Magyar Hírlap, 1983. június (16. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-07 / 133. szám

í­r?.' )7v Macra» Himip V n ^ / D O népgazdaság -vihgoazdasas ____________________„,3. június 7. kedd 7 Egy hét a világgazdaságban Japán színt váltott Az élet Williamsburg hetében sem állt meg: Mauroy francia miniszterelnök éppen a múlt hé­ten jelentette be, hogy a gazda­sági szükségprogram még leg­alább másfél évig érvényben ma­rad. Ennyi időre van ugyanis szükség ahhoz, hogy az intézke­dések hatásukat éreztetni tudják. . Szinte a bejelentéssel egy időben a kormány engedélyezte, hogy a bankok liberalizálják az export­hitelek folyósítását. Újdonság, hogy kedvező felté­telekkel a kis- és középvállalatok is hozzájuthatnak a kivitelük fo­kozását elősegítő pénzügyi lehe­tőségekhez. A párizsi lépést min­den bizonnyal az magyarázza, hogy az exporthitelek a verseny­­képesség lényeges elemeivé vál­tak. Bizonyos termékcsoportok­ban pedig — berendezések, rend­szerek, infrastrukturális beruhá­zások — hitel nélkül gyakorlati­lag lehetetlen exportálni. Az áru is versenyez és a pénzügyi felté­telek is. (Különösen áll ez a fej­lődő világra.) Egy kevésbé jó árut adott esetben megrendelés­hez segíthet egy kivételesen ked­vező feltételű exporthitel, míg a kiváló terméknek nemhogy erre nincs szüksége, még az átlagos­nál keményebb kölcsönfeltételek­­ mellett is piacképes. A többlet hatásai Míg Franciaországnak a gond­ja láthatóan a kivitel fokozása, Japánban a jelek szerint, a kor­mány éppen az import nem ki­elégítő növekedése miatt aggódik. Csütörtöki bejelentés szerint ugyanis ezután a kabinet és a vállalkozók energiájukat nem a kivitel növelésére fogják kon­centrálni, mint eddig tették, ha­nem a behozatal pozícióinak erő­sítése a cél. Az ember szinte nem is akar hinni a szemének. Hát ilyen is van? Pedig a jelenség természetes. Ott, ahol a világke­reskedelemben egyes országoknak hatalmas kereskedelmi mérleg­hiányokkal kell megküzdeniük, elkerülhetetlen, hogy másoknak viszont többleteik legyenek ugyanakkora összegben. Máskü­lönben tiranétaszinten nem alakul k­i a „nullszaldó”. Mármost nem­csak deficit nem egészséges bizo­nyos határon túl, a többlet is ha­szontalanná válik. Vegyük ugyan­is sorra, mire használható a mér­legaktívum. Lehet a kereskede­lem többletéből finanszírozni például az ország polgárainak külföldi utazásait és egyéb, úgy­nevezett „láthatatlan” tételeket. Be lehet a pénzt külföldön ruház­ni. El lehet helyezni bankokban, kamatra és természetesen lehet belőle a korábbi adósságokat is törleszteni. Nyitva áll az az út is, hogy a szóban forgó állam a többletet részben vagy egészében tartalékaihoz csapja. Ez biztonsá­got ad, a pénz majd később, szük­ség esetén felhasználható. Van azonban mindezekre egy reális határ. Az állampolgárok egy bizonyos összegnél , többet nem fognak külföldi éttermekben és kempingekben elkölteni, a külföldi beruházásoknak is van gazdasági (és politikai) korlátja. A bankok persze elvileg korlát­lanul fogadnának el betéteket, ek­kor viszont csak a kamatát lehet az összegnek felhasználni. Lehet adósságot is törleszteni, előfor­dulhat azonban, hogy az adott ál­lamnak nincs tartozása. Marad a hivatalos tartalékok növelése. Ez viszont egy bizonyos szinten túl ugyanolyan hatású, mint a kény­szertakarékosság, amikor valaki azért helyezi a pénzét a bankba, mivel képtelen érte a kívánt ter­méket megvásárolni. Csúcskövetkezmény