Magyar Hírlap, 1985. február (18. évfolyam, 26-49. szám)

1985-02-09 / 33. szám

2 1985. FEBRUÁR 9. SZOMBAT ■­V NEMZETKÖZI POLITIKA_________( 11 . ) Magyar Hírlap India - választások után Mézeshetek nélkül EGY POLGÁRI demokratikus úton megválasztott kormány rendszerint száz nap haladékot kap a nemzetközi sajtótól, mi­előtt a tollforgatók megvonják kezdeti tevékenységének mérle­gét. Az új indiai kormány azon­ban még e rövid ideig sem élvez­hette az első száz napra értendő „mézesheteket”. Jószerével még hivatalba sem lépett, máris a leg­különbözőbb találgatások láttak napvilágot India jövőjét illetően. Tulajdonképpen ez érthető is, hi­szen tavaly október 31-én Indira Gandhi miniszterelnök meggyil­kolása váratlanul érte mind a kül-, mind pedig a belpolitikai megfigyelőket. Egy merénylet, a dolgok logi­kájából adódóan, mindig várat­lan, India esetében azonban ez több volt, mint veszélyes. Indira Gandhi ugyanis hosszú időn ke­resztül gondos és aprólékos mun­kával igyekezett előkészíteni a ta­lajt utódja — idősebbik fia —, Radzsiv számára. (Indira Gandhi fiatalabbik gyermeke évekkel ez­előtt repülőgép-szerencsétlenség áldozata lett, pedig ő volt kijelöl­ve, mint édesanyja , posztjának várományosa.) Így tehát az új kormány még hivatalba sem lépett — nem is léphetett, hiszen tavaly decem­ber végén tartották a parlamenti választásokat —, amikor az In­diával foglalkozó kommentárok már azt találgatták, vajon helyt tud-e állni a világ egyik legfiata­labb — 40 éves — miniszterel­nöke. Szó sem volt itt türelmi időről, még kevésbé valamifajta belátásról. A FIATAL ÁLLAMFÉRFINAK így tehát többszörös hátránnyal kellett a kormányzó párt élére állnia. Az örökül kapott politikai hitvallás állhatatos folytatójaként kellett bemutatkoznia ahhoz, hogy leküzdve az időhátrányt, te­kintélyt szerezzen magának. Nem kis bátorság kellett hozzá. A kár­­örvendők és a zavarosban halá­szok először Indira Gandhi teme­tési szertartásán kezdték komo­lyan venni a — tegyük hozzá — politikai tapasztalatok híján levő Radzsiv Gandhit, amikor ő a szertartás utolsó fázisát is saját­­kezőleg végezte el. (A hindu te­metési szokások szerint az el­hunytat elhamvasztják, majd ko­ponyáját egy közvetlen hozzátar­tozó bambuszrúddal összetöri.) Ugyanilyen határozottság szük­séges a jelenlegi gondok felszá­molásához is. A sok hátránnyal szemben óriási előnynek számít, hogy a december végén megtar­tott parlamenti választásokon az 508 képviselői helyből a Kong­resszus Párt (j) 401 helyet szer­zett meg. A fölényes győzelem talán Indira Gandhi nagysága előtti tisztelgést is jelentett, ugyanakkor azonban szétzúzta azokat a regionális központokat, amelyek már hosszú ideje ellen­pólust kívántak kialakítani az 1947 óta kormányzó politikai tö­mörüléssel szemben. Ez csak egy alkalommal járt sikerrel, amikor is 1977 és 1980 között az ellenzé­ki koalíció került hatalomra. A SZÉTHÚZÁS és a közös cé­lok feladása teljesen felmorzsol­ta a kis pártokat és politikai tö­redékcsoportokat. A múlt év vé­gi erőpróbán ellenzéki egységkí­sérletnek lehettünk tanúi. A po­litikai helyzet azonban szinte el­söpörte ezt a próbálkozást. A val­lási, nyelvi alapon szerveződő he­lyi pártocskák sok esetben még saját fellegváraikban is vissza­szorultak, nemhogy az egész szubkontinensre