Magyar Hírlap, 1987. május (20. évfolyam, 102-126. szám)

1987-05-25 / 121. szám

K • * + 1 *5 V f 2 * 7 * Didergős szezonnyitó Milyen lesz az idei balatoni vendégjárás? — Árak, ellátás, szeszügyek E didergős hétvégén hivatalosan is megnyílt a balatoni sze­zon. Érdekes, hogy máskor van a balatonfüredi és máskor a siófoki szezonnyitó is — rossznyelvek szerint azért, hogy mind a két város meghívhassa a másikat saját ünnepségére. Vajon ad-e most okot örömre, ünneplésre idén a Balaton? A magyar vendégek mire számíthatnak az idén? A balatonföldvári Fesztivál Expressz szállodában vagyunk, ahonnan gyönyörű a kilátás a tóra. Egyelőre nincs a stran­don senki, csak a víz áll bo­káig. Szinte minden partrész víz alatt van, és ha tovább esik, a belvíz aligha fog csak úgy magától felszívódni, hal­lom a helybéliektől. Nagyon előszezoni hangulatot áraszt még a part is: a stégek sehol, csak félig tele a parkoló. Azok is állami rendszámú kocsik, merthogy a Balaton-rádió meghívására jöttek el az érin­tett megyék tanácsi és idegen­­forgalmi vezetői. A tó és a löszfal Kezdjük azzal, amiért az el­múlt években oly sokat izgul­tunk. A tó ökológiailag rend­be jött, ezt örömmel konstatál­juk. Mindez nem jelenti, hogy több helyen ne lenne majd csúnya, koszos, zavaros, fehér habos a víz. A több tízezernyi ember ottléte ily módon is meglátszik, de elsősorban még mindig a környező üzemeké. Több helyütt a szemétszállítás bizony akadozik, például Rév­fülöpön, panaszolom Balogh Zsigmondnak, a Veszprém Me­gyei Tanács elnökhelyettesé­nek. Nemrég voltak kommu­nális bejáráson, ismerik a gon­dokat, a badacsonytomaji köz­üzemi szolgáltató vállalat ka­pacitását. Tovább mesélek: a villany errefelé gyakran kial­szik, úgy kell szólni, hogy azt a két sarki lámpát felgyújtsák egy egész hosszú hegyoldal szakaszon, nincs üzlet, járda, az újságot néha hozzák csak fel. Bár mindez nemcsak a ta­nács feladata, hanem az érin­tett cégeké. Az üdülőtulajdo­nos állampolgár — aki sok esetben nyugdíjas, egész nyár­ra leköltözik a házba, szőlőt ápol, gyümölcsöt termeszt — mégis úgy érzi, nem kap sem­mit az adó és az üdülőhelyi díj fejében, csak nyűgnek tekinti őket a tanács, más állampol­gárnak, mint az állandóan ott­ élőket. Balogh Zsigmond élénken tiltakozik e kitétel ellen, ki­fejtve, hogy az üdülőhelyi díj bizony alig elég valamire. De azt sem csak az üdülőkre, az idegenforgalomra fordítják — vetem közbe. Van gondja errefelé a ter­mészetvédelemnek is. Ahogy kipillantunk a szálloda oldal­ablakán, előttünk a balaton­földvári löszfal, amelynek sor­sáról állandóan újabb legen­dák keringenek. Sokan mond­ják: nem lett volna szabad kivágni a fákat, mert az is megkötötte a löszt. Mások sze­rint, ha támfalat építenének, az nagyon csúnya lenne, sok­ba is kerülne. Mindenesetre azoknak a házaknak a tulajdo­nosait sem irigyli senki, akik­­nek közvetlenül a löszfal szé­­lén van a háza-kertje vége Egyelőre a Balaton meg üde és tiszta ahhoz képest, milyen lesz majd néhány hét, vagy akár nap múlva. Mekkora ro­hamra, milyen vendéglátásra számítanak? — kérdezem elő­ször dr. Czeglédi Józseftől, az Országos Idegenforgalmi Hi­vatal elnökétől. — Nagyon jó szezont vá­runk, tíz-tizenöt százalékkal több lesz a vendég, mint ta­valy. Nekünk ez a kis tó az idén várhatóan 130 millió dol­lárt és 140 millió rubelt hoz