Magyar Hírlap, 1983. április (16. évfolyam, 77-101. szám)

1983-04-14 / 87. szám

Szovjet-japán külügyi konzultáció Pietsch Lajos, az MTI tokiói tudósítója jelenti. A kétoldalú kapcsolatok fejlesz­tésére vonatkozó álláspontok köl­csönös ismertetésével szerdán Tokióban befejeződtek a szovjet japán külügyi konzultációk. A szovjet küldöttséget Mihail Ka­­pica, a japán delegációt Nakad­­zsima Tosidzsiro külügyminisz­ter-helyettes­­vezette. Megálla­podtak, hogy a rendszeres, mun­­kajellegű tanácskozások követke­ző fordulóját jövőre Moszkvában tartják. Mihail Kapica megerősítette, hogy a Szovjetunió a két ország közötti békeszerződéshez vezető lépésként kész barátsági és jó­szomszédsági megállapodást köt­ni Japánal, és hosszú távra szóló gazdasági együttműködési egyez­ményt szorgalmaz. . A japán fél az úgynevezett északi területekre támasztott kö­vetelésének teljesítését — válto­zatlanul — a kétoldalú viszony mindenfajta szerződéses rende­zésének előfeltételéül szabja. Ez­zel összefüggésben Mihail Kapica kijelentette, hogy a két ország között nincs területi kérdés. A japán küldöttségvezető meg­próbálta a Szovjetunióra hárítani a felelősséget a kétoldalú kap­csolatok jelenlegi állásáért. Kapi­ca rámutatott, hogy a szovjetel­lenes washingtoni politikához történt japán csatlakozás miatt következett be feszültség a két ország viszonyában. A szovjet delegáció vezetőjét a nap folyamán fogadta A­be Sin­­taro külügyminiszter is, aki han­goztatta, hogy Tokió a szovjet— amerikai leszerelési tárgyalások­kal kapcsolatosan a Reagan-féle álláspontot támogatja. Abe Sin­­taro ismét tokiói látogatásra hív­ta meg Andrej Gromiko szovjet külügyminisztert. Mihail Kapica úgy vélekedett, hogy jelenleg nem megfelelő a légkör Gromiko külügyminiszter tokiói látogatásához. Washington kemény hangú nyilatkozata Közép-amerikai külügyminiszterek közvetítenek (MTI, PL, EFE, AFP) A Mexi­kó, Panama, Kolumbia és Vene­zuela külügyminisztereiből álló közvetítő csoport, amely a közép­­amerikai helyzet rendezésének tárgyalásos módozatait próbálja felkutatni, a térség öt országá­ban tesz utazást, és találkozik a politikai vezetőkkel. Céljuk a Nicaragua és Honduras fegyveres konfliktusának, valamint a térség többi országában dúló polgárhá­borúnak a megszüntetése. Costa Rica, Nicaragua, Salvador. Hon­duras után szerdán utaztak to­vább a közvetítők Guatemala­­városba. A külügyminiszterekkel való megbeszélés után Daniel Ortega, a nicaraguai kormány kormány­zó tanácsának koordinátora majd Alfredo Monge Costa Rica-i elnök támogatásáról biztosította a kül­döttségét. Edgardo Paz Bernica hondurasi külügyminiszter közöl­te a közvetítő csoporttal, hogy országa nem fogadja el Nicara­guának a kétoldalú tárgyalások­ra tett javaslatát. Scultz amerikai külügyminisz­ter keddi sajtóértekezletén, a ni­­caraguai helyzetről szólva az ag­resszív amerikai magatartást a kommunizmustól való félelemmel indokolta Thomas Enders latin-amerikai ügyelőkét megbízott külügyi ál­lamtitkár kedden a szenátus kül­ügyi bizottságában tudtul adta, hogy az Egyesült Államok kizáró­lagos jogot formál a térségben való katonai beavatkozásra. En­ders „óvta” Kubát és a Szovjet­uniót attól, hogy Nicaraguában „korszerű vadászrepülőgépeket vagy kubai csapatokat vessen be”. A sandinista népi hadsereg kedden közleményt adott ki Ma­­naguában az