kiterjedő közös politikai platformot tudtak volna kialakítani. Ez azonban nem mentesítheti India új kormányát attól, hogy megoldja a közigazgatási reform kérdését. Hosszú ideig feszültsé­get okozott a hatalmas ország­ban, hogy a legtöbb döntést — még azokat is, amelyeknek csak helyi jelentőségük volt — Új- Delhiben hozták. A Radzsiv Gandhi által felvázolt tervezet szerint a döntéshozatali folyama­tot decentralizálni kell, az eljá­rási szabályokat egyszerűsíteni. Ez levezetheti a fölöslegesen fel­gyülemlett feszültségeket, kihúz­hatja a helyi pártok „lába alól a talajt”. Új korszakot is jelenthet, hiszen a decentralizált, sok pólu­sú Indiában az egyes régiók ön­állóan fejlődhetnek, saját hagyo­mányaiknak megfelelően, úgy, hogy közben a nagy egység, India egésze megmarad. UGYANAKKOR a központi kormánynak szinte napról napra vigyáznia kell arra, hogy ne ke­rülhessen ismét felszínre a he­lyi hatalmi központoknak az a törekvése, hogy olyan erőre te­hessenek szert — legtöbb esetben nacionalista demagógia révén —, amellyel egy-egy körzetben akár csak ideig-óráig is, de megkér­dőjelezhetik a központi akaratot. A közigazgatási reform sikeres végrehajtásához mindenesetre hosszú időre van szükség, az ége­tő problémák esetleges elodázása rövid távon kockára teheti a kor­mány népszerűségét. „Garibi ha­tan” — hirdette a Kongresszus Párt (j) választási jelszava. Vagyis: le a szegénységgel. Va­lóban az a helyzet, hogy Indiá­ban ma az összlakosság 50 szá­zaléka a hivatalos létminimum alatt él. Pedig India az utóbbi években gazdasági téren szép si­kereket könyvelhetett el. Az élel­miszer-termelés növekedése már évek óta túlszárnyalja a lakos­ság gyarapodási ütemét, és így az országnak esélye van az ön­ellátásra. A növekvő külkereskedelmi forgalomból, a sikeres gazdasági évek eredményeiből azonban nem mindenki részesül. Indiában bevallottan nagy a korrupció, a küzdelem ellene központi feladat. Az új indiai parlament egyhan­gúlag hagyta jóvá a minap azt a törvényjavaslatot, amely a poli­tikai és gazdasági korrupció fel­számolását célozza, megtiltva egyebek között azt, hogy a par­lamenti képviselők anyagi érdek­ből elhagyják pártjukat és má­sik tömörüléshez csatlakozzanak. A törvény értelmében megvon­ják minden olyan képviselő man­dátumát, aki pártja vezetőségé­nek engedélye nélkül elhagyja szervezetét, vagy parlamenti sza­vazáskor szembe helyezkedik a párt álláspontjával. Az új tör­vény megtiltja a nem kormány­szervezetek számára érkező kül­földi pénzösszegek felhasználá­sát is. MINDEZEK TETEJÉBEN még olyan gondokkal is meg kell küz­denie Radzsiv Gandhinak, mint a szikh probléma. Pandzsábban a helyzet nem javult, napirenden vannak az erőszakos cselekmé­nyek. Politikai rendezés a szik­hek lakta területen — akár fok­mérője is lehet az új kormány tevékenységének. Az első, mond­hatnánk azt is, napi akadályt si­kerrel vette Radzsiv Gandhi. A közép-indiai Bhopal városában megtartott pótválasztáson a kor­mányzó párt ugyancsak elsöprő győzelmet aratott. Ez azért na­gyon fontos, mert azt bizonyítja, hogy a lakosság döntő többsége nem tartja felelősnek az új-delhi kabinetet a Union Carbide ame­rikai vegyi cég üzemében bekö­vetkezett gázszivárgásért, mely­nek következtében több mint két­ezer ember vesztette életét. Mézeshetek