Magyar Hírlap, 1976. november (9. évfolyam, 259-283. szám)

1976-11-16 / 271. szám

– 1976. NOVEEMBER 16. KEDD KULTQRA - M­Ű­V­É­S­Z­E­T­M­IL­O­T­AN­ HÍRLAP T­événapló Történelem a képernyőn Mindenkinek tetszett, akivel amelyből az elsőt, a Meghívást a múlt héten mutatta be a televízió — előre­láthatóan­ sokáig beszédtéma, te­hát közönségsiker lesz. A hosszabb szünet után foly­tatódó sorozat történelmünknek azt a korszakát idézi, amikor Ma­gyarország egyre visszavonhatat­­lanabbul sodródott a háborúba a hitleri Németország oldalán. Drá­mai eseményektől zsúfolt évek. Drámai képsorok, már-már elfe­lejtett részletek, amelyeket a filmek írója és rendezője, Bokor Péter állít a nézők elé. A film első része után kíváncsi lettem, mit tanulnak a mai fia­talok ezekről az évekről. A gim­náziumok IV. osztályos történe­lemkönyve, nyolc oldal, illusztrá­ciókkal együtt. Lakonikus, pon­tos, kissé száraz szöveg. Nem tu­dom, hogy ez hány — érdekfe­szítő vagy unalmas — tanórát jelent. Az öt film időtartama azonban önmagáért beszél: ötször 90 perc, hét és fél óra — egy­­percnyi unatkozás nélkül. Ez a kis számvetés ,is mutatja a tele­vízió hallatlan közművelődési le­hetőségeit. * Ha ilyen filmeknél egyáltalán lehet főszerepről beszélni, akkor i­tt ez a szerep kétségkívül Hor­­thyé. A hajdan daliás tengerész­­tiszté, Ferenc József egykori szárnysegédjéé, a fehérterrorista tiszti különítmények vezéréé, Pi­nochet korai elődjéé, akinek ne­véhez az ellenforradalom negyed­­százados korszaka fűződik. Hor­­thy-korszak, Horthy-hadsereg, Horthy-Magyarország — a köz­véleményben mélyen beivódott fogalmak. Szálasa-korszak nincs, a nyilas rémuralom öt hónapja is a Horthy-korszak része. „Boldog vagyok" — rebegte Horthy meghatottan a német nagykövetnek, amikor tudomást szerzett a Szovjetunió elleni orv­­támadásról. És ezúttal is kérked­hezé. ..Naggyá” azáltal vált, hogy a magyar uralkodó osztályok ap­­raja-nagyra szánt, egységesen so­rakozott fél hírhedtté vált fehér lova mögött, az antikommuinz­­mus és a szovjetellenesség, a népelnyomás és a szélsőséges so­vinizmus zászlaja alatt. Ennek köszönhette Horthy, hogy — bár a csatában sosem részt vett daru­­tollas hadsereg segítette hata­lomra — nem katonai diktátor­ként vonult be történelmünk sö­tét lapjaira.­ A gazdasági érdekei­ben és külpolitikai orientációjá­ban távolról sem egyszínű ma­gyar uralkodó osztály egységes támogatása kölcsönzött alkotmá­nyos kulisszákat Horthy kor­mányzatának. Az ő személyében testesült meg ennek az osztály­nak konok szándéka: hatalmon maradni mindvégig és bármi áron, még a nemzet és az ország veszte árán is. * A filmen ismét megjelennek Te­leki Pál búcsúlevelének híressé vált szavai: „A gazemberek olda­lára álltunk ... Hullarablók let­tünk! A legpocsékabb nemzet Nem tartottalak vissza. Bűnös vagyok.” Nem, Horthyt valóban nem tartotta vissza sem Teleki, sem más. Eleinte nem is akarták, va­kon hittak abban, hogy minden­ki eszén túljárhatnak. Később már nem is tudták. Hiszen „ver­senyben” kellett maradni a ro­mán, a szlovák, a horvát kor­mánnyal Hitler kegyeiért, a to­vábbi „országgyarapítás” remé­nyében. Ez a logika vezetett el oda, hogy a Szovjetunió után a magyar kormány hadat üzent azoknak is, akik 1919-ben hata­lomra segítették az ellenforra­dalmat és lehetővé