Magyar Hírlap, 1985. január (18. évfolyam, 1-25. szám)

1985-01-09 / 6. szám

l­ y­ó­k­iM­AGYAR HÍRLAP NÉPGAZDASÁG - VILAGGAZDASAG ms. január 9, szerda 7 A TV Vatta-emberek nélkül Átalakul a szolgáltatóipar - A tanács is rajta tartja a szemét A fodrászok már jó ideje mondják a magukét. Micsoda do­log­­ , panaszolták okkal-joggal hogy ha termelékenyebben dolgoznak, ha becsülettel hajta­nak, akkor a vállalat nem fizeti ki a többletértéket. Így aztán a legjobbak csak a vendégkör meg­tartásáért küszködtek, mert a borravalóval együtt mégiscsak összejött valami. Az ügyeskedők úgy egészítették ki jövedelmüket, hogy időnként elfelejtettek szám­lát adni. A restek meg csak üldö­géltek, tekergették a rádió kap­csolóját — ők a kevés pénzzel is túlontúl meg voltak fizetve. Tár­saik eltűrték jelenlétüket, mert megértették: kellenek a vatta­emberek, mert különben még a mértéktartó bérfejlesztésre sincs lehetőség. Mindenki épp elégszer hallhatta az értekezleteken, ha túllépik az engedélyezett sávot, mese nincs, adót kell fizetni. De miből? A vállalat szegény. Rugalmasabbak a kisebbek Mégis, enyhe vihar szele söpört szét az elmúlt hónapokban, ami­kor kinek így, kinek úgy a fülébe jutott, a változás kapujában áll­nak. De akár tetszett, akár nem, tudomásul kellett venni az eldön­tött tényt: az óévvel leáldozott az állami, a szövetkezeti fodrászat napja, s eljött a kisvállalatok, kisszövetkezetek ideje. Most az „átmeneti időszak” ele­jét élik, megannyi kérdéssel, két­kedéssel. S hogy minél zökkenő­­mentesebb legyen a beindulás, a felügyeleti szervek az átlagtól jobban figyelnek az újakra. A Fővárosi Tanács V. B. szolgálta­tási és ellátási osztálya rajta tart­ja a szemét az eseményeken. Mi­ként megy az anyagellátás, a kö­penyek, a törülközők, a kendők mosása, és ötmillió forint értékű anyag, eszköz selejtezése. Ez utóbbit a Pénzügyminisztérium engedélyezte, ami azt jelenti , partnerként segítenek az újjá­szervezésben, hiszen a jogutódok­nak annyival kevesebb terhet kell cipelniük, amennyit most a for­góalapból leírhatnak. S hogy több lehessen a fejlesztési alap, lesz építészeti, ipari karbantartó csoport, amely „kapun kívül” is dolgozhat. Árusítják azt az épü­letrészt, ahol eddig a központ volt, majd ezt az üzletek szépí­tésére, korszerűsítésére fordítják. Nem véletlen ez a buzgólkodás. A tanácsnak, mint a felelős gaz­dának, egyáltalán nem mindegy, milyen a szolgáltatás színvonala. Azt már mindenki tudja, hogy a kisebb szervezetek rugalmasab­bak, inkább alkalmasak a költ­ségcsökkentésre, különösen ak­kor, ha megfelelő az ösztönzés. S ez a lényege mindennek: nem lehet sokat és jót követelni, ha nincs megfelelő anyagi elismerés. Akik többet keresnek — A szervezeti korszerűsítés­sel egyszerre kettőt lehet lépni — mondja dr. Köves Pál, a Fő­városi Tanács V. B. osztályveze­tője. — Az első: így csökkenhet a megrendelő és a szolgáltató kö­zötti távolság. A második: a kis­szövetkezetek és a fogyasztási szolgáltató kisvállalatok bruttó jövedelemszabályozása előnyö­sebb, vonzóbb, hiszen itt a bér nincs „kitüntetett” poszton, nem más, mint a költségek egyike. Ezért konvertálható. Például le­het anyagtakarékosságból is bért emelni, s nem kell félni a bérfej­lesztés túllépéséért fizetendő adó­tól. Ebből a béklyóból kibújni azt is jelenti: eztán már nem kelle­nek