majd. Diós István, az IBUSZ terü­leti igazgatója: — Szinte minden hely el­kelt, különösen a főszezonban. Ahogyan ez az utazási irodák­nál szokás, túl is „töltöttünk”, de mindig van lemondás. Teli pénztárcával Vadász Gábor, a Fesztivál szálló igazgatója: — Negyedik éve lesz, hogy nyitottunk és várhatóan ez lesz az első igazán nyereséges évünk. A Fesztivál új szálloda, de valahogy mégis kicsit régies­nek hat. Meggondolandó­­ lett volna annak idején! —, érdemes-e telefon és rádió nélkül átadni szállodaszobákat a nyolcvanas években. Ha szí­nes tévé nincs is minden szo­bában, de az előbbiek ma már nélkülözhetetlenek. Az étte­rem sem valami hangulatos, inkább hodályszerű. Pedig olyan gyönyörű része ez a Ba­latonnak. Ha már hotelt épí­tenek ide, legalább háromcsil­lagosat kellett volna, úgy töb­bet is lehet kérni érte. Igaz, így is alkot, de majdnem any­­nyiért jön ide a nyugati turis­ta nyaralni, mint Görögország­ba, vagy a Kanári-szigetekre. És ha már választási lehetősé­ge van, nem mindig ránk sza­vaz. Legfeljebb az szól a ja­vunkra, hogy az NSZK-ból vagy Ausztriából kocsival is hamar ideér, aki elindul. A legnagyobb baj, hogy rö­vid a szezon, azért nem igazán jövedelmezőek a balatoni szál­lodák — hallom a vélt okot — és azért nyereségesek a gyógy­szállók, mert azok egész év­ben nyitva működnek. Van ebben valami. Mégsem feled­tetheti azt a tényt, hogy a Club Tihany kivételével nincs iga­zán szép luxusszálloda a Ba­laton partján. Persze, kérdés, jön-e ide annyi tehetős ven­dég, hogy érdemes volna épí­teni? , . ,, A­mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás” kérdés helyett szóljunk inkább a­ hazai nya­ralókról, hiszen mi vagyunk többen. Sajnos, nem ígérhet­jük, hogy olcsón üdülhetnek a Balaton mellett, még akkor sem, ha vállalati szakszerveze­ti beutalóval érkeznek. Mert a magyar ember már csak úgy nyaral, hogy közben eszik, iszik és szórakozik és ez utób­bi gyakran az előbbi kettő elegyét takarja. A fagyi, a ku­korica, a lángos, a hamburger, a butik, a diszkó bizonyára többe kerül, mint tavaly. So­kan még a beutalós koszt mel­lett is naponta vásárolnak az élelmiszerboltokban. Hogy mit kapnak? Mindegyik vállalat jó ellátást ígér, de a jelenlegi zöldség- és gyümölcsárak, meg az időjárás ismeretében nem­­ígérhetünk sok jót. Egyébként is a balatoni zöldség-gyümölcs­árak mindig majdnem duplá­ját teszik ki a Bosnyák, vagy a Lehel piaci forintoknak. Biz­tató viszont, hogy bővült a ke­reskedelmi hálózat és növeke­dett az érdekeltség is. Ez is kell — sajnos, a forgalomnö­vekedés nem elég. De hiába fogyott el eddig is minden a balatoni ABC-kben — a mosó­portól a konyakig, olykor két­szer ennyit is elvittek volna a külföldiek. Áttolódott ugyanis a kereslet: még a tehetősebb nyugati is rájön két nap múl­va, hogy jobban jár, ha nem a méregdrága csárdába tér be, hanem a közértbe és ott veri el éhét. Meleg nyári napokon nem nehéz megjósolni az óriási tu­multust a párizsiért, a sörért, a Coláért. Hiába próbálják feltölteni a helyi cégek üzle­teiket, nincsenek gumiból a helyiségek, s nem mindig ak­kor szállítanak árut, amikor fogytán a készlet. Eladókban sem igen válogathatnak. Saj­nos, olykor megszégyenítő je­lenetek zajlanak le, az eladók káromkodva beszélnek a kül­földivel és belföldivel egy­aránt. Többet ront ez idegen­­forgalmunk bizonyítványán, mint