Magyar Hírlap, 1983. július (16. évfolyam, 154-180. szám)

1983-07-10 / 162. szám

6 1983.júliusig,vasárnap _____________________________t­udósításo­k______________________________________________Magyar Hírlap A HAZAI KORKÉP kérdése ( 1) : Hány év az életfogytiglan? A múlt héten ítélte halálra a törökbálinti gyermekgyilkos apát a Pest megyei Bíróság. Toldi Lász­ló egyszer már állt bíróság előtt, 1959-ben életfogytig tartó szabad­ságvesztésre ítélték. Egy szűkszavú tudósítás nem vállalkozhat arra, hogy elemezze az esemény hátterét, a bűnösnek talált elítélt Toldi László helyze­tét, tettének pszichológiai motí­vumait, az azonban biztosra ve­hető, hogy a férfi hasonlóan a hu­szonnégy évvel ezelőtti bűncselek­ményéhez, különös kegyetlenség­gel elkövetett emberölés miatt került ismét a bíróság elé. A lai­kus természetesen fölkapja fejét, ha valakit egyszer már emberölés miatt elítéltek — tehát a társada­lomra különösen veszélyes, az er­kölcsi normák szerint dönteni nem tud (Toldi 1959-ben a feleségét fejszével leütötte és fölakasztot­ta, tavaly pedig négyéves kislá­nyára gyújtotta a lakást), magán­életének súlyos konfliktusait kép­telen föloldani, bizonyos helyze­tekben alkalmatlan a közösségi életre­­, hogyan kerülhet ismét az emberek közé. Utólag, a történtek ismeretében könnyű következtetéseket levon­ni, összefüggéseket felállítani, azonban a férfi első szabadulá­sakor, 1974-ben lehetetlen lett volna előre látni, vagy akárcsak sejteni, valószínűsíteni a tavalyi tragédiát, következetetni Toldi László jellemfejlődésére, lelki al­katára. Ennek ellenére dr. Gáli László­tól, az Igazságügyi Minisztérium főmunkatársától azt kérdeztük meg, hogyan szabadulhat az, akit életfogytig tartó szabadságvesz­tésre ítéltek? — Kétségtelenül kivételes a be­mutatott helyzet, csupán két-há­­rom hasonló bűntett történt az utóbbi három évtizedben. Sajá­tos abból a szempontból is, hogy a jogszabályok megváltozása foly­tán és nem bírói döntéssel került annak idején szabadlábra ez a fér­fi. A Büntető Törvénykönyv meg­születése előtt 1959-ben ítélték el először. A halálbüntetést kegye­lem folytán életfogytig tartó sza­badságvesztésre változtatták. Az 1961. évi 5. törvény az első kodifi­kált szocialista büntetőjog azon­ban nem ismerte az életfogytig tartó szabadságvesztést. A legszi­gorúbb büntetés a halálos ítélet, a leghosszabb szabadságvesztés pedig tizenöt év volt. Eszerint az, akit 1961 előtt életfogytigra ítél­tek, az tizenöt év múlva szaba­dult. — Öt éve módosították a Btk-t. Ismét bevezették az életfogytig tartó szabadságvesztést. Mit je­lent a gyakorlatban, ha valakit erre ítélnek? — Húsz évet biztosan fegyház­­ban tölt. Ekkor döntenek arról, hogy feltételes szabadságra bo­­csátható-e. A nevelőtiszt tesz el­sősorban javaslatot, ő az, aki leg­jobban megismerheti az elítéltet. Figyelemmel kíséri, milyen az el­ítélt bűntudata, bűnbelátása, vál­tozott, fejlődött-e a személyisége, s azt is megállapítja, hogy fölké­szült-e az esetleges szabadulásra, milyen elhatározással vág ismét életnek. Ha kell, környezettanul­mányt is végez, hol fog lakni, dol­gozni a szabaduló, hogyan alakul­tak a