a tessék-lássék munkát vég­ző vatta-emberek, az udvariat­lanok, a fegyelmezetlenek, a két­balkezesek, a lusták. Minek? Megszűnt a „szerepük”. Ezektől most könnyen megszabadulhat­nak. S így idővel kiderül, hogy a szolgáltatásban nincs is olyan nagy munkaerőhiány, sőt,­ eset­leg többen vannak, mint amen­y­­nyit a tényleges kereslet megkí­ván. Ezek már nem feltevésekre alapozó kijelentések. Hiszen nem ők az úttörők, a fodrászat csak követője a Gelka és az AFIT Tröszt vállalataiból létrehozott kisvállalatoknak. S itt az elmúlt másfél évben látványos béreme­lések voltak! Nem úgy, mint pél­dául a textiltisztítóknál, ahol „vért izzadva” próbálják megtar­tani az egyre fogyó, maradék lét­számot. Nem lehet úgy és akkor produktumot várni, amikor a szolgáltatásban dolgozók átlagbé­re alatta van a népgazdasági s az ipari átlagnak. Akiknek vala­mivel jobban áll­­a szénájuk, azok nem mások, mint a gépjármű és az elektromos cikkeket javító kis­vállalatok alkalmazottjai. Tehát azokkól van szó, akik kikerültek a bérszínvonal-szabályozás alól. Hogy miért olyan lényeges ez? Mert így lassacskán a különböző szervezeti formában működő gaz­dálkodók nagyjából azonos felté­teleket és érdekeltségeket teremt­hetnek. Mert amíg kiugróak az ellentétek, amíg jóval többet le­het keresni mondjuk az iparban, vagy más — hasonló tevékeny­ségű — cégnél, ki kérheti szá­mon, hogy a dolgozók java veszi , a munkakönyvét s odébbáll. Aki marad, az lehetőleg nem töri agyon magát. Pedig a szolgáltató munkája meghatározza a meg­rendelők, a fogyasztók közérzetét, hangulatát. Tehát: meg kell fi­zetni a pult másik oldalán állót ahhoz, hogy a kiszolgálás kul­turált, a munkavégzés gyors, pon­tos és kifogástalan legyen. A kisszervezetek errefelé ha­ladnak, csak a tempó nem vala­mi szédítő. Szó, ami szó, még az ösztönzés sem az igazi, csak gyengén javuló tendenciát mutat. Viszont ugyanez nem mondható el a kiszolgálás minőségére. Továbbra is bőven akad erre pa­nasz: hosszúak a vállalási idők, a munka sem kifogástalan, gyak­ran okoz gondot az alkatrész­­hiány, s még a tárgyaló partne­rek közötti hangnem sem meg­felelő. Vagyis a fogyasztó az ese­tek többségében észre sem veszi hogy a színfalak mögött változás történt, amit „őérette” is van. Dr. Köves Pál szerint a szervezet­­változások nem hozhatják meg egyik percről a másikra a csodát, de azért akadnak már biztató je­lek, amelyek arra mutatnak , ha kialakul a rég óhajtott ver­seny, talán jobban keresik majd a megrendelők kegyeit. Még nincs változás Ma azonban sokkal inkább az tapasztalható — s ezt állapítja meg egy tanulmányában Haffár Annamária, a Szolgáltatási Ku­tató Intézet tudományos mun­katársa —, hogy a közületi munkákért folyik a verseny. A gépjárműjavítók a használt gép­kocsik adásvételével, a roncs­autók bontásával, a használt al­katrészek felújításával és keres­kedésével, a haszongépjármű­vek javításával, esetleg áru­termeléssel vagy bérmunkával foglalkoznak. Az elektromos cik­kek javítói antennaszerelést, ipa­ri hűtőgépek javítását, villany­motor-tekercselést, villanyszere­lést, kaputelefon-szerelést végez­nek. Ami végtére nem baj, hiszen valós igényeket elégítenek ki, s arrafelé mennek, ahol a pénz van. Csakhogy így tényként rög­zíthető: a szervezeti korszerűsítés a lakossági szolgáltatások szem­pontjából az