Magyar Hírlap, 1978. február (11. évfolyam, 27-50. szám)

1978-02-21 / 44. szám

6 1978. FEBRUÁR 21. KEDD____________ KULTÚRA - MOV­ESZET MAGYAR HÍRLAP Rádiófigyelő Panaszkodunk az ifjú nemze­dék hétköznapi szürkeségére, a magukkal ra­gadó feladatok hiányára. Nos, cáfolnom kell az e tekintet­ben irigyelt középnemzedék ne­vében. Azoknak a nevében, aki­ket a történelem túl bőven öntött nyakon váratlan fordulatokkal. Az ötvenes években óva intettek bennünket, valahogy meg ne en­nénk a jövőnket. Jelenleg sokun­kat fenyeget, hogy mégiscsak megesszük (lásd: elhízás, infark­tus címszók alatt). E kétfajta vég­let közt csapongva keresi az em­beriség azt a biológiai egyensúlyt, mely mai körülményeink között fönntarthatja az (önmaga által) homo sapiensnek elkeresztelt faj zavartalan újratermelését. E kérdések számbavételére, a veszélyek és lehetőségek közért­hető, tárgyilagos ismertetésére vállalkozott Az ember biológiai jövője című rádiósorozat, mely nemrég fejeződött be. Hogy mi mindenre kerítettek sort a tudós résztvevők, képtelenség itt szám­ba venni. Mi tagadás azonban a közeli jövőről festett hangulat­kép kor­ántsem duzzadt a (kincs­tári) optimizmustól. Éhségöveze­tek és fenyegetően növekvő sza­porodási kvóta ördögi köre, a na­gyon is reális ökológiai (környe­zetszennyeződés!) veszélyek, a férfiak (különösen a mi nemzedé­künk) „gyengébb nemmé” válá­sa a korai szívhalál rémképében, a dohányzás, mint lassított ön­­gyilkosság — ijedősebbek már egyfajta társadalmi szellemvasú­­ton érezhették magukat minde­zek hallgatása közben. Ám, hogy a figyelmes fül mégsem a közel­gő utolsó ítélet harsonáit vélte kihallani az intő kórusból, arról gondoskodtak a kórisméhez csa­tolt óvatos ellenjavallatok, főképp pedig egy távolabbi kiegyenlítő­dés, összemberi helyrebillenés lehetősége. Különösen meggyőzőnek tetszik az az összetett szemléletmód, me­lyet a megszólaltatott szakembe­rek szinte kivétel nélkül képvi­seltek — nevezetesen mindenfaj­ta egyoldalúság, torzképpé fölna­gyítás elutasítása. Tanuljunk, meg boldogan élni — hallottuk egyi­küktől, csak látszatra meglepő módon. Mert nem holmi hóbortos üdvtant hirdetett, hanem olyan belső egyensúly megteremtését, melyben test és szellem igényei nem egymás rovására érvényesül­nek, hanem képlékeny harmóniá­ban egymásra találnak. Ugyan­ezért óvtak bennünket a túlzott teljesítmény-központúságtól, attól a — hamisan értelmezett — ver­senyszellemtől, fogalmazzunk pontosabban: hiú és öncélú ver­sengéstől, melyben rokkant szív­vel, ziháló tüdővel szakítjuk el a célszalagot — ha ugyan föl nem bukunk útközben. Ha jól meggondoljuk, ősi igaz­ságok ezek, amelyek „korszerű” formában ismétlődnek, közös lé­nyegük a céltalan célratörés, az emberi zsákutca. Ezért éreztem fontosabbnak a nem biológiai ér­velésmódot, a mohóság (a régiek így mondták: hírvágy), a tárgy­­kultuszba menekülő magányér­zés tüneteinek makacsul ismétlő­dő emlegetését. Nem elég elvon­tak ismereteink a veszélyről, egy kissé ki is kell törnünk önma­gunkból, hogy életvitelünkben helyesbíthessük mindazt, ami el­ső soron önmagunknak árt, végső soron azonban beleolvad a társa­dalmi méretű dilemmákba. S mi­vel ez a fölfogás csendült ki a beszélgetésekből, a sorozat