Magyar Hírlap, 1979. augusztus (12. évfolyam, 178-203. szám)

1979-08-22 / 195. szám

­ 1979.augusztus 22.szerda kultúra-művészet Magyar Hírlap Tévénapló Fent, az ég" végtelen köze­gében szuper­szonikus va­dászgépek és széles szárnyú személyszállí­tó repülők szállnak, kö­tetlennek­ látszó, de valójában szigorúan meghatározott pályái­kon: fiatal férfiak hajolnak a műszerfal fölé, csinos légikísé­rőnők igazítják ki mosolyukat az apró tükörben, álmosan ásítozó utasok fogyasztják az egyenízű üdítőket és az előre csomagolt egyenételeket. Lent, a városban békés nyáreste van: frissen fes­tett, vagy omladozó homlokza­taikkal hűsölnek a házak, szö­kőkutak csobognak a lovas szob­rok köré telepített parkokban, kék autóbuszok robognak a kül­ső kerületek felé, s a hajdan oly reménytelenül mélynek hitt óvóhelyek alatt dübörögve szá­guld a metró a megvilágított mélyállomások között. A bárok­ban gépzene­­ szól, pezsgőspohár csendül, a mozikban filmeket ve­títenek, jókat és rosszakat, a sö­tét padokon örök érvényűnek hitt vallomásokat suttognak a sze­relmesek. A sütödékben készül a másnapi kenyér, ropogósnak vagy nyúlósnak, a nyomdákban szedik a reggeli lapokat, a vá­rosszéli vasúti állomásokon vas­kosakat nevet a jegypénztáros és a nagybajuszé forgalmista. Én egy kékesen villódzó doboz előtt ülök valakivel, utálatosan pisszegek, ha megszólal olykor, s arra a kérdésre próbálok vá­laszt adni, ki az a Gombó, s miért olyan nagy baj, hogy kinn van. A műsorújság precíz meg­határozása szerint tévéfilmet lá­tok, közel másfél órásat. A kép­ernyőn két fiatal fiú mondja fel a forgatókönyv dialógusait: sze­repük szerint érettségiző közép­iskolásokat alakítanak, papírízű,­­ részint a jó néhány évjárattal ezelőtti argó egy-egy kevésbé öt­letes kifejezésére épül. Később mellékszereplőkkel népesül be a szín: egyikük, a Putifárné-póz­­ba kényszerített társbérlőnő , a Balaton vizének szennyezettségé­ről és a nagykocsis írógépek használatának nehézségeiről tart Miért van kinn? publicisztikus kiselőadást. Aztán a fegyveres erők tagjai váltják fel a képernyőn: előbb, géppisz­tollyal a győri állomáson, később egy nyomozóirodában, ahol bölcs sztoicizmussal mondanak le mind a betörők, mind a betörés után tovább fosztogató üzletvezetőnő üldözéséről. Majd megint a két fiatal hős disszidálásra készülve utazik dél felé a vonaton: a Balatonnál (?) a vagonok külse­jén (?) próbálnak előremászni, mígnem lehuppannak a töltés ol­dalába. Végül a börtönben ül­nek, s rossz sorsuk éppen egy be­zárt papnövendék (?) mellé ve­tette őket. Közben pedig — ki ne hagy­jam! — megjelenik az az úri­ember is, aki a „dramaturgiai” ellenpontot volt hivatva képvi­selni a Combó kinn van című produkcióban (író: Rákosy Ger­gely, dramaturg: L­itványi Ká­roly, rendező Várkonyi Gábor). Mint a furfangos találós kérdé­sek alanya, meg is akarja venni a fiúk kínálta kerékpárt, nem is: kínál is érte némi pénzt, gya­nakodva is méregeti a biciklit. Felpattanva tesz néhány próba­kört, áztatva vizsgálgatja a bel­sőt, majd egymás után két rend­őrtől is tanácsot kér az adás­vételi szerződés szabályos elké­szítésére, mire a fiúk közlik a második rendőrrel, hogy ők bi­zony lopták a kerékpárt. Ennyi Gombó úr