eddigiekben még nem váltotta be a hozzáfűzött remé­nyeket, mivel a kisvállalatok nem elsősorban a lakosság ellátását vég­zik. Persze, ennek ugyancsak meg­annyi oka van, amiért korántsem minden esetben a szolgáltatók a hibásak. Mert eleve tudomásul kell venni : a szolgáltatások fej­lődése szorosan összefügg a la­kosság jövedelmével, fogyasztá­sával, valamint a szolgáltatási dí­jakon túl a fogyasztás más terü­letein végrehajtott árintézkedé­sekkel. Cseszák Gyöngyi Argentin gazdasági terv Az ország gazdasági talpraállí­­tását, a külföldi adósságteher enyhítését célzó, 1989-ig szóló fej­lesztési tervet ismertetett az ar­gentin kormány az üzleti élet és a szakszervezetek vezetőivel. A tervezet alapján a fejlődő világ harmadik leginkább eladósodott országában évi átlagban 4 száza­lékkal növelnék a termelést, 7 százalékkal a kivitelt, 11,3 száza­lékkal a tőkeberuházásokat s 1,7 százalékkal bővülne a munkaal­kalmak száma, vagyis évente 175 ezer új munkahely létesülne. A tervezetben megjelölt terme­lési és exportcélkitűzések megva­lósítása esetén a tavalyi év vé­gén 48,4 milliárd dollárt kitevő adósság összege 1989-ig mindösz­­sze 3 milliárd dollárral emelked­ne, ami az inflációt is figyelem­be véve reálértékben az adósság csökkenését jelentené. Kínai mezőgazdaság A 80-as évek kínai mezőgazda­­sági törekvéseinek modelljeként tartják nyilván az ország észak­keleti részén fek­vő Tacsiu tele­pülést — írja az angol nyelvű China Daily. A „mintafalu” lakói­ az utóbbi hat év során megötszörözték a mezőgazdasági termelést, eközben az egy főre jutó évi jövedelem 100 jüanról (36 dollár) kétezer jüanra (720 dollár) nőtt. A ház­tartások megszokott felszerelési tárgyai közé tartozik a televízió, a magnetofon, a hűtőszekrény, de nem egy helyen van már te­lefon és légkondicionáló beren­dezés is. Görög kampány „Görög árut vegy” — ez a mot­tója annak a kampánynak, ame­lyet az athéni kormány indított, elősegítendő az ország kereske­delmi deficitjének leapasztását. A rádió, a televízió és az újsá­gok­ hívták fel a lakosságot a nemzeti árucikkek fokozottabb vásárlására, egyidejűleg az üzle­tek rendkívüli árcsökkentéseket hajtottak végre számos görög árura. A hatóságok aggódnak, hogy a behozatali vámok több­ségének négy évvel ezelőtti eltör­lése után a külföldi fogyasztási cikkek iránti tartós vásárlási láz nemcsak az ország devizális hely­zetét rontja tovább, hanem a gö­rög iparét, s közvetve a foglal­koztatottságét is. Az atomerőművek rekordja Háromszoros rekordot állítottak fel a nyugatnémet atomerőmű­vek a múlt évben — jelenti a DPA nyugatnémet hírügynökség. Tavaly három erőmű is — a gra­­fenrheinfeldi, a krümmeli és az unterweseri — több mint 10 mil­liárd kilowattóra elektromos ára­mot termelt, ami csúcstelejesít­­ménynek számít. 1983-ban még az éllovas grafenrheinfeldi erő­mű is csak 9,96 milliárd kilowatt­óra áramot állított elő. Indonéziai mértéktartás Az indonéz elnöknek az or­szág parlamentje előtt ismerte­tett 1985. évi költségvetési terve a kiadásoknak csak viszonylag mértéktartó növekedését helyezte kilátásba és a hangsúlyt az olajon kívüli szektor növelésére helye­zi. Az OPEC-hez tartozó ázsiai ország bevételeinek csaknem két­harmadát eddig az olaj és a föld­gáz biztosította, de szerepe már két éve csökken. A megszorító büdzsé ellenére április 1-től