nélkül ugyan, de az első hónapot sikeresnek köny­velheti el az új indiai kormány. Az idő dönti majd el, hogy Rad­zsiv Gandhi színrelépése egy kor­szak végét, vagy egy új korszak kezdetét jelenti-e Indiában. G. Feh­ér Féter Bizalmi szavazás a svéd parlamentben (MTI, AP, Reuter) A svéd parlament pénteken 182:160 arányban elvetette a szociálde­mokrata kormány külügyminisz­tere ellen a jobbközép ellenzéki pártok által benyújtott bizalmat­lansági indítványt. Lennart Bodström azért került a támadások kereszttüzébe, mert néhány nappal ezelőtt elutasítot­ta a svéd jobboldal szovjetelle­nes vádaskodásait. E vádak sze­rint „állítólagos szovjet tenger­alattjárók 1982 óta többször meg­sértették Svédország területi vizeit”. A külügyminiszter újság­írók előtt azt mondta, hogy semmivel sem támasztható alá ez az állítás. Moszkvában már ko­rábban leszögezték: a szovjetel­lenes „tengeralattjáró-láz” azt bizonyítja, hogy Svédországban bizonyos körök érdekeltek a pá­nikkeltésben. A brit külügyminiszter Romániában (MTI) Péntek délután Buka­restbe érkezett a brit külügymi­niszter. Sir Geoffrey Howe útját Románia után Bulgáriában, majd Törökországban folytatja, és február 13-án tér haza. Amióta — 1983 júniusában — átvette a külügyminisztérium irányítását, Howe most első íz­ben látogat a két balkáni szo­cialista országba. Sőt, ő előtte Bulgáriában, dacára annak, hogy a diplomáciai kapcsolatok száz­éves múltra tekintenek vissza, még nem járt brit külügyminisz­ter. Az utazást Londonban a kelet­nyugati párbeszéd bővítésének szándékával hozzák összefüggés­be. Felidézik, hogy Bukarest és Szófia előtt Howe Moszkvában és Budapesten járt, két hónap múlva pedig Berlinbe, Prá­gába és Varsóba látogat hivatalosan. Végigjárta, illetve ő járja a Varsói Szerződés valamennyi or­szágát, ilyen utazást még nem tett brit külügyminiszter. ­Oá­ris Brit—líbiai kapcsolatok London elzárkózik a normalizálástól (AFP, AP) Hazatért Nagy-Bri­­tanniába csütörtök este az a négy brit állampolgár, akit, tavaly má­jusban vettek őrizetbe Líbiában. Letartóztatásukra nem sokkal azután került sor, hogy tavaly áp­rilisban, mindeddig tisztázatlan körülmények között lövöldözés tört ki Líbia külképviselete előtt, melynek következtében egy angol rendőrnő életét vesztette. London emiatt megszakította diplomáciai kapcsolatait Líbiával és megtorló intézkedéseket tett a szigetország­ban élő, illetve beutazni kívánó líbiai állampolgárokkal szemben. Moamer al-Kadhafi, Líbia leg­főbb vezetője a négy brit állam­polgár hazatérésével egy időben tartott trinoli sajtóértekezletén úgy nyilatkozott, hogy országa örülne, ha hamarosan sikerülne helyreállítani a diplomáciai kap­csolatokat Londonnal. Fölvetette a két ország közötti párbeszéd felülírásának lehetőségét, ami — mint hangoztatta — mindkét or­szág kölcsönös érdeke. A brit kormány viszont elzár­kózott attól, ha ak­ normalizálja kapcsolatait Líbiával. A legtöbb, amire vállalkozik, hogy ,,szerény könnyítéseket"s eszközöljön a Nagy-Britanniába beutazni kívá­nó líbiaiak vízumkérelmeinek intézésében. Az államközi viszony időszerű kérdéseiről Sir Geoffrey Howe külügyminiszter nyilatko­­zott a parlamentben pénteken. Azt mondta, a diplomáciai kap­csolatok újrafelvételének egye­­lőre nincs alapja. Megkezdődik ugyan a kormányközi