Magyar Hírlap, 1974. május (7. évfolyam, 118-148. szám)

1974-05-18 / 135. szám

Magyar HÍrLap ESEMÉNYEK - TUDÓSÍTÁSOK 1974. MÁJUS 18. SZOMBAT 9 Napi értesítő A rovat a legfrissebb hivatalos közlö­nyök, értesítők aktuális rendeleteire, közleményeire hívja fel a figyelmet. RENDELETEK, KÖZLEMÉNYEK MAGYAR KÖZLÖNY (32. sz.): a Mi­nisztertanács rendelete az állampolgárok által építhető lakás és üdülő nagyságá­ról. — A Minisztertanács rendelete az oktatás-nevelési, a közművelődési és mű­vészeti díjak létesítéséről, valamint mű­vészi­ alkotásokra pályázatok­­hirdetéséről. — A Minisztertanács rendelete a családi pótlékról szóló 16/1966. (VI. 1.) Korm. számú rendelet módosításáról. — A Mi­nisztertanács rendelete a dolgozók beteg­ségi biztosításáról szóló 71/1955. (XII. 31.) MT számú rendelet módosításáról. — A Minisztertanács határozata az MSZMP XI. kongresszusa és felszabadu­lásunk 30. évfordulója tiszteletére indí­tott munkaversennyel kapcsolatos álla­mi feladatokról. — A Minisztertanács határozata „Pedagógus Szolgálati Emlék­érem” adományozásáról. — A Miniszter­tanács határozata a kiváló pedagógusok kitüntetéséről és a pedagógusnapról szó­ló 1022/1969. (V. 25.) Korm. számú hatá­rozat módosításáról. — A Miniszterta­nács határozata „A népművészet meste­re” kitüntető cím és jelvény adományo­zásáról szóló 1024/1969. (V. 29.) Korm. számú határozat módosításáról. — A mű­velődésügyi miniszter és a munkaügyi miniszter 4/1974. (V. 15.) MM—MVM számú együttes rendelete az egyes felső­­oktatási munkaköröknek határozott idejű munkaviszonyban ellátásáról szóló 1974. évi 5. számú törvényerejű rendelet vég­rehajtásáról. — A Szakszervezetek Or­szágos Tanácsának 1/1974. (V. 15.) SZOT számú szabályzata a családi pótlékról szóló 2/1966. (VI. 1.) SZOT számú sza­bályzat módosításáról. — A Szakszerve­zetek Országos Tanácsának 2/1974. (V. 15.) SZOT számú szabályzata a dolgo­zók betegségi biztosításáról szóló 71/1955. (XII. 31.) MT számú rendelet végrehaj­tása tárgyában kiadott 6/1955. (XII. 31) SZOT számú szabályzat módosításáról. A MÁV HIVATALOS LAPJA (20. sz.); Irányítási Szabályzat (20) módosítása és kiegészítése; nemzetközi díjszabás áruk fuvarozására a Szovjet Szocialista Köz­társaságok Szövetsége és Ausztria vasút­jai között; SAT Szolgálati Utasítás a Szovjetunió és Ausztria közötti nemzet­közi árufuvarozási díjszabáshoz. — Bal­eset-elhárítással kapcsolatos jutalmazás. — Elveszett fizetési utalvány érvényte­lenítése. — Tájékoztató közlemény or­szágos szabványok hatálybalépéséről. SZÖVOSZ TÁJÉKOZTATÓ (19. sz.): a munkaügyi miniszter rendelete a tovább­képzésben részt vevő munkások és kö­zépfokú végzettségű szakemberek egysé­ges nyilvántartásának szabályozásáról. — A munkaügyi miniszter rendelete a fel­sőoktatási intézmények nappali tagoza­tán tanulmányokat folytató szakmunkás­képesítésű hallgatók helyzetének rende­zéséről. — Az Országos Tervhivatal, a Pénzügyminisztérium és az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium együttes közleménye egyes építési műszaki-gazda­­sági normatívák közzétételéről. — A Ta­karékszövetkezetek Országos Választmá­nyának tanácskozásáról. — Tájékoztató egyes külföldi fizetőeszközök beváltásá­nak letiltásáról. — A takarékszövetke­zetek működési területében bekövetke­zett változások. — Új takarékszövetke­zet alakulása, kirendeltségek megnyitása. — Tájékoztató az állampolgárok tulaj­dono­bán álló, állami támogatással léte­sített