kulcsjelenete — leg­alábbis az én képernyőmön su­gárzott változatban. A drama­turg rádióújságbeli nyilatkozata szerint ugyanis. ..Gombó min­denesetre kinn van, és vele együtt az a sok más gombó (a fiúk így nevezik őket), aki ci­nikus önzésével, harácsoló kap­zsiságával, kegyetlen közömbös­ségével bár sohasem sérti meg a tételes törvény paragrafusait, szocialista igazságérzetünket an­nál inkább. Mivel feltehetően mégiscsak egy az anyanyelvünk, azt kell hinnem, több variáció­ban is bemutatásra került ez a jelenet: míg én egy értelmetlen, funkciótlan, vontatott képsort láttam, addig más képernyőkön társadalmi kérdéseket feszegető, logikusan felépített dráma pe­reghetett. Nem tudom, hol jut­hatnék olyan készülékhez, addig viszont azzal kellene megeléged­nem (nem elégszem meg!), amit a sajátomon láthatok. Nem először fordul persze elő, hogy „aktuális téma” ürügyén hasonló, tévéfilmnek csak szigo­rúan terminus technicus értelem­ben nevezhető, széteső és zava­ros vállalkozás került a képer­nyőre. S ha a bölcs mondás sze­rint a rossz házasságok mindig különböznek is egymástól (s minden jó házasság egyforma), ez esetben mégiscsak másról van szó: e kényszeredett produkciók nagyon is egyformán, azonosan rosszak. Nem belülről, öntörvé­nyű alkotásként építkezve pró­bálnak köz­elíteni a valósághoz, a maga teljességében ábrázolva annak egy-egy szeletét — in­kább kívülről, megannyi „leve­gőben lógó” társadalmi kérdés­re ráerőszakolt történetfoszlány­­ból igyekeznek egységes egészet varrni. A témák katalógusszerű felsorolását tekintve, jó néhány ilyetén vállalkozásban több min­den kerül szóba, mint egyes nagy rendezők egész életművében, csakhogy mindez megmarad kül­ső kelléknek, s a sikertelenség torztükörében a legégetőbb gond is unalmas közhellyé változik. Nagy része van ebben az átgon­dolt dramaturgia hiányának is — bár kellő felkészültséggel és mondanivalóval talán már indo­kolt túllépni a hagyományos dramaturgián a látszólag lazább szerkesztés felé, a semminél bi­zony a klasszikusan „klappoló” építkezés is több, tiszteségesebb. Ha egy „történetet” kidolgozott­ság, feszes szerkezet, logikus építkezés híján akárhol be lehet fejezni, akkor előbb vagy utóbb valaki joggal teheti hozzá, és minek egyáltalán elkezdeni? Lehet, hogy illene néhány szót szólni a színészek játékáról, an­nál is inkább, mert rokonszenves amatőrök is voltak köztük. De bármilyen jó szándékkal és tehet­ségesen is dolgoztak, csak men­tegetnünk kellene őket a lehe­tetlen szerepekért. Maradt tehát a békés, szép nyáreste s az a szabadító gondolat, hogy az élet mégsem a kékesfényű dobozban, hanem odakinn van. Szerencsé­re, nemcsak Gombónak. Hegyi Gyula Moszkva Újabb bemutatók a filmfesztiválon A XI. moszkvai filmfesztivá­lon a játékfilmek versenyében hétfőn négy további alkotást te­kintett meg a nemzetközi zsűri. A Csatorna című török film fa­lun játszódik, témája egy fiatal tisztviselő harca a parasztok ügyéért a helyi földbirtokosok ellen. Clemente de la Serda ve­nezuelai rendező „Útitárs” című alkotása ugyancsak falusi kör­nyezetben játszódik, műfaja po­litikai szatíra. Nagy érdeklődés­sel fogadta a közönség a kubai versenyfilmet, amely Pastor Ve­ga rendező alkotása. A mai té­májú