Magyar Hírlap, 1985. január (18. évfolyam, 1-25. szám)

1985-01-19 / 15. szám

L 1985.január 19.szombat_______________________________n­emzetközi politika _______________________________________Magyar Hírlap Szovjet gazdasági kísérlet Változás és átalakulás AKI FIGYELEMMEL KÍSÉR­TE a szovjet gazdaság fejlődésé­nek elmúlt néhány évét és ki­­sebb-nagyobb rendszerességgel beletekintgetett szovjet sajtóter­mékekbe, gyakran találkozott a gazdasági kísérlet kifejezéssel, amely magába foglalja a termelés hatékonyabbá tételét és a gazda­sági mechanizmus tökéletesítését célzó számos újítást, kísérleti jel­legű útmutatást, próbálkozást. A gazdasági kísérletek jelenlétét és helyénvalóságát mi sem igazol­ja jobban, mint az a kritikus, ön­kritikus hang, amellyel a Szovjet­unió vezetői az utóbbi években országuk társadalmi és gazdasági fejlődésének számos negatív je­lenségét illették. A Kommunyisztban, az SZKP elméleti folyóiratában Konsztan­tyin Csern­yenko, az SZKP KB főtitkára arról ír, hogy miköz­ben a gazdaság jelenlegi arcula­tát mind nagyobb mértékben ha­tározzák meg az élenjáró techni­kával és technológiával felszerelt, ésszerű munkaszervezéssel és ma­gas munkatermelékenységgel fém­jelzett egyesülések, vállalatok, még mindig nem kevés az olyan vállalat a Szovjetunióban, amely elavult technikával, a tegnapi technológia alapján dolgozik és akadnak olyan vállalatok, ame­lyekben túlsúlyban van a kevés­bé kvalifikált kézi munka. A fej­lett szocializmus követelményei­nek szintjén ez ellentmondást szül, amelyet csak akkor lehet feloldani, ha a hatékonyságban lemaradó ágazatok, mint a mező­­gazdaság, az építőipar, a közleke­dés, a szolgáltatások, az élenjá­ró ágazatok szintjére emelik, ha döntő fordulatot érnek el a nép­gazdaság valamennyi ágazatának intenzifikálása terén. „Gazdasá­gunk maga érkezett el egy olyan ponthoz, amikor e gazdaság mi­nőségi változása és átalakulása, mint mondani szokás, parancso­ló szükségszerűséggé lépett elő” — írja Konsztantyin Csernyenko, aki a továbbiakban felvázolja az elkövetkező évek feladatait. ELSŐKÉNT a munkatermelé­kenység növekedését említette az SZKP KB főtitkára, és Lenint idézte, aki éppen a magas mun­katermelékenységet tekintette a legfontosabb és legfőbb feladat­nak a szocializmus végleges és teljes győzelme szempontjából. Második helyen említette az élet­­színvonal nagyarányú növekedé­sét, de hozzátette, hogy ezt csak a munkatermelékenység növelé­se alapján lehet elérni. S végül úgy vélte, a Szovjetunió elegendő gazdasági potenciállal rendelke­zik ahhoz, hogy a munkaterme­lékenység terén megszerezze a világelsőséget — annak ellenére, hogy a szovjet gazdaság és a ma­gasan fejlett kapitalizmus kö­zött ezen a téren még nem kis tá­volság létezik. „Helytelen lenne arra számítani — írja Konsztan­tyin Csernyenko —, hogy azt a ■távolságot, amely e céltól elvá­laszt bennünket, gyorsan sikerül majd megtennünk... A helyzet ma úgy fest, hogy még a nyolc­vanas évek végéig gyökeres for­dulatot kell elérnünk a gazdasági hatékonyság növelése, valamennyi népgazdasági ágazat intenzifiká­lása területén.” Melyek azok a feladatok, ame­lyek végrehajtása megelőlegez­hetné e gyökeres fordulatot? Konsztantyin­ Csernyenko a nép­gazdasági ágazatok mielőbbi mű­szaki rekonstrukcióját, a legkor­szerűbb technológiák alkalmazá­sát nevezte meg első helyen, mint kulcsfontosságú feladatot, amely a termelőerők minőségi átalakí­tását szolgálja. Helyénvaló lenne itt idézni Mihail Gorbacsovot, az