min­denképp hasznosnak bizonyult. Az érdeklődő hallgató megsze­rezte a Petőfi rádióban hétfőn délutánonként jelentkező isme­retterjesztő adásokat. Csakugyan időszerű kérdésekről tájékoztat­nak, valóban a legújabb eredmé­nyek fényében, nem hallgatva a gondokról, nem kínálva csoda­­doktori gyógyírt. Akit mélyeb­ben érdekel egy-egy kérdés, ez­után is a folyóiratokra fog ha­gyatkozni, a rádió elsősorban ele­mi tájékozódást nyújt — mintegy a helyes problémamegközelítés futószőnyegét terítve alánk. Mégsem hallgathatjuk el az aggályt, mintha sokat markolná­nak. Van az emberi fölfogóképes­ségnek egy határa, melyen túl ott les a zűrzavar, de legalábbis a felületes elnagyoltság. (A gyors átsiklás ráadásul szüli a kazalnyi félreértést — az eligazodás he­lyett az eltévedést az informáci­ók tömkelegében.) Egyetlen, intő számtani példa: az említett zá­róadás 30 percében hat szakem­ber szólalt meg — hetedikként az egyébként kitűnően fölkészült, higgadt „gondolatpásztorral”, Egyed László műsorvezetővel. A holtidőket leszámítva, így átla­gosan négy perc jut egy-egy résztvevőre. Ha úgy vesszük, négy perc elegendő lehet a mag­vasan fogalmazónak. De az isme­retek befogadására? Mintha vala­mely sebes­ ejtési verseny tanúi lennénk, ahol a gondolat gyors­írói szavak özönét zúdítják fü­lünkbe. Agyunk valósággal kat­tog az információktól. Tisztelet­tel vegyes csodálattal figyeltem némelyik tüdősünk káprázatos hadarását (a szöveget tisztán ej­tette!), de mindvégig kételked­nem kellett hatásosságában. Gaz­daságosabb anyagelosztás, vita­­kezdeti és­­végi összefoglalások — igen, ilyen iskolás módon! — s egyéb megoldások igénybevé­telével ügyelni kell rá, hogy kö­zös töprengéseink jövője legalább annyira biztató legyen, mint az emberiségé. Lukácsy András Az ember biológiai jövője -------VCUaW­­L/doWvl Hamlet az Egyetemi Színpadon Már a bemutatóra szóló meg­­* * hívó szövegezése is jelezte, itt valami meglepetésben lesz ré­szünk, idézem néhány részletét: Hamlet, írta Shakespeare, fordí­totta Arany János, előadja a Kó­lák­ együttes. Hamlet Kozák András, rendezte Kesváry Katalin. Azon túl, h­ogy a szövegezés ilyen mivolta kissé komikusnak tűnt, két kérdés azonnal, mint­egy önkéntelenül vetődött fel: Valóban Shakespeare írta az előadandó művet? És kil játtssza például Oféliát? A második kérdésre választ kaptunk. Oféliát egy flöte ját­szotta, méghozzá nagyon jól. Az első kérdésre már nehezebb vá­laszolni. A rendezői terv vilá­gos, a szándék tiszta. Hamlet a magányos hős, legyen magányos a színpadon is. A magányos szí­nészt pedig hogy a mű véletle­nül se váljék monománia-drá­­mává, kiegészíti egy zenekar. Kozák így csak Hamlet szöve­gét mondja, míg a dráma többi szereplőjét a Kaláka együttes hol zenével, hol énekkel, hol ze­nei aláfestésű prózai szöveggel pótolja. Általában úgy, hogy magát a történetet éneklik, a színpadon éppen aktuális esemé­nyeket hangszerekkel érzékelte­tik és néhány monológot, pár­beszédet pedig prózában is elő­adnak. Be kell vallanunk, noha a zene, kisebb-nagyobb zökke­nőktől eltekintve kitűnő, a drá­ma elveszíti cselekményét. A teljesen díszlet és kellék nélküli előadásból kimarad mindaz, amitől dráma a dráma. Mert akármilyen edzettek va­gyunk is színházi