Mi a megoldás tehát? A keres­kedelmi mérleg többletének sem szabad ,.elfutnia”. Ha az exportot nem lehet csökkenteni, a­ vásárlá­sokat kell növelni. Ezt célozzák az új japán rendelkezések is. A jövőben a vállalkozók és a kor­mány a legtöbbször arról fog tár­gyalni, hogyan lehet elősegíteni a feldolgozóipari behozatal növelé­sét. Módosítják az erkölcsi ösz­tönzők rendszerét is: korábban díjakat, kitüntetést azok a válla­latok kaptak, kik a­ kivitel foko­zásában jeleskedtek. Mostantól viszont — pontosabban: a jövő év áprilisában kezdődő pénzügyi év­től — az elismerés az importot fejlesztőket illeti majd meg. A fo­lyó pénzügyi évre Japán 20 mil­liárd dollár kereskedelmi mérleg­­aktívumot tervezett, a teljesítés várhatóan eléri a 30 milliárd dol­lárt. Az aktívum pedig nem csu­pán gazdasági szempontból értel­metlen bizonyos határon túl, ha­nem állandóan fenyegette a tel­jes japán export biztonságát, fe­szültséget jelentett a szövetségi kapcsolatokban. Most persze a ja­­pán piacra eladni szándékozókon a sor, hogy éljenek az új látás­mód adta segítséggel és ténylege­sen fokozzák is értékesítésüket a piacon. Azt ugyanis a kormány nem vállalta, hogy saját maga külföldről vásárolni is fog . .. Kissé messze jutottunk Wil­­liamsburgtól. Vagy — ha jobban belegondolunk, a hirtelen japán váltásban biztosan „benne van” a hetek vitája. Lehet, hogy az im­portcentrikus megközelítés a csúcs első konkrét eredménye? Gonda­ György—Szentgáli Péter Javaslatok a gazdaság­­élénkítésére JWJTV---------­UNCTAP-értekezlet Belgrádban Hétfőn Belgrádban megkezdő­dött az ENSZ kereskedelmi és fejlesztési értekezlete, angol nyelvű rövidítéssel az UNCTAD hatodik ülésszaka. Az egy év ta­tán húsz esztendővel ezelőtt az ENSZ-közgyűlés határozatával létrehozott szakosított szervezet szíti­ tagországából 147 küldte el delegációját a jugoszláv főváros­ba, közülük több mint száznak az élén miniszter áll. Vasárnap este óta Belgrádban tartózkodik a magyar küldöttség is, amelyet Veress Péter külkereskedelmi miniszter vezet. A június 30-ig tartó tanácsko­zásra a világgazdaságot sújtó mély strukturális válság idősza­kában kerül sor, olyan körülmé­nyek között, amikor a világ leg­több országában visszaesett vagy stagnál a termelés, amikor a fej­lett tőkés országokban a deflációs politika 32 milliós munkanélküli­séghez vzetett. A megszigorító pénzügyi és protekciós intézkedé­seken alapuló tőkés gazdaságpoli­tika a fejlődő országokat érinti a legsúlyosabban, amelyek ilyen fel­té­tetek közepette nagy reme­­ményekkel tekintenek a belgrádi tanácskozás elé. Nem üres kéz­zel, tétlen csodavárással küldték el képviselőiket a jugoszláv fő­városba: az el nem kötelezett or­szágok új -delhi csúcsértekezle­tén és az úgynevezett, 77-ek Bue­nos Aires-i miniszteri értekezletén egyeztetett álláspontot képvisel­ve az UNCTAD-ülésszakon is a világgazdaság felélénkítését célzó javaslatokkal jelennek meg. A Belgrádi ülészaknak másik jelleg­zetessége, hogy ezúttal nem egy­­egy részkérdés megoldására ki­dolgozott javaslatról döntenek, hanem globális megközelítésben foglalkoznak a válságfoly­­amat , számos kulcskérdésével, a nyers­anyagokkal, a kereskedelemmel, pénzügyi problémákkal. áterítettek A budapesti szolgáltatásokról - Megszabadulni a veszteségtől A közelmúltban föltérképeztük a Patyolat és a fodrászat hely­zetét, ám csak az érintettek beszéltek gondjaikról, a felügyelő szerv — a Fővárosi Tanácsg — véleményét