Magyar Hírlap, 1980. január (13. évfolyam, 1-25. szám)

1980-01-17 / 13. szám

2 1980. JANUÁR 17. CSÜTÖRTÖK NEMZETKÖZI POLITIKA­­ |'íj ) * tVidGYBR Himnp KÜLFÖLDI LAPOKBÓL JomswamiAH JANETA A szovjet irodalmi hetilap utal rá, hogy annak idején a Szovjetunió is­merte el elsőként a szaúdi királysá­got, támogatta az iráni forradalmat. A nyugati sajtó hasábjain újab­ban olyan írások látnak napvilá­got, amelyek szerint az iráni rob­banás átterjedhet a Szovjetunió­ra,, a mohamedánok lakta köztár­saságokra. Valójában nem a szov­jet mohamedánokról van szó. A nyugati mesterkedések célja nem más, mint az, hogy az irániak és afgánok figyelmét eltereljék a forradalom legégetőbb feladatai­ról. Washington az iráni és az arab olajat szeretné minél alacsonyabb áron megszerezni, ezért érthetően nem akarja, hogy a Közel-Kelet államai megerősödjenek és igazi függetlenségre tegyenek szert. THE WALL STREET JOURNAL Zbigniew Brzezinski nemzetbizton­sági főtanácsadó nyilatkozatát közli az amerikai üzleti körök lapja. Az Egyesült Államok növekvő katonai jelenlétre készül a közel­­keleti térségben, és kész fegyve­resen fellépni. Washington célja egyfajta nem hivatalos biztonsá­gi együttműködés megteremtése a térség országaival, a Szovjetunió ellen. Brzezinski megjegyezte, hogy egy „biztonsági keretszervezetre” gondol, amely nem­ olyan jellegű szövetség lenne, mint a NATO, hanem inkább a „kooperáción” alapulna. Részletekbe nem bo­­­csátkozott, csupán annyit fűzött hozzá, hogy az együttműködés nem foglalná magában a katonai támaszpontok állandó amerikai használatát. Rinasella Bettino Craxinak, az Olasz Szocialista Párt ambiciózus, miniszter­elnökségre pályázó főtitkárának nagy mutatványa ... KiPflBAfi Az ausztráliai vezető körök ameri­kai szemszögből nézik a közel- és közép-keleti, valamint az afganisztáni eseményeket, s velük indokolják az országban eluralkodott háborús pszi­chózist — állapítja meg a moszkvai Pravda. Az ország­ külpolitikája már korábban is szovjetellenes beál­lítottságú volt a tengerentúli idő­sebb partnerhez való szolgai al­kalmazkodás jegyében. Az ötödik kontinensen jelenleg 40 amerikai katonai létesítmény található, kö­zülük több hadászati jelentőségű. Canberra Am­erika-barát orien­tációja nem felel meg az ország nemzeti érdekeinek, és ez a füg­getlen külpolitikai irányvonalért fellépő haladó ausztráliai közvé­lemény ellenállásába ütközik. ------------------------o TTZT 7' / ----­f A I s L t~ (­­ 1) Harold Brown pekingi küldetése Veszélyes játék A KÍNÁT FELKERESŐ első amerikai hadügyminisztert üd­vözölték Harold Brown szemé­lyében a pekingi vezetők. A ja­nuár második hetében lezajlott látogatást még 1979 nyarán hatá­rozták el, mégis — mint , a Newsweek egyik kommentátora hangsúlyozta — Washingtonban most úgy tüntették fel, mint az Afgán Demokratikus Köztársa­ságnak adott szovjet segítség­­nyújtásra adott amerikai vála­szok­­ egyikét. E megnyilatkozás fényében a Pekingb­en folytatott intenzív kínai—amerikai tárgya­lások — az amerikai hadügymi­niszter azon kijelentése ellenére, hogy az USA és Kína közötti ba­rátság nem irányul egyetlen har­madik ország ellen sem — egy­értelműen a Szovjetunióval szem­beni fellépést szolgálták. Brown hadügyminiszter pekin­gi küldetésének céljára Zbigniew Brzezinski Kína-koncepciója vi­lágít rá. Carter elnök nemzet­­biztonsági főtanácsadója már rég­óta szorgalmazza, hogy az Egye­sült Államok szoros, szinte a de facto szövetségig terjedő kap­csolatokat teremtsen Kínával. A Washington Post kommentátorá­nak, Joseph Kraftnak az írása arra utal, hogy Brzezinski a Szovjetunió afganisztáni