SZKP KB PB tagját, aki a moszk­vai ideológiát és gazdasági kérdé­sekkel foglalkozó tanácskozáson elmondott beszédében többek kö­zött felhívta a figyelmet arra, hogy bár a Szovjetunióban sok olyan vállalat, tudományos intéz­mény van, ahol a műszaki-tudo­mányos problémákat világszínvo­nalon oldják meg, akadnak kol­lektívák, amelyek megelégednek annak ismétlésével, amit a világ­gyakorlat már régen túlhaladott. Gorbacsov kifogásolta a Tudomá­nyos és Műszaki Állami Bizott­ság, az Állami Tervbizottság­­és a Szovjet Tudományos Akadémia által végzett munkát, és bírált bi­­zonyos ágazati vezetőket is. MINT FONTOS TÉNYEZŐT említette Konsztantyin Csernyen­ko a személyi érdekeltség növelé­sét a végzett munkában, valamint az anyagi és erkölcsi ösztönzési rendszer továbbfejlesztését. — Megengedhetetlen, hogy a bérfej­lesztés megelőzze a munkaterme­lékenység növekedését — jelen­tette ki az SZKP KB főtitkára —, de károkat okoz az a gyakorlat is, amikor az emberek termelő­­munkájukban jobb eredményeket érnek el, ám semmiféle díjazás­ban nem részesülnek. A megol­dás az lenne, ha a jól végzett munka a keresetben is­ megmu­tatkozna. „És fordítva: aki rosszul dolgozik, az készüljön fel arra, hogy nem jobban, sőt még csak nem is úgy fog élni, mint koráb­ban, hanem rosszabbul. Arra tö­rekszünk, hogy mindenki teljes mértékben legyen felelős a maga munkájáért. Végtére is megen­gedhetetlen, hogy az emberek se­lejtes munkáért, olyan termékek gyártásáért fizetést kapjanak, me­lyektől ők maguk mint vásárlóik, elfordulnak.”­­ A Szovjetunióban — írja Konsztantyin Csernyenko — senki nem vonhatja kétségbe, hogy a munka szerinti bérezés, a javak munka szerinti elosztása a legigazságosabb megoldás. „Ha eltérnek ettől az elvtől, ha teret kap a hírhedt egyenlősdi, akkor ez joggal háborítja fel az embe­reket, ezt joggal tekintik igazság­talannak.” Mihail Gorbacsov fent említett beszédében is kitért erre a problémára. Úgy vélte, az élet megtanította a szovjet embereket arra, hogy a szocialista elosztási és gazdálkodási elvektől való bár­miféle eltérés olyan súlyos jelen­ségeket szül, mint a munka és a közélet iránti passzivitás, az élős­­ködés, az erkölcsi nihilizmus, a jövedelmek és javak újraelosztá­sának rejtett formái. „Azokkal szemben, akikhez nem jut,, ,ele­m, lelkiismeret és az álampolgári, kötelesség hangja, a törvénnyel-­ háríthatatlan erejével kell fellép­ni." Konsztantyin Csernyenko a Kommunyisztban külön kitért a gazdasági vezetőkre. Mint megál­lapította, a gazdasági vezetőkkel szemben ma a követelmény a ma­gasan pártos és eszmei szemlélet, a hozzáértés és felelősség, az emberekkel való hozzáértő fog­lalkozás. „De még ez sem elég — tette hozzá. — Szükség van arra, hogy gazdasági szempont­ból helyesen, korszerűen gondol­kozzanak, a hatékonyságot­, a nö­vekedés intenzív tényezőit állít­sák előtérbe. Határozottan el kell vetni azokat a korábbi gondol­kodási sémákat, melyek lehetővé tették, hogy a mennyiségi szem­lélet ... kerülőn túlsúlt­ hó a mi­nőségi szemlélettel szemben.” A GAZDASÁGI KÍSÉRLET már meghozta első — többnyire pozitív eredményeit. A kísérlet­ben résztvevők, minisztériumok, vállalatok túlteljesítették a mun­katermelékenység növekedésére és a termelés önköltségének csök­kentésére vonatkozó feladatokat és kiváló eredményeket mutatnak fel azok a vállalatok, miniszté­riumok is, amelyek termékszál­lítási szerződéseket kötöttek. Per­sze, az igazsághoz tartozik, hogy a kísérletben résztvevő vállala­tok csak az egész