Magyar Hírlap, 1981. december (14. évfolyam, 281-305. szám)

1981-12-24 / 301. szám

Magyar Hírlap 1981. DECEMBER 24. CSÜTÖRTÖK 11 Új lehetőség — régi szemlélet Merre gurulsz, magántaxi? Hetényi István pénzügyminiszter országgyűlési expozéjából: „Az új vállalkozási formáktól azt várjuk, hogy ahol eddig a lakossági ellátás — vagy éppen a nagyvállalatok ellátása — hiányos, vagy csak veszteséggel fenntartható volt, jobban elégítsék ki a fogyasz­tói igényeket. A törvényes keretek között segítjük és bátorítjuk ezt a tevékenységet”. A XVII. században egy Givry nevű polgár engedélyt kapott ar­ra, hogy szabadalmát kamatoz­tathassa, vagyis kétkerekű, egy­­lovas kocsijával, fiákerével bér­fuvarozást vállaljon, és azt bár­mely, polgár igénybe vehesse. A derék francia még nem tudta: ta­lálmánya világra szóló üzleti vál­lalkozássá növi ki magát, s egy­­lovasát idővel sok lóerős automo­bilok váltják fel, amelyek taxi néven válnak majd nélkülözhe­tetlenné a nagyvárosi tömegköz­lekedésnél. A Pepita végét jelentené? A hazai autótaxi kis híján hetvenéves történelmében három igazán említésre méltó dátumot találunk. Az első 1913, Budapest székesfővárosa engedélyezi két­száz automobil személyszállításra történő használatát. A második 1951: a szürke és a kék magán­­vállalatok államosításával meg­alakult a Fővárosi Autótaxi Vál­lalat. A harmadik 1989: megkez­dődik a Zsiguli-program. Most következik a negyedik, a ráadás 1982. január 1.: a legális „maszek taxizás” hajnala. Vajon népsze­rűvé válik Givry mester foglal­kozása? Hiszen ezentúl nemcsak igénybe veheti, hanem művelheti is hazánk bármely polgára a bér­fuvarozás ősi mesterségét. A kér­dés csupán ennyi: megéri-e? Még pontosabban: szinkronban van-e a lehetőség a feltételekkel? A hírre sokan felkapták fejü­ket — nem véletlenül. Hiszen melyikünk nem ácsorgott még idegesen toporogva az üres drosz­­ton, vagy a latyakos járdaszélen — hiába. S melyikünket nem környékezett meg diszkrét hangú úr. — Taxira vár? Én elviszem. A kereslet és a kínálat ismerete világossá tette, hogy elfér még jónéhány bérkocsi Budapesten és vidéki városainkban. A vállalko­zói kedvről, az érdeklődésről szá­mos cikk, riport tanúskodik. Mi tagadás, ezek az írások ugyan­csak felkavarták a taxik fara kö­rül a port. Lehet, hogy a lég­áramlat egyben a „pepita” végét is jelenti? — Nem igaz, hiába beszélik, hogy a maszek taxi szelétől is megijedtünk — mondja Garacs György, a Főtaxi általános igaz­gatóhelyettese. — A sokéves ta­pasztalat, a megalapozott és kor­szerű műszaki háttér, a 2400 jár­mű, az 5000 jól képzett és helyis­merettel rendelkező gépkocsive­zető ismeretében erre nincs okunk. Közép-Európában a Fő­taxi a legnagyobb ilyen cég. Eb­ből a pozícióból nem a kesztyűt kellett felvenni — ahogyan azt sokan állítják —, sokkal­ inkább azon töprengtünk, miként nyújt­sunk kezet, hogyan segítsük az újat. Néhány adat. Az autótaxinál összesen hétezer ember dolgozik, gépkocsijaink naponta félmillió kilométert futnak, és évente öt­­ven millió utast segítenek úticél­jukhoz. Csaknem monopolhelyze­tet élveznek: nyolcszáz URH-ké­szülékkel felszerelt autójuk mel­lett, nyolcszáz kombival, és ugyanennyi „mezítlábas” Ladával rendelkeznek. És még akkor nem soroltuk fel egyéb szolgáltatásai­kat, mint például iránytaji, autó­­kölcsönző. — Igaz, hogy önök a rendelet megjelenése után felkeresték az illetékeseket? — Igen, mert nem értettük a rendelet lényegét, és szégyeltük azt, hogy dolgozóinknak ezzel kapcsolatos kérdéseire nem tud­tunk választ adni. Hiszen arra is gondolhattunk, hogy a vállalat helyett kizárólag „maszek” taxi lesz a jövőben. Annál is inkább, mert a rendelet előkészítésénél senki sem volt kíváncsi vélemé­nyünkre. Akármilyen nagy cég is vagyunk, nehezen