családi kapcsolatai. Az in­tézeti tanács, a parancsnok is meg­vizsgálja a helyzetet, végül a bün­tető-végrehajtási bíró dönt. Tu­lajdonképpen a feltételes szaba­dulási eljárás szerint történik min­den, azzal az eltéréssel, hogy az il­lető még tíz évig szabadlábon le­vő elítéltnek számít, tehát párt­fogói felügyelet alatt áll, s eléggé szigorú magatartási szabályok irá­nyítják az életét. Tekintve, hogy öt éve hatályos ez a rendelkezés, ilyen módon ez ideig még senki se szabadult. S. B. Nyári Akadémia Debrecenben Tanítanak — közlekednek Megyei tudósítónktól. A közlekedési morál kialakítá­sában elsőrendűen fontos az em­berek szemléletének, szokásai­nak, beidegződéseinek megvál­toztatása. A közlekedési kultúra kialakítása pedagógiai feladat.. Az elmúlt években megmozdult a hazai állóvíz. Az érdeklődést jel­zi, hogy nemrégiben életre hív­ták a Magyar Pedagógiai Társa­ság Közlekedéspedagógiai Szak­osztályát. Az Országos Pedagógiai Inté­zet és az OKBT pedig Debre­cenben megnyitotta az I. közle­kedéspedagógiai nyári akadé­miát. — Miért éppen Debrecenben rendezték? — kérdeztük dr. Angi Zoltánt, a Debreceni Ta­nítóképző Főiskola docensét. — Hajdú-Bihar megyében si­keres helyi kezdeményezések voltak, s a közlekedési nevelés eredményei feltűnőek. Nálunk, a főiskolán, 85 hallgató szerzett — jogosítvány után — közlekedési szakreferensi bizonyítványt. — Másutt nem ilyen jó a hely­zet. Több oktatási intézmény ve­zetője jelezte a minisztériumnak, hogy nem látják a helyét, a sze­repét a közlekedéspedagógiai ok­tatásnak. Nálunk ez speciál­kollégiumként folyik, s ha vala­hol egy vezető nem érzi magáé­nak az ügyet, az általa vezetett intézményben olyan pedagógu­sok kapnak diplomát, akik már az első kiránduláson bajba ke­rülhetnek a közlekedésben járat­lan gyereksereggel. — Ma már minden óvodában és iskolában van kijelölt közle­kedési referens. Akkor mi a probléma? — Az óvónőknek, a tanítóknak és a tanároknak inkább van ked­vük a nevelésnek ehhez az ágá­hoz, szakképzettségük ellenben alig. — Végül is mindenki mellé nem lehet közlekedési szakem­bert állítani... — Így van, valahol viszont el kell kezdeni a nevelést. Legelő­ször a pedagógusnál, hiszen ő tovább is adhatja a tudását. Ezért gyűltünk össze Debrecen­ben. Képmagnóra fölvettük az óvodai, az alsó tagozatos és a föl­ső tagozatos közlekedési foglalko­zások tematikáját. Ezt láthatják a résztvevők. Megismertetjük őket a közlekedéspedagógiai kiadvá­nyokkal, az újdonságokkal. Ezzel is szeretnénk segíteni: a pedagó­gus ne csak tanítson, hanem tud­jon is közlekedni. A diákok nyári munkájának proble­matikája nagy nyil­vánosságot kapott a sajtóban, de a „dolgoz­ni vagy pihenni?" a „miért nem, ha igen?" roppant komplex kér­désére végül is nem kaptunk megnyugta­tó választ. Üdítő volt ebben a nagy kániku­lai bizonytalanságban annak a gyereknek a tegnap délelőtti rá­diónyilatkozata, aki egyenesen a mikro­fon szemébe mondta, mit is gondol ő a nyá­ri munkáról? Történt ugyanis, hogy egy iskola lel­kes igazgatója össze­hívta a tanulókat, mondván: itt a nagy alkalom, hogy ki-ki degeszre tömje a zse­bét, hiszen a FŐKERT már 11 forintos óra- Egy