mű, a „Teresa arcképe”, egy textilgyári munkásnő, há­romgyermekes családanya éle­téről szól,a fő mondanivalója az,, hogyan kapcsolódnak be a nők a közéletbe. A hétfői bemutatók sorát az angol­ versenyfilm zár­ta. „A sohasem lesz holnap” cí­­me. Peter Collinson által rende­zett film egy olyan fiatalember­ről szól, aki akarata ellenére vá­lik bűnözővé. Kedden mutatták be a magyar versenyfilmet, Szinetár Miklós Az erőd című alkotását A be­mutatón megjelent Pozsgay Im­re kulturális miniszter, Szűrös Mátyás moszkvai magyar nagy­követ,­ s a Szovjetunió állami filmbizottságának vezetői is. A vetítés előtt bemutatkozó alkotó­­csoportot, színészeket, rendezőt a közönség nagy szeretettel fo­gadta. Évadnyitó társulati ülések Évadnyitó társulati ülést tar­tottak kedden a főváros több színházában. A Nemzeti Színház­ban melegen köszöntötték az új tagokat: Szirtes Ági, Balkay Gé­za, Dörner György, Márton And­rás színészeket, Duró Győző dramaturgot és Székely László díszlettervezőt. Sziládi János igazgató elmondta, hogy szep­tember 21-én a Bánk bán elő­adásával nyitják az évadot. Az első produkció Moliére: Az úrhat­nám polgár című műve október 12-én kerül színre. A József Attila Színházban — amint Miszlay István igazgató elmondta — az első premiert ok­tóber 6-án tartják. Szamuil Al­­josin: Anna őfelsége című mo­dern mesejátékát jelenítik meg a szovjet dráma magyarországi ünnepe alkalmából. A budapesti Gyermekszínház társulati ülésén is bemutatták az új tagokat, Andai Kati, Dód Já­nos, Gömöri V. István művésze­ket. Nyilassy Judit igazgató be­jelentette: Magda Gabi Szege­den. Révész István a Vidám Színpadon játszik. Sugár László nyugdíjba megy ez év őszétől. Juhász István: Egy szívdobbanás fele című darabját október 4-én mutatják be. Népház-avató­­tatabányán­­ Az ország különböző vidékei­ről meghívott fafaragó művé­szek alkotásainak bemutatásával kedden megnyitották Tatabá­nyán az újjáépített Népházat. A tatabányai szénbányák anyagi tá­mogatásával teljesen átalakítot­ták, új szárnnyal bővítették az épületet. A nagyszabású re­konstrukcióval Komárom megye legkorszerűbb művelődési intéz­ményét alakították ki, és a leg­modernebb színháztechnikai esz­közökkel szerelték fel. Az épü­letben kapott otthont a 300 sze­mélyes bányász művészeti együt­tes, a központi bányászkönyvtár és a bányász képzőművészeti szakkör is. A Népháznak önálló társulata nincs, ezért szinte az összes ma­gyar színház legjobb produkciói­nak pódiuma lesz a munkásmű­velődés szolgálatában. Nemrégi­ben együttműködési szerződést kötött a Fővárosi Tanács, a Ta­tabányai Városi Tanács és a Szén­bányák szakszervezeti bizottsága azzal a céllal, hogy közösen ala­kítsák ki a Népház — amely Ko­márom megye első­ munkásszín­háza lesz — programját. Ennek jegyében szorgalmazza a Főváro­si Tanács a budapesti színházak, együttesek rendszeres tatabányai vendégszereplését. Többek között a József Attila, a Thália Szín­ház, a Radnóti Színpad, a Víg­színház és a Vidám Színpad ven­dégszerepel majd Tatabányán. Rádiófigyelő két alkalommal is a Kossuth-adó késő esti műsorában, kerekasztal­­beszélgetés volt a magyar dzsessz helyzetéről. A Juhász Előd ve­zette beszélgetés résztvevői dzsesszéletünk