áprilisi fegyveres összecsapásokról. Eszerint a san­dinista népi erők az elmúlt két hét során 197 ellenforradalmárt megöltek, 40-et pedig megsebesí­tettek. Vasárnap egy semozista ellen­­forradalmárokból álló fegyveres csoport erőszakkal feltartóztatott egy nicaraguai kereskedelmi ha­jót Nicaragua atlanti-óceáni partjánál. NEM SOKON MIE­LŐTT, hogy a szocialista és szociáldemokrata pártok elhalasszák XVI. kong­resszusukat, és akkor talán arra a gyilkos lövésre sem nyílik al­kalom, amely Isszam Szártávit, a PFSZ képviselőjét terítette le va­sárnap, a kongresszus színhelyéül szolgáló szálloda halljában. Sydney, az eredetileg kijelölt helyszín, ugyanis a huszonnegye­dik órában elállt a rendezéstől, mondván, hogy az Ausztráliai Munkáspártnak a márciusi par­lamenti választások miatt nincs elég ideje előkészíteni a kong­resszust. Voltak olyan vélemé­nyek is, hogy a ma már minisz­terelnök Bob Hawke-nak nem lett volna ínyére, ha a latin­amerikai szociáldemokraták Syd­neyben forradalomról beszélnek, vagy ha a felszabadítási szerve­zetek képviselői fegyveres harc­ra hívnak fel. Mindezek után április 7-én festői környezetben, a portugál tengerparti Albuferiában nyílt meg a kongresszus. Mario Soa­res, a Portugál Szocialista Párt főtitkára volt a hatvan országból érkezett küldött házigazdája. Soares sokat köszönhet az euró­pai testvérpártoknak, és nem­csak, hogy nem volt kényelmet­len számára a kongresszus meg­rendezése, de még politikai tő­két is kovácsolhat belőle az e havi portugáliai választásokon, ahol számít a baloldali tömegek szavazataira. Az első disszonáns hangot még a kongresszus megnyitása előtt Simon Peresz tiltakozása jelen­tette; az Izraeli Munkapárt el­nöke kifogásolta a Palesztin Fel­szabadítási Szervezet meghívását. Ez is jelzi a Szocialista Interna­­cionálé feszültségeit. A TÖRÉSVONALAK felvázo­lásához elég lenne sorba venni a résztvevő pártokat — és eltérő nézeteiket —, hogy lássuk, a Szo­cialista Internacionálé küzd mindazokkal a problémákkal, amelyekkel a „harmadik utat” kereső mozgalmak, általában, túl sok a széthúzó erő. Természe­tesen vannak olyan célok és el­vek, amelyek összetartják a tag­­szervezeteket. Ezek általában az úgynevezett demokratikus szo­cializmus eléréséhez kötődnek. Ez a fogalom valójában nem je­lent mást, mint szociáldemokraták által kormányzott, polgári de­mokratikus intézményekre tá­maszkodó tőkés rendszert, amely­ben — úgymond — érvényesül­nek az egyéni és a kollektív em­beri szabadságjogok. Persze szó sincs valamiféle el­mélet következetes végigvitelé­­ről. Az egyes pártok napi politi­kai és választási harcaikban az alapelveket teljesen eltérően fo­galmazzák meg, attól függően, hogy milyen pártot, réteget vá­lasztanak szövetségesnek, illetve kitől akarják elhatárolni magu­kat. A Szocialista Internacionálé viszont éppen abban látja az erősségét, hogy pártjai különböző nézeteket képviselnek. Mint ön­álló tagszervezetek szövetsége, nem is rendelkezik olyan formá­lis jogkörrel, hogy a közös hatá­rozatokat az egyes tagszerveze­tekkel szemben érvényesíthetné. A döntéseknél és a nyilatkozatok meghozatalában az az elv érvé­nyesül, hogy a különböző véle­­mények közös nevezőjét kere­sik, ezért a határozatok átfedé­seket tartalmaznak. A mozgalom legsúlyosabb gondja, hogy az elérni remélt jóléti, szociális állam és az igaz­ságos