szuszra Élet tanszék bért is hajlandó fi­zetni nekik a nyári szezonban. A várt ováció helyett anya­gias hümmögés volt a válasz, mondhatni, a nebulókat nem rázta a­ lelkesedés. El is mondták a riporter­bácsinak: ez a 11 pénz még arra sem elég ... Márpedig terveikhez vastag buksza kell, a Hi-Fi-torony, a mo­ped nem két fillér. Végül előállt a már említett ebadta, és nem sokat teketóriá­zott, amíg kibökte: nem ezt kell csinálni, van más, jobban fi­zető munka is. Mert­hogy a maszek kocsi ötszörösét is fizeti a szóban forgó összeg­nek. Igaz, nem jelen­ti be őket, de ő ezzel nem sokat törődik, hi­szen nem osztálylét­számról van szó, amely csak akkor jó, ha teljes. Sőt, ő már tudja is, kihez kell fordulni, majd néz­zék meg a többiek, ki­nek lesz legelőször le­mezjátszója. Azt hiszem, hiba lenne haragudni erre a gyerekre. Igaz, anyagias (mint kö­rülötte annyian), ám élelmes (mint oly so­kan), ellenben talp­raesett (akad e hazá­ban néhány), és jó, hogy többet akar (ki nem?). Végül is úgy látszik, ő nemcsak a földrajzórán figyel, hanem az élet isko­lájában is éberen jegyzetel. (forró) Tűz a klímateremben Tűz keletkezett szombaton a Pamutnyomóipari Vállalat sop­roni gyárában. A munkások egy csoportja karbantartást végzett a klímateremben. A hegesztés köz­ben kipattanó szikra gyúlékony anyagokat lobbantott lángra. A soproni tűzoltók rövid idő alatt megfékezték a tüzet, ám így is értékes berendezések, felszerelé­sek égtek el, a gyors beavatko­zás azonban sok milliós értéket mentett meg. A tűz okát, kelet­kezésének körülményeit, a kár értékét tovább vizsgálják. Samantha Moszkvában Oroszul köszöntötte pénteken a moszkvai repülőtéren az őt váró­kat Samantha Smith, az a 11 éves amerikai kislány, aki Jurij And­ropov meghívására érkezett a Szovjetunióba. Samantha néhány hónappal ezelőtt levelet írt az SZKP KB főtitkárának, s kérte Jurij Andropovot, nyugtassa meg őt, hogy a Szovjetunió nem akar háborút. A kislány nem csupán részletes választ kapott levelére, hanem egyben meghívást is: az iskolai szünetben jöjjön el a Szovjet­unióba, szüleivel együtt. A kislányt a repülőtéren nem csupán a szovjet újságírók fag­gatták: őt és szüleit egész ameri­kai tudósítócsapat kíséri. A szov­jet sajtó, a rádió és a televízió bőséges terjedelemben beszámolt a vendég érkezéséről, s a nézők és olvasók nevében nagyon jó és érdekes üdülést kívánt a kislány­nak. Vásárnaptár A rövidítések jelentése: országos állat- és kirakó vásár: (oák); orszá­gos kirakó vásár: (ok); országos ál­latvásár: (oá); autóvásár: (ov). Július 11., hétfő: Siklós: (oák); Szikszó: (ok). Július 12., kedd: Pétervására, Za­laegerszeg; (oák). Július 13., szerda: Csorna, Hajdú­­hadház, Tápiószecső (oák); Mezőcsát: (ok); Makó: (oá). Július 14., csütörtök: Ócsa, Tét: (oák). Július 15., péntek: Csenger: (ok); Szeged-Kiskundorozsma: (oá). Július 16., szombat: Mohács: (oák). Július 17., vasárnap: Cegléd, Heves, Kunszentmiklós, Mórahalom, Rom­hány, Tiszakécske: (vák); Tokaj: (ok); Ajka, Debrecen, Dunaújváros, Kaposvár, Kiskőrös, Kisterenye, Mis­kolc, Mohács, Nagykanizsa, Nyíregy­háza, Orosháza, Pécs, Sopron, Sze­ged, Szolnok, Tatabánya: (av). Négy