téren, még mindig­ nem értünk meg például egy színész és egy csellószólasfi konfliktusára. Az előadás így nem lett több, mint annak jel­zése, hogy van egy Hamlet című dráma, amiben van egy­ ilyen ne­vű szereplő, s aki gyönyörű szö­veget mond, hatalmas igazságo­kat a lét nagy kérdéseiről, hogy ezt a drámát feltétlen meg kell nézni valahol, és ha netán ab­ban is csalódnánk, még mindig­­leemelhetjük a kötetet a polc­ról, mert az itt látottakból nem derül ki, hogy ki ez a Hamlet valójában és miért mondja azt a sok szépet, amit mond. Az előadásnak mégis akadnak ** remek pillanatai is, amit kár lenne elhallgatnunk.. Már fen­tebb említettük a zenét, amely olykor egészen magával ragadó hangulatot teremt, különösen a párbaj jelenetnél. Kozák András játéka miatt, feltétlenül végigül­jük az alig másfél órás előadást. Kozák Hamletje éppen olyan eszköztelen, mint maga a szín­padkép, még sincs hiányérzetünk. Lényével és elsősorban szöveg­­mondásával betölti a színpadot. Tehát: ki is írta ezt a radiká­lis szerkesztői szándékkal jól meghúzott drámát? A színpadon elhangzott mondatokat valóban Shakespeare, de ez az előadás — minden erénye és hibája el­lenére — mégsem az ő alkotása. Ugró Miklós 7 "­­ Eszperantó barátsági hét Pécsett hétfőn VIII. Nemzetkö­zi Barátsági Hét kezdődött, ami­nek során Baranya tíz eszperan­tó csoportjának tagjai leveleket és táviratokat váltanak a külföl­di barátaikkal, t­estvérszerveze­­teikkel A barátsági hét alkalmá­ból csaknem félszáz lengyel esz­­perantista látogatott Pécsre. Ha­zánk több városának és községé­nek eszperantistáin kívül részt vesznek a barátsági héten a finn­országi Lahti, a jugoszláviai Eszék és a lengyelországi Gdansk város küldöttei is. Szimpozion Moszkvában Sztanyiszlavszkij és a mai színházi folyamatok címmel két­napos színházi szimpozion kezdő­dött hétfőn Moszkvában. A ta­nácskozáson magyar részről Al­­mási Miklós, Marton Endre, Ruszt József és Molnár Gál Péter vesz részt. \ V\jAJL? Bábszínpad Salgótar­jánban Főnix-Lorca Az ország egyik legismertebb bábjátékos együttese és stúdiója a Főnix együttes Salgótarjánban, a József Attila Művelődési Köz­pontban működik. Vezetője, Tóthné Horányi Ilus, a népmű-,­vészet mestere, ezekben a na­pokban ismét egy új bábjáték forgatókönyvét készítette el: az észak-magyarországi aratási szo­kásokat szedte egy csokorba. Az előadásban a Főnix bábjátékos csoporttal és zenekarával együtt lép fel a művelődési központ kamarakórusa és néptánccsoport­ja. Külön érdekessége a játék­nak, hogy a benne felcsendülő dalokat Szokolay Sándor hangol­ja, bontja szólamokra, sőt, a já­ték fináléjának dalát is a zene­szerző komponálja. Az új nagy­szabású, látványos bábjáték má­jusban kerül színre, Salgótarján­ban. A B­őnix együttes idei prog­ramját még egy figyelemre mél­tó vállalkozás fűzi össze Szoko­lay Sándor munkásságával. A zeneszerző Csalóka Péter című mesejá­tékát­ is bemutatja. Készül az együttes a kubai VIT alkal­mából meghirdetett bábjáték­pályázatra is, Garcia Lorca Bal­lada a S­panyol csendőrökről cí­mű alkotását állítják színpadra. Amatőrök és hivatásosak Fénykép vagy fotó? RÉSZE-E a fotográfia az egye­temes magyar kultúrának? Be­szélhetünk-e — mint szuverén művészetről — fotóművészetről