teherviselés egyre távolabb kerül. Nem találják az utat a gazdasági válság következmé­nyeinek, elsősorban a nagymérvű munkanélküliségnek a felszámo­lásához. Márpedig ez a tömegek radikalizálódásához, a szocialis­ta, szociáldemokrata pártok bá­zisának elveszítéséhez vezethet. AZ ÉV ELEJÉN Bécsben öt pontot fogalmaztak meg a Szocialista Internacionálé szakér­tői a „soha nem látott világmé­retű krízis” leküzdésére. Energe­tikai, környezetvédelmi, lakás­­építési célokat szolgáló állami és magánberuházásokon kívül jöve­delempolitikai intézkedéseket is javasolnak a szegényebb rétegek támogatására és a kereslet élén­kítésére. Ezzel párhuzamosan ajánlják a heti és éves munkaidő csökkentését, valamint a nyug­díjkorhatár leszállítását. A XVI. kongresszuson elhangzott: a szo­cialista és szociáldemokrata pár­tok nem engedhetik meg, hogy az inflációt a munkanélküliség emelkedése árán törjék le. A Szocialista Internacionálé jelentős tényezője a nemzetközi politikának. Nemcsak azért, mert szinte valamennyi tagja — leg­alábbis Európában — hatalmon van, vagy pedig potenciális kor­mányzó párt, hanem azért is, mert olyan szervezett politikai erő, amely tömegbefolyással ren­delkezik. A szocialista és szociál­demokrata pártok taglétszáma meghaladja a 20 milliót, és 80 millió szavazó áll mögöttük. Az Európa Parlamentben majdnem minden harmadik képviselő a tagszervezetek soraiból kerül ki. Nagyon fontos e hatalmas erő mozgósítása a nemzetközi problé­mák békés rendezésére. A Szocialista Internacionálé az utóbbi öt évben a harmadik világ felé fordult. Ismeretesek a nyugatnémet szociáldemokraták elnökének nevével fémjelzett Brandt-bizottságnak az Észak- Dél párbeszédre tett javaslatai. Ezek az indítványok elsősorban gazdasági kérdésekkel foglalkoz­nak, de a szocialista és szociál­demokrata pártok a felszabadító mozgalmak megítélésében is a haladóbbakat képviselik a nyuga­ti álláspontok közül. A közel-ke­leti konfliktus rendezésében túl szeretnének lépni mind a Rea­gan-ter­­en, mind pedig az Euró­pai Gazdasági Közösség határo­zatán. A PFSZ képviselője nem­csak a mostani, hanem a Madrid­ban három évvel ezelőtt megren­dezett XV. kongresszusra is meg­hívást kapott. ÉVEKKEL EZELŐTT ELKÖ­TELEZTE magát a Szocialista Internacionálé „Közép-Amerika demokratizálódása” mellett. A kongresszus második napján a nyugatnémet Wischnewski kiállt a nicaraguai rendszer mellett, és elítélte az Egyesült Államokat, mert támogatja az ellenforradal­mi erőket. Pártja, a SPD nevében javasolta, hogy indítsanak átfogó nemzetközi kampányt a salvadori konfliktus békés rendezéséért. A béke és biztonság egyébként a konferencia központi témája volt. Még sohasem éreztük eny­­nyire égető szükségét a béke megőrzésének — állapította meg Willy Brandt, a Szocialista In­­ternacionálé újjáválasztott elnö­ke. A szociáldemokrata vezető a genfi tárgyalásokban látja az utolsó esélyt arra, hogy ellenőr­zés alá vonják a hadászati fegy­verrendszereket. Ez az álláspont összecseng az SZKP KB-nak a XVI. kongresszushoz küldött üzenetével. Az idő korlátozott és egyre fogy — hangsúlyozta az üzenet.