Magyar Hírlap, 1981. szeptember (14. évfolyam, 204-229. szám)

1981-09-30 / 229. szám

MflCYBR HjRlflP____________________NÉPGAZDASÁG - VILÁGGAZDASÁG_____________mi. szeptember 30, szerda 7 Rendeletbön részó a kisüzemi tevékenységről A kisszövetkezetek megalakulása (2.) Sorozatunk első részében a kis­szövetkezetek megalapításáról, működésének feltételeiről írtunk. Most e témát folytatjuk. A tag­felvételről a vezetőség (30-on aluli taglétszámú kisszövetkezetnél a közgyűlés­ határoz, az elnök a tagfelvételt kérőket legfeljebb há­rom hónapra próbaidős tagnak veheti fel. A próbaidős tagsági viszonyt a próbaidő alatt a veze­tőség és a tag indoklás nélkül, azonnali hatállyal megszüntet­heti. A tag és a vezetős­ég a tagfel­vétellel egyidejűleg tagsági meg­állapodást köt, amelyben meg kell határozni a tag személyes közreműködésének módját, a va­gyoni hozzájárulás egyedi formá­ját és mértékét, munkakörét, alapbérét, a nem teljes munka­időben foglalkoztatottak munka­idejét. A kisszövetkezetnél a csoport­­tulajdon a személyi jövedelem növekedéséhez és a szövetkezeti vagyon gyarapításához fűződő együttes jövedelemérdekeltséget határoz meg. Ennek megfelelően a szövetkezeti kollektíva közvet­lenül dönthet róla, hogy az adott évben jövedelmének mekkora há­nyadát fordítja személyi jövedel­mekre és mennyit a szövetkezet közös céljainak megvalósítását szolgáló fejlesztésekre. Az adózás alapja a bruttó jövedelem, amely az árbevétel és a nem bár jelle­gű költségek különbsége. Ezt az adóalapot lineáris adó terheli. A kisszövetkezet adóterhei — ál­talános működési feltételek kö­zött — összességében megegyez­nek a gazdaság más területen át­lagosan érvényesülő elvonás nagyságával. A szövetkezetek tagjainak és alkalmazottainak az érvényes bértételek határain belül alap­bért kell megállapítani. Ez a ta­gok esetében — szemben a többi szövetkezetekre és a vállalatok­ra vonatkozó jogszabályokkal — azonban csak iránybér jellegű, kifizetése­­a jogszabályilag garan­tált minimális bér összegéig biz­tosított. A besorolási bér fő funk­ciója, hogy alapul szolgál a mun­kanormák megállapításához, a tervezéshez és az árkalkuláció­hoz. A kifizetett személyi jöve­delmek teljes összege után tár­sadalmi biztosítási járulékot kell fizetni. A vezetők alapbérét és részesedését a szövetkezeti kol­lektíva határozza meg. A szövetkezetek főállású tagjai és alkalmazottai a munkavi­szonyban álló vállalati dolgozók­kal, illetve szövetkezeti tagokkal azonos feltételekkel — valameny­­nyien társadalombiztosítási ellá­tásra jogosultak, járulékfizetési kö­telezettségüket­ teljes személyi jö­vedelmük után határozták meg. A főállás munkaidején kívüli munkavégzés esetében a tagok és alkalmazottak csökkentett járu­lékfizetés mellett csak baleseti ellátásra jogosultak. (Következő számunkban az ipa­ri és szolgáltató szövetkezeti szak­csoportok feltételeiről lesz szó.) Kalász István — Szepesi György Országos Tervhivatal Brnói utóhang A Forgó Morgótól az analizátorig Egyedülálló produktummal áll­tak elő a magyar kiállítók a nem­rég befejeződött brnói őszi vásá­ron. A rendezők által központi témának kijelölt energia­takaré­kosságot szakembereink sajátos, mondhatni, „pesties"­ oldalról kö­zelítették meg. Magyar humort állítottak ki. A kiállítás minden napján már jókor reggel gyüle­keztek a látogatók a magyar köz­ponti stand előtt, hogy találkoz­hassanak a képernyőkön a ná­lunk is népszerű Forgó Morgó­val. „Kinek van erre energiája?’’ — hangzott el északi szomszéda­ink nyelvén naponta több száz­szor a kérdés, és a szellemes kis történetek végén felcsattanó ne­vetés megbízható fokmérője volt a sikernek. Siker, persze, másféle is akadt — mindenekelőtt az az arany­érem, amelyet a Metrimpex Kül­kereskedelmi Vállalat kapott az Elektronikai Mérőkészülékek Gyára logikai állapotanalizátorá­ért. Ezt a műszert azok a ter­vezők használhatják sikerrel, akik ipari folyamatok irányításához fejlesztenek ki mikroprocesszo­ros vagy digitális áramköröket. A korábbi megoldásokhoz képest töredék részére csökken a labo­ratóriumi vizsgálatok, bemérések ideje, és ez alaposan megrövidí­ti a tervezés időtartamát is. A Metrimpex 1982-re már vállalko­zott a szállítására; csehszlovák megrendelőkkel mintegy félmil­lió rubel értékben írtak alá szer­ződést. Jelentős üzleteket kötött a vá­sár időtartama alatt másik kül­kereskedelmi vállalatunk, a Bu­­davox is. Bódi László, a válla­lat­ prágai képviselője, elmondta, hogy a csehszlovák posta tervei­ben épít a magyar berendezések­re. (bognár) Mai kommentárunk Ládahullató A termelőszövetkezet főker­tésze úgy fékez, hogy szinte a gerincemen érzem a bizton­sági övét. Terem­tőm! Mi tör­tént? — nézek rá riadtan, de ő válasz nélkül hagyva, kiug­rik a kocsiból. Nézek utána, s látom, két almás­, úgyneve­zett szabolcsládával jön vissza. Beteszi a csomagtartóba, s mi­után beül, így szól: több, mint száz forint... Ugyanez a jelenet megismét­lődik két óra múlva. Most a párttitkár vezeti a kocsit. Ő is megáll, összeszedi a ládákat, s már én fűzöm hozzá: Több, mint száz forint... Bólint, és a terhét hullató pótkocsis­ von­tató után ered. Megállítja a gépet. Nem hallom mit mond, de nem szeretnék a gépész he­lyében lenni... A termény — vagy mint jelen esetben a göngyöleg — hullatásáért sokszor szidják a gazdák az utak minőségét. Né­ha okkal, de a fönt leírt láda­­hullatás kitűnő betonúton tör­tént. Egyértelmű, hogy az oka nem a külső körülményekben keresendő. Figyelmetlenek voltak, akik megpakolták a pótkocsit, s az volt a traktoros is. Ám nincs olyan gazdaság, amely e figyelmetlenséget megengedhetné magának! Az a göngyöleg, amely „elvész”, avagy tönkremegy, az alma­termés költségét növeli. Márpedig az a gazdaságok célja, hogy inkább csökkent­hessék. Ez azonban csak úgy lehetséges, ha azt a gazdasá­gok vezetői és a munkások is akarják. Ebben a kiskunsági szövetkezetben úgy tűnt, csak a vezetők vállát nyomja a költségcsökkentés feladatának gondja. — v. a. — Kutatási kórkép Átfogó program az átszervezésre — Vannak még kérdőjelek (1.) Lázba jött a kutatók-fejlesztők „társadalma”, a kutatóintézetek átszervezése — bár még éppenhogy elkezdődött —, nagy vissz­hangra talált mindenütt. Az érintettek még nem szívesen nyilat­koznak, várakozó állásponton vannak. Másutt már készségesebben értékelik a változásokat. Ki hogyan látja a kutatás-fejlesztés itthoni