nem kérdeztük. Ezúttal a „fő­­nöké” a szó. — Két beteg gyerekünk van mondja Köves Pál, a Fővárosi Tanács szolgáltatási osztályveze­tője. — A ruhatisztítóknak és a fodrászoknak áll legrosszabbul a szénájuk. Zsebünkbe kellett nyúlnunk, hogy kihúzzuk a Fő­városi Patyolat Vállalatot a kút fenekéről. Tizenhatmillió forintot adtunk, az OKISZ pedig három­millió forintot a Ruhatisztító Szö­vetkezetnek. Az Állami Fodrászat ugyancsak a veszteség szélén tán­colt, pár éve még nyereséges volt. Skizofrén helyzet — Bár nem vagyok prókátoruk, mégis azt kell mondanom, nem azért vannak mélyponton, mert renitens cégek — húzzák ők az igaz nógatás nélkül is. Ám, ne felejtsük el: 1980-ig állami tá­mogatást, különféle kedvezmé­nyeket kaptak. Aztán egy csapás­ra megvonták a segítő jobbot, egy kalap alá vonták őket a termelő­­egységekkel, mondván, gazdál­kodjanak hatékonyan! De ho­gyan? Hiszen pontosan önök — a tanácsok vezetői — a lakossági érdekek alapján megkötik a ke­­züket, gazdasági döntéseiket fe­lülbírálják­, lehurrogják. A Pa­tyolatnál hallottam a következő hasonlatot: ez olyan, mintha egy gépkocsivezetőtől megkövetelnék, tegye meg az utat Budapesttől Debrecenig két óra alatt, aztán megfeddik a benzintúlfogyasz­­tásért. Az Állami Fodrászattal egybehangzóan skizofrén hely­zetről beszélnek. — Mi annak idején kézzel-láb­­bal tiltakoztunk, ne terjesszék ki a normatív közgazdasági szabá­lyozó rendszert a szolgáltatásoké is. De­ mindhiába. Csupán any­­n­yi előnyük maradt, hogy négy százalékig emelhetnek béreket — adómentesen. Ez nem sok. Ugyan­akkor ez a terület érzi meg leg­jobban az életszínvonal ingado­zásait. S mert az utóbbi­­években nehezebb lett az élet, mindenki ott sprórol, ahol tud. Egyre töb­ben tértek vissza a mosógéphez, az otthoni fodrászkodáshoz , a forgalom szép lassan visszaesik. Újabb áremelésre a fodrászok nem gondolkodhatnak. Még ke­vesebb lenne a vendég, a végel­számolásnál legjobb esetben ugyanott tartanának, mint most. Más a helyzet a ruhatisztítóknál. Legráf­izetésesebb szolgáltatásuk a kilós mosás — nem véletlen: maszek mosoda nincs. De tény: a kisebb keresetűek­ otthon mos­nak, vasalnak, akik tisztítóba jár­nak, azokat nem érintené olyan érzékenyen a húsz-harminc szá­zalékos áremelés — két-három forintról lenne szó ám a Pa­tyolat­ fel­betegezhetne. Meglehet, volna egy átmeneti visszaesés, de aztán minden menne a saját ke­rékvágásában.­­ A csávó bált legkönnyebben áremeléssel lehet kikerülni, ami a mosásnál valószínűleg indokolt is. Ez csak enyhítené a betegsé­gi tüneteket, de nem csodagyógy­szer. Most mondta, a fodrászok­nál egyáltalán nem alkalmazható. Volna más megoldás is. Az Álla­mi Fodrászatnak púp a hátán a feleslegesen felduzzasztott üzlet­hálózat, amelynek jelentős része elavult. Nincs pénz a nagy k­edé­­íyek felújítására, még a frekven­tált helyen le­vő üzletek szépíté­sére, korszerűsítésére is alig jut valami. Alapvetően­ azért­, mert a tengődő, veszteséges üzletek — ahol a vendég ritka, mint a fehér holló — százezreket visznek el. A Patyolat is jó vár helyen szí­vesen, lehúzná a rolót — ha te­hetné, fölvállalom: közbelépünk. Bár tudom, hogy indokolt lenne a ráfizetéses boltokat bezárni, így mindkét cég kilábolhat­na a válságból. Ám m­i mégsem hány­hatunk fittyet a lakossági érde­keknek. Ha csak pár száz ember jó közérzetéről van szó , máris mellettük tesszük le a voksot De nem vagyunk szemellenzősek. Mondok egy