kiemelkedő, nem­zetközileg is ismert (és elismert) személyiségei szólaltak meg: Benkó Sándor, Deseő Csaba, Gonda János, Pege Aladár és Tomsits Rudolf. Ez a beszélgetés elég sok mindennel foglalkozott, egyebek közt a műfaj helyzeté­vel, lehetőségeivel — koncertek, klubok, lemezfelvételek —, az utánpótlással, a dzsessz és a kö­zönség kapcsolatával. Rég elmúl­tak azok az idők, amikor még el kellett ismertetni a dzsesszt, ami­kor még küzdeni kellett a dzsesszkoncertek lehetőségeiért, a dzsesszklub létéért, s ami­kor még csak szép álom volt a magyar dzsesszhanglemez. Azóta sok minden változott, e műfaj és a műfaj kedvelőinek javára, az új helyzet azonban új gondokat szült, ha a régiek nagy részét sikerült is megszüntetni. De mindmáig megoldatlan kérdés például, hogy nincs egyetlen hely (szórakozóhely, étterem, bár), ahol csak dzsesszt játszanának, ahol csak dzsesszmuzsikusok kapnának fellépési lehetőséget. Mint ahogy a beszélgetés részt­vevői azt is hiányolták, hogy a napi vagy időszakos sajtóban szinte nem is találkozni dzsessz­­kritikával. (Zárójelben: e hasábo­kon ritkán ugyan, de mégis szok­tunk közölni dzsessz-lemezkriti­­kát.) A kerekasztal-beszélgetés részt­vevői abban egyetértettek, hogy a rádió évek óta egyike a leg­jelentősebb (ha nem a legjelen­tősebb) dzsesszfórumoknak. E műfaj gazdája (szerkesztője, mű­sorvezetője, szervezője, mindene­se) Kiss , Imre, aki most már ugyanolyan közismert országszer­te, mint a beat- és popműfajok hazai atyamestere, Komjáthy György. A rádióban a kezdeti időszak után ,amikor e műfaj­nak még nem volt — mondjuk így — felelőse, lassanként ki­alakult az a koncepció, amely a mai napig érvényes, és amely nem kövesül meg, hanem időn­ként változik, alakul. Tegyük azért hozzá, hogy a hatvanas évek közepén-végén a dzsessznek nem kisebb szakemberei és ra­jongói foglalkoztak e műfajjal a rádióban, mint Pernye András és Gonda János. Az ő hazai úttörő munkájuk is előkészítette Kiss Imrének a terepet. A rádió dzsesszműsorai nem abból állnak, hogy lemezeket és koncertekről készített hangfelvé­teleket sugároznak (bár ilyenek is hallhatók), és ezek helyét, je­lentőségét vitatni sem érdemes: mindmegannyi ablak hazánk és a nagyvilág dzsesszéletére. E fel­vételek közt találhatók történeti jelentőségűek a dzsessz múltja­vételeit is gyakran­­ hallani, mindez színesíti az összképet. Vannak más jellegű, a dzsesz­­szel foglalkozó műsorok, amelyek azért fontosak, mert megközen­­tési módjuk szerint nem bíznak mindent a­ hallgatóra, vagy a hallgató ízlésére, érdeklődésére, ismereteire. Igen például A dzsessz világa című, havonta egyszer sugárzott adás, amelyet bátran nevezhetünk dzse­sszma­­gazinnak is. Hatvan percben öt­­hat-nyolcféle téma kerül teríték­re riport, jegyzet, beszélgetés, be­számoló formájában, természete­sen sok zenével fűszerezve. Ez az igazi ablak a dzsessz világára. Hazai dzsesszeletünk eseményei mellett megtudjuk, kik jártak itt, kik várhatók hozzánk, ha csak mód van rá, meg is szólaltatják őket a mikrofon előtt. Legutóbb például­­ a múlt héten ép­pen Alvin Aileyt, aki társulatá­val együtt vendégszerepelt ha­zánkban, s aki arról nevezetes, hogy többnyire dzsesszzenére al­kotja világhírű koreográfiáit. (Talán az sem véletlen, hogy ez a havonta egyszer jelentkező mű­sor a múlt héten kapott adás­időt, a szórakoztatózenei héten.)