segítség­nyújtását megfelelő ürügynek ta­lálta a nyílt amerikai—kínai együttműködés meghirdetésére. Joseph Kraft ugyanis azt írta, hogy Brzezinski tervét az utolsó pillanatban felvették a Pekingbe utazó Brown hadügyminiszter instrukciói közé. Az elhangzott nyilatkozatok tanúsága szerint az amerikai-­­kínai tárgyalásokra Brzezinski koncepciója nyomta rá a bélye­gét, s a megbeszéléseken az USA és Kína együttműködésének meg­erősítésére törekedtek. Az Egye­sült Államok kormányzata 1972 februárja, a sanghaji közlemény közzététele óta egyre szorosabb diplomáciai és politikai együtt­működést alakított ki Kínával, s most Brown hadügyminiszter tár­gyalásaival az amerikai—kínai katonai együttműködés alapjait is lerakták. Erre a következtetés­re jutott például Francois Devon, az AFP hírügynökség pekingi tu­dósítója, amikor megállapította: „Brown hadügyminiszter úgy uta­zott el Pekingből, hogy sikerült megtennie az első lépést a kínai --amerikai katonai együttműkö­­dés felé, amit a két ország a jö­vőben szeretne kiszélesíteni és elmélyíteni”. SZÁMOS MEGFIGYELŐ arra számított, hogy a Carter-kor­­mányzat a hadügyminiszter pe­kingi tárgyalásain felajánlja az USA hozzájáru­lását a­ k­ínai had­sereg fegyverzetének modernizá­lásához. E feltételezés arra a Pentagon által kiszivárogtatott titkos tanulmányra alapult, ame­lyet a New York Times közölt Brown látogatása előtt. A ta­nulmány szerint Kína magánúton jelezte, hogy korszerű amerikai fegyverekre, F—15-ös és F—11i-os harci gépekre vágyik, s a kínai hadsereg modernizálásához 40— fit) milliárd dollár értékű ame­rikai fegyverre, hadianyagra vol­na szükség. A tárgyaló felek nyi­latkozatai­­szerint­ az USA ugyan nere készül fegyvereket eladni Pekingenek, de Kína fokozatosan hozzájut majd az amerikai tech­nológiához, közte olyanhoz, amely alkalmazható bizonyos katonai cé­lokra is. A látogatás idején je­lentették be, hogy az USA haj­landó Kína rendelkezésére bocsá­tani a mesterséges holdak irá­nyítását­­szolgáló földi központ berendezéseit, amelyeket haszno­sítani tud katonai téren is. Wa­shington a Kínának felajánlott technológiai ismeretek átadásával — amit Brown közlése szerint ki­merítően meg is vitattak — be­kapcsolódik egy olyan folyamat­ba, amely Pekingnek lehetővé te­szi, hogy meggyorsítsa hadserege korszerűsítését. A kínai hadsereg korszerűsíté­sét elősegítő amerikai technoló­gia­­átadása Kínának csupán egyetlen momentum volt a pe­kingi párbeszédben. Mindkét részről többször is félreérthetet­lenül utaltak a közös és az egy­beeső érdekekre. Brown hadügy­­miniszter már a megérkezéskor rendezett díszvacsorán elhangzott pohárköszön­tőjében kijelentette, hogy több térségben is „egybe­esnek vagy­­párhuzamosak” az Egyesült Államok és Kína stra­tégiai érdekei. Ezen felbátorodva Teng Hsziao-ping miniszterelnök­helyettes és vezérkari főnök az amerikai hadügyminiszterrel foly­tatott megbeszélésen a Szovjet­unió elleni szövetségre szólította fel a világ országait, köztük az Egyesült Államokat. Peking ké­sőbb szükségesnek tartotta Teng Hsziao-ping kijelentésének tom­pítását. A nyilatkozat elhangzása után két nappal közölt korrekció szerint ugyanis Teng Hsziao-ping nem szövetségre, hanem egységre hívott fel a Szovjetunió ellen. A TÁRGYALÁSOKON HOSZ­­SZABB IDŐT fordítottak arra, hogy az egybeeső, vagy párhuza­mos érdekek alapján hatékony gyakorlati cselekedetekben álla­podjanak meg. A gyakorlati cse­lekedetekkel kapcsolatban a dél­ázsiai és a délkelet-ázsiai lépé­sekre koncentráltak. Mint Harold Brown bejelentette: megállapod­tak, hogy az USA és Kína a két térségben megerősíti barátai­nak — vagyis Pakisztánnak és Thaiföldnek — a védelmét Az Afganisztán ellen felhasz­nálandó Pakisztán megerősítése végett párhuzamos akciókat ha­tároztak el. Ez világosan kitűnik az amerikai hadügyminiszter to­kiói nyilatkozatából, amelyben ki­jelentette: „Dél-Ázsia egyike azoknak a területeknek, ahol párhuzamos akciókba szándéko­zunk fogni. Biztos vagyok ab­ban, hogy a kínaiak különböző módon segíteni fognak Pakisz­tánnak. Ami bennünket illet, mi is ■fontolgatjuk, hogy mind gaz­dasági, mind pedig katonai jelle­gű eladásokkal nagyon lényegi segítséget nyújtsunk Pakisztán­nak.” PÁRHUZAMOS KÍNAI—AME­RIKAI akcióra lehet számítani a délkelet-ázsiai térségben, ahol a pekingi tárgyalások megnyilat­kozásai szerint ugyancsak egybe­esnek Kína és az USA straté­giai érdekei. E térség problémái­ról — közölte Brown hadügymi­niszter pekingi sajtóértekezletén —­­több órán át tárgyaltak, s megállapodtak a cselekvés mód­jában is. A hadügyminiszter el­mondta: az USA a Thaiföldnek szállítandó fegyverekkel és az ASEAN-országokkal együttmű­ködve kíván nyomást gyakorolni Vietnamra. E téma kapcsán — jelentette Éliás Béla, az MTI pekingi tudósítója — „ázsiai dip­lomatáknak az a meggyőződése: az USA szívesen venné, ha Kína új frontot nyitna, és beváltaná gyakran hangoztatott fenyegeté­sét, hogy másodszor is meglec­kézteti Vietnamot. Ennek megfe­­lelően Peking katonai és diplo­máciai köreiben nyíltan beszél­nek egy újabb Vietnam-ellenes kínai támadás valószínűségéről.” A pekingi tárgyalások gyors­mérlege bizonyítja, hogy az Egye­sült Államok globális stratégiai számításaiban hangsúlyeltolódás érezhető a kínai—amerikai együtt­működés irányába, beleértve a katonai együttműködést is. Ennek célja: Peking szovjetellenes po­litikájának felhasználása a Szov­jetunióra gyakorlandó nyomás fo­kozására, hogy ezzel megjavít­sák az USA globális helyzetét. Ám az adott erőviszonyok között Washington most, s a jövőben sem ellensúlyozhatja a szovjet— amerikai kapcsolatok megromlá­sát azzal, hogy szoros kapcsola­tokat teremt Kínával. A BRZEZINSKI-KONCEPCIÓ jegyében kovácsolandó Kína-po­litikát az amerikai politikai és katonai vezetés nagy többsége tá­mogatja, de hallatszanak e poli­tika távlati kockázataira figyel­meztető hangok is. ..Veszélyes játékot űzünk — hangzik a The Christian Science Monitor kom­mentátorának figyelmeztetése —, ha a Kínával folytatott párbe­széd közvetlen katonai együtt­működésbe csap át.” Bőgős László­­. Berlini tiltakozás Provokációk az NDK államhatárainál (ADN) Az NDK külügyminisz­tériuma kedden tiltakozott a nyu­gat-berlini szenátusnál az NDK államhatára elleni támadások miatt. Az utóbbi időben Nyugat- Berlin területéről több provoka­tív támadást hajtottak végre az NDK területe ellen. A külügyminisztérium kifejezte reményét, hogy a nyugat-berlini szenátus a jövőben minden szük­séges intézkedést megtesz az NDK államhatárai ellen irányuló mindenfajta támadás megakadá­lyozása és a határt védők bizton­ságának szavatolása érdekében. Michael Sudd­, NSZK-állam­­polgár hétfőn Erfurt megyében megsértette az NDK államhatá­rát. Sudolt letartóztatták és át­adták az NDK illetékes szervei­nek a határsértés körülményei­nek kivizsgálására. Az olasz s­zocialisák nézeteltérései (MTI) Az Olasz Szocialista Párt sorait mély belső ellentétek osztják meg a jövőben követen­dő politikai vonalat illetően.. Er­ről tanúskodik az a heves vita is, amelyet a párt központi bizott­ságának római ülésén váltott ki Craxi főtitkár beszámolója. A de Martino és Lombardi ne­vével fémjelzett balszárny a leg­határozottabban elutasította Cra­xi politikai helyzetértékelését