítékok, a partnerek helyes megítélésé­nek kötelezettségét F. J. Kamatszint és a források költségei . Ezek mellett rendkívül fontos motí­vum a határozatban, hogy a hitelek ka­matainak a tényleges kamatköltségek szintjéhez való alkalmazását írja elő. Ma az a helyzet számos hitellel kapcsolatban, hogy a felszámított kamatok nem fedezik a források (a lakosság betétei, külföldi hi­telek) költségeit, és ezek a területek ily módon burkolt kedvezményt élveznek. Lé­nyeges az is, hogy az így kialakított ka­matszintet egységesen alkalmazzuk a nép­gazdaságban, tehát a mezőgazdaságban is. A kamatszint ily módon való kezelése természetesen nem zárja ki, hogy megha­tározott célokat, adott esetben a preferen­ciák körén belül kedvezményesebb ka­matlábbal finanszírozzunk.­­ A beruházási kedv nagy, a jó gon­dolatok tömege vetődik fel a vállalatok­nál, és önmagában ezt pozitívan kell ér­tékelni. Ez a helyzet azonban egyidejűleg konfliktusokhoz is vezet. Még a legjobb­nak minősülő törekvéseket sem lehet a népgazdaság egyensúlyi helyzetének ve­szélyeztetése árán támogatni. — Ha a beruházási piacon amúgy is meglevő feszültséget nem csökkentjük, ha­nem fokozzuk, az oda vezethet, hogy — bár számos nagy-, illetve vállalati beru­házás elkezdődik — befejezésük rendkí­vül elhúzódik, hiszen a többlet vásárló­erő kiszámíthatatlan módon vonja el azt­ A vállalatok kapcsolatai — Tájékoztatná olvasóinkat a deviza­­gazdálkodás eredményeiről? — Ha már a devizagazdálkodásról be­szélünk, ennek sok olyan vonatkozása van, amely a lakosságot közvetlenül is érinti. Bevezettük az állampolgárok devizaszám­láinak rendszerét, ami lehetővé teszi, hogy külföldi napidíjakból, szellemi exportból származó lakossági bevételek meghatáro­zott hányada külföldi valutában az OTP- nél befizetésre kerüljön, és adott esetben igénybe vehető legyen. Jelenleg 3600 ilyen A mezőgazdasági vásár krónikája A VÖRÖS CSILLAG TRAKTORGYÁR és az állami erdőgazdaságok szakembe­reinek találkozóján, szerdán a gyár mű­szaki vezetői gépújdonságaikról kérték ki az erdőgazdaságok véleményét, meghall­gatták kívánságaikat, amelyeket a fejlesz­tésnél majd figyelembe vesznek. A BARANYAI NAP vendégeit a műve­lődési pavilonban zenés köszöntő várta. A pécsi Bóbita bábegyüttes és baranyai nemzetiségi táncegyüttesek szórakoztat­ták a közönséget AZ ÉPÍTÉSI BEMUTATÓN az Orszá­gos Szakipari Vállalat ismertette az ál­lami gazdaságok és a termelőszövetkeze­tek szakembereivel azokat a korszerű könnyűszerkezetű építési eljárásokat, amelyekkel néhány hónap alatt több száz vagonos hűtőház, több száz férőhelyes is­tálló állítható fel és helyezhető üzembe. Sok bolt , kevés alkatrész Mint ismeretes, hazánkban a következő öt év alatt 340 ezer új személygépkocsi kerül forgalomba. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi 220 ezerről 560 ezerre emelkedik a kocsik száma, s ezzel együtt ugrássze­rűen nő az alkatrészek kereslete. A hazánkban közlekedő, csaknem 90- fajta személygépkocsihoz, körülbelül 35— 40 ezer féle alkatrész szükséges. Ezeknek csak töredéke, mintegy kétezer a hiány­cikk. E kétezer valamelyike miatt azon­ban több ezer kocsi áll országszerte. Több hazai üzem vállalkozott olyan au­tóalkatrészek gyártására, amelyek im­portja nem oldható meg. A Fővárosi Fi­nommechanikai Vállalat és a cinkoltai Auras Alkatrészgyár motoralkatrészek, a Vilk­esz szövetkezet és a Bakony Művek pedig autóvillamossági felszerelések gyár­tását vezette be. Az ellátás javítására hálózatát is növeli az Autóker. A fővárosban az alkatrész­­szaküzletek száma a következő öt évben 7-ről 14-re nő. Ebből 12 