­­Hetenként visszatérő jelleggel tűzi a rádió műsorra az Örök­zöld dzsesszmelódiák című, is­meretterjesztő jellegű műsort, mindig ugyanabban az időpont­ban, szerdán, fél kettő tájban, a Kossuth adón. A dzsessz világa is a Kossuthon kap adásidőt. Ezt azért fontos megjegyezni, mert a dzsessz: rétegműsor. Nincs ak­kora tábora, mint a komoly ze­nének, vagy a beatnek. Ezért a dzsesszműsorokat többnyire a harmadik adón és többnyire a késő esti időpontban hallani. De — és erre hívnám fel a figyel­met! — amiről a műsorszerkesz­tés úgy gondolja, hogy — hor­­ribile dictu — ismeretterjesztő jellege miatt a három közül a nemzeti főadón van a helye, an­nak ott iktat be adásidőt És, azt hiszem, ez így helyes. A múlt héten, a Magyar Rádió szórakoztatózenei hetén is túl­nyomórészt a harmadik műsor­ban hallhattuk a dzsesszadásokat Ott sugárzóták a tatai nemzetkö­zi dixieland-találkozó felvételeit: krakkói, leningrádi, berlini, sze­gedi és budapesti együttesek hangversenyét. Ám a kiemelke­dőnek ítélhető program a Pető­fi adóra került: Kovács Andor és a Tomsits-szextett műsora, kis­együttesek és szólisták hangver­senye a Láng Művelődési Köz­pontban. Pege Aladár együttesé­nek, Vig Tamásnak és Mia Kimnek a szekszárdi dzsessz­­klubban elhangzott hangversenye, valamint a Los Angeles Jubilee Singers spirituálé hangversenye a Magyar Tudományos Akadémia kongresszusi terméből. A Kos­­suth-adón pedig az említetteken kívül rock-mesejáték bemutató is volt Andersen meséje nyo­mán, Mezei András verseivel, a Bergendy-együttes zenéjével és előadásában. Más heteken ugyan kevesebb idő jut a rádióban a dzsesszre (mert aki most mindent, meg akart hallgatni, annak talán sza­badságot kellett kivennie), és ez­zel a nagyszerű programsorozat­tal hazai dzsesszéletünk helyze­tét sem sikerült teljesen rendez­ni. De az biztos, hogy a műfaj népszerűsítését jól szolgálta. Kenessei András Egy hét dzsessz Az augusztus nap * kezdődött -------------7------V " ........."----------------------------------------­ - ­­ ból. Vannak köztük friss szerze­mények, újonnan megjelent le­­ mezek és nemrég befejeződött Értékes dokumentumok dzsesszfesztiválok közvetítései. A híres, ismert előadók régebbi fél­Bányaműszaki emlékhely Oroszlányban­­ b­p. és Komárom megyei tudósítónktól. Több mint négy évtized telt el 1937. december 4-e, az első orosz­lányi bánya megnyitása óta. Az­óta több üzem létesült a föld kincsének kiaknázására és ala­posan megváltozott az alkalma­zott technika is. A város alap­jait megteremtő iparág tárgyi bizonyítékaiból az idei bányász­napra bányaműszaki emlékhe­lyet rendeznek be Oroszlányban. A volt XVI-os akna területén kialakított emlékhelyen eredeti állapotukban sttkaintettek k­i egyz aknákat kiszolgáló berendezé­sek, bányagépek és munkahe­lyek. Az emlékszobában korabeli fényképek, iratok, kiáltványok és más, értékes munkásmozgalmi dokumentumok szemléltetik a múltat és a jelent. A bányász­történeti emlékek gyűjtésében részt vettek az Oroszlányi Szén­bányák dolgozói, nyugdíjasai, szocialista brigádjai, s a helyi múzeumi és történeti szakcsoport tagjai.

Next