tudtuk vol­na átvészelni, ha — megfelelő tájékoztatás híján — többszáz dolgozó hátat fordít nekünk és magánfuvarozásba kezd. — Rendben van, nem félnek. Mégis történt jónéhány olyan in­tézkedés, amelyek könnyen ösz­­szefügésbe hozhatók egy leendő konkurrencia színrelépésével. — Tudom, mire gondolnak — mondja Balázs József igazgató. — Valóban, 600 új gépkocsival kívánjuk növelni járműparkun­kat, és ez azt is jelenti, hogy a két pilóta — egy kocsi vezérlési rendszerünket egy az egyre állít­hatjuk át, tehát ahány kocsi, any­­nyi sofőr. Ezzel több szabadságot, nagyobb érdekeltséget teremtünk dolgozóinknak. Csomagtartót sze­relünk fel autóinkra, növeljük az URH-s kombik számát — ezek iránt nagy az igény —, és tervez­zük korszerű gépekkel felszerelt gumijavító üzembeállítását is. Tévedés ne essék: ezek már ko­rábban terveink között szerepel­tek — akárcsak az irány­taxik be­állítása —, de kétségtelen, a ren­delet megjelenése gyorsította megvalósulásukat. — Hányan mondtak fel az „örömhír” hallatán? — Nem többen, mint máskor. Nálunk egy pilóta átlagkeresete eléri a 4 ezer forintot. Az embe­rek a fizetésükön kívül a végzett munkájuk alapján összesen nyolc féle módon részesülhetnek még pénzjutalomban, hogy a szociális kedvezményekről ne is beszéljek. A másik dolog. Ha ma valaki ka­rambolozik, holnap másik kocsi­ra ül. Egy maszeknál ez három ház kiesés... De vegyük a leg­­gyakoribbat, elromlik az autó. Nálunk néhány óra kérdése csu­pán, s ismét irány­ a forgalom Soroljam tovább? Mi 160 ezer ki­lométer után megválunk a jár­műtől. De hány évet kell várni a maszeknak egy új gépkocsira? És van-e rutinja, gyakorlata, helyis­merete a vállalkozáshoz? Mi tör­ténik, ha megtámadják, esetleg az ülésen felejtenek valamit, ha menet közben lerobban? Ezek még ma is megválaszolatlan kér­dések. fára szerelt elektromos térkép, ahol a villogó lámpák most is várakozó utasokat jeleznek. Szemben a világító táblával for­galomirányítók ülnek. Közülük ketten csak néhány hétig. Beteg­ségnek, illetve kisebb szabályta­lanságnak „köszönhetik” itt-tar­­tózkodásukat. — Most is van maszek taxi, is­mertebb nevén a svarc. Nekik minden bizonnyal megéri az utascsábítás, de ha adózniuk kel­lene, biztos nem csinálnák — mondja Zeller János. — A ma­szek három napig csoda lesz, de hosszú távon nem tartok tőlük. Bár igaz, egy-egy nyugati márka, taxi felirattal biztos, hogy csá­bítóbb lesz, mint a Lada ... — Ha én most lerobbanok, irány a műhely, 50—100 forint a szerelőknek — és néhány óra múlva mehetek tovább —, foly­tatja Töv­esi Árpád. — Ipart Pestre nem váltanék, esetleg vi­dékre. Ott jobban megéri. A Főtaxinál sok mindenre vá­laszt kaptunk, de arra nem tud­tak felelni, mikor találkozhatunk az első maszek taxisokkal. Ugyanakkor az is érezhető volt, hogy egyelőre még nem felhőt­len a viszony a leendő magán­­fuvarozók érdekképviseleti szer­vével, a KIOSZ-szal sem. Annál is inkább kíváncsiak voltunk a KIOSZ véleményére, mert ők a taxival ellentétben már két esz­tendeje tudnak a rendeletről, mi több, annak előkészítésében is részt vettek. •­ Januártól hány maszek taxi segíti a tömegközlekedést? — Elvileg bármennyi — mond­ja szkeptikusan dr. Kős Ferenc főosztályvezető —, gyakorlatilag viszont egyetlen egy sem. Két hét választ el az új esztendőtől, de mi csak érdeklődőkről tu­dunk. Ha adóznának, nem csinálnák — Nos, ha a segítő szándék őszinte, akkor a Főtaxinak külö­nösen sok tennivalója akad. — Végigsakkoztuk ezt már mi is. A Kisiparosok Országos Szö­vetségének felkérésére tanul­mányt készítettünk, amelyben 17 féle területen kínálunk­­ együtt­működést. Csak néhány: vizsgáz­tatás, állomáshasználat, érdekvé­delem, baleseti helyszínelés. Eb­ből is láthatják, hogy nem szem­benálló felek , partnerek