tették a rend­szer konszolidálását. Ekkor már hiábavaló volt minden politikai „bölcsesség” és rutin. Mé­g a „fi­nom, de, félreérthetetlen kurzus­­változás” is, amely már nem ad­hatott menlevelet a háborús bű­nössé vált rendszernek és csak a nyílt német megszállást ered­ményezte. Való igaz, hogy Horthynak nemcsak olyan támaszai voltak, mint Prónay és Héjjas, akik a piszkos munkát végezték, mint Gömbös, a fasiszta demagóg, Bárdossy, a „felfuvalkodott nie­mand”, a kis kaliberű Kállay Miklós vagy a németbérenc Sztó­­jai Döme. Mellette állt Bethlen István is, a rendszer egyik leg­szélesebb látókörű, európai sza­bású politikusa. Kánya Kálmán, az ügyes diplomata és a nagy műveltségű Teleki Pál Ez a kö­rülmény bizonyos hamis történeti illúzióknak is táptalajul szolgál­hatott, de nem változtatott a lé­nyegen. Teleki búcsúlevele ak­kor ke­rülne teljes megvilágításba, ha a fil­mből azt is megtudnánk, hogy a miniszterelnök csak az­után döbbent rá politikájának csődjére, és vonta le ennek sze­mélyes konzekvenciáit, miután a „hullarabláshoz” nem sikerült megszereznie az angol kormány hallgatólagos hozzájárulását. Te­leki legfeljebb a többieknél előbb ismerte fel a kudarcot. Nem a legpocsékabb nemzet, hanem a legpocsékabb uralkodó osztály történelmi kudarcát. Kortársak is megjelennek a filmen, méghozzá olyanok, akik annak idején legalábbis nem tar­toztak a Horthy-rendszer ellen­zékéhez. Az énekesnő hangja el­­érzékenyül a nosztalgiától, ami­kor arról beszél, milyen előkelő közönség töltötte meg zsúfolásig az Operaházat, az 1944. március 15-i díszelőadáson, élén a kor­mányzóval. A volt vezérkari tiszt abban látja a német hadsereg vereségének okát, hogy túlságo­san átlátszó taktikát alkalmazott a szovjet csapatokkal szemben és emiatt már a háború kezde­tén elvesztette a „legvitézebb, legderekabb embereket”. A haj­dani főtisztviselő azért hibáztat­ja a magyar kormányokat, mert „túlzottan” elkötelezték magu­kat a fasiszta Németország mel­lett. Rendezői telitalálat, többet mond sok kommentárnál Napjainkban már nemcsak tör­ténészek vitatkoznak a történe­lemről. A nemzeti önismeret tö­megigénnyé vált. A mohácsi csa­tavesztés okai, Zrínyi Miklós ha­lálának körülményei, Rákóczi Fe­renc történelmi szerepe , min­dennapos beszédtémák az iroda­lom, a sajtó, a rádió és nem utol­sósorban a televízió jóvoltából. Holnap is, minden bizonnyal százezrek ülnek a képernyő elé, hogy részt vegyenek a következő történelemórán. U­jX Imre Gábor . dító (s korántsem tapintatlan) volt az effajta betegségekben szenvedők téveszméinek meghall­gatása. Bár nem esett szó róla, bizonyos nagyzási hóbort jellegű képzelgések óhatatlanul csont­ re hivatkozott arra, hogy ő az első számú „an­ti­bolsevista”. Sokféle módja van a rádiós ismeretter­jesztésnek. A számomra leg­kedvesebb a dramatikus forma — vitával, dokumen­tumanyagok bejátszásával­­—, mert még a simára gyalult, ud­­variaskodó eszmecserékben is ki­rajzolódnak nézetkülönbségek, hozzásegítvén a hallgatót az ön­álló véleményalkotáshoz. Ráadá­sul e műsorok többségében nem „főpapok” ünnepélyes kinyilat­koztatása hangzik el, hanem — többnyire szó szerint is — hang­súlyosak: a tárgyalt kérdést vitatják, eltérő hipotézisek forog­nak közkézen — s csak ezu­tán halljuk a hozzászóló személyes állásfoglalását. Nem