­­ A haditechnika gyors fejlődése közepette pedig fennáll a veszély, hogy ellenőrizhetetlen­né válik a fegyverkezési hajsza. Ezért figyelemreméltó a finn Kalevi Sorsa javaslata, amelyet a kongresszus záróokmányában is rögzítettek. A Finn Szociálde­mokrata Párt vezetője felszólí­totta az Egyesült Államokat és a Szovjetuniót, hogy írjanak alá ideiglenes megállapodást az euro­­hadászati fegyverekről, ha Genf­ben az év végéig nem sikerül át­törést elérniük. Kalevi Sorsa a Szocialista Internacionálé 1978- ben létrehozott leszerelési kon­zultatív bizottságának elnöke­ként több alkalommal tárgyalt a nagyhatalmak és az ENSZ kép­viselőivel. Egy éve Moszkvában járt, és az SZKP azóta is gyü­mölcsöző kapcsolatokat tart fenn a konzultatív bizottsággal. AZ ALBUFERIABAN képvi­­­­selt pártok véleménye szerint a Nyugat biztonsági érdekei és az enyhülési politika a jövőben is összeegyeztethető, s ezért a Szo­cialista Internacionálénak e cél érdekében kell felhasználnia be­folyását. A Szocialista Interna­­cionálé persze nem katonai nagy­hatalom, hogy képes lenne köz­vetlenül hatást gyakorolni a nemzetközi viszonyokra. Legfőbb mozgósító eszköze politikájénak súlya, illetve az, ami elveiből, céljaiból a gyakorlatban megva­lósul. Nona V. György /VM­M A Szocialista Internacionálé kongresszusa Mit ér a neved? Grönland: Marad a kormány (AP, MTI) A dán Királyság keretében önkormányzattal ren­delkező Grönlandon kedden he­lyi törvényhozási választásokat tartottak, amelyen a kormányzó, baloldali Siumut (Haladás Párt­ja) jelentős szavazatokat vesz­tett, de a kis Inuit Ataqatigit (Eszkimók Pártja) segítségével továbbra is hatalmon maradhat. Megfigyelők biztosra veszik, hogy a grönlandi kormány foly­tatja az EGK-ból való kilépésre irányuló eddigi politikáját. A választási kampányban a kormánypárt és az Inuit aggodal­mának adott hangot amiatt, hogy Grönland a nukleáris fegyverke­zési verseny tehetetlen áldozatá­vá válhat, mivel a szigeten két amerikai támaszpont és négy megfigyelő állomás működik. Török választások (MTI) A társadalmi rendet szavatoló „erős kormány” hata­lomra juttatására szólította fel a török népet az ősszel esedékes parlamenti választásokon Kenan Epren államfő. A tábornok-elnök Denizliben tartott beszédében ugyanakkor leszögezte: „nem azért zúztuk szét a régi párto­kat, hogy ismét hatalomra jus­sanak.” Orhan Aldikac­i, a konzultatív gyűlés alkotmányelőkészítő bi­zottságának elnöke közölte, hogy a parlamenti választásokat ok­tóber végén tartják meg. Fekete polgármestert választott Chicago (AFP, UPI, MTI) Harold Wa­shington demokrata párti politi­kust választották meg a keddi helyhatósági választáson Chicago polgármesterévé. Személyében ■első ízben lesz fekete bőrű pol­gármestere a második légna­­■gyobb amerikai nagyvárosnak. A szavazókörzetek 96,4 százaléká­ból beérkezett eredmények alap­ján Washington a szavazatok 51,5 százalékát szerezte meg, ellenfe­lével, Bernard Epton köztársa­ságpárti jelölttel szemben. M­i 21983. ÁPRILIS 14. CSÜTÖRTÖK NEMZETKÖZI POLITIKA­iVtl 2 Msgydb Hirlap Kedvezőtlen világgazdasági folyamatok A fejlődő országok gazdasági sratégiájának kidolgozását végző „77”-ek aligha találhattak volna megfelelőbb helyszínt kon­ferenciájuk megtartására, mint Buenos Aires. Argentínát ugyanis túlzás nélkül a harmadik világ „állatorvosi lovaként” jellemez­hetjük. Az ország gazdasága ma­gán viseli az összes olyan be­tegség tüneteit, ami jellemzője a „77”-ek közösségének. Ide tarto­zik a hatalmas infláció, a mun­kanélküliség, a nemzeti összter­mék csökkenése, és végül, de nem utolsósorban az