helyzetét? Melyek a hatékony munka legfőbb akadályozói? — ezekre a kérdésekre keresünk választ háromrészes cikksorozatunk­ban a kutatóintézeti hálózat átalakítása kapcsán. „Ha nálunk valami nem megy, átszervezik” — fakadt ki a kö­zelmúltban az egyik kutatóinté­zet munkatársa. — „Mintha csak a szervezeten múlna a munka minősége és eredményessége, nem pedig a gazdasági környezeten, konkrétabban a szabályozókon. De hát egy intézetet könnyebb át­szervezni, mint az egész gazda­ságot, a kialakult munkamódszert megváltoztatni...” — hangzott a folytatás. Mindenesetre ez a vé­lemény is jelzi, hogy a Tudo­mánypolitikai Bizottság (TPB) kutatóintézetekre vonatkozó át­fogó átszervezési terve érthetően nem lelt egyöntetű lelkesedésre az érintettek körében. Naivitás lenne azt hinni, hogy miután az átszervezést minisztertanácsi ren­delet is megerősítette, most min­den úgy megy, mint a karika­­csapás. Persze, még időben va­gyunk — már ami a határidőket illeti —, hiszen a változásoknak 1983. év végéig kell megtörtén­niük ... Mi is indokolta az egész kuta­tóintézeti hálózatot érintő átszer­vezést? Magyarországon 123 in­tézet viselte egészen a közelmúl­tig a „kutató” megkülönböztető jelzőt, ami a jó csengésen kívül némi előnyt is biztosít viselői­nek. Ilyen helyekre például vám­mentesen lehet korszerű műszere­ket importálni; kedvező az amor­tizáció szabályozása; a kutatók háromévente biztosított béreme­lést kapnak; pótszabadság illeti meg őket; s a termelést is egé­szen a múlt évig adómentesen végezhették. A társadalmi meg­ítélés a szakmák hangsorában előkelő helyre teszi a tudomá­nyos­­ kutatót. Ez utóbbiból a vál­lalatoknál dolgozó kutatóknak is kijut, az előbbiekből viszont már jóval kevesebb. Nem véletlenül szívják át az önálló kutatóinté­zetek innen a legjobb munkaerő­ket ... Kiváltság és teljesítmény Mindezek az előnyök, persze, önmagukban nem indokolnák a változásokat. Ha azonban a ki­váltsággal nincs egyenes arány­ban a teljesítmény — s a kutató­intézetekről ez a vélemény ala­kult ki mostanában —, akkor már baj van. A riasztó számok ismer­tek, ám nem árt ismételni őket; a kutatóintézeti létszám 1969—78 között 26 ezerről majdnem 36 ezerre duzzadt. Ugyanakkor az intézetekből a gyakorlatba átke­rülő, hasznosuló újdonság alig néhány százaléka az összes beve­zetett új terméknek. Vagyis, az eredményben nem sok a jele an­nak, hogy az önálló szervezetek fő feladata a kutatás-fejlesztés. Válaszként ilyenkor gyakran hangzik el, hogy a kutatók nem is a gyakorlati bevezetésben ér­dekeltek, hanem a publikálásban, a tudományos fokozatok megszer­zésében, hiszen ettől függően lép­hetnek a ranglétrán előre. Ép­pen ezért megdöbbentő a TPB- nek az a megállapítása, hogy az intézeti kutatók között 1967—78 között a tudományos minősítés­sel rendelkezők aránya 14,4 szá­zalékról 11,3 százalékra csökkent. Se gyakorlati, se tudományos eredmény?! Elgondolkodtató. Ak­kor mivel foglalkoznak a kuta­tók?! Nem lustálkodnak, ezt azonnal szögezzük le. Munkaidejüket ki­tölti, s erejüket lefoglalja az a tevékenység, amit nagyrészt vál­lalati megbízások alapján végez­nek. Például egyedi vagy kis so­rozatú műszereket gyártanak, számítástechnikai, engineering (mérnöki) szolgáltatást nyújtanak, hogy csak a legfontosabbakat emeljük ki. A felmérések szerint a kutatóintézetekben a ténylege­sen kutatásra-fejlesztésre hasz­nált létszám és pénz az összes foglalkoztatott és költség 60 szá­zalékát sem éri el. A pénz 23 szá­zalékát termelésre fordítják, 9 százalékát szolgáltatásra, további tizet egyéb — adatgyűjtő, szerve­ző, minősítő — tevékenységre for­dítják. Több mint húsz helyen a kutatás-fejlesztés az intézeti munka felét sem teszi ki. A kér­dés csupán az, hogy az ilyen­fajta munka lehet-e egy kutató­­intézet feladata. Ha igen, milyen arányban tekinthető optimális­nak. A központi állásfoglalás sze­rint — bár a gazdaság szempont­­jából nélkülözhetetlen szolgálta­tásokról van szó — ez nem a kutatók feladata lenne Új formák Minden bizonnyal ezek a fur­csaságok vezettek a mostani át­­alakításhoz, amelynek eredmé­nyeként a 123 intézetből több mint negyven más gazdálkodási rendben működik tovább. Például fejlesztő vállalatként, amely az újdonságok gyakorlati bevezeté­sét is vállalja. Foglalkozik kuta­tással, fejlesztéssel, de gyártással is, tehát saját fejlesztéseit meg is valósítja. Több kutatóintézet­ből a jövőben ágazati intézet lesz, azaz több vállalat működteti, fi­­naszírozza, s az ő megrendelé­seik alapján dolgozik. Lesznek keretintézetek, ahol egy-egy átfo­góbb témára szakosodnak, s az állandó munkatársakon kívül — a célnak megfelelően — ideig­lenesen más kutatókat is foglal­koztatnak. Egy év telt el azóta, hogy er­ről az átszervezésről döntöttek, jó fél éve már az érdekeltek is tudják. Most júniusban elkészül­tek az első elképzelések, intéz­kedési programok. Az érintettek döntöttek, melyik új formát tart­ják üdvözítőnek. A minisztériu­mok véleményezték a választást, állást foglaltak az átállás idejé­re, módjára vonatkozóan. Mind­ezt tették úgy, hogy az új inté­zetek, vállalatok szabályozása még csak az év végére várható. Dönteni a játékszabályok ismere­te nélkül? Furcsa megoldás. Bár az Ipari Minisztériumban elhang­zott vélemény szerint a draszti­kus beavatkozás néha üdvözí­tőbb, mint a hosszas előkészítés. Mások szerint így a fejlesztési célok a kutatói feladatok lesz­nek az orientáló tényezők. Nem aszerint választanak, hol boldo­gulhatnak könnyebben, hanem, hogy melyik intézeti, vállalati formában produkálhatják a jobb eredményt. Ez az elméleti meg­fontolás minden bizonnyal igaz, a gyakorlatban azonban előfor­dul más jellegű döntés is. A kutatóintézetek egy része amellett döntött, ami a jelenlegi pozíciójához, munkájához a leg­inkább hasonlatos. Például azért választják a fejlesztő vállalat for­mát, mert így önállóak marad­hatnak — s ez mindenhol fontos szempont —, és mert abban bíz­nak, hogy azért némi kedvezmény a jövőben is megmarad. Ebben a megoldásban azt sem vethetik a szemükre, hogy a kutatás hát­térbe szorul a gyártás, vagy a szolgáltatás mellett. Sőt, a fej­­lesztő vállalatnak kifejezetten előnyös lehet, ha az újdonságo­kat gyorsan átülteti a gyakorlat­ba, ha elkezdi a gyártást. Bizonytalanság Vannak még kérdőjelek. Nem­csak a hiányzó szabályozók bi­­zonytalanítják el az érintetteket, hanem a vizsgálat óta eltelt idő­szakban