puszta információs anyag­ként volt izgalmas az a program, mely a skizofrénia biokémiájáról szólt, alkalmasnak bizonyult ugyanis a még sok ezernyi fejben élő, riadozó tévhitek oszla­tására. Annak ellenére, hogy a különféle kórképek az új ismeretek fényé­ben némiképp egybefolynak, a betegségek gyógyíthatósága, illet­ve a hosszú ideig fönntartható tünetmentesség elérése terén óriási lépések történtek. Megin­­ t Rádiófigyelő váryt juttatták eszünkbe. Az a sokat emlegetett közhely, amely szerint hajszál választja el a lángelmét az őrülttől, úgy tetszik, a magukat józan embereknek te­­kintők sajátos „téveszméje”: a betegség sugallat alakjában meg­jelenítve csak annyiban segített a művésznek, amennyiben a ben­ne feszülő hallatlan energiát és teremtőképességet ideig-óráig mederbe terelte. A mi szánni való betegeink azonban legföljebb az életbe térnek vissza, lángelmévé sosem lesznek. AZ EROSZ ÉS A CIVILIZÁ­CIÓ című vitaműsor hallgatása közben merőben más vizekre eveztünk, Herbert Marcuse köny­ve szolgált kiindulópontul ah­hoz, hogy lényegében az ösztö­nök, illetve azok átszel­le­mített formájaként jelentkező orosz és a kultúra, az emberi alkotóké­pesség kölcsönviszonyát tárgyal­ják meg a részvevők. Meg kell mondani, hogy ez a Zeley László vezetésével lezajlott beszélgetés annyi, meglehetősen széttartó anyagot görgetett magával, hogy a tulajdonképpeni tanulság ki­pergett ujj­a­ink közül. A kérdés ismerőit ugyan nem „vezették félre”, de aki­k nem ismerték, fé­lő, nem lettek okosabbak tőle. (Zeley nagyon helyesen rákérde­zett a sok szakkifejezést használó tudósokra: mi a kanalizáció, technofóbia stb.; aki az ismeret­­közlés „poklára száll”, szigorúan ügyeljen a közérthetőségre — ha másképp nem, a fogalom anya­nyelvi megismétlésével, körülírá­sával !) MIKROLÁNC. Izgalmas téma a bűnügyi elméleti kutatók új segédtudománya: a viktimológia, az áldozattan. Dosztojevszkij fo­gékony olvasói a zseniális orosz íróban tisztelhetnék e tudomány­ág ősét: hőseiről rendszerint megsejthetjük, kik válnak erő­szak áldozatává. Sajnos, a Mik­­rolánc legutóbbi adása e téma felszínét is alig borzolta. Olyan lapos nyilvánvalóságokat tárt elénk, melyek magának a kuta­tásnak is a fontoskodó áltudo­mány színezetét kölcsönözhetik. Ilyesfajta megállapítás: nagyon érdekes (?), hogy lakásokban sokkal több idősebb szenved bal­esetet, csak ironikus kod­­mentárt csalogathat elő a jegyzetíró tollá­ból. (Arról már csak borzongva szólunk, hogy szakértő szájából­­ választják helyett — válasz­­szák­ot hallottunk, sőt ...zajlódik le” alakban botcsinálta nyelvújí­tás fültanúi is lettünk .. .) Tud­valevő: az áldozattá válásnak ezrivel mennek elébe azok a mártír-alkatok, akiknek mélyebb, tüzetesebb elemzéséről, végzetet kihívó viselkedéséről kellett vol­na itt szót ejteni; azokról a szo­ron­gókról, akik rettegésük mor­zejeleivel üzennek a bűnözője­­löltnek. Ezt elemezve sokan fi­gyelnének föl környezetük ha­sonló tagjaira, s alkalmasint meg is védelmezhetnék őket. \ Lukácsy András \ V A GONDOLAT ÚTJAI ® A politikai reakciónak is le­hetnek — voltak is — a maga nemében nagy egyéniségei. Hor­thy Miklós nem tartozott ezek Objektív az objektív? A hamisság albumai Örkény István Macs­ka­játék című művében a sok évtizedes, sárgult fénykép idézi fel a ko­pott