lakások elidegenítése tárgyában kiadott 11/1974. (IV. 10.) ÉVM—PM szá­mú együttes rendelet egyes kérdéseiről. — Pályázati felhívás. — Elveszett bé­lyegtömbök, bélyegzők. A SZOVOSZ TÁJÉKOZTATÓ FELVÁ­SÁRLÁSI ÉS ÉRTÉKESÍTÉSI MELLÉK­LETE (16—17. sz.): A mezőgazdasági üze­mek által az árusítóhelyen értékesítendő saját termelésű zöldségáru mennyiségi előírásai, valamint a zöldségtermesztő berendezések beruházási támogatásának folyósítási feltételei.) — Tájékoztató az 1974. I. negyedévi burgonya-, zöldség­-, gyümölcsforgalomról, ellátásról és átala­kulásról. Átlépte a Tiszát a csővezeték Tudósítónktól • Háromnapi megfeszített munka után csütörtökön este Polgárnál áthúzták a Tiszán a magyar—szovjet etilénvezeték és a Testvériség gázvezeték 373 méter hosszú csopárját. A 280 tonna súlyú vezetékpár mederbe fektetésével utolsó szakaszához ért a Ti­szai Vegyi Kombinát olefinművétől a ku­­ruzsi vegyi kombinátig kígyózó csőveze­ték építése. Az építők — a Kőolajvezeték Vállalat dolgozói — május végén fejezik be az etilénvezeték magyarországi szaka­szán a munkát. Több a filteres Dohányipari körkép Füstkedvelő nép a magyar, s erről most — egy tegnapi sajtótájékoztató kapcsán — ismét megbizonyosodhattunk. Beszélgető partnerünk Vidéki Imre, a Magyar Dohányipari Vállalatok Trösztjé­nek termelési igazgatója Már az is figye­lemre méltó — mondja —, hogy amíg 1934-ben mindössze 1 kiló dohány volt az úgynevezett statisztikai, tehát az egy főre jutó fogyasztás, addig az 1972-es 2,5 kilós rekorddal túlszárnyaltuk a vi­lágszínvonalat. Ám az is csaknem egye­dülálló, hogy e tekintélyes dohánymeny­­nyiség 98 százaléka cigaretta alakjában kerül a nikotinistákhoz. Vagyis hiába ta­nácsolják az orvosok a szivart, a pipát, tavaly 22,4, az idén több mint 23 mil­liárd cigarettát gyártanak Egerben, Deb­recenben, Pécsett és Sátoraljaújhelyen. Mentőkörülmény is akad persze: dicsé­retes gyorsasággal emelkedik a füstszű­rös cigaretták gyártása. Arányuk az 1965-ös 13,1 százalékról az idén már 55 százalékra nőtt, és ez az ütem a jövőben folytatódik. Megemlítésre érdemes az esztétikai fejlődés is. Néhány év alatt sorra-rendre eltűntek a szegényes nyo­­matú­ papírú dobozok, s átadták helyü­ket az elegáns kartonoknak, az alumí­niumfóliának, a celofánnak. Ha már szóba hoztuk a szivart, időz­zünk el képzeletbeli füstje mellett. Di­vatja az egész világon, a KGST-orszá­­gokban is hódít, nálunk viszont évről év­re csökken a gyártása Vidéki Imre ada­tokat sorol: 1934-ben 58 millió darab, 1954-ben még mindig 54, 1960-ban vala­melyes emelkedés, és ma­ alig 30 millió szál fogy. Pedig már a minőséggel sincs baj. A Pilvax például kizárólag különle­ges kameruni, jávai, havannai dohány­ból készül, aki pedig a „drámai” sziva­rokat kedveli, hát ott a Csongor, az Eger. — A csökkenést mi inkább az életfor­ma megváltozásával magyarázzuk folytatja Vidéki Imre. — Kinek van ide­je nekiülni és elszívni egy 30—40 per­ces szivart, még akkor is, ha arról köz­tudott, hogy valóságos dohányipari re­mekmű? A hazai éghajlati viszonyok nem te­szik lehetővé a keleti dohányok termesz­tését. Ilyenformán a Duna—Tisza- táján a legjelesebb kontinentális fajták, a Virginia és a Burley ültetését szorgal­mazzák. Tegyük hozzá: nem minden gond nélkül. Még 5—6 éve 20 ezer hektáron több mint 20 ezer tonna dohány ter­mett, ma 17 ezer hektárról folyik a be­takarítás. Az 1971-es mélypont már a múlté: a kormány felemelte a felvásár­lási