Szu­­harto kilátásba helyezte a köz­­alkalmazottak bérének emelését. Az olaj- és gázeladásokból az 1985—86-os, költségvetési évben 10,4 milliárd dollárt remélnek. Napi kommentár Késésben A menetrend ismert. Az új vállalatvezetési formákra 1986 végéig kell áttérni. Előtte azon­ban még két dátum világos: a múlt év december 31-ig kellett nyilvánosságra hozni a főhatóságok javaslatát a be­sorolásra, amelyről ez év áp­rilis végéig nyilatkoznak a vál­lalatok. Ha elfogadják, ezt jel­zik, ha nem, azt. Csakhogy rögtön az első idő­pontnál némi csúszás tapasz­talható. Az Ipari Miniszté­riumhoz tartozó cégek még semmiféle hivatalos értesítést nem kaptak a várható válla­latvezetési besorolásról. Persze, informális csatornákon azért eljutott hozzájuk a hír, hogy mire számíthatnak. Csakhát ez azért egészen más. Erre még nem kezdhetnek el cselekedni, nem adhatják át a választás előkészítését, lebonyolítását az illetékes vállalati szerveknek. Addig tétlenségre vannak kár­hoztatva. Különösen kellemetlen ez, hiszen most az iparvállalatok többsége munkásgyűléseket tart, ahol a múlt év értékelé­sén kívül, s az idei kilátásokon túl azért jó néhány kérdés el­hangzik a szervezeti formák­ra vonatkozóan is. S nincs an­nál rosszabb, mint amikor egy igazgató ilyenkor azt válaszol­ja, nem tudom, még engem se értesítettek. Pláne, ha azután teszi, hogy decemberben hatá­rozott ígéretet tett, hogy ezen a gyűlésen már mindenről be fog számolni. De miért ne ígérte volna meg? Ha egyszer több hivata­los álláspontban, nyilatkozat­ban is szerepelnek ezek az idő­­pontok. Legutóbb éppen a Mi­nisztertanács és a SZOT közös iránymutatásában. Hogy ez nem kötelező? Per­sze, hogy nem. Csakhát ilyen érveléssel semmiféle pontosan megjelölt időpontnak nem len­ne értelme. A kiadott menet­rendnek sem, mindenki úgy csinálhatná, ahogy éppen ki­jön a lépés. Meg aztán: a bevezetés első lépését azért célszerű lenne az előzetes elképzeléseknek meg­felelően alakítani. Mert rossz ómen, ha már az első is csú­szik ... — kocsi — Az NSZK adóreformja s Segíteni a fellendülést Az NSZK állampolgárai szép karácsonyi ajándékot kaptak kor­mányuktól: a kabinet még az ünnepek előtt döntött az adó­­csökkentésről. Igaz, a hír nem érte meglepetésként a közvéle­ményt, és azt is mindenki tudta, hogy az ajándék árát saját ma­gának kell megfizetnie. 1984 a botrányok évének szá­mított az NSZK-ban. Az ország­határokon túl gyűrűző hírekben Flick és Kiesling neve szerepelt a leggyakrabban, pedig, a szö­vetségi köztársaság életében fon­tosabb események is akadtak. Olyanok, amelyek inkább jellem­zik a jelenlegi bonni kormányt. A leginkább akkor éreztem ezt, amikor fél évvel ezelőtt a gazda­sági minisztériumban jártam. Az NSZK forró napjai voltak ezek, a vasasok és a nyomdászok a 35 órás munkahétért a háború utáni legnagyobb sztrájkjukat tartották — mint akkor mond­ták —, kockára téve az éppen csak éledező nyugatnémet fellen­dülést. Abel úr, a minisztérium vezető munkatársa­— mint szak­értő, részt vett a londoni tőkés csúcson is — a szakszervezetek törekvését meglehetősen szkepti­kusan értékelte, és az sem rázta fel, hogy akkori főnökének, az éppen lemondásra készülő Otto Lambsdorff gazdasági miniszter megvesztegetési ügyéről kérdez­ték. Lázba csak akkor jött, ami­kor az adócsökkentés került szó­ba. Ezen