szovjet gazda­ság csekély hányadát alkotják. Végezetül idézzük ismét Mi­hail Gorbacsovot: „Ma a leg­időszerűbb, megoldásra váró kér­dések egyike a gazdálkodás mód­szereinek és formáinak átalakí­tása. Ennek a munkának a célja a fejlett szocializmus támasztotta követelményeknek megfelelő gaz­dasági mechanizmus létrehozá­sa ... A jövőben még energiku­­sabban kell keresni azokat a leg­célszerűbb formákat és módsze­reket, amelyekkel összhangba hozhatók a társadalom, a dolgo­zók gazdasági érdekei.” Szaniszló Ferenc ni.sí­ etó.y Atomfegyvermentes övezet Tanácskozás Vallettán (AP, UPI) Kilenc európai sem­leges és el nem kötelezett ország képviselői kétnapos tanácskozást kezdtek csütörtökön Málta fővá­rosában, Vallettán a Földközi­tenger térségének atomfegyver­mentes övezetté alakítását célzó máltai javaslatról. A tanácskozá­son Finnország, Svédország, Ausztria, Svájc, Liechtenstein, San Marino, Ciprus, Jugoszlávia és a vendéglátó ország képviselői vesznek részt. A megnyitó ülésen­­ Sceberras Trigona máltai külügyminiszter kijelentette: „önmagában az a tény, hogy több földközi-tengeri el nem kötelezett ország kötele­zettséget­ vállalt arra, hogy nem teszi lehetővé saját területén nukleáris fegyverek telepítését, az első lépést jelenti a Földközi­­tenger atomfegyver-mentesítése felé”. A tanácskozás résztvevői azt is megvitatják, hogy milyen továb­bi javaslatokat terjeszthetnek a hónap végén összeülő, a földközi­tengeri biztonság kérdéseivel fog­lalkozó újabb konferencia elé. Phenjani tiltakozás (TASZSZ) A Koreai NDK-ban a Haza békés újraegyesítéséért küzdő bizottságának titkársága tiltakozását fejezte ki amiatt, hogy az Eselüít Államok új har­cászati nukleáris rakétákat tele­pít Dél-Korea területén. A KNDK-ban működő szerve­zet dokumentuma hangsúlyozza, hogy az amerikai imperialisták tovább fokozzák a feszültséget a Koreai-félszigeten a legújabb ha­ditechnika és fegyverzet telepí­tésével. Emlékeztet rá: az Egye­sült Államok korábban neutron­fegyvert helyezett el Dél-Koreá­­ban, azután, hogy már ezernél több nukleáris robbanótöltetet tárolt a félsziget déli részére. Wa­shington most hozzálátott a tér­ségben állomásozó csapatainak Új atombombákkal való felszere­léséhez. A közelgő „Team Spi­rit—85” elnevezésű amerikai— dél-koreai hadgyakorlaton kidol­­gozzák a „hirtelen csapás” vég­rehajtásának módozatait. Ez egy­­értelműen mutatja a manőverek agresszív jellegét. Az ehhez hasonló cselekmé­nyek növekvő veszélyt jelente­nek a térség békéjére és bizton­ságára, s akadályozzák Korea bé­kés egyesítését — hangsúlyozza a dokumentum. ns, Brazília új elnöke országa külpolitikájáról (TASZSZ) Tancredo de Almei­da Neves, Brazília kedden meg­választott új elnöke sajtóértekez­letén kijelentette, hogy hivatalba lépése után elsődleges fontosságú külpolitikai feladatának tekinti a latin-amerikai országokhoz fűző­dő kapcsolatok javítását. Hozzátette, hogy kormánya tá­mogatni fogja a népek önrendel­kezési jogát, a belügyekbe való be nem avatkozás elvét és síkra­­száll a béke, a nemzetközi biz­tonság megszilárdításáért. A március közepén hivatalba lépő új brazil kormány vezetője fontosnak ítélte országa és a Szovjetunió kapcsolatát. Tancre­do Neves emlékeztetett arra, hogy a­ két ország között a dip­lomáciai kapcsolatokat 1961-ben vették föl, tehát akkor, amikor ő töltötte be a miniszterelnöki tisz­tet. Neves elítélte a közép-amerikai térséggel kapcsolatos intervenci­ós terveket, és hangsúlyozta: Bra­zília mindent megtesz