érintkezés — szó van róla, hogy brit és lí­biai diplomaták tárgyalni formák egymással —, de ennek nincs kitűzött időpontja. Arra nézve pedig, hogy a normalizálás mi­kor történhet meg,a brit részről nem alakítottak ki konkrét ter­veket. Costa Ricából kiutasítottak egy nicaraguai ellenforradalmi vezetőt (MTI) A Costa Rica-i hatósá­gok kiutasították az országból Adolfo Chamorrót, a Demokrati­kus Forradalmi Szövetség (ARDE) elnevezésű nicaraguai ellenforra­dalmi szervezet egyik vezetőjét. Chamorro január 31-én sajtó­­értekezletet tartott San Joséban és bejelentette, hogy az ARDE gyűj­tést indít Costa Ricában a sandi­nista rendszer elleni fegyveres harc támogatására. Carlos José Gutierrez Costa Rica-i külügymi­niszter csütörtökön San Joséban közölte, hogy Chamorro ezzel az akcióval megsértette a menedék­jog normáit és ezért felszólítot­ták, hogy 48 órán belül hagyja el az ország területét. A nicaraguai kormány, amely korábban éles hangú tiltakozó jegyzéket küldött a Costa Rica-i kormánynak az incidens miatt, most újabb jegyzékben üdvözölte a Costa Rica-i döntést. Egyben reményét fejezte ki, hogy ez a lé­pés kezdetét jelenti egy sor olyan intézkedésnek, amelyek valóban biztosítják Costa Rica valódi sem­legességét az Egyesült Államok Nicaragua ellen folytatott tör­vénytelen háborújában. Carlos José Gutierrez egyben cáfolta, hogy Kuba közvetítene Costa Rica és Nicaragua vitájá­ban. Közlése szerint a kubai ál­lamfő megbízottai január 31-én találkoztak a Costa Rica-i fővá­rosban Monge elnökkel. A kubai külügyminisztérium két magas rangú tisztségviselője arra kérte a Costa Rica-i államfőt, hogy fejt­sen ki jószolgálati tevékenységet egy kubai—amerikai párbeszéd érdekében. Monge elnök közölte a kubai küldöttekkel, hogy fon­tolóra veszi kérésüket. (Tanjug) Megadta magát a ni­caraguai hatóságoknak az ARDE nicaraguai ellenforradalmi szer­vezet egyik vezetője. Castillo Espinosa, az ARDE egyik parancs­noka a managuai kormány által elrendelt újabb amnesztia nyo­mán döntött úgy, hogy felhagy ellenforradalmi tevékenységével. Espinosa csütörtökön tartott sajtóértekezletén kijelentette: ,,az ARDE csupán eszköz az Egye­sült Államok számára a nicara­guai forradalom elleni lépései­ben”. Elmondta, hogy az ARDE vezetői kapcsolatot tartanak fenn a CI­A amerikai titkosszol­gálattal és, hogy Eden Pastora és Alfonso Robelo, az ARDE ve­zetői közreműködtek egy Nica­­r­agua elleni katonai intervenció tervének kidolgozásában. Duarte cmnk és a Sami­baldal jogi huzavonája Salvadorban (Reuter, AP) A salvadori rend­szer legfelső bírósága csütörtökön elvetette a választási törvénynek az államfő által módosított válto­zatát, amely megtiltotta volna a pártok választási koalícióját. Ezzel lezárult José Napoleon Duarte el­nök és a szélsőjobboldal ellen­őrizte parlament között két hó­napja tartó jogi huzavona. A Washington által pártfogolt Duarte a törvény módosításával szerette volna megakadályozni a vele is szembenálló ultrajobbol­dali erők összefogását és ezáltal parlamenti többségük várható megerősítését a március 31 -re ki­tűzött parlamenti és helyhatósági választásokon. A Roberto d’Au­­buisson vezette ARENA és az ókonzervatív Nemzeti Egyetértés Pártja már bejelentette tervezett választási koalícióját. A salvadori hazafias erők — mivel biztonsá­gukat és tisztességes részvételü­ket a rezsim nem szavatolja — várhatóan ezt a választási színjá­tékot is bojkottálni fogják, így a voksolásra kényszerített válasz­tók legfeljebb a kisebb és a na­gyobb rossznak tűnő pártok kö­zött dönthetnek majd. A Legfelső Bíróság egy másik döntése is Duarte vereségét hozta: megerősítette a választási törvény azon rendelkezését, amely sze­rint az államfő rokonai nem tölt­hetnek be képviselői vagy polgár­­mesteri posztot. Ez megakadá­lyozza Duarte fiát, hogy a válasz­tásokon ismét induljon a főváros polgármesteri hivataláért. A dél-koreai rendőrök brutálisan­­­ bántalmazták Isim De Dzsungot (Folytatás az f­joldalról) hatóságok rendkívül szigorú biz­tonsági intézkedéseket foganato­sítottak, hogy elejét vegyék a ro­­konszenv-tüntetéseknek. Értesü­lések szerint mintegy nyolcezer rendőrt helyeztek készültségbe azzal a céllal, hogy Kim De Dzsung hazatérése kapcsán meg­akadályozzák a rendszerellenes megmozdulások ismételt kirob­banását. A dél-koreai ellenzéki politikus csaknem harmincfős — többnyire amerikaiakból álló — küldöttség kíséretében érkezett haza. A delegáció tagjai szerint mindez azért történt, nehogy Kim De Dzsung az 1983 augusztusában a manilai repülőtéren meggyilkolt Fülöp-szigeteki ellenzéki vezető, Benigno Aquino sorsára jusson. A dél-koreai ellenzéki politi­kust ennek ellenére híveinek ha­talmas tömege fogadta, csak épp nem a repülőtéren, mivel a rend­őrkordon megakadályozta őket ebben, hanem attól körülbelül egy kilométerre, valamint a Kim De Dzsung szöuli házáig vezető út mentén. A nap folyamán Kim De Dzsung otthonában válaszolhatott néhány külföldi újságíró kérdéseire, a dél­­koreai sajtó képviselőit azonban nem engedték be oda. Kim De Dzsung ismét hangsúlyozta, hogy minden erejével a dómokra'■■'a helyreállítására törekszik,­­s ettől a céljától­­nem riasztja vissza a hatásártok brutalitása sem. Megfigyelők szerint Kim De Dzsung hazatérése — amint azt az első nap rokonszenv-tüntetései is bizonyították — hatalmas ösztön­zőt jelent a Csen Tu Hvan-rend­szerrel szembenálló ellenzék te­vékenységéhez és egységének erő­sítéséhez. A hatóságok megerősítették, hogy Kim De Dzsungot ugyan nem börtönzik be, de sorsa gya­korlatilag a házi őrizet lesz. A dél-koreai kormány pénteki nyi­latkozatában ismételten semmi kétséget nem hagyott afelől, hogy Kim De Dzsungol — aki négy nappal a február 12-i parlamenti választások előtt érke­zett haza — továbbra is megfoszt a minden­fajta politikai tevékenység foly­tatásának jogától, egyben figyel­meztette a tilalom megszegésének — a jelek szerint aligha kétséges — következményeire. Az amerikai külügym­iniszté­­rium erélyesen tiltakozott pén­teken a dél-koreai kormánynál a Kim De Dzsung ellenzéki po­litikus hazatértekor kirobbant súlyos incidensek­ a rendőri ak­ciók miatt. Csen Tu Hvan ápri­lisra tervezett washingtoni láto­gatása azonban egyelőre nem került veszélybe az incidensek következtében. A tiltakozás első­sorban az ellenzéki politikust elkísérő amerikai közéleti sze­mélyiségek tettleges bántalmazá­sa miatt történt, de az amerik­ai hatóságok azt is szemére vetik a szöuli rezsimnek, Kung meg­szegte a korábbi hallgatólagos megállapodásokat Kim De Dzsunggal szemben is, akit házi­­őrizetbe helyeztek.

Next