nincs mit csodálkozni. Az adó és reformja olyan lényegi kérdés az NSZK-ban (és nemcsak ott), amely — mint a jövedelem újraelosztásának legfőbb eszköze — nemcsak a gazdaságfejlesztés és -ösztönzés hosszú távra szóló szabályozója, de magán viseli egy kormány társadalompolitikájának meghatározó jegyeit is. Ma már köztudott, hogy az 1983-as válasz­tásokon az SPD többek között azért esett olyannyira vissza, mert a csökkenő nyugatnémet gazdasági hatékonyságot sokan az állam túlzó szociális gondoskodá­sának, illetve az ebből származó elkényelmesedésnek tudták be. Ráadásul sokallták az erre for­dított költségvetési márkákat is, és az­ új vezetéstől olyan adó-, rendszert vártak, ami kevésbé jó­ságos, de jobban ösztönöz a tel­jesítményre. Hogy az adócsökkentés — a bérből és fizetésből élők rovásá­ra fog megvalósulni — azt fél éve a kidolgozott koncepció elfo­gadásának időpontjában sem ta­gadták a bonni pénzügyminiszté­riumban. Rende­s úr szerint a közvetlen (jövedelem) adók az el­múlt időben túlzottan nőttek, míg a közvetett (forgalmi)­­adók ke­vésbé. A kormány koncepciójá­nak lényege, hogy azokat a már­kákat, amelyeket a csökkentett jövedelemadóval a nagyobb tel­jesítményt nyújtó — vagy jobban üzletelő — személyek zsebében hagy, azt (az egyes termékekre számított) nagyobb forgalmi adó­val az egész társadalommal meg­fizetteti. Az adóreform szerint 1986-tól a személyi jövedelem adómentes ré­szét — a nevelési költségek ellen­­súlyozásaként — gyermekenként 432 márkáról 2484 márkára eme­lik, de minden keresőnek mini­mum 324 márkával csökkentik adóalapját, így évente mintegy 11 milliárd márka értékű adót elengednek, amely összegnek a 80 százaléka voltaképpen az ala­csony és közepes jövedelmű csa­ládoknál marad. Ennél kétmil­liárd márkával többet takaríta­nak meg a nagy jövedelműek 1988. január 1-től kezdve, ami­kor is az adótarifák progresz­­szivitását mérséklik. Bármilyen furcsa is, az adóel­engedés taktikájának végső célja az adóbevételek növelése. A ke­resztény pártok — híven az USA- ban és Nagy-Britanniában meg­valósuló gazdaságpolitikához — a vállalkozókat adóbéklyóiktól kí­vánják megszabadítani a beruhá­zások és munkahelyteremtések ér­dekében. Az FDP szerette volna, ha min­den reform már az 1987-es vá­lasztások előtt megvalósul. Stol­tenberg azonban úgy vélte, hogy előbb a költségvetési kiadásokat kell rendbetenni — megnyirbálni — és csak aztán lehet a bevéte­lekből is engedni. Mindazonáltal a kérdés még továbbra is nyitva marad: hogyan kívánja a kor­mány a kieső adóbevételeket pó­tolni? Bár az adóreform jóváhagyá­sába kormányszinten az ellenzé­ki szociáldemokrata párt nem tudott beleszólni — és minden valószínűség szerint elfogadását a nyáron a törvényhozásban sem lesz képes megakadályozni —, bonni sajtóértekezletén Peter Glotz, az SPD országos ügyve­zetője bírálta a kormány adópo­litikáját. Különösen a nagy jöve­­­­delműektől behajtott beruházási pótadó megszűntét fájlalta, ami­ből munkahelyeket lehetne léte­síteni a több mint két és fél mil­lió állástalan számára. Más a véleményük a gyáripa­rosoknak, akik a jövedelemadó csökkentését — szövetségük út­ján — „végre a helyes irányba megtett lépésként” értékelik. Tény, 1984 augusztusa és októ­bere között a beruházási javak iránti kereslet 13 százalékkal nö­vekedett ... Nonn V. György

Next