azért, hogy szavatolja a térség országainak a függetlenséghez és a szuvereni­táshoz való jogát. Neves bírálta az Egyesült Álla­mok pénzügyi-gazdasági politiká­ját, mert az aláássa Brazília gaz­daságát. A brazil—amerikai gaz­dasági kapcsolatok fő problémái között említette az amerikai hi­telek magas kamatait és az áru­forgalomban alkalmazott wa­shingtoni protekcionizmust Belga megoldás f fái) így, azaz „belga megoldásnak”­­ szokták — állítólag büszkén — nevezni a belgák azokat az okos kompromisszumokat, amelyek se­gítségével ötéviek élnek a nehéz­ségeken, kormányaik pedig idő­­­ről-időre elhárítják a létüket fe­nyegető veszélyeket. Nos, poli­tikai megfigyelők ilyen belga megoldásnak minősítik Wilfried Martens, kormányfő hét eleji washingtoni látogatásának ered­ményét. Amennyiben eredmény­nek lehet elkönyvelni egy rakéta­­telepítésnek nem a végleges fel­függesztését, hanem, „csak” a ha­logatását. A belga miniszterelnök washing­toni megbeszéléseinek ió, sőt, egyetlen témája ugyanis az ame­rikai rakéták belgiumi telepítése volt. A NATO 1979-es úgyneve­zett kettős határozatának értel­mében az NSZK-ba, Olaszország­ba­­ és Nagy-Britanniába már megérkeztek az első eurorakéták , ám Belgium, Hollandiával együtt, mindeddig ellenállt. A kis országnak 48 manőverező robot­repülőgépet kellene befogadnia, az atlanti szövetség menetrend­je szerint már az idén március­tól. Brüsszel ugyan kötelezettsé­get vállalt a telepítésre, de még 1980-ban úgy döntött, hogy an­nak megkezdését a szovjet—ame­rikai tárgyalások alakulásától te­szi függővé. S ezt az elhatáro­zását, a jelek szerint, mintha nem is szándékozna megváltoztatni. Legalábbis egyelőre. Hiszen a ra­kéták ügye állandóan komoly bel­politikai viták tárgya, Martenst emiatt pártjában és azon kívül is bíráják. A telepítés alkalmasint kormányválsággal fenyeget, az idei pedig választási esztendő Belgiumban... Martens kormányfő nyilván mindennek tudatában utazott, Leo Tindemans külügyminiszter­rel együtt, az Egyesült Államok­ba. Nem volt könnyű dolga, hi­szen nem kis nyomás nehezedett rá. S nemcsak amerikai részről. Diplomáciai források szerint a belga kormányfő országa kötel-­­ zettségvállalásának teljesítését seprgalmazó .. .tglpfönüzgngtet Tfcar..' rjott. Kohl nyu'ga!.n£mé'f ljahcét­’‘ lártól és Thatcher brit aliniszter­elnökről is, természetesen ezt sür­gette Washingtonban Reagan el­nök is. A belgák „renitenskedése” miatt aggódó politikusok vala­mennyien azt hangsúlyozták, hogy Belgium esetleges visszalé­pése a telepítéstől, alá­ásná „az atlanti szövetségen belüli szoli­daritást” és, úgymond, gyengí­tené a NATO pozícióit a leendő leszerelési tárgyalásokon. Tegnap­előtti brüsszeli sajtóértekezletén egyébként maga Martens sem ta­gadta, hogy a washingtoni veze­­­tés sürgette a telepítések márciusi megkezdését. Mindezek után valóságos politi­kai bűvészmutatvány volt, aho­gyan Wilfried Martens gyakor­­latilag megválaszolatlanul tudta hagyni a kérdést: vajon a belga kormány eleget tesz-e a­ sürgetés­­nek, avagy sem? Az amerikai korm­­­mánynak ugyanis megint nem si­került határozott és egyértelmű állásfoglalásra bírnia vonakodó szövetségesét. Martens azzal ér­velt, hogy „maga a telepítés két nap alatt végbemehet, de nem ez­ a gond, hanem az, hogy milyen legyen a telepítési ütemterv” ... S ezzel a kifogással ismét elha­lasztotta a végleges döntést, ez­úttal márciusra. Vagyis a belga kormány akkor fog csak dönteni, amikor a telepítésnek már meg kellene kezdődnie. S