példát. A Petőfi Sándor utcai fordászüzlet ma az Állami Pénzverőé. A környéken több üzlet van — a Párizsi ut­cában, a Haris közben, a Fel­­szabadulás téren —, hát bele­egyeztünk: szabaduljon meg a veszteségestől. De önmagában nem elég indok, hogy kevés a bevétel. Az ellátás fontosabb. Te­szem azt, ha­ egy-két utca választ­ja el a Patyo­lat-fiókot a R­uha­­tisztító Szövetkezet boltjától, ak­kor a kettő közül a rosszabbul menő becsukhat — de szolgálta­tás nélkül nem maradhat a kör­nyék, ezt nem engedjük. Az nem­­járható út, hogy a hálózatok szű­küljenek. Bővítés nincs — ez ön­magában visszafogást jelent — legfeljebb az új lakótelepekre jut valami, de ahhoz szigorúan ra­gaszkodunk, hogy ami van, meg­maradjon. ■ Erre mondom, mondják: ördögi kör. A követelmények gazdasági és ellátási oldalról homlokegyenest ellentétesek. Óhatatlanul irodalmi példa jut az eszembe: a szolgáltatókat, mint a krétai körben a gyermeket két anya is tépi, cibálja . . . Talán van valami megoldás. De mielőtt er­ről beszélnénk, megkérdem, hogy veszik tudomásul a gondok kö­zött a tipródó vállalatok, ha az új lakótelepeken meg kell jelen­niük? A lakosság érdekében — Nem a hangulattól függ, itt nincs akarom, nem akarom, tet­szik, nem tetszik. Már a lakótelep tervezésekor miénk a szó: milyen szolgáltatásokat javasolunk. Van­nak bizonyos normáink. Legfel­jebb annyi a változás, hogy szi­gorúan ügyelünk az alapterület­re — semmi sem lehet elmére­tezett, túlságosan tágas. Létezik egy optimum. Takarékoskodni kell, vége a hatvanas évek bősé­gének. Így lesznek a szalonok he­lyett kisebb boltok — az ellátás színvonala ettől még nem csor­bul. Aztán tapogatózunk, ki tud anyagilag beszállni? Valaki ráad­ja a fejét, ha nem, kijelöljük az ..üzembentartót”. Az építkezés a mi vállunkat nyomja, a költsége­ket nem varrjuk a nyakukba — elviselni sem tudnák. Csakhogy a mi lehetőségeink is megcsap­pantak, míg az ötödik ötéves tervidőszakban a szolgáltatásfej­lesztési alapunk­­ meghaladta a hatszázmillió forintot, a mostani időszakban csupán kétszázötven­millió forint. Nagy különbség! Ebből hozzuk létre a „bútorozat­­lan albérleteket” — a többi már a ,,tulajdonos” dolga. Korábban ülés a berendezésekre is adtunk. Most más a helyzet, legföljebb k­ir százezerrel kalkulálhatunk. Létezik igénybevételi díj. Papí­ron. Elvben. Mert az esetek több­ségében államigazgatási határo­zattal elengedjük a „beugrót”, vagy igencsak névlegesen számo­lunk. Négyzetméterenként húsz­ezret­ kérhetnénk, helyette ezret mondunk. Ha tudjuk, hogy a cég elbírja, l-Ia netii — hát jobb hí­­ján ingyen adjuk. Mindezt a la­kosság érdekében tesszük. Mert még vannak ellátatlan területek, főleg a peremrészeken sok a fe­hér folt... — Az egészben csupán az a furcsa, hogy a maszek fodrászok életszín­vonal ide, élet­színvonal oda — még mindig ragyogóan megélnek, az a hír járja, alapo­san meg kell „kenni” egy-egy jól menő kisiparost, hogy fodrász­vagy kozmetikus tan­ulót vegyen fel. És a ruhatisztítók­­— igaz, nem mosnak — sem panaszkod­nak, akik szépen dolgoznak, gyor­sak és nyitvatartásban is alkal­mazkodnak a megrendelőhöz — hiába dolgoznak eldugott mellék­utcában,­ a kuncsaftok egymásnak adják a kilincset. Mert nevük, jó hírük van­ a szakmában. Már­­már merész gondolat jár a fe­jemben . .. — Törekszünk a magánszektor bevonására. Vannak már közös kisipari felvevőhelyek. Most pél­­dául a XIII. kerületben egy női szabó lesz a .,főnök”, ő