aka­runk lenni. Sajnos még most sem tudjuk a KIOSZ miben akar együttműködni, mire van szüksé­ge. Számunkra továbbra is az a fontos, hogy ha valaki odaáll a drosztra, legyen mindig szabad kocsi. Pepita, Volán, maszek? Az teljesen mindegy ... Ezzel úgy hisszük, mindenki egyetért. Valamennyien, akik a főváros utcáin és 140 állomá­sán sokszor hiába várjuk a sza­bad jelzésű taxit. Megerősíti mindezt a diszpécser-központ­ja­ Paragrafusokkal nem javul — Ezek az emberek mért nem „vedlenek át” vállalkozókká? Olyan kiábrándítóak a feltéte­lek? — Sajnos, így igaz. Nemrég küldte meg a KPM az irányelv­tervezetét, mit mondjak, még fel­sorolni is nehéz, mi mindent kell annak teljesíteni, aki legálisan akar drosztra állni. Az új rende­let éppen a bürokráciát, a feles­leges hatósági mérlegelést kíván­ta kiküszöbölni — helyesen gon­dolva, az élet dönti el, mi élet­képes vagy sem — ám ezt a ter­vezet nem tükrözi. Ez az ország már eddig is borzasztó sok pénzt ölt bele a szolgáltatásokba és a fejlődés mégsem elég dinamikus. Meg kell végre mindenkinek ér­teni: paragrafusokkal szolgálta­tást javítani nem lehet. Ide ver­seny kell, olyan, melyben a részt­vevők hasonló feltételekkel star­tolhatnak. És a jelenlegi terv alapján ez elképzelhetetlen. Új lehetőség — régi szemlélet. Nyilvánvaló, hogy a kettő nem fér meg együtt. Igaz, a jelenlegi elképzeléseket még nem kell készpénznek venni, de az aggasz­tó, hogy az első nekifutás nem éppen biztató. Miben remény­kedhetünk? Abban, hogy lesz jobb, és ha nem is január else­jén, de egyszer mégis begördül majd a zuhogó esőben toporgó, átázott utasok elé a magán rend­számú gépkocsi­k tetején a fel­irat: taxi. És az sem lesz baj, ha elsőként amolyan Givry külsejű alak ká­szálódik be majd a sofőr mellet­ti ülésre, magában zsörtölődve: — Azért 400 esztendeje nekem egy kicsit könnyebben ment az egész. FORRÓ PÉTER — FRANKA TIBOR Növekszik a támogatások részaránya Mennyibe kerül a gyerek? „kap”, „támogatják”, „segítik”. Tudósításokban és riportokban rendre előfordulnak e szavak, amikor a népesedés- vagy oktatás­­politika jellemzőiről adunk hírt. Nos, a — talán — nem szeren­csésen megválasztott kifejezéseknek valós gazdasági tartalmuk is van. Azok a tekintélyes összegek, amelyeket — a társadalom ter­melésének eredményeiből — egyik vagy másik társadalmi cél el­érésére vagy megközelítésére fordítunk. Ez a summa közelít ah­hoz, amit a jövendő dolgozó nevelésére családja áldoz. Minden 1980-ban született új kis magyar állampolgár — a je­lenlegi­ árakat és társadalmi jut­tatási rendszert számolva — 17 éves koráig az államtól 301 ezer 900 forintot „kap”. Ha érettségi után valamelyik felsőoktatási m­­egy 1980-ban születettre 17 év alatt — a mai árakat véve ala­pul — a szülők általában 436 ezer 560 forintot költenek majd, vagy­is az ingyenes társadalmi juttatá­sokkal együtt a gyermek kereső­képessé válásáig összesen 738 ezer forintba­­kerül”. Az egyetem­i végzettségűek „ára” pedig megha­ladja az egymilliót. Egy diplomás­ra az állam 541 ezer 500 fori­tot áldoz átlagosan, csupán 20—25 ezer forinttal kevesebbet, mint édesszülei. A felsőoktatás „átír­t­­ára” 216 ezer 200 forint, az or­vos- vagy a mérnökképzés azon­ban ennél jóval drágább. A KSH-ban rendszeresen — az ötévenkénti jövedelmi felmérések adatai, illetve háztartás-statk­­ti­­kai és mikrostatisztikai adatok alapján — számítások készülnek arról, hogy mekkora összeget for­dítanak egy-egy családban, a t­­er­­mékekre, és milyen arányú a tár­sadalmi hozzájárulás. Az elemzé­sekből kiderül, hogy a háztartá­sok jövedelmeinek differenciá­lt­­sága nagyobbrészt nem a kerese­ti — tehát nem a végzett munka szerinti — különbségekből, ha­nem a keresők és eltartottak el­térő arányából adódik. A gyermekek „fogyasztása” 1970 és 1980 között kevésbé nőtt, mint a felnőtteké. Ennek több oka van. A legfontosabb az, hogy a gyer­­mekek között nőtt a legfiatalab­bak aránya, akiknek eltartási költsége szerényebben emelkedett. 