bekövetkezett változások is. A Gyógyszeripari Kutató In­tézet például több vállalat inté­zete lenne az eredeti tervek sze­rint, ami azt jelentené, hogy a­­vállalati igényeknek kellene ku­tatásaival­ eleget tennie. Kérdé­ses, hogy a gyógyszer-, növény­védőszer- és intermedier-gyártás kiemelt programját teljesíteni le­het-e ilyen szervezeti felállásban. Sok még a pro és kontra elhang­zó érv. A változások célja világos. Az azonban továbbra sem egyértel­mű, hogyan ösztönözhetők az in­tézetek az eredmények gyakorlati bevezetésére. S vajon a vállala­tok a jövőben szívesen veszik-e az újdonságokat. Vagyis az ér­dekeltség köre, az újszerűen gon­dolkodás és cselekvés mozgatói egyelőre homályosak. Pedig — mint ahogy a következő két cik­künkből is kiderül — mindenhol az ösztönzőket, az érdekeltséget hiányolják. Jelenleg mást akar az ipar, s mást a kutató. Az igények és elképzelések csak ritkán talál­koznak össze. „De miért is lenne így? — tette fel a cinikusnak tűnő kérdést egyik beszélgető partnerem. „ Kevesen kapják ma aszerint a fizetésüket, hogy mennyi használható eredményt produkáltak. Ha így is meg lehet élni, miért dolgoznának másként? Végül is mindenhol érdekeiknek megfelelően, vagyis ésszerűen cselekszenek.” Valóban?!... Kocsi Ilona Szovjet halfeldolgozó Peruban Szovjet közreműködéssel épült halfeldolgozó kombinátot adtak át a perui Parta városában. René Deustua perui halászati miniszter a létesítmény megnyitóján mon­dott beszédében nagyra értékelte a kombinát építéséhez nyújtott szovjet műszaki segítséget. Hang­súlyozta: a perui—szovjet közre­működéssel létesült, halfeldolgozó üzem lehetővé teszi az ország la­kosságának halászati termékekkel való jobb ellátását. Bortermelési vita Gaston Thorn, az Európai Kö­zösségek Bizottságának, elnöke meghívta Edith Cresson francia és Guiseppe Bartolomei olasz me­zőgazdasági minisztert, hogy köz­vetlen megbeszélésen próbálja HORIZONT elősegíteni a két ország közötti bortermelési vita megoldását, a francia miniszterasszony azonban kitért a találkozó elől. A bizott­ság egyébként az európai közös­ségek bíróságánál eljárást indí­tott Franciaország ellen a közös piaci szabályok megszegése miatt. Az eljárás azonban decemberig is elhúzódhat, addig a dél-fran­cia gazdák akadálytalanul értéke­síthetik termésüket. Olcsóbb a kuvaiti olaj Kuvait a jövő hónaptól gyakor­latilag 1,10 dollárral csökkenti olaja hordónkénti árát, mivel kedvezőbb hitelfeltételeket aján­lott vevőinek — közölte a jól tájékozott Middle East Economic Survey című nicosiai hetilap. A lap szerint az eddigi 30 napos fizetési haladékot Kuvait 90 nap­ra emeli és ezzel viszonylagosan olcsóbbá teszi olaját. Kuvait hor­dónként 35,50 dollárt kér olajáért és az első Perzsa-öböl menti OPEC-tagállam, amely a világ­piaci olaj túlkínálat miatt mér­sékli olaja árát. Világárom Huszonhárom ország fővárosá­ban végzett japán felmérés sze­rint augusztusban Tokióban volt a legdrágább a világon egy kiló marhahús: 31 dollár. Ezzel szem­ben Buenos Airesben „csak” 4,90 dollárt kell érte fizetni. Egy üveg skót whiskyért viszont az argen­tin nagyvárosban 35 dollárt kér­nek. Hongkongban már 7,70 dol­lárért is lehet kapni.

Next