megkapja a kerületi tanácstól a helybéli kisiparosok listáját — aztán szer­­ződik azzal, akiben fantáziát lát m­á".d­iUki Cipésszel, optikussal, b. A "központ­ban felveszik a megrendelést, átveszik a javítandó tárgyat — aztán továbbítják a munkát így mindenki jól jár. Mi is — hi­szen a vállalkozó hozza a pénzt. A lakosság is­­ nem kell száz­­fele szaladgálnia, felkutatni az “-°,t működő kisiparosokat minden egy helyütt. Végül a ma­­sz­koknak is jó — az az o kira­i.PikkK ilyen kezdeményezések­kel boldogan támogatjuk. Ám kevés a helyiség. De minden ta­nácsnál, ha van szabad terület az igazgatási osztályok mindig megkérdezik az ipari osztályt mire van leginkább szükség. Egy biztos ha Például cipész kopog­tat a kérelmével, egy másodper­ci.­, sem tepelődnek. Égetően fon­­tos, hogy legyen, aki megjavítja a lábbelit. Ha van választási le­hetőségünk, mindig a szolgálta­tásé, a javításé az elsőbbség. Ha pedig az előbb arra gondolt, a fodrászatot meg a ruhatisztítást ,.maszekosítani” kellene — ki kell ábrándítanom. Az Állami Fodrá­­szat üzleteinek jó része nagy ho­­dály, régi bér­házakban, korsze­rett felszerelésekkel. Kinek kell! Csak falja a rezsiköltséget. Ha fele akkora volna, javulna a helyzet. Csakhogy senki sem bő- e! - ner­eslezkedik — nincs vevő a fel részre. Tudomásul­­kell venni az adottságokat. Nincs mód jó kis helyiségcserékre sem. És eggy ezerötszáz dolgozóval, kialakult hálózattal, felszereléssel működő Állami Fodrászatot nem lehet megsemmisíteni, fölszámolni Ez képtelenség. A Patyolat jellem­­ző­se, hogy nagyüzemi kapacitás­ba és sok kis felvevőhelyre épült Van két nagymosoda. Csak a sza­lonok— ahol a munkát korszerű kis gépekkel, helyben végzik _ tudnának megélni. A tcipanmaradás receptje — Nem lehet minden utca zsákutca, nem lehet minden­­fa tilalomra. Van közbülső megol­dás is: a Patyolatot a tavaszi csúcsforgalomban a gazdasági munkaközösségek mentették meg, műszak után is derekasan hajtot­­t természetesen anyagilag hol jártak —, de nem is volt fennakadás, nem kellett a válla­­lási határidőt nyújtani, mint a rétestésztát. És vannak egyéb vállalkozási tomnák is. Persze, ha felidézem, hogy annak idején a Patyolat milyen képtelen, telje­síthetetlenül szigorú szerződéses feltételeket szabott, nem csoda hogy egyetlen jelentkező sem­ akadt — akkor azt kell monda­nom, a vállalat is ludas a kiala­kult helyzetben. Ebben van a talpon maradás receptje. De a Patyolat újabb versenytárgyalásai is alig hoztak eredményt. Ugyancsak egy ke­zemen megszámolom, hány fod­rászüzletet sikerült bérbe adni. A szövetkezeteknél etalányelszá­­molás van — ez kedvezőbb, ott nagyobb is a mozgolódás. Nem is.­ a vállalatnál. Érthető, hiszen ki akar ráfizetni? Van itt mit felülbírálni, finomítgatni. A költ­ségtérítésig üzemeltetési rendszer bevezetésével és elt­erjesztésével is rengeteget lehet megtakarítani. Ma még a dolgozó pazarol, her­dálja a vállalat pénzét, de nem szórná, ha honorálnák, hogy jól gazdálkodik az anyaggal,­az ener­giával. Jó dolog a Patyolat front­­áttörése: ma már egyre több üz­letében­­árusít fonalat, pulóvert, ágyneműt, konyharuhát, m­egany­­a­yi apróságot. Tessék követni az utat! A fodrászok, a kozmetiku­sok is árusítsanak. Persze, nem lehet ily módon minden üzletet nyereségessé tenni, de ha a vesz­teségek csökkenthetők — az is eredmény. ..Ne csak szolgáltass, keres­kedj is” — és mentőöv, ér­demes belekapaszkodni. Cseszik Gyöngy!

Next