hinnénk. Nem lehet indok Nagyon sok kérelem érke­zett a kereskedők részéről, hogy kilenc előtt árusíthassa­nak a Balaton mentén szeszes italt. Ha a turista a strandra megy, vehesse meg a néhány üveg sört. Ez nem indok az alkoholtilalom feloldására. Más országban szintén van — ennél szigorúbb — szeszkorlá­tozás is, amelyet mindenütt respektálnak. Nem szabad azon csodálkoz­ni, hogy a külföldi vásárolni akar. Mi is ezt tesszük külföl­dön. Mégis a helybéliek és a magyar nyaralók olyan udva­riatlanok velük, igencsak fej­letlen még a mi idegenforgal­mi szemléletünk. Sorba állva senkinek sem fejlett a modo­ra — hallom az ellenvetést. Áru van — mint megtudtuk a minisztériumban — üzlet is lett több. Most már csak türe­lem kellene, no meg jó idő. Mert ha harminc fok van, az feledtet minden gondot, örül, aki nyaral és az is, aki meg akar élni a nyárból. ELEK LENKE Fotó: Sárközy György Mi van a kirakatban? Járműnézőben Kőbányán­­ Remélhetően összehangolva fejlesztenek Ikarus, Rába, Csepel Autó­gyár és némi jóindulattal a Bu­­damobil képviselik a magyar járműgyártást a BNV-n. Va­jon milyen új termékeik van­nak, s azok milyen fejlesztés­ről tanúskodnak? Munkatár­saink náluk és néhány külföl­di kiállítónál néztek körül a kőbányai vásáron. Az Ikarus 1986-ban 179 mil­lió forintot fordított műszaki fejlesztésre. Ez a vállalat 23 milliárd forintos bruttó terme­lési értékének az arányában bizony, nem sokt. Ám, ha figye­lembe vesszük, hogy az autó­­buszgyártásban több száz vál­lalat és szövetkezet érdekelt és zömüknél ugyancsak önállóan — de az Ikarusszal remélhe­tően összehangolva — fejlesz­tenek, úgy már efogadható. Az Ikarus műszaki igazgatója el­mondta, hogy befejezték a 300-as és a 400-as új alaptí­pusok fejlesztését és az idén a sorozatgyártásukra is felké­szülnek. Buszok és gyártóik Mi látható ebből a vásáron? Mindenekelőtt a BNV-nagydí­­jas új távolsági autóbusz, de itt van a kiállításon a Volks­wagen alvázra szerelt midibusz és az Isuzu alvázra felépített mikrobusz is. Szemre tetsze­tősnek, kényelmesnek ígérkez­nek, a szakemberek szerint a beleépített főbb szerelvények, s a karosszéria műszaki para­méterei is jók. De sajnos, a „kirakat” mögött értékesítési gondok húzódnak meg. A ko­rábbi évekkel ellentétben, Irak és Kína az idén nem rendelt a magyar autóbuszokból. Az Ikarusnak új termékekkel kell részben a hagyományos vásár­lóit, és főleg az új piacokat meghódítania. Svédországba és Angliába az idén 60 darabot adtak el a 300-as típusú távol­sági buszból, jövőre ugyaneny­­nyit szeretnének. A Volkswa­gen alvázas típusból 20—30 da­rab értékesítésére van lehető­ség. Az igazi — több száz da­rabos — sorozatok helyett te­hát úgy tűnik, a járható út a kisebb, de még nagyvállalati méreteket igénylő széria. A Csepel Autógyár évtizedek óta a legnagyobb alvállalkozó­ja az Ikarusnak, hiszen az al­vázak döntő többségét készíti el részére, így alig néhány mé­terre a buszosok standjától, de már az autógyáriak kiállításán láthatók az alvázakba beépí­tendő különféle sebességváltók, tengelykapcsolók, szervókor­­mányok. Ám a nagy partner­nek történő szállításokon kívül a szigetszentmiklósi gyár ön­álló értékesítésre és önálló ex­portra is törekszik; ezt jelzi az a két alváz, amelyből egyet a Fülöp-szigetekre már eladtak, és ott 50 ezer kilométert futott, jó