igaz, ezt a döntést NATO-partnereivel folyt­­­tatandó sorozatos konzultációk előzik majd meg, de még ez sem garantálhatja a rakétákra kimon­dott igent. Hiszen a márciusi döntést a kormány — mint arra a Martens kormányfő tegnapelőtt ígéretet tett —■, a parlament elé terjeszti, s ha az ellenzék kéri, akkor még bizalmi szavazás tár­évá is teheti sor azután — bár kicsi a valószínűsége —, elképzel­hető, hogy még márc­iusban sem mondatok ki a NATO által várva várt, belga „igen”. Kérdés persze, hogy a „belga megoldás” csupán egyszerű bel­politikai megfontolások alapján született-e, vagy pedig a jövendő szovjet—amerikai leszerelési tár­­gyalások folytatásához való egy­­fajtát­!hozzájárulást is jelent...­­ (fára!) A stockholmi küldöttségvezető Ronald Reagan elnöknél (MTI) James Goodby nagykö­vettel, az európai biztonság- és bizalomnövelő intézkedésekkel és leszerelési kérdésekkel foglalko­zó tanácskozáson részt vevő ame­rikai küldöttség vezetőjével tar­tott csütörtökön megbeszélést Ronald Reagan elnök­. A stock­holmi tanácskozás a szünet után január 29-én újítja fel munkáját. Reagan azt mondotta, hogy az Egyesült Államok megállapodás­ra törekszik a stockholmi konfe­rencián és a megállapodások el­maradásáért igyekezett a Szovjet­uniót felelőssé tenni. Azt mon­dotta, hogy az amerikai fél kész elfogadni az erő alkalmazásáról történő lemondást, ha a szovjet fél ugyanakkor elfogadja azokat az intézkedéseket, amelyeket az Egyesült Államok javasolt kato­nai téren. • ■ / v Reagan most azt mondotta, hogy a Szovjetuniónak „gyakor­lati szellemben” kell válaszolnia az amerikai javaslatokra, „konk­rét kérdésekről” kell megegye­zésre jutnia, mert szerinte az erő alkalmazásáról történő lemondás „inkább szónoki, mint lényegi” jelentőségű javaslat. Honduras nem vesz részt a Contadora-csoport találkozóján (MTI) Honduras pénteken hi­vatalosan bejlentette, hogy nem vesz részt a Contadora-csoport és a közép-amerikai külügymi­niszterek február közepére ter­vezett találkozóján. A döntés in­doklása az, hogy Honduras szo­lidaritást vállal Costa Ricá­val, amelynek kormánya már ko­rábban közölte, hogy egy Nicara­guával támadt vitás kérdés miatt nem kíván képviselőt kül­deni a februári tanácskozásra. Costa Rica és Nicaragua dip­lomáciai vitája tavaly december 24-én kezdődött, amikor — a Costa Rica-i kormány szerint — az ország managuai nagykövet­ségéről erőszakkal elhurcoltak egy ott politikai menedékjogot kért nicaraguai állampolgárt. Az ügy „főszereplője”, José Manuel Urbina Lara négy hónap­pal korábban dezertált a szandi­­nista hadseregből és Costa Rica managuai követségére menekült. Az említett napon azonban el­hagyta a követség épületét, s amikor megpróbált visszatérni, a hatóságok letartóztatták. A Costa Rica-i külügyminisz­térium néhány nappal később el­ismerte, hogy a nicaraguai ha­tóságok nem sértették meg a kö­vetség területét, de követelte, hogy a dezertőrt engedjék visz­­sza a diplomáciai képviseletre. Időközben José Manuel Urbina nyilvánosan bejelentette, hogy nem kíván ismét politikai mene­dékjogot kérni. Costa Rica ennek ellenére kö­zölte, hogy amíg nem teljesítik követeléseit, nem vesz részt a Contadora-csoport közvetítésé­vel folyó közép-amerikai béke­tárgyalásokon és panasszal for­dult az Amerikai Államok Szer­vezetének Állandó Tanácsához. A februári tanácskozáson a tér­ség országainak arról kellene dönteniük, hogy elfogadják-e a Contadora-csoport által, kidolgo­zott újabb közép-amerikai ren­dezési tervet.

Next