árakat és ezzel serkentette, vissza­adta a termelési kedvet. Tavaly az átlagtermés hetáronként 11,5 mázsa volt. Ez lényegében megfelel a világszintnek, csakhogy földjeinken a hozamok rendkívül végletesek. Az 5—6 mázsás terméseket korszerű agrotechni­kával, a gépesítés kiterjesztésével kíván­ják megszüntetni, annál is inkább, mert még a maximális hozamok növelésére is van mód. A Mezőgazdasági és Élelmezés­ügyi Minisztérium a dohányipari gépim­portot 40—70 százalékos dotációval se­gíti, s ez — ami a jövőt illeti — már önmagában is reményekre jogosít. Nem beszéltünk még a minőségről Vidéki Imre termelési igazgató példákat említ Az Országos Élelmezési és Táp­lálkozástudományi Intézet minden új ci­garettamárkát szigorúan ellenőriz, a régi típusokat pedig ismételten vizsgálja, elemzi, értékeli. A mérce magas, s nem­egyszer előfordult, hogy valamelyik ja­vasolt újdonság piaci értékesítésére ne­met mondtak. Egyetlen beszédes példa: dohánygyárainkkal betiltatták a kumarin elnevezésű illatosító anyag használatát Ezért nem kapható ma már a Tulipán és a Savaria... B. L G. Szovjet sarkkutatók kitüntetése A Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának Elnöksége szovjet sarkkutatókat tüntetett ki a 17. szovjet antarktiszi expedíció és az Ob nevű sarkkutató hajó megmentésé­ben tanúsított bátorságukért és hősiessé­gükért. A hős sarkkutatók közül Lenin­­rendet kapott Szergej Volkov, Pjotr Mosz­­kolenko, az antarktiszi repülőraj parancs­noka. Jól vizsgáztak emberségből A­m­int arról már hírt adtunk, szerda délután a budapesti 1. számú Szü­lészeti és Nőgyógyászati Klinikán Tóth Ferencné hármas ikreknek adott életet. Az újszülöttek — Ferike, Katalin és Er­zsébet — egészségesek. A család nagy örömében számosan osztoznak. Kibontakozóban van a társa­dalom segítsége is. A Pest megyei Ta­nács Végrehajtó Bizottságának képvise­lője a klinikán köszöntötte az édesanyát, és a három kisgyermek nevére kiállított ötezer forintos betétkönyveket nyújtott át. A Tóth házaspár — az apa Tóth Fe­renc, a Csepeli Papírgyár munkása — eddig két gyermeket nevelt. Az immár ötgyermekes családot most az az öröm érte, hogy a Pest megyei Tanács Végre­hajtó Bizottsága a Szigetszentmiklósi Községi Tanáccsal közösen, döntést ho­zott arra, hogy soron kívül főbérleti la­káshoz jussanak, eddig ugyanis albérlet­ben laktak. Tekintettel azonban arra, hogy a kiutalt állami lakás méretei így sem felelnek meg a n­agy család jogos igényeinek, ígéretet tettek, hogy rövid időn belül korszerű és nagyméretű álla­mi lakást utalnak ki részükre. A Csepeli Papírgyár munkáskollektívá­­ja és a helyi társadalmi szervek ugyan­akkor elhatározták, hogy társadalmi ösz­­szefogással minden tőlük telhető segít­séget megadnak ahhoz, hogy munkatár­suk családja semmiben se szenvedjen hiányt. Régi igazság: kétszer ad, ki gyorsan ad. A Pest megyei Tanács Végrehajtó Bi­zottsága, a szigetszentmiklósi tanács, valamint a papírgyári munkásközösség jól vizsgázott figyelmességből és ember­ségből. ( P. R. Külföldieknek: üzemanyag-vásárlási engedély A kőolaj és a kőolajtermékek tartós világpiaci áremelkedése a legtöbb ország­ban — a szocialista országok többségében is — éreztette hatását. A hazánkkal szomszédos országokban, például Auszt­riában, Csehszlovákiában, Jugoszláviá­ban és Romániában az elmúlt hónapok­ban jelentős üzemanyagár-emeléssel ösz­­szehangolták a belföldi árakat a tartósan emelkedő világpiaci árakkal, így ezek­ben az országokban ma 50—100 százalék­kal magasabb az üzemanyagár, mint ná­lunk. Magyarországon változatlanul a korábbi üzemanyagárak vannak érvény­ben. Azok szabályozása mindenkor gaz­daságpolitikai,életszínvonal-politikai összefüggések mérlegelése alapján tör­ténik. Évről évre több külföldi turista érke­zik hazánkba gépkocsival, illetve utazik hazánkon keresztül más országba. 