öregasszony képzeletében a valaha volt ifjúságot, a harsogó­zöld rétet, amelyen két, megye­­szerte híres széplány sietett va­laki elé. Mindannyian érzünk magunkról — vagy egy ismerős másik arcról — egy-egy ilyen elmosódott amatőrfelvételt. Igaz, e képek többsége nem nagyít­ható, nem akasztható a falra. Mégis, érzékletesen, feloldhatat­­lanul rögzítik életünk egy-egy mozzanatát, s a megkövült, kris­tályokba rendeződött pillanatból emlékezetünk előhívja a régi eseménysort Az amatőr fényképezésnek nagy hagyományai vannak. Az első fényképezőgép sok család­ban ma is a növekvő gyerek egyik legfontosabb ajándéka , s az úttörőmozgalomtól a műve­lődési otthonokig sok társadalmi szerezet ad segítséget a fényké­pezni kívánóknak. A családi élet örvendetes eseményeinek regiszt­rálása mellett — a turizmus fej­lődésével — a fényképezőgép egyre inkább útitárssá is válik. (Igaz, egyeseknél az „úti fény­képezés” már-már kiszorítja az élményszerzés hagyományosabb formáit,­ különösen a feszített programú társasutazások rész­vevői között akadnak, akik csak gépükön keresztül látták a mű­emlékeket.) A fénykép legfontosabb sze­replője — főleg az amatőrfelvé­teleken —­■ ma is az ember, az emberi arc. Igaz, sok érdekes kí­sérlet folyik a fényképpel, vegyi anyagaival és folyamtaival —, de mindez inkább a művészetek vi­lágába tartozik. Mindennapjaink­ban önmagunkat akarjuk a fotón látni, akár egy különös tükrön, amely megörökíti az egyszeri szembenézést. Az amatőr fény­kép ritkán nevezhető technikai­lag tökéletesnek, ám a maga szerény eszközeivel hétköznapi örömeinket, hétköznapi önma­gunkat adja vissza. * Ünnepnapjainkon — amikor valamilyen kivételes esemény történik velünk — igyekszünk minél inkább megváltozni. Olyan ruhát veszünk fel, amely elüt a hétköznapi egyéniségünktől, meg­próbálunk másként viselkedni, s még étkezésünkből is száműzzük olykor a mértéktartást. Aligha­nem ez az igény táplálja azt a fajta fényképészeti ipart is, amelynek arany­kerettel övezett „műremekei” annyi falon meg­találhatók ma is. A régi esküvői fényképeken szinte kivétel nélkül merev ura­kat és büszkén közömbös höl­gyeket láthatunk. Hiába tudjuk róluk, hogy fiatalok voltak, sze­relmesek, esetleg igen szegényeik is, a csinált beállítás, a kikény­­szerített póz meghamisította a valóságot. Sajnos, a „hivatalos” esküvői fényképészet máig sem sokat változott. A „bekeretezni való” felvételek nem két ember szép összetartozását, hanem a hagyományosan, merev sémát is­mételgetik. Ikonográfiailag meg­döbbentően hasonlóak egymás­hoz az esküvői képek — különö­sen a műtermekben készültek. Valaha a kész díszletbe kellett bedugni a fejet a vásári fényké­pésznél — sok mai utódjánál magunk is díszletté merevedünk. A falra, ama bizonyos keretek­be az esküvői kép mellé a gyer­mekfotók is felkerülnek. A gyer­mek növekedésének, fejlődéséne­k minél több állomását, fokozatát szeretnénk megörökíteni. Sajnos, a műtermekben készülő gyer­mekfényképek többsége még az esküvői képeknél is hamisabb, giccsesebb. Az életkor szerint különböző sémák uralkodnak: a hason fekve ágaskodó, kézbe­vehető játékszergyerek egyszerre merev kisfelnőtté vált át. Olykor különböző, félelmetes fémszerke­zetek segítik a fényképész mun­káját, aki erőltetett stílusával, hízelgő vagy bántó modorával