eredménnyel. A 800-as tí­puscsaládba tartozó alvázak érdekessége, hogy a külföldi gyakorlattal szemben, ahol te­herautóvázakra szereplnek fel buszfelépítményt, ezek kimon­dottan autóbuszokhoz készül­nek. S a Csepel Autógyár ko­rábbi termékeitől annyiban kü­lönböznek, hogy szétválasztha­­tók a karosszériától és ele­meikre bontva akár hajón, nagy távolságra is gazdaságo­san szállíthatók. A hazai gyár­tó, partnere, az USA-beli Cum­mins motorgyár segítségével kíván új piacokat meghódítani, de természetesen Csepel emb­lémával. A vállalat főmérnöke még egy fejlesztésükre hívja fel a figyelmet: a pneumatikus távkapcsolókra. Eddig ugyan még csak a mintadarab készült el, de nagyon sokat várnak tő­le, mert a távkapcsoló több­méteres vascsövezést helyette­síthet egy hajlékony kábellel. Különösen a csuklós autóbu­szoknál érdekes, hogy a vezető ülésétől milyen módon kerül hátra az utasítás a farmotor­hoz. A Rába fejlesztési osztály­­vezetőjénél egymást váltják az újságírók, de igazán nagy cso­dával ő sem szolgálhat. Egy újtípusú billenőplatós teher­gépkocsira keresnek vevőt, en­nek a korábbi változatánál korszerűbb a futóműve és na­gyobb a rakodóterülete. Az ugyancsak bemutatott D 11-es dízelmotor fejlesztését 4-5 éve kezdték meg és most tartanak a nullszéria gyártásánál. A mérnökök szerint ennyi időre szükség volt a pontos munká­hoz. A Rába légrugós autóbusz­­alváza azonban mégis kíván­csivá tesz: talán versenyre kel­nek a Csepel Autógyárral? Az osztályvezető elhárítja magától az összehasonlítást, ami tény, hogy ők a holland DAF céggel közösen hozták létre ezt a ter­méket, és az Ikarus a prototí­pusra már ráépítette a ka­rosszériát, így meg lehet kez­deni a piackutatást. Az ezredik darab A Budamobil Jármű Szövet- , kezet lényegében azáltal nyer­te el a saját profilját, hogy az Ikarus az autóbuszokra spe­cializálódott. A szövetkezet pe­dig általában a vevő által ho­zott alvázakra gyártja a leg­különfélébb felépítményeket. A kiállításon látható hűtőgép­kocsi karosszériájához 1983- ban vásárolták meg a Cargo Van cég licencét, amelynek a lényege, hogy poliuretán hab­bal szigetelnek. A bemutatott darabhoz az alvázat a Volks­wagen cégtől vették meg, és éppen a vásáron tárgyaltak a nyugatnémetekkel arról, hogy így, együtt, a járművet har­madik piacokon is értékesít­hetnék. A süllyesztett rakterü­­letű ponyvázott fél pótkocsi — korábbi változatából a Hunga­­rocamion eddig 50 darabot vett meg — immár légrugós kivi­telű. A fejlesztéssel az a cél­juk — mondja a termelési osz­tály vezetője —, hogy minél nagyobb tömeget lehessen a kocsikkal gazdaságosan szállí­tani. A Budamobil standján látható még a több éve hagyo­mányosan gyártott bútorszállí­­tó nyerges fél pótkocsi is. Amiért most itt szerepel: az ezredik darabot szállították ki belőle az NDK-ba. A külföldiek standján A külföldi gépkocsikiállítók egyelőre nem számolhatnak be nagyobb magyarországi meg­rendelésekről. A sikert inkább csak a nagyközönség részéről könyvelhetik el. A legnagyobb tömeg — érthetően — a ná­lunk első ízben látható új Za­­porozsec személygépkocsi köré gyűlt össze. A mélyarany szí­nű, kívül-belül tetszetős, 1090 köbcentiméteres autó — ha az ipari miniszter által jelzett egy hónapon belül kedvező döntés születik — előreláthatóan szov­jet—magyar—bolgár kooperá­cióban készül. Mint a lengyel