eladósodás, a fi­zetésképtelenség határáig. A Buenos Aires-i konferencia célja az­ volt, hogy kidolgozza a 125 fejlődő országot tömörítő szervezetnek a stratégiáját az ENSZ Kereskedelmi és Fejleszté­si Szervezet (UNCTAD) értekez­letének júniusi belgrádi ülésére. E feladatát sikerrel teljesítette a konferencia, bár nehezen tudták egyeztetni a fejlődés más-más szakaszán álló államok érdekeit a jelenlevő kül- és gazdasági mi­niszterek. Egyetértés elsősorban abban mutatkozott, hogy égetően szükséges változtatni a „déli” ál­lamok érdekeit figyelmen kívül hagyó nyugati gazdasági straté­gián. A „ZT”-ek tanácskozásának zá­rók­özleménye tartalmazza a fej­lődők régi követelését, az „új gazdasági világrend” kialakítását. Egyidejűleg elutasítja az Egye­sült Államok elnökének 1981-ben az Észak—Dél konferencián ja­vasolt „cancúni típusú” megoldá­sát. Ronald Reagan elnök akkor a segélyek növelése révén orvo­solhatónak vélte a harmadik vi­lág országainak súlyos, néhol ki­látástalannak tűnő bajait. A vi­lág pénzügyi helyzetét alapjai­ban megrázó 1982-es események — több hatalmas mértékben el­adósodott ország jelentette be részleges, vagy teljes fizetéskép­telenségét — azonban figyelmez­tetnek ennek az útnak a veszé­lyességére. A „77“-ek éppen ezért felhívták a figyelmét arra, hogy a fejlett tőkés országok nem haj­landók engedményeket tenni a fejlődő országok külföldi adós­ságainak törlesztése ügyében, ami veszélyezteti a nemzetközi gazdasági egyensúlyt. A záróköz­­lemény megfogalmazásai a fej­lődők türelmetlenségéről tanús­kodnak. Ennek az az oka, hogy a kedvezőtlenül alakuló világgaz­dasági folyamatok tovább ront­ják helyzetüket. A fejlődők csoportjába sorolha­tó 125 állam részesedése a világ ipari és mezőgazdasági termelé­séből évről évre csökken (nap­jainkban alig haladja meg a ti­zenöt százalékot). Ugyanakkor az ottani népesség rohamos növeke­désével egy időben eladósodásuk hatalmasra nőtt, összadósságuk csaknem 630 milliárd dollár, és az idei törlesztések megközelítik a 85 milliárd dollárt , tetemes summát azonban a­­­ többség csak újabb hitelek felvételével, valamint szigorú ta­karékossági intézkedések beveze­tésével képes előteremteni. Néhá­­nyuk még úgy sem: fizetésképte­lenné váltak, teljesen kiszolgál­tatott helyzetben vannak. A kon­ferencián rámutattak a résztve­vők, hogy a fizetési nehézségek következtében nő a társadalmi feszültség, ami hosszú távon az egyetemes békére is negatív ha­tással lehet. A „77”-ek világo­san kifejezték azon igényüket is, hogy a Nyugat, és elsősorban az Egyesült Államok, változtasson gazdaságpolitikáján, mivel a protekcionizmus hosszú távon az ő fejlődését is károsan befolyá­solhatja. A harmadik világ orszá­gaiban kialakult helyzet miatt ugyanis beszűkül a világpiac. Az „új gazdasági világrenden” belül a konferencia részvevői az „új pénzügyi rendszer” követelé­sére helyezték a hangsúlyt. A „77”-ek lehetőségei azonban ma jószerivel arra korlátozódnak, hogy rámutassanak helyzetük tarthatatlanságára. A belgrádi UNCTAD-konferencia valószínű­leg a tavalyi kedvezőtlen tapasz­talatok figyelembevételével pró­bál majd felvázolni egy, a több­ség számára elfogadható gazda­sági utat. Az ENSZ szakosított szervezete azonban csak ajánlást fogadhat el, kötelezővé nem tehe­ti határozatait egyik ország szá­mára sem... (vers) Türelmetlen „77”-ek

Next