éppen az ízléstelenséget sugallja. Szerencsére a retusálás, a hi­hetetlenül számbántó színezés visszavonulóban van. Mind több kirakatban láthatunk a termé­szeteshez közeledő felvételeket Sok fényképészeti kirakat azon­ban ma is a giccs igazi kiállító­­helye. Jobb lenne, ha csak az ízlésesebb munkákat állítanák ki: valószínűleg megváltozna a megrendelői igény is. Hétköznapjaink során gyak­ran van szükségünk igazolvány­­képekre is. Ezek készítését, mé­retét, sőt, kompozícióját sem rrjagunk szabhatjuk meg. Az iga­zolványkép meghatározott funk­cióra készül — mégis, gyakran kerül be a fényképes dobozokba, távolba küldött leveleinkbe is. * Környezetünk, életformánk a társadalmi változások nyomán mind egészségesebbé, természete­sebbé válik. Ám, a régi szokások, előítéletek még nem tűntek el teljesen, elsősorban ünnepnap­jainkon kísértenek. A fénykép kivételes pillanatokat kíván rög­zíteni. Rajtunk is, és a fényké­pészeken is múlik, hogy e kivé­teles pillanatokban ne a színe­zett hamisságot, hanem a termé­szetes valóságot, örökítsük meg. Így fogja a fénykép — évek múltán is — megőrizni életünk egy mozdulatát, őszinte érzésein­ket, emberi alakunkat. Hegyi Gyula : . fon ^ (Un­b Műegyetemisták kezdeményezése Tanácsadó szolgálat kluboknak Az utóbbi években szerencsé­sen gyarapodnak a fiatalok mű­velődésének jelentős fórumai, az ifjúsági klubok. Kialakításuk és berendezésük meglehetősen vál­tozatos képet mutat: mindenütt a helyi lehetőségek és elképze­lések szabták meg a születő klub építészeti megoldásait, helyisé­geik kialakítását, s ez nem min­den esetben szolgálja leghaszno­sabbak a célt. Ezt felismerve, a segítés szándékával hozta létre a Budapesti Műszaki Egyetem KTSZ-bizottsága klubtanácsadó szolgálatát. A szolgálat tagjai — különböző szakos mérnökhallga­tók — most sorra járják a fővá­ros és az ország különböző klub­jait. Eddigi tapasztalataik sze­rint elenyészően kevés az opti­mális megoldás, a klubokat csak kevés helyen sikerült funkciói­nak megfelelően kialakítani. Ugyancsak gondot jelent a fia­taloknak a berendezés, a beruhá­zás. A klubok kialakítói nem ismerik eléggé például a keres­kedelem kínálatát, ped­ig, ha nem is nagy választékban,­­ de kaphatók már olyan korszerű bútorok, amelyek alkalmasak a közösségi helyiségek berendezé­sére. Sokszor drága, de nem megfelelő bútorokat vásárolnak a klubok, vagy önerőből barká­csolnak, amelyek az esetek egy részében a hagyományos típu­sok utánzatai. A­­klubtanácsadó szolgálat feladatának tekinti, hogy össze­­gyűjtse az országban fellelhető legjobb építészeti és berendezési megoldásokat, ezeket dokumen­tálja és ajánlja a kluboknak. Első lépésként a műeg­yetemisták a beérkezett és általuk össze­gyűjtött adatokból, információk­ból dokumentumtárat akarnak létrehozni. A fiatalok vállalták, hogy ha megkeresik őket, kész­séggel elkészítik az ifjúsági klu­boknak — társadalmi munkában —­ az építési, átalakítási, felújí­tási, korszerűsítési terveket. Bár alig néhány hetes múltra tekinthet vissza a klubtanácsadó szolgálat, híre máris túlterjedt­­az egyetem falain. A Könnyűipari Műszaki Főiskola KISZ-esei je­lezték: szívesen igénybe vennék­ a szolgálat segítségét. Felvető­dött az a gondolat is, hogy a fő­iskolán megalakítanak egy ha­sonló céllal működő csoportot.. — dg —

Next