és fél milliós üzérkedés **­— Csoda a Csengery utcában Manapság, amikor a tatarozá­sok úgy elhúzódnak, hogy akár több új házat is lehetne építeni annyi idő alatt, a Fogyasztási Ér­tékesítő és Beszerző Szövetkeze­tek Mezőgazdasági Termékfor­galmazó Országos Közös Válla­lat Csengery utcai központi épü­letét — valóságos csoda — egy hónap alatt újították föl kívül, belül. Mint hírlik, nem is rosz­­szul. Ezért a munkáért igazán dicséret illethetné a szervezőt, a kivitelezőt egyaránt — mondhat­ja bárki, ám a történtek ismere­tében jobb csínján bánni az el­ismeréssel. Fejőstehén A történet „főhőse” a többszö­rösen büntetett Pál István. A most 42 éves férfi tanult szak­mája szobafestő, dolgozott is egy kisiparosnál, aki néhány eszten­deje elvállalta a már említett épület belső festését. Pál ekkor ismerkedett meg a vállalat gond­nokságának vezetőjével, Oláh Jánossal. A kisiparos és munká­sai bizony lassan haladtak a munkával, s ezért Oláh fölbon­totta velük a szerződést, és Pált bízta meg a tennivalók ellátásá­val. Az az „aprócska” tény, hogy Pálnak nincs iparengedélye, egyiküknek sem okozott gondot. Hogy a vállalat fizetni tudjon neki, gyorsan csekkszámlát nyit­tatott magának az egyik OTP- hivatalnál, majd megegyezett Öllő Imre nyugdíjas szobafestő és mázoló kisiparossal, hogy használhassa a bélyegzőjét. Igaz, az öreg úr iparengedélyét koráb­ban 600 ezer forint adóhátralék miatt bevonták, de valahogy megmaradt a bélyegzője, amit át is engedett Pálnak. Az így „föl­fegyverkezett” férfi azután meg­kezdte a munkástoborzást az egyik Dob utcai kocsmában. Ment minden, mint a karikacsa­pás. Pál embereket szerzett, el­lenőrizte a munkájukat, fölvet­te a pénzt, fizetett. Nem is rosz­­szul. És nyilván ennek volt kö­szönhető, hogy az alkalmi mun­kások gyorsan és viszonylag jól dolgoztak. A cég, pontosabban Oláh, nemcsak a központi épület tatarozását bízta Pálra, hanem üzleteinek fölújítását is. Másfél év alatt összesen körülbelül száz ember dolgozott Pálnak, aki köz­ben még egy kisiparost, a 32 éves Kovács Istvánt is „beszer­vezte”. A fiatalember épp’ ak­koriban lett maszek, nem is volt még nagyon tisztában a számlá­zással, így azt Pál készségesen átvállalta tőle, sőt később még Kovács nevét is aláhamisította a számlákra, melyek gyűltek szé­pen, ment a pénz — az adóközös­ség megkerülésével — Pál OTP- csekkszámlájára. A központi épület külső-belső tatarozása pél­dául 970 ezer forintba került, eb­ből 210 ezer volt Pál haszna, melyen testvériesen megoszto­zott Oláhval és Kováccsal. Köz­ben magánosoknál, meg más he­lyeken is vállalt kisebb munkát, de a fejőstehén a FORT maradt. A vállalat elhatározta, hogy Budafokon egy romos pince­­rendszert átalakíttat raktárbázis­nak. A feladatot Oláh kapta meg, aki a Bányászati Aknamélyítő Vállalattól kért árajánlatot. Az előzetes költségvetés, amelyet egy bányamérnök készített, több mil­lióra rúgott. A munka elvégzé­sére bányászok vállalkoztak sza­badidejükben, de avégett, hogy ki tudják fizetni őket, Oláh meg­kereste Pált, mert bízott a férfi ügyes számlázási manővereiben. Pál — nem tudni, hogyan — megszerezte egy törökbálinti kis­iparos