is? A kérdés, pontosabban a rá­kérdezés — így — szerencsére ma ritkán hangzik el. Kiváló művészeink egész sora bizonyí­totta be tehetségét itthon és a nemzetközi fórumokon. Rendsze­resen nyílnak meg a tárlatok, albumok jelennek meg a kiadók­nál; számos szakkör működik az ország minden részében Szak­­folyóiratok tájékoztatják a hiva­tásos alkotókat és az érdeklő­dőket. Másfélszáz tagjával a Magyar Fotóművészek Szövetsé­ge jelentős munkát végez: tag­­jai között — sajátos módon — a profik mellett ott találjuk a legtehetségesebb amatőr művé­szeket is. A fotóművészet tehát megtalálta helyét a magyar kul­túrában — igazi értékekkel gya­rapítja művészetünket. Másképp áll a helyzet, ha nem rákérdezéssel közelítünk e mű­vészethez, hanem a mindenna­pok gyakorlatában keressük tényleges helyét. Művészeti éle­tünk eredményeinek, helyzetének számbavételekor minduntalan keresztülsiklunk a fotóművésze­ten. Aki hivatásos­ vagy amatőr alkotóként nem kóstolt bele a fotó örömeibe, annak ritkán jut spontán módon eszébe ez a mű­vészet. IX.YEN értelemben kétségkívül még tájékozatlan a közvélemény — a fotóél­mény megértésének, befogadásának kultúrája még csak kevesekre jellemző. A re­tusált családi albumok sokszor bántóan természetellenes szünet, az elmosódott, nemegyszer hoz­záértés nélkül összevágott és be­szerkesztett sajtófotók , vagy másfelől néhány „esztétikus” blöff akadálytalan diadalmeneti igénytelenségről, tájékozatlanság­ról árulkodik. Hiszen már a mű­faj elnevezése is általános bi­zonytalanságot fejez ki. A fotó­nak megvan a maga becsületes magyar neve is, csakhogy a fénykép, a fényképezés olyan je­lentéstartalmat vet fel, hogy az igényesebb alkotók jobbnak lát­ták visszatérni a fotó kifejezés­hez. Bence Pál, a Fotó című folyó­irat szerkesztője majd két évti­zede e népszerű szaklap vezető­je. Tőle érdeklődtem néhány jel­legzetes gondról és eredmény­ről. Először az amatőr mozga­lomról beszélt, amely — amellett, hogy fontos kulturális szerepet is betölt — a fotóművészet hely­zetéből eredően ma a hivatásos művészek utánpótlásának is egyik jelentős bázisa. — IGAZÁN demokratikus mű­vészeti mozgalommá a felszabadu­lás után vált a fotózás Magyar­­országon. Ekkor nyílt széles kör­ben lehetőség a szükséges, nem éppen olcsó anyagok, felszerelé­sek beszerzésére. Fölösleges len­ne számadatokat idézni a fotó­klubok, szakkörök statisztikáiból, annyi bizonyos, hogy sok igazi fotós került ki máris e mozga­lomból. Gyakran és sikeresen vesznek részt a nemzetközi kiál­lításokon. Nem egy művelődési ház kollektív anyaggal jelentke­zik, amelyet a tagság válogat össze legjobb munkáiból. Sok dí­jat, előkelő helyezéseket nyer­tünk például az NDK-beli fotó­cégek finanszírozásában kétéven­te megrendezett nemzetközi ki­állításon, amelyen egyébként az amatőrök és a profik együtt vesznek részt. Talán nem érdek­telen megjegyezni, hogy a hiva­tásosok elsősorban a fekete-fe­hér, az amatőrök a színes kate­góriában eredményesebbek. Gon­dunk van viszont a nyugati ki­állításokkal, ahol — a postakölt­ség fedezésére — nevezési díjat kell fizetni. Ne gondoljunk nagy összegre, általában három dol­lárról van szó. De az amatőr aligha rendelkezik dollárral — a Magyar Nemzeti Bank pedig