1980-ban a 3 éven aluliakra át­lag 1280, a 3—5 évesekre 1600, a 6—10 évesekre 1920, a 11—14 évesekre 2560, a 15—18 évesekre pedig 3200 forintot költöttek. Egy gyermek nevelése e szerint éven­te átlagosan 2140 forintba kerül. Tehát­ jelenleg — és a követ­kező években is — az eddigiek­nél nagyobb szükség lenne a gyermekes családok fokozott­­ anyagi és erkölcsi támogatására.­tézményben tanul tovább, akkor 22 éves koráig már általában öbb mint félmilliónyi támogatásban részesül. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján ez így osz­lik meg. Ez az előbbi adatokból is követ­kezik, hiszen a gyermekek fo­gyasztása — korukkal együtt — jelentősen emelkedik, a családi pótlék összege pedig — amely a gyermek korától nem függ — a növekvő költségek egyre kisebb hányadát fedezi. A számítások szerint már két gyermek éven­kénti „többletszükséglete” is a munkáscsaládok jövedelmének több mint két százaléka, a há­rom- és több gyermekeseknél pe­dig az általánosan három száza­lékos növekedést igényli. Ház­tartás-statisztikai adatok alapján a két felnőttből és két gyermek­ből álló munkáscsaládok szemé­lyes kiadása 1980-ban havi 8950 forint volt — így a gyermekek növekedéséből adódó többletszük­séglet tehát havi 200 forintot ten­ne ki. A két felnőttből és három vagy több gyermekből álló mun­káscsaládok személyes kiadása 8410 forint volt, így a gyermekek többletszükséglete 260 forint len­ne a következő évben. A gyermekek relatív fogyasztá­sa azért is nőtt az árindexeknél kisebb mértékben, mert az átla­gosnál gyorsabban emelkedett az alkoholos italok, a dohányáruk és a kávé fogyasztása, amit főleg a felnőttek kedvelnek. Ezen felül a háztartások átlagos taglétszá­ma jelentősen csökkent, számuk pedig emelkedett. Különösen az úgy­ne­vezett egyszemélyes háztar­tások száma és aránya nőtt. Az egyedül élőknél pedig a háztartá­si költségek (fűtés, világítás, la­kásfenntartás stb.) nem oszlanak meg több személyre, ezért költsé­gesebb fogyasztási egységet kép­viselnek, mint a családban élők. Ha az egy gyermekre költött át­lagos havi 2140 forint kiadást ele­mezzük, akkor a statisztikusok adatai szerint ebből 430 forint a családi pótlék, 240 forint más pénzbeli társadalmi juttatás, és a szülők tehát 1470 forintot fordí­tanak a gyerekre a személyen­ként 4000 forintot meghaladó ha­vi jövedelmükből. Ha a pénzbeli társadalmi juttatásokat — a gyest, a gyermekápolási táppénzt és a terhességi-gyermekágyi se­gélyt — a gyermekek fogyasztá­sához való hozzájárulásként ke­zeljük, úgy ezzel az összeggel együtt a társadalmi juttatások a 19 éven aluli gyermekek fogyasz­tásának a személyes jövedelmek­ből fedezetthez képest 1970-ben átlagosan 16, 1975-ben 27, tavaly pedig már 31 százalékát tették ki. Ehhez a jelentős aránynöveke­déshez azonban — a pótlék eme­lésén túl — számottevően hozzá­járult a jogosultak körének bő­vülése, valamint az is, hogy — a kisebb gyermekek arányának emelkedése miatt — a gyermekek átlagos életkora jelenleg alacso­nyabb, mint 10 évvel korábban volt, és így fogyasztásuk is ke­vesebb. Fahidy József szakmunkás egyetemi végzettségű A költségek megnevezése (0—17 éves) (0—22 é es) társadalmi költsége Családi pótlék 87 700 92 00 Gyermekgondozási segély 24 500 24 500 Bölcsőde 8 200 6 200 Óvoda 20 400 20 400 Általános és középfokú 93 800 99 400 oktatás Felsőfokú oktatás — 216 200 Üdülés, kultúra 16 300 2 100 Egészségügy 26 500 34 300 Egyéb (gyermekápolási táppénz, terhességi segély stb.) 24 500 24 500 Összesen 301900 541500 Cs. Kovács László rajza

Next