kiállítóktól megtudtuk, a ma­gyar autógyártóknak talán már nem sokáig kell csupán nézni az autóiparuk büszkeségét, a Polonezt. A tetszetős megjele­nésű autó műszaki paraméte­rein ugyan még akad javítani­való: nagy teljesítményű ötse­­bességes, óránként 150 kilométe­res sebesség elérésére képes és a 90 kilométeres átlagsebesség­nél 6,9 liter benzint fogyaszt. Az üzemanyag megkívánt oktán­­száma nem szerepel a prospek­tuson. A román autóipar „újdonsá­gai” között még mindig látható az ötsebességes Dacia 1310 TLX típus. A kuriózumot in­kább az Oltcit Club márka­jelű személygépkocsi jelenti. Ezt az autót régóta hiányolják már a Merkúrnál a gépkocsira várók, eddig hiába. A nyugati „autócsodák” egyike a holland DAF kamion­ja, amelyik a Párizs—Dakar rallyn már sikeresen szerepelt. Vagy a Mercedes és a Volvo személygépkocsija. Ezekből mindeddig csak a valutatulaj­donosok válogathattak honfi­társaink közül. A Fiat kiállí­tóitól azonban megtudtuk, ta­lán pont kerül a két éve hú­zódó megbeszélések végére, és esetleg forintért vásárolhatunk itthon a Fiatokból. Az azonban már biztos, hogy a Volkswa­gen Golf, Jetta és az indiai gyártmányú Maruti kisautó — ez utóbbi japán licenc alapján készül — nálunk is kapható lesz. Igaz, egyelőre csak néhány száz darab. K­eller, érsek — A CENTRUM HÉTFŐ­n kelő keretén berüi­t alábbi cikkeket lehet kapni 20 százalékkal olcsóbban: az Úttörő Áruházban gyermek, bakfis, felnőtt kötöttárut, a Csepel Áruházban Kesz­­tölci tapétákat, csempéket (a tőkés import kivételével), a Textilházban ballon, vászon, batiszt és selyem mé­terárut, a Kőbányai Áruházban egyez női ruhákat, a Verseny Áruházban egyez férfiöltönyöket, a Corvin Áru­házban egyez női köntösöket fa tökén import kivételével­, a Centrum Com­­pack Raktáráruházban pedig hangle­mezeket (ugyancsak a tőkés import kivételével). A Kispesti Áruház sza­movárt kínál vásárlóinak 700 forin­tért, Városlődi teáskészletet 4M forin­tért, fa dísztárgyakat 2M forinttól Hó­ig, a Lottó Aruház csillárokat és fali­karokat m forinttól 11 000-ig, a Budai Lottó Aruház Salute rádiót 3700 fo­rintért, az Újpesti Aruház szabadidő- MI HOL OLCSÓBB? Szabadidőruha, blézer ruhákat 650 forintért, és az Óbudai Áruház csillárokat és állólámpákat 431 forinttól 11 900-ig, ez utóbbiakat tőkés import kivételével. A Luxus Áruház egyes női átmeneti kabátoknak és blé­zereknek csökkentette az árát, a Csil­lag egyes bakuit és női blézerekét és nadrágokét, a Divatcsarnok a női és bakfis blézerekét, ugyanitt Dóra kony­­hagarnitúra vásárolható 13 190 forintért és Kati konyhagarnitúra 14 466 forin­tért. Az Otthon Áruház az Alen ülő­garnitúrának mérsékelte az árát, így 25 280 forintért megvásárolható, a Ga­bi szekrénysor 42 190 forintért, üvegvá­za 225 forintért, valamint üveg virág­tartó 222 forintért. A SKÁLA BUDAPEST NAGYÁRU­HÁZ II. emeleti lakásosztályán gyer­meknapi előzetes engedményes vásárt tartanak 25-től. A vásáron import szintetikus gyermektraktorok 290 fo­rint helyett 199 forintért kaphatók, amíg a készlet tart. A SZEGEDI NAGYÁRUHÁZ ugyan­csak gyermeknapi meglepetéssel vár­ja vásárlóit 20-tól 30-ig. A konfekció és divatáru osztályon lányka és bébi ruhák, gyermekpólók, shortok, frottír overálok, lányka blúzok, bébi napozók 30 százalékos, és bébi nadrágok 20 százalékos árengedménnyel vásárol­hatók.

Next