és közölte, hogy nem szavazza meg a főtitkár beszámolóját. Felvetet­ték annak gondolatát is, hogy egy új politikai vonal érvényre juttatása céljából mondassák le tisztségéről Craxi főtitkárt. Az OSZP balszárnya védelmébe vette a demokratikus nemzeti egységpolitika tervét, amely a kommunistákra is kiterjed. OSZP-források­ szerint Craxi nem zárja ki annak lehetősé­gét, , hogy ha politikai vonalát visszautasítanák, rendkívüli kong­resszust hívjanak össze, és azon próbáljanak választ adni a „mer­re tovább” kérdésére. Argentin álláspont a gabonaembargóról (TASZSZ) Argentína nem kö­tött semmi olyan megállapodást az Egyesült Államokkal, amely a Szovjetunióba irányuló gabona­­export korlátozására kötelezné országát — jelentette ki nyoma­tékosan Jorge Zorreguieta föld­­művelési és állattenyésztésügyi államtitkár Buenos Aires-i saj­tóértekezletén. Előzőleg Dale Hathaway amerikai mezőgazda­­sági miniszterhelyettes azt állí­totta, hogy Argentína — bár nem csatlakozik a Szovjetunió­ elleni bojkotthoz — kötelezettséget vál­lalt arra, hogy a korábbi szerző­déseken túlmenően nem szállít gabonát a Szovjetuniónak. Zorreguieta megerősítette, hogy hazája nem vesz részt a szovjet­ellenes szankciókban. Egy másik magas rangú ar­gentin tisztségviselő, David Lee­reset, az argentin gabonatanács elnöke így nyilatkozott: Nem kí­vánjuk kihasználni a helyzetet; ez azt jelenti, hogy Argentína nem ajánl fel pótlólagos gabo­nát a Szovjetuniónak. Ha azon­ban bármilyen importőr jelzi újabb vásárlási igényét, az ar­gentin szállítók a piaci árviszo­nyok és egyéb megfontolások alapján döntenek majd. Amerikai nyomás Tokióra Japán-ausztrál egyeztet® tárgyalások (TASZSZ) Az amerikai kor­mány újabb nyomással próbálja rávenni Japánt, hogy szövetkez­zék vele az Irán-ellenes gazda­sági szankciókra — jelentette Wa­shingtonból a Kyodo japán hír­ügynökség. E célból érkezett szer­dán Tokióba Philip Habib, az amerikai kormány különmegbí­­zottja. Az Egyesült Államok azt követeli, hogy Japán alkalmazzon megtorlásokat Irán ellen, csök­kentse kivitelét és hiteleit, állítsa le az ipari létesítmények közös építését. (Reuter) Ohira Maszajosi japán miniszterelnök szerdán megbe­szélést tartott Canberrában Mal­colm Fraser ausztráliai kormány­fővel. Áttekintették az afganisz­táni és az iráni fejleményeket, a­z­­í)12.y.­ japán—kínai kapcsolatokat, az in­dokínai helyzetet, az ASEAN-or­­szágok közötti kapcsolatokat és a kétoldalú viszony kérdéseit. Ohira a megbeszélésen egyet­értett ugyan az Egyesült Államok Irán-ellenes gazdasági­­szankciói­val, de az ezekhez való japán csatlakozást illetően fenntartá­sokkal élt. Japán ugyanis drága beruházásokat eszközölt az iráni kőolajipar fejlesztésére, Japán, az Afganisztánnak nyúj­tott szovjet segítség miatt Wa­shington által sürgetett szovjet­­ellenes szankciók kérdésében — a jelek szerint — engedett az amerikai nyomásnak. Ohira ugyanis azt mondotta: ,.Japán az afganisztáni ügyben keményebb álláspont kialakítását mérlegeli”. ­ ( W­u ! ) London növeli a pakisztáni segélyt (AFP) Carrington brit külügy­miniszter islamabadi tárgyalásán — jól értesült források szerint — megegyeztek abban,­­hogy, Nagy- Britannia összesen 9,4 millió font sterling értékben három te­herhajót ad el Pakisztánnak, és az 1979. évi 111 millió font ster­linggel szemben 1980-ban 20,9 millió font sterling gazdasági se­gélyt nyújt a dél-ázsiai ország­nak. Ziaul Hak pakisztáni államfő úgy vélekedett, hogy Nagy-Bri­­tannia az afganisztáni fordulat következtében előállt helyzetben „létfontosságú" szerepet játszhat, ha nem is katonai, de legalábbis gazdasági téren.

Next