ne­met mond kérésükre. Akadnak nyugati kiállítók, akik helyzetün­ket ismerve, hajlandók magyar képeket nevezési díj nélkül is elfogadni. Évi háromszáz dol­lárból — a szövetség előzetes véleményezése alapján — talán száz felvételt is kiküldhetnénk valóban jelentős kiállításokra is. — Az ön lapja, a Fotó havon­ta harmincezer példányban jele­nik meg. Soknak tartja-e ezt vagy kevésnek? — Az induláskor, 1954-ben há­romezer példányban, kéthavonta jelentkeztünk. Azóta az egyes ki­adások oldalszánta is növekedett, most harmincezer példánynál tartunk. De ne felejtse el, hogy hazánkban évente több mint százezer fényképezőgépet vásá­rolnak, nem is beszélve az egyé­nileg behozott gépekről. Ha a vásárlók egy része csak­­régi gé­pét cseréli ki, akkor is kérdés: mi történik ezzel a rengeteg fényképezőgéppel. Új tulajdono­saik miért elégednek meg egy­két alkalmi felvétellel? — Hogyan sikerül a Magyar Fotóművészek Szövetségének — művészeti életünkben meglehető­sen szokatlan kezdeményezésként — összehangolni a hivatásosok és az amatőrök munkáját? — A szövetség tagjainak a fe­le ma is amatőr, vagy nemrég még amatőr volt Az elnökség­ben — immár egy évtizede — a Népművelési Intézet is kép­viselteti magát, mint a nem­hivatásos művészeti mozgalmak tanácsadója. A szövetség tagjai nemcsak felvételeket készítenek: szervezéssel, szakcikkekkel, elő­adásokkal is népszerűsítik mű­vészetünket. A vidéki tagok szinte kizárólag amatőrök, s egy­ben népszerűsítik is a fotózást szűkebb környezetükben. Rossz viszont, hogy sok első kiállító azonnal „fotóművésznek” nyilvá­nítja magát, még ha csak hob­­byból kóstolt is bele a fényké­pezésibe A hobbytól a művészi alkotó munkáig hosszú út vezet, még főiskola nélkül is. — Ha már az iskolát említi, milyen lehetőséget lát a fotósok képzésére? — JELENLEG három szak­munkástanuló intézeiben képez­nek szakfényképészeket Buda­pesten. Pécsett és Debrecenben. Ez a stúdium azonban még sen­kit sem avat fotóművésszé, nem is ez a rendeltetése. Többen tet­tek javaslatot önálló fotófőisko­la létrehozására. Ez azonban óriási anyagi áldozatokat köve­telne és egy évben legfeljebb tíz új hivatásos fotósra van szük­ség hazánkban. Azt tartanám a legszerencsésebbnek, ha az Ipar­­művészeti Főiskola keretében működne fotós, tagozat, évfo­lyamonként tíz-tizenöt, fővel. Itt tanulhatnának azok is, akik a képzőművészeti középiskolában ismerkedtek meg a fényképpel. Szakembereket képezhetnének például a sajtó számára is. Hi­szen a sajtófotó ma­i állapota meglehetősen ellentmondásos. A főiskolai tagozaton a mestersé­gen túl a fotózás társadalmi ösz­­szefüggéseivel, szellemi hátteré­vel is megismertethetnénk a hallgatókat. Hegyi Gyula Vas megyében A szombathelyi művelődési és sportház galériáján láthatók a ter­vek, amelyek alapján felépítik majd Derkovits szülővárosában a szocialista képzőművészet új ott­honát A szin­te egyedülálló kul­turális vállalkozás anyagi és szel­lemi feltételeinek megteremtésé­re képtár­építő egyesületet hoz­tak létre 1976-ban, amely a na­pokban tartotta idei közgyűlését Szombathelyen. A képtárépítő egyesület köz­gyűlésén átnyújtották Dési Huber Istvánnénak a Szombathely dísz­polgárává választásáról szóló ok­iratot Képtárépítő munkások

Next