típusüzlet, kettő pedig általános felszerelési üzlet lesz. Jö­vőre az Ecseri úton importalkatrész-nagy­kereskedelmi raktár nyílik. Az Autóker növeli vidéki boltjainak számát is. Az al­katrészellátásban jelentős javulás vár­ható, végleges megoldásra azonban egye­lőre az autósok nem számíthatnak. Kilencmilliárd rubeles forgalom A Pravda a magyar—szovjet tárgyalásokról A Pravda szerdai száma Egyesített erő­feszítés címmel kommentálja a magyar— szovjet tervegyeztetési jegyzőkönyv alá­írását. A cikk kiemeli, hogy az együttmű­ködés munkájában nem csupán a két or­szág tervező- és külkereskedelmi szervei vesznek részt, hanem az összes ipari mi­nisztériumok is. Ennek kapcsán emlékez­tet arra, hogy a tervegyeztetési tárgyalá­sok folyamatában a felek egész sor meg­állapodást írtak alá, amelyek biztosítják a szakosítást és a kooperációt az ipar egyes ágazataiban. Konkrét példákat elemezve, a cikk utal arra, hogy a Szovjetunió bővíti Magyaror­szágra irányuló személy- és tehergép­kocsi-szállítmányait, valamint az ezekhez szükséges pótalkatrészek kivitelét. Viszon­zásképpen az Ikarus autóbuszok mind na­gyobb számban jelennek meg a szovjet utcákon és utakon. Állandóan bővül a szakosítás és a koo­­perálás keretében szállított termékek részaránya, s ez jelentős mértékben elő­mozdítja a műszergyártást, a híradástech­nikai eszközök, valamint az alumínium­termékek gyártását. A Pravda imponálónak nevezi a ma­gyar—szovjet árucsere-forgalom fejlesz­tési távlatait tükröző adatokat, s ennek kapcsán kiemeli, hogy 1971—75-ben más­­félszeresére nő a korábbi ötéves időszak­hoz képest az áruforgalom értéke, és meghaladja a kilencmilliárd rubelt. HORI­Z­O­NT • H­ORI­ZO­NT - horizont Szovjet küldöttség Indonéziában Az indonéz külügyminisztérium egyik vezető személyiségének közlése szerint, szeptember végén szovjet műszaki kül­döttség látogat Indonéziába, hogy az 1965- ben abbamaradt, szovjet együttműködés­sel építendő létesítmények munkájának folytatásáról tárgyaljon. A küldöttség Djakartától 48 kilométernyire, Tjilegon­­ban megtekint egy acélüzemet, Jáva kö­zépső részén pedig a tjilatjapi műtrágya­­gyárat. Mindkét üzem még csak félig épült fel. A harmadik megtekintendő lé­tesítmény, a Djakarta közelében levő se­­ropongi atomreaktor ugyancsak befejezés­re vár. Az említett létesítmények építésé­nek folytatására augusztusban született megállapodás, amikor Adam Malik indo­néz külügyminiszter Moszkvában járt és Indonéziának a Szovjetunióval szemben fennálló 800 millió dollár összegű adós­sága rendezéséről tárgyalt. Csehszlovák miniszter Zágrábban Karel Martinek csehszlovák tárca nél­küli miniszter, a jugoszláv—csehszlovák gazdasági és tudományos-műszaki együtt­működési vegyes bizottság csehszlovák tagozatának elnöke Zágrábba érkezett. Martinek a zágrábi vásár megtekintésén kívül megbeszéléseket folytat majd a csehszlovák—jugoszláv vegyes bizottság soron következő, Belgrádban megtartandó ülésszakának előkészítéséről. Az olasz idegenforgalom Az olasz országos idegenforgalmi hiva­tal adatai szerint, az év első hét hónapjá­ban körülbelül 17 millió külföldi turista járt Olaszországban, ami 2,6 százalékkal több, az elmúlt év azonos időszakában Olaszországban járt külföldiek számánál. Csupán júliusban több mint 5,2 millió külföldi tartózkodott Olaszországban. Koreai képviselet Helsinkiben Helsinkiben kedden megnyílt a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság kereske­delmi képviselete, amelynek az a felada­ta, hogy közreműködjék a gazdasági kap­csolatok fejlesztése érdekében a két kor­mány 1989-ben megkötött szerződése ér­telmében.

Next