1973- ban mintegy 1,2 millió volt a belépő kül­földi tulajdonú személygépkocsi száma. Nagy volumenű a hazánkba érkező, il­letve átmenő külföldi tehergépkocsi (ka­mion) forgalma is. Több indíték — így az üzemanyagok beszerzési-előállítási költségének a nagy­fokú emelkedése, az üzemanyagokkal kapcsolatos pénzügyi támogatás mérsék­lése, a spekuláció megakadályozása­­ alapján szükségessé vált, hogy Magyar­­országra személygépkocsival, motorke­rékpárral, teherautóval belépő, tartózko­dó külföldiek számára az üzemanyag-beszerzést­­ méltányosan megdrágítsák „üzemanyag-vásárlási engedély” beveze­tése útján. Az intézkedés átmeneti jel­legű. 1974. május 30-tól a Magyarországra érkező külföldi rendszámú gépjárművek tulajdonosainak (üzembentartóinak), to­vábbá, azoknak a külföldieknek, akik eb­ben az időpontban külföldi­­rendszámú gépjárművel tartózkodnak Magyarorszá­gon, üzemanyag-vásárlási engedélyt kell kiváltaniuk. Az engedélyt azoknak a kül­földi állampolgároknak is ki kell válta­­­­ni, akik Magyarországon gépkocsit bé­relnek. Az engedély ára motorkerékpár­nál 50 Ft, személygépkocsinál 150 Ft autóbusznál 300 Ft, tehergépkocsinál (ka­mionnál) 450 Ft, forintban és más valu­tában is kifizethető. Az engedély egyszeri magyarországi tartózkodás időtartamára szól, és az or­szágba való belépéstől az ország elhagyá­sáig érvényes. A külföldi rendszámú gépjármű tulajdonosa (üzemeltetője) 1974. május 30-tól kizárólag az engedély felmutatásával jogosult a magyarországi kutaknál üzemanyagot vásárolni. Az en­gedély a gépjárműhöz rendszeresített (be­épített) tartályba, korlátozás nélküli üzemanyag vásárlásra jogosít, az euró­pai országok többségében érvényesnél lényegesen alacsonyabb áron: 86-os ben­zin 3 Ft­­, 92-es benzin 4 Ft/1, 98-as ben­zin 5 Ft/1. A beépített tartályon kívül más tárolóedénybe (kannába stb.) üzem­anyagot nem adnak, és az országból üzemanyagot kivinni is csak beépített tartályban szabad. Az engedélyt az ország elhagyásáig meg kell őrizni, és az országból való ki­lépéskor a vámszerveknek le kell adni. Ha az engedély elveszett, újat kell vásá­rolni, legkésőbb az ország elhagyásakor a határátkelőhelyen. Amennyiben a kül­földi állampolgár Magyarországon bérel gépkocsit, az engedélyt a bérbeadónál kell leadni, a bérlet megszűnésekor. Az engedély külföldön és belföldön egyaránt vásárolható. Az elárusítóhelyek: kijelölt utazási , irodák és idegenforgal­mi intézmények, meghatározott bank- és és takarékpénztári fiókok, valamennyi közúti határátkelőhely, Magyarországon gépkocsit bérbe adó vállalatok, benzin­kutak közelében működő elárusítóhelyek. A pénzügyminiszter rendelete értelmé­ben az üzemanyag-vásárlási engedéllyel kapcsolatos teendőket a Pénzügyminisz­térium bevételi főigazgatósága szervezi meg. A szervezés egyik fő szempontja, hogy hazánkba látogató külföldi vendé­geink egyszerű módon, a lehető legki­sebb külön fáradsággal válthassák ki az engedélyt. RVÁR74 fl CEnTRUfftBan A BUDAPESTI FINOMKÖTÖTT ÁRUGYÁR szebbnél szebb fürdőruhái kaphatók a CENTRUM ÁRUHÁZAKBAN !

Next