ismerősének bélyegzőjét, és tavaly márciusban meg is in­dulhatott a nagy munka. Pált be­mutatták a bányászoknak, mond­ván: ő fizet majd nekik. Ez egy ideig meg is történt. A részszám­lákra mindig több pénzt vettek föl, ebből jutott Pálnak és Oláh­nak is. Pál március és július kö­zött 1 millió 313 ezer forintot vett föl, ebből 470 ezret fizetett ki a bányászoknak, akiknek egyébként akkor több mint 600 ezer forint járt volna. Az utolsó két számla összegét pedig egyál­talán nem kapták meg, bár Pál fölvette azt a pénzt is a bank­ban, s odaadta Oláhnak: fizes­sen ő. A brit mezőgazdasági minisz­térium harcot hirdetett a vakond ellen. Becslések szerint ez az ál­latka évi kétmillió font kárt okoz a mezőgazdaságban. A vakond­túrások tönkreteszik a legelőket és megakadályozzák a silótakarmány erjedését, ha éppen egy silógöd­röt csapolnak meg. Éppen ezért kutatómunka folyik a leghatáso­sabb vakondölő módszer kidol­gozása érdekében. Hogy hol — ír­ja a New Scientist —, azt a mi­nisztérium a világ minden kincsé­ért sem árulja el, attól tartván, hogy bizonyos állatvédők azonnal ellenkampányba kezdenének a szorgos kis turkálók érdekében. Az egyik elképzelés az volt, hogy a járatokba egyszerűen sztrichninnel beszórt gilisztákat helyeznek. Ám a terv megbukott a vakondok magas fokú higiéniá­ról tanúskodó étkezési szokásain. Ezek az állatkák ugyanis mielőtt megennének valamit, gondosan dörzsölgetik, tisztogatják man­csaik között. Nekik a tisztaság te­hát nemcsak fél egészséget, ha­nem életet jelentett. Ám a mezőgazdászok sem hagy­ták a dolgot annyiban. Úgy vél­ték, hatékony lesz a méreg, ha rá­­ragasztják a gilisztára. Kétfajta ragasztót is kipróbáltak. A va­kondoknak végeredményben egyik ellen sem volt kifogásuk, jóízűen fogyasztották el a preparált gi­lisztákat (a ragasztóban ezúttal nem volt méreg, hiszen nem akar­ták a laboratóriumi kísérleti álla­tokat elpusztítani, valószínűleg senkinek sem akaródzott új va­kondot fogni helyettük). A zseniá­lis ötlet ellen azonban az ugyan­csak érzékenyen érintett giliszták­nak volt kifogásuk. Sérelmesnek találták a furcsa páncélt, s meg­torlásul olyan nedvet izzadtak ki, amely részben oldotta a ragasztót. A kísérletek azonban változat­lanul folynak tovább. S ha si­kerre vezetnek, lehetséges — írja az angol ismeretterjesztő lap —, hogy hamarosan a ragasztós tubu­sokon a gyártónak fel kell majd tüntetnie: alkalmas-e készítmé­nye gilisztaragasztásra. z. c. L T Amikor a tisztaság életet ment ^ —* Gilisztaragasztó Hitegette a bányászokat A bányászok többször is meg­keresték a gondnokságveze­tőt, hogy megkapják járandósá­gukat,­de a férfi csak hitegette őket. Végül is a károsult dolgo­zók vállalatuk jogsegélyszolgála­tához fordultak, s így fény derült a manipulációkra. Közben a tö­rökbálinti kisiparost is érte egy kis meglepetés: kivetettek rá 800 ezer forint adót, hiszen a szám­lákon az ő neve és bélyegzője szerepelt. A VI. kerületi rendőrkapitány­ság nyomozása megállapította, hogy Pálék legalább négy és fél­millió forintos üzérkedést követ­tek el. Ügyükben befejeződött a vizsgálat, és vádemelési javaslat­tal átadták az ügyészségnek. (borbás)

Next